Post hier je grootste sleutelblunder! Deeltje 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan moeten die schroeven wel in een behoorlijk apparaat zitten om de klappen op de slagschroevendraaier op te vangen.

Zo gauw er ook maar iets veren kan verbuig je boel met een slagschroevendraaier.
Als je erg lomp bent wel. Met een klein beetje inzicht weet je of je de zaak moet ondersteunen en/of niet te hard moet slaan.
 
Als je erg lomp bent wel. Met een klein beetje inzicht weet je of je de zaak moet ondersteunen en/of niet te hard moet slaan.
Het niveau schroefje van de tweetakt MZ is legendarisch. Dat kan goed vastzitten. Maar er zijn heel wat koppelingsdeksels gesneuveld omdat mensen dit M6 schroefje met een slagschroevendraaier te lijf gingen.
Maar meestal zitten vaste schroeven in een stevig carterdeel.
 
Kleppen veel te ruim gesteld, gingen niet open en maakten een takke herrie bij het starten (ging ook moeizaam :') Waren 5mm te ruim gesteld.
Was gelukkig een paar maand geleden, maar nog niet hier gepost :P
 
Is niet echt een "sleutel"blunder maar mijn tank was bijna leeg. Dus zet de kraan op Reserve. Na het tanken de kraan op Uit gezet in plaats van Aan. Binnen 2 minuten sloeg de motor af en een hulpvaardig iemand heeft ong. 20 meter geprobeerd hem aan te duwen toen ik erachter kwam dat ie op Uit stond.
 
Is niet echt een "sleutel"blunder maar mijn tank was bijna leeg. Dus zet de kraan op Reserve. Na het tanken de kraan op Uit gezet in plaats van Aan. Binnen 2 minuten sloeg de motor af en een hulpvaardig iemand heeft ong. 20 meter geprobeerd hem aan te duwen toen ik erachter kwam dat ie op Uit stond.

Ook een keer gehad toen onderweg mijn gas bleef hangen -> bleek een los kapje van de carb dat na ultrasoon reiniging door 3e partij niet goed vastgeschroefd was. Op een parkeerplaats het kapje vastgeschroefd maar hiervoor had ik voor de zekerheid de kraan van de tank dichtgezet om de tank op te kunnen tillen. Vervolgens alles weer in elkaar gezet maar kraan niet opengezet, 500m verder stond ik weer stil en heb ik eerst een stuk met dat ding richting huis gelopen (was dichtbij) voordat ik me realiseerde dat de kraan nog dicht stond :+
 
In een klap van een dolle schroef naar een stuk uit je carter *D

Als je een lompe bent kun je alles kapot meppen met een hamer.

TXHOUhammer_meyers.jpg


Ik heb hem ook al wel eens gebruikt om vlotterbakschroeven en de schroefjes van een remvloeistofpotje los te krijgen.

Als je de slagschroevendraaier ietsje op spanning in de goede richting zet kun je met een lief subtiel tikje iets loskrijgen wat door vern****e JIS schroeven anders niet meer los te krijgen was geweest zonder de kop er af te boren. :)

db
 
full

full

Oliefilterdeksel zat zo vast, dat losdraaien gebeurde met tikken op de ringsleutel om de boel te laten schrikken. En ja, dat resulteerde in een gescheurd carter.

O-)
maar ook deze;
full

Ja, een naks moet je niet ondersteboven montereren. Daar krijg je kromme kleppen van :')
Hoe dan ook, hier heb ik enorm veel van geleerd *D *D *D
 
Vandaag wilde ik de gashendel vervangen op m'n triumph. Daarvoor moeten er 2 kruiskopschroeven los en ik zag al dat ze ietsje beschadigd waren van montage vorige keer (heb ik zelf gedaan). Dus ik pak alvast een 1/4" rateltje en zet daar een goede kruiskopbit in zodat ik hem zo voorzichtig mogelijk los kan draaien. Dit is geheel misgegaan en de koppen zijn nu helemaal naar de kloten. Enige manier die ik nu zie om ze los te krijgen is door een sleuven in te maken zodat er een platte bit op past. Meteen maar een Dremel 3000 besteld op bol.com want die heb ik nog niet.

Uiteindelijk gelukt met de dremel: eerst een gleuf erin geslepen, vervolgens met een bitje op een 3/8" ratel de schroef lid geprobeerd te draaien. Het bitje kwam uit een niet goedkoop setje van Bahco en draaide ik gewoon krom!

Uiteindelijk heb ik de schroef los gekregen door de gleuf breder te maken met de dremel en daarna met een drevel te tikken op de rand. Vervolgens opnieuw vast gemaakt met nieuwe schroeven maar dan met koperen borgringen ertussen.

 
filmpje gevonden over de r1100gs waar gedemonstreerd werd hoe vorkolie te vervangen zonder het hele zaakje uitelkaar te hoeven trekken. In feite haal je de moer los, druk je de poten naar binnen en draai je je kroonplaat zodat je de poot er zo weer uit kan trekken. Op het filmpje deden ze er 8 min over per poot. ik denk: Mooi! mijn keerringen zijn lek, dit ziet er als een prima oplossing uit. Lekker makkelijk ook.

Ging allemaal volgens het boekjefilmpje. tot ik bij het eruit wippen van de keerringen kwam. druk een platkop eronder, geef klein beetje druk. *plienk* *ploep* en weg was de helft van de schroevendraaier.

zo werd een klusje van een kwartier toch nog eentje van een uur want ondergetekende mocht alsnog het hele zaakje (band, remklauwen x2, ABS sensor, spatbord etc) loshalen. |(
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan