Het Grote Boze Suzuki GS(X) Topic deel 9

Na de gehele winter wat huiverig geweest te zijn (je weet nooit wat je aan gaat treffen de eerste keer),vandaag toch mijn kleppendeksel maar eens geopend om te kijken naar de klepspeling.

De status van nokken en ketting zag er goed uit.

Daarna klepspeling meten (eerste regel is speling, tweede regel wat erin zit, derde regel wat er in moet):
540.jpg


Nu is op de meeste plaatsen de speling te groot. En collega van mij vond dat apart en dacht aan vervuiling. Aangezien door slijtage klepspeling meestal kleiner wordt.
Hij adviseerde eerst eens fles reiniger in de benzine en een flinke toch maken.

Wat zouden jullie doen?
- reiniger, flinke rit en dan nog eens kijken?
- shims vervangen zoals nu gemeten?
 
Laatst bewerkt:
Dag allemaal,

Gisteren een oud gsx400(e) tje opgehaald, cadeautje van mijn vriendin omdat ik zonder motor nogal chagrijnig werd ;)

Nou wil ik eigenlijk een dubbele remschijf voor, (niet alleen optisch) standaard is een enkele, dus het zal een volledige voorvork swap worden. Wat is redelijk makkelijk uitwisselbaar? Past bijvoorbeeld de hele voorpartij van een gsx400F

Ik was van plan hem compleet standaard te houden, maar het jeukt toch wel een beetje })
 
Met een beetje geluk kun je gewoon de USD voorpartij van een GSX-R erin knutselen. Past bij veel Suzuki's een op een....
 
Maar kan iemand de dikte opmeten van de voorpoten? En de afstand tussen de poten? Ik vind de 400f velgen eigenlijk wel heel vet ;-) (en past de achterveld 1:1?

Mijn laptop is kapot en die sites werken niet zo lekker op mijn mobieltje..
 
Ik kan komend weekend wel even voor je meten. Heb namelijk zowel voorpoten als velgen met dubbele schijven nog liggen van de GSX400F.
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand hier enig idee welke olie (viscositeit) er in een voorvork van een GS450 L (1982) hoort? Ik heb wat zitten googlen maar ik wordt er niet veel wijzer van...

De vork gaat binnenkort uit elkaar om de keerringen en stofkappen te vervangen en meteen even in te korten.

Alvast bedankt
Jirky
 
Heeft iemand hier enig idee welke olie (viscositeit) er in een voorvork van een GS450 L (1982) hoort? Ik heb wat zitten googlen maar ik wordt er niet veel wijzer van...

De vork gaat binnenkort uit elkaar om de keerringen en stofkappen te vervangen en meteen even in te korten.

Alvast bedankt
Jirky

Ik zou er, afhankelijk van je gewicht, 10W of 20W in gooien.

Vandaag ook nog "even" bezig geweest:

van
20150908_2025531_zpsitqq7he7.jpg


Naar
IMG_20170531_154952_zpsxhbrrf76.jpg


Ook meteen alle lampjes vervangen door:
IMG_20170531_155031_zpskqhb0vkt.jpg


Meters geopend door een slijpschijfje van een dremel aan de kolomboormachine gekopped en zo de meters halverwege door te slijpen. Leuk werkje B|

Daarna die irritante vuilsluier weghaald. De blikken afscherming van de lampjes terug vast gelijmd. Zaten allemaal los te rammelen in de meter :N
Daarna alle gloeilampjes (waarvan alweer enkele zwart waren) vervangen door LED (warm wit).
Gaat (hopelijk) nooit meer kapot.

Lichtverdeling is nu weer keurig.

IMG_20170531_154910_zpsvwgl2yyd.jpg
IMG_20170531_154855_zps2hkjsuap.jpg
 
Ik zou er, afhankelijk van je gewicht, 10W of 20W in gooien.

Vandaag ook nog "even" bezig geweest:

van
[afbeelding]

Naar
[afbeelding]

Ook meteen alle lampjes vervangen door:
[afbeelding]

Meters geopend door een slijpschijfje van een dremel aan de kolomboormachine gekopped en zo de meters halverwege door te slijpen. Leuk werkje B|

Daarna die irritante vuilsluier weghaald. De blikken afscherming van de lampjes terug vast gelijmd. Zaten allemaal los te rammelen in de meter :N
Daarna alle gloeilampjes (waarvan alweer enkele zwart waren) vervangen door LED (warm wit).
Gaat (hopelijk) nooit meer kapot.

Lichtverdeling is nu weer keurig.

[afbeelding][afbeelding]

Zo dan! Dat is een verschil! Mooi man :Y
 
Is een groot verschil ja,

Ik heb bij elke kleur (lens) de lamp vervangen door een (desbetreffende kleur) LED. De lenzen worden witter naarmate ze ouder worden. Ziet er werkelijk bijna uit als nieuw. En het viel eigenlijk nog mee kwa werk.

Meeste werk is het openmaken van de teller en daarna het schoonmaken (want de plastic deeltjes zitten dan werkelijk overal......) Daarna teller nalopen (km opnieuw gesmeerd en bij de toerenteller was de veer verbogen door blikken afscherming van het lampje)

Nog even proefgereden en heel mooi rustige tellers nu. Ik blij.

Waar ik iets minder blij van werd was de olie lekkage aan beide zijdes van koppaking..... Maar even schoongemaakt, volgende keer maar eens kijken of ie dan nog steeds lekt. Hoopt het niet, is anders wel een klus!

Marc
 
Laatst bewerkt:
Zo, motor swap is uitgevoerd (in mijn eentje...) en de eerste testritjes zitten erop.

Mijn nieuwste GS gerelateerde projectje is trouwens overwegend geslaagd, namelijk deze speedometer geïnstalleerd:
-font-b-KOSO-b-font-similar-font-b-speedometer-b-font-motorcycle-meter-hot-sell.jpg


Kan nu opeens zien hoe hard ik écht rij, in plaats van dat ik een schatting moet doen op basis van een dansend wijzertje. En de versnellingsindicator vind ik ook echt fijn. Toerenteller werkt nog niet, ik heb een draadje naar de negatieve side van de coil, maar er klopt dus nog iets niet...

Next: de vering aanpakken. Als ik 50+ kmh rijd, lijkt het soms alsof ik over een hobbelige weg rij.
 
Oma :W


Gegroet :) Ik ben aan het klooien met een GSX 550ES uit '86. Meen gehoord te hebben dat ie bekend staat als MF-slet (MG-29-XR) dus wellicht hebben sommige hier al eens op het zadel gezeten. Het apparaat is laatst twee keer gejat :( en twee keer weer teruggevonden (met grote waardering voor politie Den Bosch :} ), maar helaas wel met (nog meer) valschade dan eerst dus ik heb maar besloten om hem meteen goed aan te pakken.

Paar dingen waar ik niet uit kom, wellicht weet iemand het hier.

De vork is wat gaar dus ik ga eerst kijken of olie wisselen wat doet, voor ik eventueel een nieuwe ga zoeken. De handleiding die ik heb gevondend leutert wat over de luchtdruk in de vork. Lijkt mij totaal niet aan de orde op deze motoren, zie ook nergens een punt om dat te meten of aan te passen :? Andere uitvoering misschien?

Ik vind een aantal vorkolie-niveau's. De één zegt 126mm, de ander zegt 153mm, en ik heb ook een paar keer 156mm gelezen. Heb ik werkelijk geen flauw idee van. Kan me alleen bedenken dat de uitvoeringen met anti-dive (wat deze ook heeft) wellicht wat meer olie willen hebben. Of minder, who knows :z

Voor wat betreft kleppen (als de vorige eigenaar meeleest, hoe lang is dat geleden?) ik vind 0.08-0.13mm voor zowel in als ex, maar ook 0.16-0.23mm.. Verschil is me iets te groot voor trial and error..

Ohja, plaatje natuurlijk *O* Kuipwerk is gesneuveld tijdens de twee diefstalpogingen. Maar goed, naked is toch mooier.



Trouwens, wat een puinhoop, de bedrading :X Zeker aan de voorkant. Zit serieus te overwegen er een grote heggenschaar in te zetten vanaf zo'n beetje de aansluiting naar de bobines en dat allemaal maar gewoon opnieuw te doen.
 
Laatst bewerkt:
Beste mede Gs rijders,

Voor mijn gs550e uit 81 ben ik op zoek naar zijkappen en een zadel.
Kan iemand mij (opweg) helpen?
Zoek echt al tijdje rond maar niet te vinden... :(
 
Oma :W


Gegroet :) Ik ben aan het klooien met een GSX 550ES uit '86. Meen gehoord te hebben dat ie bekend staat als MF-slet (MG-29-XR) dus wellicht hebben sommige hier al eens op het zadel gezeten. Het apparaat is laatst twee keer gejat :( en twee keer weer teruggevonden (met grote waardering voor politie Den Bosch :} ), maar helaas wel met (nog meer) valschade dan eerst dus ik heb maar besloten om hem meteen goed aan te pakken.

Paar dingen waar ik niet uit kom, wellicht weet iemand het hier.

De vork is wat gaar dus ik ga eerst kijken of olie wisselen wat doet, voor ik eventueel een nieuwe ga zoeken. De handleiding die ik heb gevondend leutert wat over de luchtdruk in de vork. Lijkt mij totaal niet aan de orde op deze motoren, zie ook nergens een punt om dat te meten of aan te passen :? Andere uitvoering misschien?

Ik vind een aantal vorkolie-niveau's. De één zegt 126mm, de ander zegt 153mm, en ik heb ook een paar keer 156mm gelezen. Heb ik werkelijk geen flauw idee van. Kan me alleen bedenken dat de uitvoeringen met anti-dive (wat deze ook heeft) wellicht wat meer olie willen hebben. Of minder, who knows :z

Voor wat betreft kleppen (als de vorige eigenaar meeleest, hoe lang is dat geleden?) ik vind 0.08-0.13mm voor zowel in als ex, maar ook 0.16-0.23mm.. Verschil is me iets te groot voor trial and error..

Ohja, plaatje natuurlijk *O* Kuipwerk is gesneuveld tijdens de twee diefstalpogingen. Maar goed, naked is toch mooier.

[~[url="https://thumb.ibb.co/dU1ik5/IMG_20170610_201039.jpg"]afbeelding~][/url]

Trouwens, wat een puinhoop, de bedrading :X Zeker aan de voorkant. Zit serieus te overwegen er een grote heggenschaar in te zetten vanaf zo'n beetje de aansluiting naar de bobines en dat allemaal maar gewoon opnieuw te doen.

Hé, ik lees 'MF-slet', ff checken;
full


Ja, dat is ze ;) De ex van o.a. BolletjeBas, Roy131313 en ikkes.

Dat had ik nou nooit gedacht, dat deze nog gejat zou worden _O- Wel leuk dat 'ie nog rond rijdt *O*

Kan je met de vragen niet helpen, want ik heb er nooit wat aan gedaan (behalve een nieuwe Motobatt erin laten vallen), geen tijd voor was (o.a.) de reden dat 'ie weg ging.

Ik heb wel nog twee manuals voor je; deze en deze.

Succes met weer oplappen!
 
Laatst bewerkt:
Hé, ik lees 'MF-slet', ff checken;
[afbeelding]

Ja, dat is ze ;) De ex van o.a. BolletjeBas, Roy131313 en ikkes.

Dat had ik nou nooit gedacht, dat deze nog gejat zou worden _O- Wel leuk dat 'ie nog rond rijdt *O*

Kan je met de vragen niet helpen, want ik heb er nooit wat aan gedaan (behalve een nieuwe Motobatt erin laten vallen), geen tijd voor was (o.a.) de reden dat 'ie weg ging.

Ik heb wel nog twee manuals voor je; deze en deze.

Succes met weer oplappen!

Haha :+

Jup, hij rijdt nog. Behoorlijk lekker ook trouwens. Alleen is het nu een naked geworden. Heb geweldig veel lol van dat ding, paar keer op mijn bek gegaan ook door domme (maar leuke :9 ) dingen te doen, maar goed, daar kan ie tegen. Ik had ook niet verwacht dat hij gejat zou worden. Had hem ook niet heel stevig op slot staan eerlijk gezegd :$ Gewoon op contactslot en een simpel fietskettingslot door het wiel. Schijnbaar was het niet genoeg.

Ze hebben hem gevonden met het stuk verdriet er nog op. Vorige week is de rechtzaak geweest. 3 maanden cel *O*

Thanks voor de handleiding! Die zwart-witte die had ik al, maar die heeft het over een ander soort vork. Die Duitse ga ik eens doorspitten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan