probleem dynamo /starter demontage zl1000

octane

MF'er
17 sep 2013
74
0
leeuwarden
kwam aflopen zondag met pech staan...anwb geregld dat ik thuis kwam..
maandags boel uit elkaar ..starter ketting stuk..
spul nieuw besteld via classic kawa parts..moet uit de usa komen grr..
maar nu moet de ronde bus annex tand wiel boven los..maar hoe krijg deze niet los..
heeft iemand iedee of gereedschap om dit los te krijgen..
full
 
Ik heb toen zelf stukje gereedschap gefabriekt met twwe pennen die precies in de gaatjes in de schijf passen. kan hem alleen niet meer vinden.

Ik heb hierna wel een handmatige spanner gekocht, om dit risico te vermijden.
full
 
Ik neem aan dat het probleem is dat het ronde deel meedraait en je het niet kan blokkeren door de motor in de versnelling te zetten. Dan zou ik als eerste de methode van Martell proberen. (Luchtsleutel)

Als je de ketting wel over het ronde deel kan krijgen kan je ook overwegen om het andere kettingwiel los te halen als je die wel kan blokkeren.

Ook zou het wellicht werken om de oude (doorgeslepen ?) ketting er los om beide kettingwielen te leggen aan een kant
 
Laatst bewerkt:
Hoi Octane.
Kan me niet meer herinneren of alle tandwielen er af moeten om ketting te vervangen.
Onderste tandwiel van krukas hoeft er volgens mij niet af.

Heb je ook een nieuwe spanner gekocht?
de startketting is niet voor niets geklapt.
Waarschijnlijk is de spanner blijven hangen waardoor de ketting te strak kwam.
Ik vind het een tweifelachtige constructie, omdat de startmotor en de dynamo op de zelfde as zitten. De spanner is dus eigenlijk voor als de dynamo draait, maar als de startmotor aan de ketting trekt ,komt de spanning volledig op de spanner terecht.

Heb eens een filmpje gezien waar ze hem starten zonder koppelingsdeksel.
Als de startmotor aanslaat schiet het spannertje in alle standen.

vervelendste bij mij was dat de hele koppeling werd verwoest door de spanner.

mijn tip koop alle onderdelen nieuw en zet ze op de goede manier vast.

Succes met reparatie Moever
 
mohonda..heb de ketting en spanner onder en pakking ..nieuw besteld..
er is geen 1 die mij kan vertelen dat de ketting zo gemonteerd kan worden..
of dat bovenste tandwiel los moet..waarom ..er is ruimte genoeg..en spanners moeten hun werk doen???
 
De spanner is het probleem niet, maar de ketting, deze vervang je elke 40.000km dan krijg je er geen problemen mee.
Ketting kost maar €.18.00 en voor de internet fetishen natuurlijk een stuk minder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan