Honda CB750 DOHC blok lekt olie

erikv2

MF'er
16 aug 2016
106
0
Utrecht
Een tijdje geleden een Honda CB750 DOHC gekocht. Vorige eigenaar heeft het blok uit elkaar gehad. Heb er net de eerste 12 kilometer mee gereden. Het blok lekt olie aan de voorkant.

Zie de foto's.

Graag hoor ik jullie reactie.

5r0ljmgsxjqep.jpg

pjmpho7blvyz9.jpg

2qnzxjawowo0i.jpg

u4zkld8uc4isp.jpg

vpomeeseaclun.jpg

i1nni28wbz21j.jpg

mqfnprcaah9m3.jpg

fwzq0mtuwcjml.jpg

glluuh1mjewel.jpg
 
Laatst bewerkt:
En dat er 1 uitlaat niet echt heet wordt,...?
Betekent dat deze cilinder niet meeloopt?

uiteraard, dat kan je toch zelf ook bedenken ;)
de "vettigheid" kan dus gerust van onverbrande benzine komen die via de uitlaat naar buiten komt. maar als hij maar op 3 cylinders draait merk je dat toch aan het (onregelmatig) geluid en gebrek aan vermogen ?
 
Ha Jan, ik kan van alles bedenken, maar zoveel sleutelervaring heb ik niet. Soms kunnen oorzaken en gevolgen heel anders liggen dan je denkt. Dus een vraag is niet zo verkeerd dan toch?

Heb de motor pas net. Heb 12 km met motor gereden, en vrij rustig omdat het blok uit elkaar geweest is. Beter rustig aan beginnen toch? Uitlaten zaten ook niet goed vast, dus hard geluid. Maar vond het blok toch vrij redelijk lopen.
En misschien loopt ie niet de hele tijd/altijd op 3 cilinders...? Kan ook nog.
 
Ook een goede tip. Nat of droog, wat heeft de voorkeur?
Dan ook graag een tip voor een aardige compressiemeter...

Op marktplaats, een rood kofffertje (25 tot 30 euro) met:
Compressietester van 0-20 kg/cm ² of 0-300 psi
Display met een diameter van ong. 63 mm
Adapter M10 x 1,0
Adapter M12 x 1,25
Adapter M14 x 1,25
Adapter M18 x 1,5
2x persleidingen met rubberen bijlagen/dop
Slanglengte: ong. 45 cm.

Is dat wat?
 
Laatst bewerkt:
Ik doe het al een jaar of dertig zonder compressiemeter, De keren dat ik er een geleend heb leverde het niets op. Ik zou de investering niet doen. Eerst maar eens experimenteren met bougiekabels en deo.
 
Om te controleren op valse lucht lekkages in het inlaattraject. Vooral de inlaatrubbers tussen carbs en cilinderkop zijn berucht.
Zijn de carbs van binnen wel schoon?
Vonken alle 4 de bougies wel?

En je kan natuurlijk al 30 jaar geluk hebben. 8-)
Maar ik begin bij elke motor of het nu koekblik of motorfiets of iets anders met een brandstof motor met een compressiemeting als er dit soort onduidelijke dingen aan de hand zijn.

Meten is weten en gissen is missen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Als de weigerende cilinder wel mee gaat doen als je wat deo in de carb spuit, zit het probleem in de carburateur van die cilinder, als je bougie kabels of zelfs complete bobine omwisseld en het probleem verplaatst zich, zit het in de ontsteking. Je kan ook alle aftap schroeven van de carbs losdraaien, komt er uit een carburateur geen benzine, probleem in de brandstof toevoer. Na lang droog gestaan te hebben, wil een vlotternaald wel eens vastzitten. Als dit zo is, de vlotternaald voorzichtig uit de boring trekken en dan met een wattenstaafje en heel fijn polijstmiddel de boring polijsten. Alle polijstmiddel goed wegspoelen.
 
Is wel bruikbaar maar mist een voetventiel onderin de slang zo te zien. Hierdoor zal de meting wat lager uit komen maar je hebt iig wel een vergelijk met de andere cilinders. Bij deze meter moet steeds het stukje lucht in de slang opnieuw gecomprimeerd worden waar bij een duurdere meter de druk in de slang aanwezig blijft.
 
Is wel bruikbaar maar mist een voetventiel onderin de slang zo te zien. Hierdoor zal de meting wat lager uit komen maar je hebt iig wel een vergelijk met de andere cilinders. Bij deze meter moet steeds het stukje lucht in de slang opnieuw gecomprimeerd worden waar bij een duurdere meter de druk in de slang aanwezig blijft.


De druk in de slang blijft er in zitten, er zit een ventieltje onder in het chromen deel dat je met het rubber op het bougiegat zet.
Mijn broer heeft zo'n ding, zeer nauwkeurig zal hij niet zijn maar je kunt de onderlinge verschillen er goed mee meten.
 
Laatst bewerkt:
Met deo bedoel ik in dit geval geen lekkage zoeken maar starten. Als je deo in de inlaat van cilinder drie spuit en het toerental stijgt en de bocht wordt heet weet je dat hij brandstof gebrek heeft.
 
Update:

1. de motor staat op de zijstandaard, dus schuin. 2 dagen na de test met het kwartier stationair lopen, stond er bij op de hoek v cilinder 1 bij een paar koelribben toch een paar druppels olie op de hoek. Gekke is dat tijdens en na het test draaien ik eigenlijk helemaal geen olie zag. Kan deze olie na het proefdraaien nog uit het blok gekomen zijn......?

2. Verder heb ik de bougies los gehad (1 voor 1). Ze vonken alle 4. En ze waren alle 4 best wel een beetje zwart. Heb niet meer kunnen proefdraaien, omdat de uitlaten los zitten, en ik op uitlaatpakkingen zit te wachten (zouden vrijdag al geleverd moeten zijn....).

Verder 2 Tengtools momentsleutels besteld (1/4 5 - 25Nm en 3/8 20 - 110Nm), 2 kleine setjes (1/4 en 3/8) doppen van Tengtools, een Carbtune Pro, een Compressie testset. Dus binnenkort kan ik volop aan de slag.

Greep v h weekend net naast een 15 jaar oude super degelijke heftafel van een harley sleutelaar. Was net verkocht. Een degelijke heftafel (met kruis eronder) staat nog op mijn verlanglijst.

Edit: En net voor het eten zag ik mooi ziekenhuisbed op mp. Na het eten: weg.
Edit2: En (misschien) toch nog een ander zkhbed gescoord. Vrijdag ophalen. Ben benieuwd.
Het bed dient als basis voor een zelf te maken heftafel.
 
Laatst bewerkt:
Vanavond vond ik nog een bemoedigend stukje over olielekkage bij onder andere een cb750:

The CB750/900/1000/1100 were notorious for leaking head gaskets, specifically in the front corners. Try this before anything: Retorque the head bolts, mark them before you start. 1/4 turn back off one at a time starting in the center working your way outward. I found that after you break them loose, they will tighten to torque 30 degrees further than original settings. The oil from the valve area drains around the head studs and wicks through the head gasket. My 750 totally stopped seeping after the retorque.

bron: Gettin into a 750 Honda. - CycleWorld Forums

Dus dat gaat binnenkort gebeuren als de momentsleutels binnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Vanavond vond ik nog een bemoedigend stukje over olielekkage bij onder andere een cb750:

The CB750/900/1000/1100 were notorious for leaking head gaskets, specifically in the front corners. Try this before anything: Retorque the head bolts, mark them before you start. 1/4 turn back off one at a time starting in the center working your way outward. I found that after you break them loose, they will tighten to torque 30 degrees further than original settings. The oil from the valve area drains around the head studs and wicks through the head gasket. My 750 totally stopped seeping after the retorque.

bron: Gettin into a 750 Honda. - CycleWorld Forums

Dus dat gaat binnenkort gebeuren als de momentsleutels binnen zijn.
Dat zijn de buitenkanten, daar lopen de oliekanalen omhoog. Alle oude CB's hebben daar last van, zeker als je niet originele koppakkingen gebruikt.
Jouw lekkage zit in het midden.
 
De pakking onder het cilinderblok (base gasket) lijkt nog zo nieuw (mooi geel). Of blijven ze altijd mooi geel? En het lijkt er toch sterk op dat blok open geweest is.
Montage lijkt bij deze motor haastklus geweest te zijn. Dus kans is vrij groot dat er her en der iets niet helemaal goed gegaan is.
"Retorquen" met een goede momentsleutel en met beleid kan geen kwaad? Of?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan