BMW R 1100 GS elektrisch probleem

M0tourist

Die hard MF'er
5 aug 2009
753
1
Schiedam
Facebook
Instagram
Ik heb een bmw R 1100 GS uit 97.

Een paar weken geleden wilde ik gaan rijden,toen was de accu leeg. De motor Had heel de winter op de druppellader gestaan, maar de aansluiting met de motor bleek niet goed.

Ik heb de sigarettestekeer vervangen, accu opgeladen en na laten kijken bij een motorzaak en weer terug gezet.

Ging ik gisteren rijden, starten, lopen, helemaal goed. Wil ik gisterenmiddag terug rijden naar huis, was hij zo dood als een pier. Ik heb hem met startkabels gestart en naar huis gereden.

Toen ik thuis was motor uitgezet. Meteen daarna weer geprobeerd te starten, weer zo dood als een pier.

Na het eten heb ik mn multimeter gepakt, toen bleek de accu gewoon 13V te geven. Zodra ik mn sleutel omdraaide de was hij weer zo dood als een pier en gaf hij op de multimeter 0V aan.

Heb hem op de druppellader gezet, die gaf een volle accu aan.

Vanmorgen heb ik weer de multimeter op de accu gezet, toen kreeg ik variërende metingen tussen 6.1V en 5.6V binnen 1 tot 2 seconde. Dat was zonder het contact aan te zetten, toen ik de sleutel omdraaide gaf hij weer 0V. Daarna was het zonder contact stabiel op 4.6V.

Hebben jullie een idee wat het zou kunnen zijn?

Zelf denk ik aan de spanninsregelaar of load relief relais.

Alvast bedankt!
 
Ik dacht dat het euvel opgelost was, maar helaas... Ik stond gisteren weer met een dode motor. 'S morgens ben ik naar mn werk gegaan (+/- 5km), daarna naar de benzine pomp (niet getankt trouwens), stukje verderop stil gestaan om ff te ouwehoeren, daarna naar de winkels (waar ik hem per ongeluk niet in zn vrij zette maar in zn 2e versnelling, waarna hij afsloeg). Toen ik terug kwam draaide ik de sleutel om en ging bijna meteen alles uit (klok op 00:00 etc).

Ik heb de motor daarna op de lader gezet, die gaf aan dat de accu vol was.

Vandaag mn accu na laten kijken, zat sluiting in, afine nieuwe accu gehaald, die moest eerst geladen worden.

Ik heb tevens geprobeerd de motor te starten op de accu van de auto zowel met accu (de oude) in de motor als zonder, maar dat hielp niet. Met de accu in de motor viel hij meteen uit, zonder de accu hoorde je wel de startmotor uitgaan maar meer niet.

Vervolgens de startmotor uit elkaar gehaald, daar bleek wat los plastic in te zitten... Dat plastic was van de deksel waar de koolborstels ook in zitten.

Heb nu een andere startmotor gemonteerd (gebruikte van een R 1100 R), maar heb nog steeds het zelfde probleem. Als ik de startmotor los haal gaat hij wel uit en draait ook rond.
Als ik de bougies eruit haal pakt hij hem soms heel even, maar niet continue. Ik heb ook een vonk en zo te ruiken ook benzine...

Ik kan de motor ronddraaien op het achterwiel in de tweede versnelling.

Ik heb de contact stekkers (startslot, kill switch & startknop) gecontroleerd, die werken allemaal. De zij standaard schakelaar werken ook, zodra ik wil starten in een versnelling of met de zijstandaard uit gebeurd er niks.

Alle verlichting, richtingaanwijzers ect werkt wel naar behoren.

Heeft iemand tips?

Groeten,

krichaun
 
Ik denk dat je het moet zoeken in de dikke draad op de startmotor, maar nog eerder in de massa aansluiting. Zit er geen corrosie onder de aansluitingen van de massa kabel en zit er niet stiekem een breuk in?
Hoor je wel een klikje als je op de startknop drukt?
De kunt de startmotor kortsluiten door een verbinding te maken van de dikke rode draad naar de dunne aansluiting. Dat moet je met iets stevigs doen en niet je zondagse schroevendraaier. Als je hem zo doorverbind moet hij starten.
 
Zit niet in de aansluitingen op de accu, daar had ik de startkabels direct op gezet.

Halflive, wat bedoel je precies? Op de startmotor zit 1 dikke kabel en dunne signaaldraad. Volgens mij loopt de massa via het blok of?
 
Om te controleren wat je overgangsweerstanden zijn meet je de spanning over de kabels./
Zet een meetpen op je minpool van de accu en de andere pen op je massa van je startmotor. Druk de startknop in en meet de spanning. Als het startrelais niet in komt verbind je het relais door (de 2 dikke aansluitingen). Doe hetzelfde met de plus. meet tussen de accupool plus en het startrelais.
 
Zit niet in de aansluitingen op de accu, daar had ik de startkabels direct op gezet.

Halflive, wat bedoel je precies? Op de startmotor zit 1 dikke kabel en dunne signaaldraad. Volgens mij loopt de massa via het blok of?
Klopt. En door de dikke kabel met de signaaldraad te verbinden sluit je uit dat het in de aansturing zit. Als hij dan wel start weet je dat de dikke kabels en de startmotor goed zijn.

Masso loopt via het blok. Maar dan moet de verbinding tussen accu en blok wel heel en schoon zijn.
 
Laatst bewerkt:
Er zit een verschil tussen startkabels en startkabels...
Die aldi/hema/5 eurobak in zo'n mooi plastic draagtasje moet je meteen bovenhands in het kanaal gooien....de aders zijn te dun, de klemmen zijn bagger, en meestal de verbinding tussen kabel en klem ook nog eens kut...
Startkabels moeten dik zijn , klemmen met 2 handen te openen, en dan ook nog eens goed op je hulp accu en accu geplaatst worden

Ik heb al wat mensen zien aankloten, met die 5 euro startkabels, en dan kom ik met mijn laskabels, en .....starten ....lopen....

Dan de accu...je zult de eerste niet zijn met kromme platen, geef die een startboost, en ze maken inwendig kortsluiting....

Loop alle kabels na, maak alles schoon, en meet vanaf de accu naar elke volgende koppeling, en als je kunt ook even met de kabels rammelen of bewegen
 
Ik heb gisteren nog geprobeerd om hem direct op de startmotor te starten met de startkabels, helaas ook geen geluk.

Zou kunnen dat deze startmotor (van een sloop motor) ook niet helemaal 100% in orde is.

De motor moet morgen voor onderhoud weg, dus hij staat nu op een aanhanger.... Hopen dat de motor donderdag klaar is voor mn weekendje weg |(

Keep you posted B|
 
Ik heb net met de monteur gebeld die eraan bezig is, de motor heeft weer gelopen en is op tijd klaar.

Er zat een draadbreuk in mn zijstandaard-schakelaar. Zodra ik de motor wilde starten werd door of de beweging of de stroom door de kabel naar de startmotor werd er in de draad naar de zijstandaard sluiting gemaakt en zodra het starten werd onderbroken weer hersteld ... Wat dus het zelfde symptoom geeft als een lege accu
 
Ik heb net met de monteur gebeld die eraan bezig is, de motor heeft weer gelopen en is op tijd klaar.

Er zat een draadbreuk in mn zijstandaard-schakelaar. Zodra ik de motor wilde starten werd door of de beweging of de stroom door de kabel naar de startmotor werd er in de draad naar de zijstandaard sluiting gemaakt en zodra het starten werd onderbroken weer hersteld ... Wat dus het zelfde symptoom geeft als een lege accu


goh, zolang jij dat gelooft is alles ok zeker ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan