Honda CB1300 Superfour

Dus de originele mapping in de ECU van de fabrikant die is waardeloos... lijkt me toch stug. Er wordt door de fabrikant een hoop geld gestopt in het ontwikkelen van een motor, dat is echt geen half werk wat ze daar doen. Een PC vervangt compleet de originele mapping van de ECU, dus feitelijk zeg je dat een middag op de dyno bij een tuner beter resultaat geeft dan die duizenden uren dyno tuning die ze eerst bij Honda hebben gedaan _O-

Mijn CB loopt echt in alle toerentallen en versnellingen heel goed, alleen duidelijk iets te arm wat resulteert in aan/uit effect. Ik wil dus geen compleet nieuwe mapping van mijn injectie systeem, ik wil gewoon bovenop de originele mapping een fractie meer brandstof, iets wat, ook origineel van de fabrikant, in feite wordt gedaan door de temp sensor in je airbox. Dus een goeie temperatuurafhankelijk aanpassing van die meting doet exact wat er nodig is, en de originele ECU-mapping van Honda blijft netjes intact.

Maar goed, proof of the pudding is the eating, Boosterplug komt als het goed is vandaag binnen :)


Waar wil je nou heen met dit verhaal? Je spreekt jezef drie keer tegen.
 
Waar wil je nou heen met dit verhaal? Je spreekt jezef drie keer tegen.
Waar spreek ik mijzelf tegen dan :?

Het is redelijk bekend dat arm lopen vooral in de lage toerentallen merkbaar is (aan-uit effect), wat niet wil zeggen dat de motor alleen in de lage toerentallen arm loopt. Emissienormen gelden echt niet alleen voor lage toerentallen. 'Goed lopen' en 'aan-uit effect' zijn twee dingen die naast elkaar bestaan en niet de een of de ander is. Als ik zeg 'goed lopen' dan bedoel ik goed oppakken als het gas open gaat, geen dips in de powerband, etc. Met andere woorden, over het algemeen loopt mijn CB als een zonnetje en is de brandstof mapping irt de powercurve echt wel lekker in orde. Dus ik zie geen enkele reden om daar aan te gaan sleutelen. Ik wil gewoon een iets rijker mengsel wat de originele ecu perfect zelf verzorgt als het iets kouder is, dus 'faken' dat het iets kouder is lijkt de simpele oplossing.

Maar goed, als jij een PC op je motor hebt dan zal je natuurlijk bij hoog en laag blijven roepen dat dat de enige goeie oplossing is en iets anders (wat jij dus NIET hebt) natuurlijk nooit goed kan werken. Vind ik allemaal best hoor 8-)

Overigens, de 'truuk' om je inlaat temp sensor aan te passen met een simpele weerstand is al heel lang bekend en door heel veel mensen gedaan lang voordat de boosterplug op de markt kwam. De boosterplug is gewoon een iets beter uitgevoerde versie van die truuk. Het is dus niet zo dat boosterplug iets magisch (en dus onwaarschijnlijk) doet.
 
Bij de meeste modernere Honda staat de mapping onderin "te arm" vanwege de millieu-eisen, en bovenin "te rijk" vanwege de veiligheid.
Dus alle waarden in 1 keer aanpassen heeft in het andere toerengebied een negatief effect.
 
Je kunt dat ding altijd nog retour sturen :+
Dat klopt, zij geven een niet goed geld terug garantie. Denk niet dat PC dat ook doet :9

Maar denk niet dat dat gaat gebeuren. Heb hem gisteravond gemonteerd (zeg maar 'erop geprikt' want meer werk is het niet). Nog niet kunnen rijden, maar de gas-respons was duidelijk anders (soepeler?) na montage. Als het weer hier opknapt vandaag proefrijden.
 
Daarom een PC mits goed afgesteld :t


Nou Willem, zoals ik hier lees is er maar één oplossing om een motor beter te laten lopen, en dat is niet de/een Power Commander.

Overigens even richting Frank (Super Blackbird); dat is algemeen bekend maar dat zal niet gelezen willen worden lezen denk ik. Zijn hart is verkocht aan de Booster Plug.
De naam van het ding doet mij meer aan dit soort dingen denken.

Het enige wat dat ding doet is een signaal vervalsen, over het hele toerengebied, ongeacht de gasklepstand.

Overigens, eve terzijde, wat is een SC64? :?
https://www.boosterplug.com/images/...erplug_ installation_honda_cb_1300_series.pdf
 
Laatst bewerkt:
Nou Willem, zoals ik hier lees is er maar één oplossing om een motor beter te laten lopen, en dat is niet de/een Power Commander.
Volgens mij was jij degene die het had over 'maar een goeie manier'.... Ik heb nergens gezegd dat een Power Commander geen goeie manier zou zijn, alleen maar dat ik dat geld er niet voor over heb als er een goedkoper WERKEND alternatief zou zijn. In plaats van te gaan roepen dat zo'n boosterplug natuurlijk nooit kan werken (terwijl het concept allang bewezen is) heb ik er gewoon een besteld om te kijken of het werkt. Of ik dat risico wil nemen is helemaal mijn keuze en ik heb tegen niemand gezegd dat ze dat ook moeten doen. Ieder moet lekker zijn eigen ding doen volgens mij.

Ding zit er ondertussen op. Motor reageert veel soepeler op het gas, vooral in de lage versnellingen. Aan-uit effect van de injectie is vrijwel geheel weg, heb ik echt geen dyno voor nodig om dat te kunnen bepalen. Bottom line: iedereen moet lekker zelf weten wat ze er van denken, maar ik ben dik tevreden met het aanzienlijk merkbare resultaat.

Wat mij betreft is die discussie dus klaar :W
 
dat is hij pas als we weten hoe het rijdt in alle toeren
heb je dat al getest?
Hmmm, heb niet het gevoel dat ik hier ook maar iemand iets verschuldigd ben, dus als ik klaar ben met die betreffende discussie dan maak ik dat lekker zelf uit :Y

Maar goed, ik heb inderdaad al in alle toerentallen en versnellingen gereden (inclusief de niet helemaal legale snelheden) en het loopt allemaal heel soepel en gelijkmatig. Ik heb het gevoel dat er een fractie meer vermogen/koppel is maar dat is uitermate subjectief (vind ik ook niet belangrijk, was niet op zoek naar meer). Wat wel duidelijk is, is dat door-accelereren door de versnellingen aanzienlijk soepeler gaat omdat rond het schakelpunt het aan/uit effect erg merkbaar was en dat nu vrijwel weg is.

Ook duidelijk is het in tweede versnelling over een mini rotonde wat voorheen echt wel een zeer constante grip op het gas vereiste maar nu gewoon lekker soepel gaat.

Dus iedereen mag zijn eigen conclusie trekken, waarbij mijn eigen conclusie wel gebaseerd is op het werkelijk rijden met een boosterplug op mijn CB :]
 
Hmmm, heb niet het gevoel dat ik hier ook maar iemand iets verschuldigd ben, dus als ik klaar ben met die betreffende discussie dan maak ik dat lekker zelf uit :Y

Maar goed, ik heb inderdaad al in alle toerentallen en versnellingen gereden (inclusief de niet helemaal legale snelheden) en het loopt allemaal heel soepel en gelijkmatig. Ik heb het gevoel dat er een fractie meer vermogen/koppel is maar dat is uitermate subjectief (vind ik ook niet belangrijk, was niet op zoek naar meer). Wat wel duidelijk is, is dat door-accelereren door de versnellingen aanzienlijk soepeler gaat omdat rond het schakelpunt het aan/uit effect erg merkbaar was en dat nu vrijwel weg is.

Ook duidelijk is het in tweede versnelling over een mini rotonde wat voorheen echt wel een zeer constante grip op het gas vereiste maar nu gewoon lekker soepel gaat.

Dus iedereen mag zijn eigen conclusie trekken, waarbij mijn eigen conclusie wel gebaseerd is op het werkelijk rijden met een boosterplug op mijn CB :]

niet zo defensief, bedoel het goed :)
mooi dat het goed werkt, ga eens wat meer km op de mijne maken om te kijken of ik überhaupt aanpassing nodig heb
 
niet zo defensief, bedoel het goed :)
Daarom had ik ook wel geantwoord op je vraag 8-)

Wordt er aleen wel eens moe van dat sommige mensen denken dat omdat je iets post op een openbaar forum, je dan ook een soort verplichting hebt om bepaalde opmerkingen te beantwoorden... wat natuurlijk onzin is.

mooi dat het goed werkt, ga eens wat meer km op de mijne maken om te kijken of ik überhaupt aanpassing nodig heb
Mijn motor is een 2003 model zonder cat, dus aanpassingen aan luchtinlaat worden niet gecompenseerd door de ECU. Daarbij is het bekend dat de motoren standaard arm worden afgesteld EN dat (bij niet cat modellen) je mengsel nog een fractie armer wordt met een open luchtinlaat. Iets rijker laten lopen is dus (volgens mij) een bruikbare optie.

Verder is het ook nog zo dat serieus arm lopen schade aan je motor kan toebrengen, terwijl te rijk lopen voornamelijk betekent dat er meer benzine door gaat (wat dus gewoon iets meer geld kost) en in uiterste gevallen (heel erg rijk) het blok belabberd laat lopen agv onverbrande brandstof. Als je het mengsel echter niet overdadig rijk maakt, maar slechts enkele procenten, dan geeft dit (alom bekend als je iets van motoren weet) voornamelijk positieve effecten zoals (een kleine) vermogenswinst. Ook al zou het helemaal niets doen tov soepel draaien oid, dan zorgt een rijker mengsel minstens voor extra koeling van je motorblok (yep, brandstof heeft ook een koelende functie :Y ).

Ik zet zelf WEL vraagtekens bij het effect van een boosterplug op een motor die WEL een cat heeft, omdat daar het effect grotendeels wordt weggeregeld door de O2-sensor (dit wordt ook bevestigd door boosterplug zelf). Het idee is dat tijdens veranderen van de gas-stand de O2-sensor 'traag' reageert zodat er steeds even een positief effect optreed maar ik vraag mij af of die 'traagheid' echt zo groot is dat dat op die manier werkt. Ook is het mogelijk dat de ECU dit effect na verloop van tijd gaat compenseren. Bij mijn niet-cat motor is dat corrigerende effect echter niet aanwezig.

Mijn redenatie is simpel: de (originele) ECU is echt wel zo ingeregeld dat die geen hele rare waarden voor brandstof toe zal laten. De aanpassing die de boosterplug doet is minimaal dus kan je motor niet beschadigen, mede omdat er nog steeds een originele regel-curve uit de ECU blijft komen (want daar wordt niets aan veranderd). Als de motor daarna dus gewoon in alle toerentallen lekker vloeiend loopt, dan is voor mij het plaatje rond. De theorie achter de boosterplug klopt gewoon (in ieder geval voor niet-cat motoren), de praktijk wijst (voor mij) uit dat het ook echt werkt.

Ow, en voor de beter-weters, ik weet per ongeluk best wel een beetje waar ik over praat. Ik zit tegenwoordig in software maar heb ergens in een donker verleden een GWK-opleiding gedaan. Als je, net als ik, weet hoe je een 18 cilinder dubbel-krans stermotor af moet stellen (36 kleppen en een hele 'leuke' ontstekingsvolgorde), dan mag je je vinger opsteken _O-
 
die ster motor ben ik in mijn vakgebied nog niet tegen gekomen dus wat dat betreft steek ik mijn vinger niet op. en je verhaal over de ecu en de boosterplug klinkt inderdaad plausibel echter ben ik nog steeds een man van meten is weten. daarom heb ik een pcIII in de 1400 die netjes is afgesteld(door iemand die een dragster auto op de baan heeft staan met 3000+ pk) met op beeld de waarden. voordeel hiervan is dat het geheel net ff wat fijner afgesteld is.
 
heb nu een titanium scorpion demper met linkpijp op de cb zitten, zit db-killer in zal afstellen nodig zijn? ik zal wel direct aan de PC moeten zeker?
Rijdt ie goed; afblijven. :]
Rijdt ie niet goed; aanpassen. Middels PC, boosterplug, luchtfilterring, K&N filter of weer iets anders. :]
 
Laatst bewerkt:
Zo, de nieuwe bandjes op mijn nieuwe cb zijn lekker ingereden. Vandaag aan gekomen in montenegro, nagenoeg alles binnendoor gereden. Ben blij met de hyperpro veren, maar echt comfortabel is dat niet op de wegen in kroatie, bosnie en montenegro.

Ook waar het asfalt ophield, en offroad verder moesten, heeft de cb zich prima gehouden.

Geweldige alles kunner, en heb er voor alsnog geen spijt van dat ik niet met de morini ben gegaan. Die is sowieso weer aan de beurt in de zomervakantie naar de vogezen
 
Terug
Bovenaan Onderaan