Xj700s stottert boven 5000 toeren

13 aug 2015
38
0
Groningen
Hoi iedereen,

Sindskort ben ik in het bezit van een Yamaha xj700s Maxim. Super tof ding. Het is helemaal verbouwd tot een soort bobber.
En ben hier heel wijs mee.

Maaaarr, helaas stottert de motor bij 5000 toeren. Zo erg dat mn toerenteller ook gewoon mee stottert.
De volgende dingen zijn gedaan aan de motor:
Carbs gereinigd
Draad in naaldbuizen hersteld
Sproeiers vervangen
Carbs synchroon gesteld
Stekers elektronica schoongemaakt, waren groen aangeslagen.

Helaas stottert het dus nog steeds. |(
Iemand enig idee wat ik dan nog kan doen?

Alvast bedankt voor de reactie.
 
Ja, als je weinig verstand hebt van sleutelen dan is het verstandiger om het te laten doen door iemand met meer kennis.
Hij is een goeie monteur.

Ikzelf heb zeg maar op de stopknop gedrukt ivm de kosten.

Straks staat de motor voor 3 maand stil, dus dan mag hij er weer mee bezig. Maar ik wil zelf toch graag alvast wat dingen uitsluiten.

Dank je voor de link. Gelden deze waardes ook wanneer er open uitlaten op zitten?
 
als ook de naald van de toerenteller mee 'stottert' is het misschien verstandig om eens de bougies er uit te draaien en te controleren op electrode afstand en algehele toestand. 0,7mm is een veel gebruikte electrode afstand. Even opmeten met een voelermaatje. Of gewoon meteen een compleet nieuw setje bougies er in schroeven.
Check ook de conditie van de bougie kabels en stekkers.

Het is nl. zo dat hoe hoger het toerental, hoe meer moeite een ontstekings installatie heeft om steeds dezelfde krachtige vonk te blijven produceren. Als 1 of meer bougies of kabels dan ook nog eens niet in orde is/zijn dan kan dat zorgen voor misfires
 
Laatst bewerkt:
Bougies zijn goed. Mooi koffiebruin. Afstand is ook goed.

Ja heb de motor al een tijdje en heb al meerdere keren getankt. Gisteren overgegaan op 98. Het gestotter was er al voor de overstap van benzine.

Kan het ook te maken hebben met de cdi, de contactpunten waren ook groen aangeslagen en zijn dus wel inmiddels schoongemaakt. Maar kan de cdi dan ook beschadigd zijn?
 
Hoi iedereen,

Sindskort ben ik in het bezit van een Yamaha xj700s Maxim. Super tof ding. Het is helemaal verbouwd tot een soort bobber.
En ben hier heel wijs mee.

Maaaarr, helaas stottert de motor bij 5000 toeren. Zo erg dat mn toerenteller ook gewoon mee stottert.
De volgende dingen zijn gedaan aan de motor:
Carbs gereinigd
Draad in naaldbuizen hersteld
Sproeiers vervangen
Carbs synchroon gesteld
Stekers elektronica schoongemaakt, waren groen aangeslagen.

Helaas stottert het dus nog steeds. |(
Iemand enig idee wat ik dan nog kan doen?

Alvast bedankt voor de reactie.
Gaat de motor in neutraal, dus zonder belasting, wel door in toeren?
En als je (een beetje) choke gebruikt, wordt het dan beter of erger?
 
Er zit een splinternieuwe luchtfilter op. Was ik vergeten te vermelden.


Zelf heb ik er één gehad die jouw problemen ook had, maar dan alleen
met zijwind tegen [ geen grapje ] Opnieuw zijn toen de carburateurs synchroon
gezet, hielp iets maar het probleem is nooit opgelost. Misschien aanzuiging valse
lucht o.i.d Of TS het is mijn motor :)
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan ik er achter komen dat het valse lucht aanzuigt?
Haha was de jouwe al verbouwd tot bobber Wolves?

Laagspanning kan ik niet Meten, heb geen miltimeter


Ik was van plan om er KN filters op te zetten, je kan ook kijken wat hij doet zonder
luchtfilter. Toen ik hem kocht was hij verbouwd en hoofdzakelijk wit. Multimeter
kost weinig, 15 euro een prima meter bij de Praxis voor dit doel.
Bobines willen ook weleens gek doen als ze warm worden, door openstaande
scheurjes in het bakeliet.
 
wat doet de toerenteller als ie stottert? valt ie een heel eind terug (veel lager dan het daadwerkelijke toerental)??

in dat geval lijkt het erop dat je ontsteking onderbroken wordt. Mogelijke oorzaken:

- defecte opnemer bij krukas
- draadbreuk in bedrading van ' '' ' '
- gammele killswitch
- draadbreuk in bedrading van ' '' ' '
- bobine(s) gaar

Doordat ie wel goed in toeren door loopt in de N zijn er nog een hoop andere mogelijkheden waardoor de ontsteking weg kan vallen die je wel soort van kunt uitsluiten.

Wel is het zo dat je ontstekingssysteem een grotere spanning moet leveren bij belaste motor. Ook in neutraal dus testen met vol gas. Loopt ie dan in 1 keer door tot de begrenzer kun je er vanuit gaan dat de CDI, bobine, kabels, bougies etc in orde zijn.
 
Ook in neutraal dus testen met vol gas. Loopt ie dan in 1 keer door tot de begrenzer kun je er vanuit gaan dat de CDI, bobine, kabels, bougies etc in orde zijn.

Je kan een motor niet belasten in zijn neutraal. Membranen zullen nauwelijks openen omdat de motor niet hoeft te "trekken".

Aangezien het een 700 is neem ik aan dat het een USA import is, je kan eens kijken of de kapjes van de mengselschroeven er nog opzitten.

Wat vaker voorkomt is dat het stijgpijpje in de vlotterbak verstopt. Lullige is dan ie dan niet stationair loopt en heeft dus eigenlijk niet direct hier iets mee te maken, tenzij er al met de carburateurs gekloot is dat ie wel stationair blijft lopen. Dat kun je dan aan de opengeboorde mengselschroeven zien.

edit:
sparerack-top_zpsc13dbabc.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je kan een motor niet belasten in zijn neutraal. Membranen zullen nauwelijks openen omdat de motor niet hoeft te "trekken".

Aangezien het een 700 is neem ik aan dat het een USA import is, je kan eens kijken of de kapjes van de mengselschroeven er nog opzitten.

Wat vaker voorkomt is dat het stijgpijpje in de vlotterbak verstopt. Lullige is dan ie dan niet stationair loopt en heeft dus eigenlijk niet direct hier iets mee te maken, tenzij er al met de carburateurs gekloot is dat ie wel stationair blijft lopen. Dat kun je dan aan de opengeboorde mengselschroeven zien.

Ok dit wist ik niet vandaar dat bij mij de motor stottert als je rijdt op constante toeren en niet als je stilstaat in N.
 
Heren, ik heb de motor na 5 maand weer terug. Heeft een tijdje bij motoport gestaan. Maar loopt toch nog steeds niet zoals het moet. Ze hebben veel vervangen zoals, 106 sproeier, dichtere luchtfilter, nieuwe bougies inc kabels. Carbs zijn schoon en synchroon. Wat nog het enige probleem kan zijn, zijn roch de uitlaten. Ik heb volledig open fishtail uitlaten er op zitten.
Iemand enig idee hoe ik dit eventueel kan knijpen waardoor die toch beter loopt?
 
Heren, ik heb de motor na 5 maand weer terug. Heeft een tijdje bij motoport gestaan.
_O-
Maar loopt toch nog steeds niet zoals het moet.
terug
Ze hebben veel vervangen zoals, 106 sproeier, dichtere luchtfilter, nieuwe bougies inc kabels.
je bent dus een vermogen kwijt zonder dat het goed is :')
Carbs zijn schoon en synchroon. Wat nog het enige probleem kan zijn, zijn roch de uitlaten. Ik heb volledig open fishtail uitlaten er op zitten.
Iemand enig idee hoe ik dit eventueel kan knijpen waardoor die toch beter loopt?
is niet de oorzaak. ga naar een dynobank en laat ze de carbs goed afstellen
 
_O-terugje bent dus een vermogen kwijt zonder dat het goed is :')is niet de oorzaak. ga naar een dynobank en laat ze de carbs goed afstellen

De prijs is mij nog behoorlijk mee gevallen gelukkig. En de fiets loopt beter dan toen ik het heen bracht.

Testbank is idd de volgende stap.
Moet even kijken wanneer ik dat doe. We hebben een flinke renovatie aan de tuin, dus daar gaat het geld nu even heen.
Tot die tijd kan ik iig wel rijden. Zowel op de Mille als op de Maxim.
 
Terug
Bovenaan Onderaan