Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #20

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit soort robots (als in robots die zich fysiek en zelfstandig tussen mensen gaan bewegen), moeten niet voorspelbaar geprogrammeerd worden (zoals bijvoorbeeld een productierobot), ze moeten een vorm van intelligentie krijgen die ook in onvoorspelde situaties voldoende betrouwbare onvoorspelbare oplossingen kan leveren.

Uiteindelijk voorspelbaar dus, maar wees gerust, kunstmatige mensen (Artificial Intelligence), zoals in S.F. films, niet van echt te onderscheiden, zullen er nooit komen, de mensheid heeft zichzelf namelijk dan al lang uitgeroeid. Leuk vooruitzicht hé ;)
 
Wat een nonsens :/

1) Nee, het hele idee van de vorm van intelligentie waar we het hier over hebben is juist dat je een zekere mate van onvoorspelbaarheid en willekeur nodig hebt om chaotische systemen van deze orde "het hoofd te kunnen bieden". De enige vorm van voorspelbaarheid die hier van toepassing kan zijn is statistisch, als "in x% gevallen is een beslissing is genomen die een risico voor y% mitigeerde", dat soort uitspraken.

2) "... zullen er nooit komen?" Mwoah... De turing test is in 2014 al een keer verslagen. Geef het nog tien jaar, maak er misschien een paar decennia van als je het heel ruim wilt nemen, en het is de normaalste zaak van de wereld. Tuurlijk, theoretisch kunnen we onszelf voor die tijd uitroeien, maar waarschijnlijk lijkt me dat niet.

3) AI is niet "kunstmatige mensen". AI is zelfs niet eens het nabootsen van menselijke intelligentie (hoewel dat wel een deelgebied is). Intelligentie is simpelweg de mogelijkheid informatie te gebruiken om doelen te bereiken. Die bestaat in verschillende vormen; zelfs in verschillende kunstmatige vormen.

Maar goed, dat gaat wel ver off-topic, zelfs voor dit topic :)
 
Laatst bewerkt:
Kijk je bijvoorbeeld naar beeldherkenning dan zie je dat AI al een flinke stap heeft genomen. Vroeger werd met regels geprobeerd bijvoorbeeld een koe te herkennen. Dan vertelde je dat algoritme dat een koe 4 poten heeft, zwart met witte vlekken, etc. Maar je ziet niet altijd 4 poten op een foto, en er zijn ook koeien met andere kleuren.

De laatste 15 jaar is hierin een enorme stap gemaakt met zelflerende algoritmes. Je geeft het algoritme heel veel foto's en zegt alleen waar wel en niet een koe op staat. Na een poosje "ziet" het algoritme dit ook.

De theorie dateert al uit de jaren '70 maar toen waren computers niet snel genoeg. Dat zijn ze nu wel.

Het belangrijkste wat nodig is, is trainingsdata en menskracht om die training bij te sturen. Die menskracht wordt gecrowdsourced middels allerlei spelletjes en functies die gratis worden aangeboden op Internet.
 
De laatste 15 jaar is hierin een enorme stap gemaakt met zelflerende algoritmes. Je geeft het algoritme heel veel foto's en zegt alleen waar wel en niet een koe op staat. Na een poosje "ziet" het algoritme dit ook.

De theorie dateert al uit de jaren '70 maar toen waren computers niet snel genoeg. Dat zijn ze nu wel.

Ja, mooie evolutionaire algoritmes en zo, zodat je niet meer weet welke rekenregel nou precies de "koe-herkennings-regel" is. Sterker nog, er zijn helemaal geen regels meer gedefinieerd.

Maar het gaat niet alleen om rekenkracht. Het gaat ook om bepaalde vaardigheden. Een groot deel van ons leervermogen heeft te maken met gecombineerde zintuiglijke waarnemingen gekoppeld aan hormonen gekoppeld aan autonome orgaanreacties gekoppeld allerlei door de evolutie ingegeven archetypische impulsen en behoeften gekoppeld aan het omgeven worden door verwante soortgenoten enz. enz..

Kortom, pure rekenkracht is niet ultiem. Was die dat wel dan waren we ondertussen ALLANG volledig uitgerangeerd door AI's. Wanneer shit really gets real is op het moment dat "we" erin slagen de leerprocessen dusdanig vorm te geven dat er een positieve feedback loop van leervermogen ontstaat en dat we dat koppelen aan autonoom opererende machines.

I need your clothes, your boots and your motorcycle.
 
Nou mooi allemaal hoor :Z heerlijk gereden vanmorgen ,weer nix moeilijks meegemaakt :t
 
Maar het gaat niet alleen om rekenkracht. Het gaat ook om bepaalde vaardigheden. Een groot deel van ons leervermogen heeft te maken met gecombineerde zintuiglijke waarnemingen gekoppeld aan hormonen gekoppeld aan autonome orgaanreacties gekoppeld allerlei door de evolutie ingegeven archetypische impulsen en behoeften gekoppeld aan het omgeven worden door verwante soortgenoten enz. enz..

Je probeert nu een vertaalslag te maken van menselijke intelligentie naar kunstmatige intelligentie. Maar de grootste vooruitgang in machine learning zit er juist in dat je die stap loslaat. Met inderdaad als groot nadeel dat je niet meer weet waarom het systeem een bepaalde conclusie trekt. Je moet die conclusie dan weer laten onderbouwen in "mensentaal". Of accepteren dat bijvoorbeeld iemand schuldig is omdat de computer dat zegt.

Rekenkracht is zeker niet alles, maar wel een randvoorwaarde waar aan moet worden voldaan. En dat is nu pas het geval. Allerlei ideeën die in de jaren '80 op een doodlopend spoor leken te zitten, blijken nu pas toepasbaar te zijn.

Dat is op zich niet raar, de faxmachine werd ook al rond 1880 uitgevonden maar kon een eeuw later pas gebouwd worden.
 
Je probeert nu een vertaalslag te maken van menselijke intelligentie naar kunstmatige intelligentie. Maar de grootste vooruitgang in machine learning zit er juist in dat je die stap loslaat.

Ja, dat deed ik omdat het gesprek daar eerder op uitkwam, het stukje "menselijk gedrag nadoen", of in het kader van dit topic, zich goed als weggebruiker tussen mensen weten te gedragen.

Je hebt volledig gelijk :Y

O ja, en over het "conclusie onderbouwen in mensentaal"... Onze conclusies laten zich toch al niet goed vertalen in mensentaal, of toch in ieder geval niet goed beargumenteren. Waarom geloven miljarden hardnekkig in goden terwijl religie volstrekt strijdig met alle kennis en logica is, waarom houd je van je vrouw, waarom vindt de een ZZ-Top fantastisch en de ander Justin Bieber (maar kunnen ze toch samen veilig langs elkaar op een kruispunt), waarom ga je asociaal rijden als je in een Audi zit...

My point being, zo lang je er 100% sluitende uitleg van verwacht kun je niet spreken van een intelligentie maar van een rekenmachine.
 
Laatst bewerkt:
vanmorgen 3x bijna aangereden en ik was mijn dorp nog niet eens uit -O-

begon toen ik de straat uit reed gelukig kijk ik daar al altijd uit omdat het niet egt overzichtelijk is maar iemand van links dacht ik heb gewoon voorang

volgende kruispunt is wat afgesloten vanwege een kermis en een bestel busje zag dit wat laat ramt zijn auto in de achteruit bijna tegen mij aan.

daarna vlak voordat ik het dorp uitben vliegt er nog een auto van links met minstes 60 over het kruispunt heen |(

ik was in ieder geval wel meteen goed waker :P
 
onderweg naar werk kom ik een trekker tegen, waar drie auto's achter reden. Eerste twee netjes achter de trekker blijven, echter de derde, een taxi nog wel. blijft midden op de weg rijden om er langs te kunnen kijken. Taxichauffeuse keek me recht aan maar ging geen centimeter opzei. Asociaal. Heb deze keer maar even langs het raam geveegd. Hoefde mijn arm niet eens te strekken.

Jammer dat er geen reclame van het taxibedrijf op de taxi stond...
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen beetje laat O-)
Wordt wakker, kijk op de telefoon (wekker) is nog erg vroeg, draai me ff lekker om, even later gaat het alarm van mijn vrouw (7.30 uur), toch maar uit bed, niet haasten, ben toch al laat en op tijd kan niet meer 8-)
Opgestapt en naar 't werk, in de lift gaat mijn alarm (5.45 uur), op 't werk binnen, kom 8.30 uur aan. |( |( Toch ff de klok gelijk gezet, geen idee hoe het tijd verschil is ontstaan. O-) O-)

Was lekker rustig op de weg, dus daar niets mee gemaakt.

We op tijd naar huis vanmiddag, want 2x te laat op een dag....... dat gaat me echt niet gebeuren :+ :+ :+
 
onderweg naar werk kom ik een trekker tegen, waar drie auto's achter reden. Eerste twee netjes achter de trekker blijven, echter de derde, een taxi nog wel. blijft midden op de weg rijden om er langs te kunnen kijken. Taxichauffeuse keek me recht aan maar ging geen centimeter opzei. Asociaal. Heb deze keer maar even langs het raam geveegd. Hoefde mijn arm niet eens te strekken.

Een van de groepen op de weg waar ik mij het meest aan irriteer...
Taxichauffeurs :X
 
Vanmorgen beetje laat O-)
Wordt wakker, kijk op de telefoon (wekker) is nog erg vroeg, draai me ff lekker om, even later gaat het alarm van mijn vrouw (7.30 uur), toch maar uit bed, niet haasten, ben toch al laat en op tijd kan niet meer 8-) ...................................

Wel op tijd naar huis vanmiddag, want 2x te laat op een dag....... dat gaat me echt niet gebeuren :+ :+ :+

_O- _O- _O- _O-
 
Gisteren een harley rijder die de slalom op de snelweg aan het oefenen was denk ik. Ging iedereen rechts of links voorbij. Maar voorbij ging hij sowieso. Maar wat doe je dan als je op de linkerbaan zit en je moet eraf? Gewoon in 1 keer naar rechts gaan.
Oja en zijn kentekenplaat hing schuin. Zat alleen nog maar met 1 boutje rechts boven vast.
 
Vanmiddag een mevrouw in een auto aangesproken met de vraag of het telefoongesprek dat zij voerde haar 239 Euro waard was. Kreeg als antwoord: "Hoezo?" Haar duidelijk gemaakt dat bellen in een rijdende auto verboden is, en genoemd bedrag kan kosten. Haar reactie: "Is dat zo? Dat wist ik niet, maar ik kan me niet voorstellen dat dat zo duur is." Mevrouw verzocht voor haar eigen veiligheid en vooral voor die van anderen haar telefoon niet meer te gebruiken in de auto. Even later reed ze bellend verder.

Mevrouw heeft blijkbaar nog nooit naar Blik op de Wegmisbruikers gekeken.
 
Laatst bewerkt:
Telefoon pakken, kapot smijten op de grond en verder rijden :X :+

Oh nee, dat is slecht voor het imago!
Spullen van anderen vernielen is een "no go". Wat wel zou kunnen: telefoon afpakken, klepje losmaken, accu eruit halen, sim kaart eruit halen en alle onderdelen los terug de auto ingooien. Heb je niks kapot gemaakt en de beller heeft (even) niks meer aan zijn telefoon.
 
Vanmiddag met 160 op de cruise control tijdens het rechts inhalen over de vluchtstrook mijn e-mail bijgewerkt op de mobiel. Maar goed dat ik van tevoren flink gedronken had, want anders had ik nooit mijn kentekenplaat eraf gereden bij het wegrijden vanaf de stoep toen ik vlak voor die voetganger langs het zebrabad opschoot tegen het verkeer in waarbij ik achter een paaltje bleef hangen waaraan een bord C11 bevestigd was, net na dat rode verkeerslicht.
 
Vanmiddag met 160 op de cruise control tijdens het rechts inhalen over de vluchtstrook mijn e-mail bijgewerkt op de mobiel. Maar goed dat ik van tevoren flink gedronken had, want anders had ik nooit mijn kentekenplaat eraf gereden bij het wegrijden vanaf de stoep toen ik vlak voor die voetganger langs het zebrabad opschoot tegen het verkeer in waarbij ik achter een paaltje bleef hangen waaraan een bord C11 bevestigd was, net na dat rode verkeerslicht.

160 maar? Als je het goed wil doen, had dan de maximum snelheid met tenminste 50 km/h overschreden.
 
Laatst bewerkt:
160 maar? Als je het goed wil doen, had dan 50km/h de maximum snelheid overschreden.

Dat wilde ik wel, maar de cruise control gaat niet hoger, en dan had ik dus een hand nodig gehad voor het gas en dan had ik misschien wel typefouten gemaakt in de e-mail. Bovendien was het op een 80-weg.
 
Laatst bewerkt:
Ondanks dat de dag op zich kut was toch vanmorgen iets leuks meegemaakt.
Spitsuur, Breda centrum je weet het wel elk stoplicht staat op rood en jij kan lekker naar voren manoeuvreren.
Uiteraard doe ik dit. Vooraan sta ik tussen twee auto's want voor mij staat een mp3. Tot zover niks bijzonders. Maar dan hoor ik links van me iemand kloppen op een autoraam.
Ik kijk dus naar links en wat zie ik een klein meisje achterin die naar me zwaait. Op dat moment begint je hart wel een beetje te smelten, wat een poepie. Vanzelfsprekend zwaai ik terug, een kleine moeite en wie weet hoe blij het meisje is de rest van de dag. Vervolgens zie ik het meisje enorm lachen en blij zijn en de moeder heeft het ook in de gaten. De moeder kijkt me vriendelijk aan en lacht ook. Van haar gezicht is af te lezen dat het haar deugd doet om haar dochter zo te zien lachen. *O*

Erg leuk met wat voor kleine dingen je kinderen en dus ook ouders blij kan maken. Daarnaast wat imago opbouwen voor mijn toekomstige fouten is ook nooit weg :)
 
Laatst bewerkt:
Ondanks dat de dag op zich kut was toch vanmorgen iets leuks meegemaakt.
Spitsuur, Breda centrum je weet het wel elk stoplicht staat op rood en jij kan lekker naar voren manoeuvreren.
Uiteraard doe ik dit. Vooraan sta ik tussen twee auto's want voor mij staat een mp3. Tot zover niks bijzonders. Maar dan hoor ik links van me iemand kloppen op een autoraam.
Ik kijk dus naar links en wat zie ik een klein meisje achterin die naar me zwaait. Op dat moment begint je hart wel een beetje te smelten, wat een poepie. Vanzelfsprekend zwaai ik terug, een kleine moeite en wie weet hoe blij het meisje is de rest van de dag. Vervolgens zie ik het meisje enorm lachen en blij zijn en de moeder heeft het ook in de gaten. De moeder kijkt me vriendelijk aan en lacht ook. Van haar gezicht is af te lezen dat het haar deugd doet om haar dochter zo te zien lachen. *O*

Erg leuk met wat voor kleine dingen je kinderen en dus ook ouders blij kan maken. Daarnaast wat imago opbouwen voor mijn toekomstige fouten is ook nooit weg :)

BS. Jij hoopt gewoon dat je ze over 10 jaar weer eens tegen komt en dat ze dan nog zo vol bewondering naar je kijkt !! ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan