Het Super Tenere 1200 topic

Gaat er wel s iemand onverhard met de ST?

Met de Transalp en Tenere XT660Z heb ik allroad ritjes gemaakt. Uiteraard was dat erg leuk. Wat me alleen is gaan tegenstaan is de afstand. Ik woon in West Nederland. Ritjes zijn bijna altijd in Oost Nederland. Dat is gauw 1,5 uur rijden. Wanneer er tijdens de rit iets stuk gaat, dan is naar huis komen best erg lastig ...

... maar ik sta open voor goede ideeen :+
 
Laatst bewerkt:
Met de Transalp en Tenere XT660Z heb ik allroad ritjes gemaakt. Uiteraard was dat erg leuk. Wat me alleen is gaan tegenstaan is de afstand. Ik woon in West Nederland. Ritjes zijn bijna altijd in Oost Nederland. Dat is gauw 1,5 uur rijden. Wanneer er tijdens de rit iets stuk gaat, dan is naar huis komen best erg lastig ...

... maar ik sta open voor goede ideeen :+
Brabant ligt toch in het zuiden? ;)
 
Heeft er hier al iemand z'n GPS op de bracket gemonteerd?

Ik heb dan wel het eerste model, maar heb zo'n 12mm bracket van SW-motech gemonteerd.

Zoek een systeem om een Zumo 395 erop te monteren.

Mijn navigatie zit midden boven het dashboard, naar mijn mening de enige juiste plek. In de afsluitbare Touratech houder is hij tevens veilig tegen grijpgrage handen.

20170311-EJB0629b_zpsiuq7irax.jpg
 
Moet zeggen dat ik weer lol krijg in Nederland met de motor erop uit te gaan.
Is het een idee s wat te organiseren met ST topic?

Voor het organiseren van ritten bestaat een perfect platform. http://www.motormaatje.nl :t
Ben er al jaren actief lid van en inmiddels vele 10tallen één en meerdaagse ritten in binnen- en buitenland gereden, al dan niet zelf georganiseerd. En er een hoop (erg goede) :] kennissen aan over gehouden.
 
Heeft er hier al iemand z'n GPS op de bracket gemonteerd?

Ik heb dan wel het eerste model, maar heb zo'n 12mm bracket van SW-motech gemonteerd.

Zoek een systeem om een Zumo 395 erop te monteren.


Ik heb de TomTom erop. Er zijn bedrijven die dit custommade maken. Ook voor jouw Zumo..
 
Gaat er wel s iemand onverhard met de ST?
Zelf onlangs in Sauerland geweest en tevoren thuis wat off/allroad routes in elkaar gesleuteld.
Was echt super leuk en verslavend, vorige week in de buurt van Nijkerk , Garderen etc het kunstje nog eens herhaald. Moet zeggen dat ik weer lol krijg in Nederland met de motor erop uit te gaan.
Is het een idee s wat te organiseren met ST topic?


Leuk idee, bossen kan maar ga niet echt off Road. Ik kom regelmatig in Putten omdat daar familie woont
 
Vandaag kleppen laten stellen, dit was wel nodig op 51000 k. Dit was door de vorige eigenaar niet op 40000 gedaan. Tevens gesynchroniseerd. Zelf de olie en cardan, hij kan erweer tegen. Nog een paar weken dan naar de Franse Alpen. Zin in!
 
nee niet echt door blubber en fessh fesh ploeteren , gewoon grevel , zand etc.... beetje spannend niet te. zijn ze te zwaar voor.

heb een leuke route in de omgeving Nijkerk , Veluwe . leuk rondje met 50/50 on en all/offroad. goed te doen.

Waar ga je naar toe in de Alpen? zuiden of Noorden?
vorig jaar de Grandes Alpes gereden met de ST , was geweldig.
 
nee niet echt door blubber en fessh fesh ploeteren , gewoon grevel , zand etc.... beetje spannend niet te. zijn ze te zwaar voor.

heb een leuke route in de omgeving Nijkerk , Veluwe . leuk rondje met 50/50 on en all/offroad. goed te doen.

Voor een dergelijke route ben ik ook wel te porren
 
nee niet echt door blubber en fessh fesh ploeteren , gewoon grevel , zand etc.... beetje spannend niet te. zijn ze te zwaar voor.

heb een leuke route in de omgeving Nijkerk , Veluwe . leuk rondje met 50/50 on en all/offroad. goed te doen.

Waar ga je naar toe in de Alpen? zuiden of Noorden?
vorig jaar de Grandes Alpes gereden met de ST , was geweldig.

Ik ga dit voor het eerst doen met een vriend en wat vrienden van hem, met zijn vijven. Zij hebben wel ervaring en zij maken de route. Geen idee dus, route in de maak.
 
Bij 277 km begon de reserve te knipperen. Ai, dat is snel dacht ik. Ik kon echter krap 15 liter tanken. Het is toch een tankinhoud van 23 liter? Prima verbruik van 1/19 maar 100 kilometer tegen een knipperende reserve aan te kijken is wat nerveus makende in de bergen. Hebben anderen dat ook?
 
Laatst bewerkt:
yep heb ik ook, ik tank meestal bij 340 km en heb dan nog omstreeks 3 ltr in de tank
springt op reserve bij 265 km
 
yep heb ik ook, ik tank meestal bij 340 km en heb dan nog omstreeks 3 ltr in de tank
springt op reserve bij 265 km

Waarom denk je nog 3 liter te hebben?

Ik heb van alles geprobeerd - behalve leegrijden - om een beter beeld van de inhoud van mijn benzinetank te krijgen. De officiele specificatie is 23 liter. Maar met de vorm van de tank lijkt me 21 liter effectieve inhoud niet onlogisch. Bij mij springt hij ook reserve bij 265 km en dan krijg ik er ongeveer 17 liter in.

Bij mijn XT660Z was de officiele reserve capaciteit 5,6 liter (en dat klopte perfect met de werkelijkheid). Voor mijn xt1200z heb 3 liter volgens het boekje.
 
Gisteren moesten we naar Amsterdam en we hebben het nuttige met het aangename verenigd. We hadden de tijd, het was mooi weer en zijn op de motor gegaan. We zijn: mijn vrouw en ik.
Ik ben een vlotte doorrijder, maar geen racer. Voor de heenweg had ik een mooie route gemaakt, totaal ca. 200 km. In Amsterdam had ik een paar uurtjes te overbruggen en ben toen in m'n eentje wat wezen rondrijden en naar een spotters plaats bij Schiphol geweest.
20170516_155333b_zpsdovn8hi9.jpg


De terugweg was ook toeristisch, maar vooral provinciale wegen. Lekker vlot gereden, geen boetes (hoop ik).
Totaal zo'n 400 km, waarvan ca. 50 km snelweg.

Bij vertrek de tank vol gedaan, zoals gebruikelijk goed vol tot ong. een cm voorbij het niveaurandje (of hoe dat ding in de vulopening ook heet).

Na 134 km (op de dagteller) ging het 1e blokje van de brandstofmeter uit. Bij ca. 340 km de laatste en ging ik op reserve rijden.
Om het voor mijn vrouw niet te spannend te laten worden, ben ik bij 380,1 km (op de dagteller) gaan tanken. Weer tot een cm boven het randje, er ging 18,42 ltr. in.
Vandaag een klein Exel bestandje gemaakt en de cijfers vergeleken.

km%20en%20brandstof%20statitiek_zpss5urtkyt.jpg


De verbruiksmeter van de motor gaf bij de 2e tankbeurt een gemiddeld verbruik van 1:21,1 aan.

Op basis van één rit kun je geen statistieken maken, maar de cijfers komen redelijk overeen met eerdere ervaringen. Enkele conclusies:
- Afgaande op een tankinhoud van 23 ltr. zou je ca. 460 km op één tank moeten kunnen rijden.
- Het verbruik dat de board computer aangeeft is ca. 4% overdreven en loopt in lijn met het verschil tussen de dagteller en gps meting.

Meestal tank ik in Duitsland en dan daar dan vrijwel altijd Super Plus. Ik heb het gevoel dat de motor op Super Plus ca. 10% zuiniger is dan op Euro 95 (NL) of Super 95 (D). Door het relatief geringe prijsverschil loont het de moeite om in Duitsland Super Plus te tanken. Bovendien loopt de motor op Super Plus net een tikkeltje mooier.

Bij tanken in Duitsland kan trouwens veel voordeel gehaald worden door een rustig tijdstip op de dag te kiezen (als je dat kan). Op daluren kan het zo maar € 0,10/liter, bij hetzelfde tanksation, schelen t.o.v. spitsuur.
Super Plus in Duitsland tank ik doorgaans € 0,05 à € 0,10 /liter goedkoper dan Euro 95 in Nederland.
 
Laatst bewerkt:
Bevalt de Harmonizer nog Eric? Goed om te lezen dat je veel plezier hebt met de Super Teneree.

Ik denk dat je ST zo zuinig rijdt omdat je hem zo netjes hebt gesynchroniseerd... ;)
 
Laatst bewerkt:
Jeetje wat is die Tenere van jou zuinig. De mijne haalt de 1:17 nog niet :X
Dat is dan wel met ordentelijk gassen door duitse heuvels, maar ok in NL en normaal rijden haal ik 1:20 niet :(
 
Die van mij geeft na de laatste rit 4.9l/100km aan op de boordcomputer.
In werkelijkheid denk ik dat ik er wel een halve liter bij mag tellen.


Als er iets is waar ik me aan stoor is het de onjuiste kmteller en verbruiksmeter.

Verder niets dan lof... maar die kmteller... |(
 
Laatst bewerkt:
Gemiddeld 1/18, doe ik heel rustig aan dan is 1/19 1/20 mogelijk, zeker op lange afstanden.

Eens kijken wat hij met 9 dagen Alpen doet
 
Mijn navigatie zit midden boven het dashboard, naar mijn mening de enige juiste plek. In de afsluitbare Touratech houder is hij tevens veilig tegen grijpgrage handen.

[afbeelding]


Die Touratech houders zijn niet goedkoop, maar dan nog zou ik het overwegen, moesten ze een beetje betrouwbaar zijn qua levering. Ik heb al eens maanden moeten wachten op een onderdeel dat in stock was. De GPS houder staat momenteel niet in stock, dus nu durf ik het niet aan om een bestelling te plaatsen. Denk dat ik van geluk mag spreken als ik in de zomer van 2018 gesteld zou zijn. :)
 
Ik heb de TomTom erop. Er zijn bedrijven die dit custommade maken. Ook voor jouw Zumo..

TomTom of Zumo maakt idd niet veel verschil, het is vooral de houder waar de GPS op gemonteerd dient te worden.


Voorlopig vind ik niet zoveel...
Zou 'm graag op de 12mm bracket boven m'n tellers plaatsen, dat zou gaan met SW-Motech
http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/c...howrub--brands.honda.crf1000l&typid=256789656

Maar voor Yamaha voorzien ze ook een ander type steun. Zou deze beter zijn dan die houder hierboven die op de 12mm bracket zit?

http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/c...howrub--brands.yamaha.xt1200z&typid=256789721


Goedkoopste oplossing is gewoon de standaard montage met RAM mount, maar vraag me af of dit welgoed blijft zitten?
1.jpg



Op het Duitse forum kwam ik ook nog iets tegen.
Navihalter 12mm Stange
 
Terug
Bovenaan Onderaan