sport-tour met kroonplaat

Timbaa

Die hard MF'er
25 mei 2011
490
1
Hoi,

Ik rij nu al een tijdje op een honda vfr 750 uit 1994, bevalt erg goed. Hiervoor heb ik een yamaha thundercat 600 gehad, beviel ook prima. Beide voornamelijk wegens de zithouding van een motor met een kroonplaat-stuur (of hoe je dat ook noemt) en niet gelijk 1300cc.

Nou ben ik een beetje om me heen aan het kijken voor een wat moderner model, en het lijkt erop dat er niet zoveel aanbieders zijn van sport-tours met een kroonplaat. Honda cbrf 600 en thundercat ken ik dus, maar 600cc heb ik toch niet meer zon zin in. Er zijn wel leuke 1300cc's maar om nou op een motor van 300 kilo te gaan rijden (moet dagelijks door de stad) zie ik ook weer niet zo zitten.

Voor zover ik het kan zien zijn eigenlijk alleen de triumph sprint en de nieuwere honda vfr 800 goeie opties, of weet iemand anders misschien een goed alternatief?

dusse ik zoek:

-tourmotor met kroonplaat
-meer dan 600cc
-minder dan 260 kilo
-moet elke dag buiten kunnen staan

Iemand suggesties? :]
 
Laatst bewerkt:
Heeft eigenlijk niet elke motor een kroonplaat?

Bedoel je misschien het verschil tussen clip-ons en een volledige stuurbocht (superbike stuur)?

Edit: kroonplaat met clipons ziet er zowat zo uit:
https://www.motor-forum.nl/media/1263876/full
En ik vermoed dat het dat is wat jij bedoeld met "kroonplaat"?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, daarom zei ik al 'of hoe je dat ook noemt'. Bedankt voor de verduidelijking :)
 
Dus je zoekt een sportieve tourfiets met clipons?
Yamaha TRX 8-) al is dat niet echt nieuwer dan een VFR of Thundercat, voldoet wel aan je (bescheiden) lijstje eisen.
Suzuki SV650S
BMW F800S
Aprilia SL1000 Falco
Ducati SS750/800/900, supersports ipv sport-toer dus al pijnlijk voor de polsjes :P

Edit: Een Cagiva Raptor (650/1000) of Ducati Monster (vele uitvoeringen) hebben weliswaar een stuurtje en geen clipons, maar ik denk dat de zithouding wel in de buurt komt van wat jij bedoeld.
 
Laatst bewerkt:
Als berijder van een BMW R1200ST kan ik die natuurlijk van harte aanbevelen. Fijne sportieve tourfiets van net geen 230 kg (afgetankt, rijklaar) en met verstelbare clipons. Zeer ondergewaardeerde fiets (vanwege de 'looks'?) met een heel fijn stuurkarakter en toch veel mogelijkheden om bagage mee te nemen. Oh ja, en ook nog best zuinig (5l/100km).... Tja,
dat buiten staan.... daar wordt 'ie op den duur niet mooier van, onder een afdakje is zeker aan te bevelen....
full
 
Laatst bewerkt:
... R1200ST ...
... zeer ondergewaardeerde fiets (vanwege de 'looks'?)
Misschien eerder omdat het een boxer is?
Nu vind ik ze eerlijk gezegd ook niet de mooiste, maar over smaken valt te twisten he ;)
... En ook nog best zuinig (5l/100km) ...
Bij welke rijstijl?
En is dat wat de boordcomputer aangeeft? Want indien het dat is, die boordcomputers liegen verschrikkelijk.

Maar ik heb al lang interesse in een R1200RT, en enerzijds claimt BMW dat die bij een normale rijstijl 4,5L/100km verbruiken, maar als ik er verhalen over lees is het in werkelijk biven de 6L en dat je daar niet veel moeite voor moet doen.
Als dat verbruik echt zo laag ligt wil ik er wel zo eentje, tank van 25L met zo een laag verbruik, moet geweldig zijn.

Ik doe met mijn GSX F met 21,35L ongeveer 475km.

Verbruik (laag verbruik) is voor mijn zeer belangrijk. De benzine is hier zo verschrikkelijk duur in B ...
 
Misschien eerder omdat het een boxer is?
Nu vind ik ze eerlijk gezegd ook niet de mooiste, maar over smaken valt te twisten he ;)
Nou, of dat er mee te maken heeft...? Er rijden heel erg veel boxers rond en de 'boxerlijn'van BMW wordt nog altijd veel verkocht... en inderdaad het ontwerp moet je aanspreken....

DKP schreef ook nog.....:Bij welke rijstijl?
En is dat wat de boordcomputer aangeeft? Want indien het dat is, die boordcomputers liegen verschrikkelijk.

Maar ik heb al lang interesse in een R1200RT, en enerzijds claimt BMW dat die bij een normale rijstijl 4,5L/100km verbruiken, maar als ik er verhalen over lees is het in werkelijk biven de 6L en dat je daar niet veel moeite voor moet doen.
Als dat verbruik echt zo laag ligt wil ik er wel zo eentje, tank van 25L met zo een laag verbruik, moet geweldig zijn.

Ik doe met mijn GSX F met 21,35L ongeveer 475km.

Verbruik (laag verbruik) is voor mijn zeer belangrijk. De benzine is hier zo verschrikkelijk duur in B ...
Ik rijd ongeveer 25000 km per jaar op mijn ST, in de winter 1:18 à 1:19 en in de zomer 1:21. Jaarrond kom ik op 4,96 L /100km. Ik heb geen boordcomputer, dus dit zijn mijn eigen gegevens (bijgehouden via Sprintmonitor.de)
Mijn rijstijl is licht sportief, maar woonwerk verkeer dwingt toch wel tot een voorzichtige rechterhand. Nadeel is dat de ST RON98 drinkt en dat is steeds minder goed verkrijgbaar.
Een RT is wel een kilo of 30 zwaarder, dus die zal in de praktijk toch wel net iets meer dan 5L/100km doen denk ik......
 
Laatst bewerkt:
Mooie motoren! Ik heb al wel een beetje naar BMW's lopen te kijken maar was nog niet bij deze modellen uitgekomen. Had trouwens niet verwacht dat een bmw 1200 maar 230 kilo zou wegen, das net zoveel als mijn 750 :O

Jammer genoeg gaat ie echt elke dag buiten, zonder afdak of hoes, komen te staan. Ik woon in de binnenstad van Amsterdam en ik ga er elke dag mee naar m'n werk in Purmerend. Dus zo'n hoes word ik ook niet echt vrolijk van als ik die elke ochtend en avond eraf en erop moet doen (heb het een tijdje geprobeerd).

Het is niet zo dat ik geen geld wil besteden aan een motor, maar wegens het bovenstaande verhaal heb ik ook liever niet een te dure, daar slaap ik gewoon minder goed van. En soms zetten mensen gewoon fietsen tegen m'n motor aan en dat soort dingen, nu erger ik me daar niet aan maar als ik een glimmend exemplaar van 5000 euro heb gaat dat me wel irriteren. :/

Het eisenlijstje is uiteindelijk wel wat langer, maar dat gaat meer over extra's. Zo wil ik er graag koffers op enzo. :) Daarom leun ik ook licht wat meer richting de bmw's enzo, omdat die die wat vaker hebben. En ja benzineverbruik is ook wel belangrijk maar in mindere mate.
 
Mooie motoren! Ik heb al wel een beetje naar BMW's lopen te kijken maar was nog niet bij deze modellen uitgekomen. Had trouwens niet verwacht dat een bmw 1200 maar 230 kilo zou wegen, das net zoveel als mijn 750 :O
Ehhh, dat heb ik niet geschreven... wel dat een R1200ST 230kg weegt, een R1200R van dezelfde generatie (2005-2010) nog een kilo of 7 minder. Een R1200RT weegt daarentegen weer 30 kg meer (259kg) voor de overige R1200 lucht-/oliegekoelde boxers kun je HIER de info vinden.
 
Ehhh, dat heb ik niet geschreven... wel dat een R1200ST 230kg weegt, een R1200R van dezelfde generatie (2005-2010) nog een kilo of 7 minder. Een R1200RT weegt daarentegen weer 30 kg meer (259kg) voor de overige R1200 lucht-/oliegekoelde boxers kun je HIER de info vinden.
Ik had de RT ter sprake gebracht.
Misschien daarom dat hij zich vergist?

In die link naar wiki wordt ook gewag gemaakt van een rijbereik van +500km met de 27L tank. De jongere versies hebben echter nog maar 25L.

Ik blijf me toch vragen stellen bij dat vermeende lage verbruik.
Als ik er toch ooit eentje wil kopen zou ik graag eens een uitgebreide proefrit (proef weekend of zo) willen maken, eventueel met een huurmotor.
 
Ik blijf me toch vragen stellen bij dat vermeende lage verbruik.
Als ik er toch ooit eentje wil kopen zou ik graag eens een uitgebreide proefrit (proef weekend of zo) willen maken, eventueel met een huurmotor.
Ik zou die vraag gewoon even stellen in DIT topic, dan krijg je ongetwijfeld antwoord van berijders van meerdere generaties RT. Ik schat in dat het gemiddelde verbruik rond de 5,5 L/100km ligt. Als je altijd met volle koffers (snelle) toertochten rijdt zal het ongetwijfeld wat hoger liggen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan