3 cilinders

ADM

Rookie
13 mei 2017
17
0
Den Haag
Hallo allemaal,

Nieuw bij dit forum dus zal me maar even voorstellen.
Mijn naam is Alain, 30 jaar en kom uit Den Haag.

Laatst een Yamaha mt-09 gehuurd en direct verliefd geraakt!
Wat een rijplezier en zo gemakkelijk te berijden. Ik heb begrepen dat het vooral door de 3 cilinders komt waarom deze motor zo fijn is.

Nu komt het... het prijskaartje... helaas valt deze namelijk buiten
mijn budget. Dus nu ook meteen mijn vraag, welke motor is te vergelijken met de mt-09 en valt kwa budget rond de 4K max.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Triumph street triple, is 675cc
Triumph speed triple, tot 1050cc.

Italiaans heb je mv agusta en benelli maar dat zal denk ik duurder worden.

Oldtimers en toermotoren zijn denk ik niet wat je zoekt, dus dan kom ik hierop. Als ik iets vergeet zullen er vast mensen zijn die het kunnen aanvullen.
 
Dat lijkt mij wel ja.

Triumph kwam rond 1990 terug met de 750-900cc triples, maar dat is denk ik niet wat je zoekt. Die zijn wat logger en momenteel gedateerd qua sturen.

Vervolgens had je de T509/T595 dat waren sportieve rauwe mechanisch luidruchtige maar wel echte karakterfietsen.

De 955i en latere 1050 lopen mechanisch stiller.

Daarnaast heb je de 675cc street triple, loopt ook mechanisch stil met uiteraard minder koppel maar wat makkelijker te berijden en ook zeker geen saaie fiets.

Als je iets zoekt dat in de buurt moet komen van de Yamaha MT-09 zou ik kijken voor een 955-1050 speed triple of een 675 street triple. Als je voor het grotere koppel gaat zou ik met je budget niet zozeer kijken of het een 955 of 1050 is maar vooral letten op de staat van de motor. Maar dat is hoe ik het zou doen.
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt mij wel ja.

Triumph kwam rond 1990 terug met de 750-900cc triples, maar dat is denk ik niet wat je zoekt. Die zijn wat logger en momenteel gedateerd qua sturen.

Vervolgens had je de T509/T595 dat waren sportieve rauwe mechanisch luidruchtige maar wel echte karakterfietsen.

De 955i en latere 1050 lopen mechanisch stiller.

Daarnaast heb je de 675cc street triple, loopt ook mechanisch stil met uiteraard minder koppel maar wat makkelijker te berijden en ook zeker geen saaie fiets.

Als je iets zoekt dat in de buurt moet komen van de Yamaha MT-09 zou ik kijken voor een 955-1050 speed triple of een 675 street triple. Als je voor het grotere koppel gaat zou ik met je budget niet zozeer kijken of het een 955 of 1050 is maar vooral letten op de staat van de motor. Maar dat is hoe ik het zou doen.

Yup, zo zou ik het ook doen. En voor dat budget eerder een knappe 955i dan een mindere 1050.
 
Bedankt voor jullie reacties.

Waar moet ik naar kijken? Bouwjaar, kilometers, onderhoud?
Wat is acceptabel...

Moet wel bekennen dat de 1050 mooier is. En een upside down voorvork heeft.

Zijn er eigenlijk grote verschillen tussen die 2 verder?
 
Dezelfde dingen waar je bij iedere motor op moet letten.
Kilometerstand is niet zo interessant, de Triumph blokken kunnen heel veel kilometers draaien mits ze goed onderhouden worden.
Let er dus op of de onderhoudshistorie bekend is.

De 955i en 1050 verschillen op de volgende punten van elkaar:

Voorvork.
Motormanagement en injectie.
1050 heeft 130 pk, de laatste generatie 955i heeft er 120, eerste generatie 110.
De geometrie van het frame is anders, eigenlijk is de 955i heel goed, maar de 1050 is in alles net ietsje beter.
 
Laatst bewerkt:
Dat hoeft geen probleem te zijn maar maar neem dan iemand met technische kennis mee om de motor goed te bekijken.
 
Naast de Speed Triple 955-1050cc is er natuurlijk ook nog de Street Triple 675cc.
 
Een motor aanschaffen zonder onderhoudshistorie is een No Go?

Ik heb mijn 1050 toen aangeschaft zonder. Met 43000 km. Iets van 20000 mee gereden zonder rare dingen. Een keer de startkoppeling kapot, dit was 'maar' 300 euro om te laten vervangen.

Verder hebben de triumph blokken niet echt speciale dingen waar je op moet letten. Als je een leek bent zou ik sowieso bij een dealer aanschaffen ivm garantie. Of particulier iemand meenemen die er verstand van heeft. Onderhouds historie is wenselijk...
 
Als de onderhoudshistorie bekend is, is die dan ook goed?

Veel dingen die tot het standaard onderhoud horen kun je zien, voelen, horen.

Triumph heeft nogal eens terugroepacties. Dat betekent niet dat Triumph slecht is, maar juist dat ze het serieus oppakken als een probleem vaker voorkomt. Zaken die met terugroepacties worden vervangen hoor of voel je juist vaak niet. Ik zou eerder proberen te achterhalen of deze recalls zijn uitgevoerd. Op internet kun je redelijk eenvoudig achterhalen wat de belangrijkste recalls zijn. Zoek dan ook even in het Engels dan pik je meer info op. Let wel even op dat bepaalde recalls ook alleen voor bijvoorbeeld Europa of Amerika kunnen zijn.

Je hoeft je niet af te laten schrikken. Als je erin verdiept dan heeft elk merk en model wel iets maar Triumph zijn geen verkeerde motorfietsen. Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan