Het grote Triumph Sprint ST & GT Topic - deel 2

Mmmh, de verzekering expert wou me in eerste instantie een belachelijke 1800€ uitkeren, maar daar ben ik dus niet met akkoord gegaan. Toen ik zei dat ik dan wel een advocaat nam via mijn rechtsbijstand, kon hij in een keer wel onderhandelen. De som is dan met een goeie 1000€ omhoog gegaan. Niet dat dat schitterend is, maar toch beter.
De politie is er natuurlijk bij geweest, aangezien ik met ambulance ben weggebracht. Die zeiden zelf al, de boetes moeten hoger én de pakkans, want nu heb je meer kans de lotto te winnen dan dat de politie je pakt met je gsm.
Wat betreft die highsider, als je tegen 50km/u in één klap stilstaat wegens een object (Vespa) dat je de weg verspert, dan ga je gegarandeerd over je motor effe de lucht in, om dan hard neer te komen...
Greetzzz
 
Misschien een beetje bijdehand, maar een highsider is toch wat anders dan alleen door de lucht heen vliegen (zoek maar eens op youtube, daar kun je mooie compilaties vinden). Dat maakt jouw ellende er alleen niet minder om...
 
Voor de 955i-rijders en misschien ook wel de 1050 hier mijn ervaring met een populaire modificatie die bestaat uit het upgraden van de bekabeling rondom de startmotor, zie ook:
Starter Circuit Upgrade or Give A Sprag Some Relief - Triumph Forum: Triumph Rat Motorcycle Forums

Alle Triumphs uit die tijd starten niet optimaal: je drukt op de startknop en de startmotor gaat langzaam over. Typisch kwaaltje van deze motoren maar niet onschuldig! Doordat de startmotor te weinig vermogen krijgt door een slecht elektrisch ontwerp, slijt de startmotorkoppeling bovenmatig. Het is daardoor een bekend probleem dat er dure reparaties nodig zijn om de startmotorkoppeling te vervangen aangezien deze diep in het motorblok zit kost het gigantisch veel arbeidsuren naast de hoge kosten van Triumph-vervangingsonderdelen.

De modificatie is simpel: parallel aan de bekabeling breng je drie extra dikke stroomkabels aan: van accu plus naar het startmotorrelais, van het startmotorrelais naar de startmotor en van de accu min naar de aardeconnectie op het motorblok die niet ontoevallig bij de startmotor zit.

Ik heb de kabels gisteren geplaatst en het verschil is groter dan ik van te voren had verwacht. De motor start nu veel beter.

Nog wat tips: kabels (20 mm²) en kabelschoentjes heb ik gekocht bij de mediamarkt. Let op dat de aansluiting aan de aarde van het motorblok een grotere bout gebruikt, je moet hier een maar grotere kabelschoen gebruiken dan voor de andere aansluitingen. Lengtes voor Sprint RS uit 2000: 41, 51, 56 cm. Zelfde lengtes gelden voor de ST eerste generatie en misschien ook voor de tweede generatie (vanaf 2002 met zwart motorblok).
 
Onlangs heb ik mijn Sprint ST 1050 (2007) ingeruild voor een VFR1200F. Ongelooflijke machine, maar de Sprint zal ik niet snel vergeten (de sound!). Enorm veel lol aan beleefd.

Nu de Sprint weg is, heb ik nog wat spullen over:
- spiegels in kleur (Aluminium Silver)
- R&G Tail Tidy nummerplaathouder met LED knippers
- Origineel zadel
- Triumph TOR sportuitlaat (ziet er hetzelfde uit, maar is "gutted")
- 5 (vijf) verschillende kuipruitjes. I know, ik was op zoek naar de perfecte ;)

Staat op MP, maar je kunt ook een PM sturen natuurlijk.
 
Vandaag de Sprint RS voorzien van de grotere (5/8) rempomp. Wat een resultaat! Remgevoel is zeer veel beter en voelt direct vertrouwenwekkend.

Tevens een nieuwe kettingset gemonteerd, hij kan er weer even tegen aan.
 
Weet iemand hier toevallig of de kilometerteller opnemer in het voorwiel gelijk is bij de Sprint 955 en de 900? Ik heb namelijk eentje nodig voor de 955 en heb er een gevonden voor een 900.

Alvast bedankt!
 
Als ik de onderdelen fishes bekijk dan is de 900 kabelaangedreven en die van de 955 is elektronisch... Dus misschien pas het wel maar het werkt waarschijnlijk niet...
 
Lennart, misschien weet jij het wel...

Past een ST uitlaat enigszins onder een RS of wil dit met geen mogelijkheid door de dual sided swingarm tegenover de SSS van de ST?

Ik ben opzoek naar een leuke demper voor iets meer 3 cilinder geroffel maar er is eigenlijk helemaal niets voor de RS.
 
Ik heb zelf erg lang gezocht naar een demper voor de RS, uiteindelijk heb ik een TOR carbon gevonden via Facebook in de UK en naar Nederland laten overkomen via ups (ik ben nog steeds bezig met het afhandelen van een geschil met ups over de facturatie).

Tenzij je de volle mep wil betalen voor een nieuwe, zul je goed moeten zoeken naar een demper voor de RS. Maar nu komt de grote grap, bij het monteren kwam ik erachter dat een vorige eigenaar blijkbaar de demper van een ST op mijn Sprint had gebouwd: het pas dus wel, je hebt dat ook de passagiersvoetsteun nodig en de linkpijp zit behoorlijk dicht tegen de achterbrug.
 
Ik heb zelf erg lang gezocht naar een demper voor de RS, uiteindelijk heb ik een TOR carbon gevonden via Facebook in de UK en naar Nederland laten overkomen via ups (ik ben nog steeds bezig met het afhandelen van een geschil met ups over de facturatie).

Tenzij je de volle mep wil betalen voor een nieuwe, zul je goed moeten zoeken naar een demper voor de RS. Maar nu komt de grote grap, bij het monteren kwam ik erachter dat een vorige eigenaar blijkbaar de demper van een ST op mijn Sprint had gebouwd: het pas dus wel, je hebt dat ook de passagiersvoetsteun nodig en de linkpijp zit behoorlijk dicht tegen de achterbrug.

Ik ben het aanbod al in de gaten aan het houden via diverse kanalen ;)

Heb jij nooit problemen gehad met te weinig ruimte tussen de linkpijp en de achterbrug?

Ik heb er ook al over nagedacht om een ST linkpijp te verbouwen door er een stukje tussen te laten lassen zodat deze iets verder naar buiten loopt, want dat is volgens mij het euvel qua pasvorm.
 
Voor de RS vind ik hier een Takkoni uitlaat, niet zo'n bekend merk maar op zich prima uitlaatjes. Had er een onder m'n vorige motor (Honda 2 cilinder) en klonk best prima met en zonder dB killer. Prijs is ook erg netjes voor een nieuwe demper, wel even checken of de juiste linkpipe erbij zit
 
Voor de RS vind ik hier een Takkoni uitlaat, niet zo'n bekend merk maar op zich prima uitlaatjes. Had er een onder m'n vorige motor (Honda 2 cilinder) en klonk best prima met en zonder dB killer. Prijs is ook erg netjes voor een nieuwe demper, wel even checken of de juiste linkpipe erbij zit

Dat is niet duur inderdaad.

Ik heb vanavond trouwens "snelgas" gemonteerd op de sprint. Ik vond de slag van de gashendel erg lang en velen met mij. De modificatie is simpel: handvat van een Tiger 1050 monteren. Het onderdeel kost minder dan tien euro en is erg makkelijk te monteren. De slag is nu een stuk korter, maar ik heb nog geen ritje gemaakt om het te testen.
 
Na 122.000 heerlijke kilometers met weinig problemen heb ik afgelopen weekend mijn geweldige Sprint ST ingeruild. Weer op een Triumph natuurlijk, een Tiger 800 dit keer. Buiten het feit dat ik natuurlijk heel blij ben met die Tiger is het afscheid van de Sprint toch wel een dingetje. Het waren acht geweldige jaren.
AlpentoerSprint.jpg
 
Na 122.000 heerlijke kilometers met weinig problemen heb ik afgelopen weekend mijn geweldige Sprint ST ingeruild. Weer op een Triumph natuurlijk, een Tiger 800 dit keer. Buiten het feit dat ik natuurlijk heel blij ben met die Tiger is het afscheid van de Sprint toch wel een dingetje. Het waren acht geweldige jaren.
[afbeelding]
122.000km :o :t
 
Tnx voor de reacties. Persoonlijk vind ik het nieuwere model minder mooi. De uitlaat onder de zit maakt het af bij de oude. Voorkeurskleur is blauw of zwart. O-)

Ik heb marktplaats en speurders al bekeken. Iemand nog andere ideeen?
 
@ TS: zou je mij uit de openingspost willen verwijderen? Thnx

Gisteren heb ik de Sprint GT namelijk ingeruild!
En tot grote verbazing van veel van mijn vrienden tegen een Harley 8-)
De Sprint is een fantastische motor, ik zou haast zeggen dat hij té goed was (en ik hem daardoor al snel heel saai ging vinden, behalve als ik me heel ernstig misdroeg ;)).

Mocht iemand nog een originele uitlaat zoeken voor zijn GT, ik heb er een liggen, Z.G.A.N
 
Laatst bewerkt:
Dat is niet duur inderdaad.

Ik heb vanavond trouwens "snelgas" gemonteerd op de sprint. Ik vond de slag van de gashendel erg lang en velen met mij. De modificatie is simpel: handvat van een Tiger 1050 monteren. Het onderdeel kost minder dan tien euro en is erg makkelijk te monteren. De slag is nu een stuk korter, maar ik heb nog geen ritje gemaakt om het te testen.

Ondertussen getest (2000 km rondje Ardennen, Vogezen, Zwarte Woud en Eifel)en het werkt goed. Zeker niet té agressief, maar je hoeft nu niet meer je pols uit de kom te draaien voor vol gas en de motor voelt levendiger aan.

Onder andere hier te bestellen:
Handlebar Grip Triumph Right T2040331 (Includes Pipe) Parts at Wemoto - The UK's No.1 On-Line Motorcycle Parts Retailer
 
Terug
Bovenaan Onderaan