Verplaatsen condensators ontsteking

Kawa-Ad

Die hard MF'er
29 jun 2004
611
0
Terheijden NB
Ik heb op mijn gs550 een velleman-ontsteking gemonteerd. Deze werken perfect ,maar in geval van nood kan ik vrij gemakkelijk terug naar de originele setup.
De Vellemankits zitten in een kastje ,hierin kan ik makkelijk een dubbelwerkende schakelaar bij plaatsen ,om de draad naar de bobine (2x)door te verbinden!.
Nu is mijn vraag : is het mogelijk om de beide condensatoren van de grondplaat te halen,en deze ook in dit kastje te zetten?. Of gaat dit ten koste van de werking.
Voordeel hiervan is dat in noodgevallen (defecte Vellemankits) de verbinding zo gemaakt is!.

Hoor het graag van de experts!.
 
velleman ontsteking gebruikt de contactpunten als ontstekingsschakelaar maar de print schakelt de bobine. De condensator is niet nodig.
Zo gaat de grote stroom dus niet meer door de puntjes waardoor de puntjes niet slijten. (alleen het nokje, maar dat is heel weinig)

Ik heb dat setje nu 25.000 km in mijn camper zitten, de puntjes nog niet hoeven stellen. Het lijkt mij dus wel betrouwbaar.

:t en zo is het !!

op mijn eerste koekblik ( c kadett :Y ) zelf een electronische ontsteking voor gebouwd , ala velleman zeg maar en geen ingebrande puntjes meer. Je schakelt met de puntjes maar een heel klein stroompje.
 
Bij een CDI wordt door middel van een chopperschakeling een condensator tot ca. 250 V opgeladen. Op commando van de pulsgever wordt deze hoge spanning op de bobine losgelaten die dan de 25 - 40 kV opwekt voor de bougie. Hierbij is het opgenomen vermogen veel minder dan bij een puntjes-ontsteking.

Prima uitleg van een CDI (Capacitive Discharge Ignition) ontsteking. Merk op dat een accu hierbij niet nodig is. Helaas noemt Jan en alleman een kastje met een draadje eraan "CDI-box" ook als dit er niets mee te maken heeft omdat het een ander type ontsteking is. Zorgt voor veel spraakverwarring.
 
Laatst bewerkt:
Bijna altijd zal een accu wel nodig zijn. Een chopperschakeling hakt de 12 V in kleine blokjes die dan elektrisch/elektronisch opgekrikt worden tot die hoge spanning. Er zijn maar weinig motoren waar in de dynamo een hoogspanningswikkeling zit die de condensator rechtstreeks oplaadt.
Waarom heb je daar een accu voor nodig? Daar heb je toch een dynamo voor?
De meeste enduro's hebben geen accu en wel vaak een cdi.
 
Er zijn maar weinig motoren waar in de dynamo een hoogspanningswikkeling zit die de condensator rechtstreeks oplaadt.

Het zijn er veel zoals hierboven ook al aangegeven wordt.
Het wordt nog lastiger als een motorfiets zowel CDI als een traditionele accu heeft. Die accu is er dan voor bijv verlichting of startmotor. Met een lege/kapotte accu kun je dan nog steeds rijden....kun je mensen aardig mee in de war brengen.
 
Het zijn er veel zoals hierboven ook al aangegeven wordt.
Het wordt nog lastiger als een motorfiets zowel CDI als een traditionele accu heeft. Die accu is er dan voor bijv verlichting of startmotor. Met een lege/kapotte accu kun je dan nog steeds rijden....kun je mensen aardig mee in de war brengen.
Ik ken weinig motoren die een hoogspanningsspoel hebben die de condesator van de cdi oplaad maar dat is ook helemaal niet nodig. Zodra de dynamo richting 12 volt genereert kan de ontsteking gewoon zijn werk doen, daar is vaak geen accu voor nodig.
Er zijn heel veel motoren die ermee stoppen als de accu leeg raakt. Ik denk dat het ermee te maken heeft of er een condensator in de regelaar zit die de rimpel afvlakt of dat ze die functie aan de accu overlaten, of de regelaar kan zijn werk niet doen zonder accu omdat hij zijn referentiespanning mist.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom hebben ze hem dan niet bij de bobine geplaatst?
De condensator heeft ook de functie om de vonken op de punten te beperken en dat gaat het best zo dicht mogelijk bij de punten.

Bij de CB450 twins 65-74 zit de condensator op de bobines gemonteerd. De bobines zitten echter niet ver van de punten (op de uitlaat nokkenas).

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan