Meerdere versnellingen ineens terugschakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tricker89

MF'er
5 jan 2017
53
3
Hoi allemaal,

Kon het zo snel niet vinden dus maar even een topic aangemaakt omdat het al paar dagen bij me in het hoofd zit. Ik schakel normaliter meerdere versnellingen ineens terug zonder tussentijds de koppeling op te laten komen. Als ik bijv. in de 4e versnelling zit en richting een rotonde ga, schakel ik ineens terug naar 2 (dus koppeling in, van 4 twee tikjes terug naar de 2, koppeling terug laten komen). Ik vroeg me dus alleen af of dit eigenlijk niet "verkeerd" is of minder kan zijn voor de motor, koppeling oid. Dit omdat ik veel mensen zie rijden die eerst terug gaan naar de 3, koppeling terug laten, dan weer koppeling in en naar de 2.

Wat is jullie idee over dit stukje?
 
Als ik snel vertraag, paar tikken achterelkaar, dus van 5 naar 2, noem maar op. Als het ik langzamer vertraag, per versnelling met een beetje gas ertussen, gewoon voor de soepel en het geluid. Waarom? ik zou het niet weten, het is me waarschijnlijk ooit zo geleerd en het prima, ook voor de motor.
 
ja hoor :')

Mja toch wel... Je moet anders je motorfiets eens op zen middenbok zetten met draaiende motor en je vinger onderaan op de ketting leggen, juist voor het achterste tandwiel. Vraag dan maar eens iemand om de motor met 'ontkoppelde' koppeling in eerste versnelling te zetten. Vermits de koppeling bediend is en geen kracht overbrengt (volgens jou) kan er niks gebeuren... toch???ja hoor :')

Ja ok, tandwielen zijn moeilijker in te schakelen dan 'dogs'. Vooral omdat tandwielen die ingrijpen slechts minimale speling hebben, en de dogs met hun meenemers hebben ruim speling.
Het gaat er mij over dat er altijd een mechanische ontkoppeling en koppeling van de overbrenging plaatsvindt. Of er nu tandwielen of dogs worden in- of uitgeschakeld.
 
Ja ok, tandwielen zijn moeilijker in te schakelen dan 'dogs'. Vooral omdat tandwielen die ingrijpen slechts minimale speling hebben, en de dogs met hun meenemers hebben ruim speling.
Het gaat er mij over dat er altijd een mechanische ontkoppeling en koppeling van de overbrenging plaatsvindt. Of er nu tandwielen of dogs worden in- of uitgeschakeld.

een heel klein beetje slip vergelijken met een koppelomvormer ... :N
een koppelomvormer is een speciale centrifugaal-koppeling die extra koppel genereerd.
 
Tja, waarom zou een quickshifter automatisch tussengas geven bij het terugschakelen?

Zoals je zonder koppeling opschakel dat ff het gas los laat om de spanning van de tandwielen eraf haal, doe je dat met een afremmende motor ff gassen om de spanning van de tandwielen eraf te halen met terug te schakelen.

En QS gebruikt geen koppeling
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan