Honda CB80 --> 125T

Racertje of Scrambler/Tracker

  • Racertje

    Stemmen: 4 25,0%
  • Scrambler/Tracker

    Stemmen: 2 12,5%
  • Bier

    Stemmen: 3 18,8%
  • Zoek het lekker uit

    Stemmen: 7 43,8%

  • Totaal aantal stemmers
    16

Ed HondaCB50J

MF veteraan
24 jun 2004
2.793
463
De Lier
Hallo allemaal,

Omdat ik de titel van mijn andere CL360 topic niet aan kon passen, dan maar een compleet nieuw topic :+
De CL360 staat nog steeds te wachten op een kenteken, de motor weg gebracht, dus ik zit nu AL een week met een lege, opgeruimde schuur B|
Dus gisteren een nieuw project uit de loods van bij me neef gehaald.
Mijn oude brommer *O*

DSCF0750.jpg


Nog gekocht in het tijdperk dat er nog geen brommer kentekens bestonden.
Met de komst van het brommer kenteken had ik ineens een probleem, omdat de CB50 nooit in nederland is ingevoerd. Dus ja, ik was nog jong, en wist ik veel hoe dat met papieren zat :?

Toen met wat gedoe op motor kenteken laten zetten ( :+ )

Dus toen had ik de vrijbrief om het brommertje lekker op de voeren, er zit nu 80cc onder, 80 kop (kom er nog maar eens aan), snelle XR80 nokkenas (super zeldzaam), vervroegend vliegwiel, 20mm keihin, al met al een goed recept om de 100 aan te tikken, hij rijd nu 90km/u , met wat beter afstellen haalt ie de 100 wel, maar 80km/u was mijn streven voor de B-wegen, en daar komt ie nu ruim aan.

Afijn, de motor heeft nu alweer heel wat jaartjes ( 7 of 8 ofzo ? ) onder een kleedje vertoeft in een verdom hoekje. Zonde natuurlijk :X

Dus tijd om het ding weer eens op de knappen.
Overigens, een snelle poging om te starten bracht zowaar enkele plofjes uit het motortje. Er zit dus nog leven in :)

Maargoed.

Ook lang geleden dit leuke motorblok gekocht :

DSCF1061.jpg


Het betreft een 125cc twin motor. Naar verluid een van de snelste 125cc twin 4takten ooit gemaakt. (heb ik op internet gelezen, en dus is het waar) Wist ik toen niet, geloof dat alleen Rieju een sneller blok heeft gemaakt.
De nokkenassen in dit 180graden twinnetjes schijnen erg aan de max. te zitten. Dat moeten we dus hebben :+

Dus dit gaan we er eens onder proppen, het past allemaal net niet 1 op 1 , maar met wat kleine aanpassingen moet het wel te doen zijn. We zien wel of het gaat lukken...

En zo kwam de motor dus uit de loods vandaan -O-

full


Oude glorie...

full


full


Lekker demonteren..

full


full


Nu was het idee om er echt een klein Japans racertje van de maken, laag stuurtje, lange dempers, etc.
Maar nu ik dit zo zag is een scrambler/tracker ding met hoge uitlaten misschien toch ook wel gaaf.

full


Ik denk dat een racertje toch wel wat meer op zijn plaats is, maarja, keuzes keuzes...
Meningen ?

En zo zien we de schuur maar graag :+

En het twinnetje op de werkbank :)

full


Ik heb geen idee wat dit project me gaat brengen, of hoelang ik erover ga doen :?
Maar de 1e echte opdracht is om de motor te strippen en het twin motorblok passend maken.

8-)
 
Laatst bewerkt:
Motortje wat verder gestript, kabelboom eraf, kabels, remklauw, dat soort gefrats.

Nog een foto'tje van de mechanische remklauw, vooral leuk voor de nieuwsgierigen hoe dat nou precies werkt :)

full


Door aan het plastic tandwieltje te draaien kan je de remzuigers afstellen, in is natuurlijk strakker, en uit is losser.
Hoe het precies werkte weet ik even niet meer, maar volgens mij moet je hem dan ook 'regelmatig' bijstellen. Of was hij nou zelfspannend ? Ik ben dat even kwijt.
Maar het afstellen kwam in ieder geval behoorlijk precies, te strak en je kon moeilijk doseren, en te los deed ie helemaal niets. Het kwam echt op 2 tandjes ofzo precies aan... En het klotige was ook dat je het deksel eerst moest monteren voordat je het pas kon testen.
Dus het laat zich raden dat het deksel er per 'afstelbeurt' er een keer of 3 af en opkon...
Maar dat is ook allemaal jaren geleden dat ik dat heb gedaan, en lang nog niet zoveel sleutel ervaring had. Ik denk dat ik het nu wel makkelijker doe.. :)

Anyway, het klauwtje heeft ook wel een beurt nodig :+

De remzuigers zijn nog wel zo goed als nieuw, dat weet ik nog dat ik die pas net had vervangen :)

Morgen een beetje dingetjes oppoetsen en schoonmaken, zodat ze weer uit de schuur kunnen, dan heb ik daar weer wat meer ruimte :)

Het frame hou ik denk nog even rollend, ik denk dat dat makkelijker is met het twin blokje passen :)
 
Laatst bewerkt:
Leuk ding :Y


Ben benieuwd wat het wordt, ik heb op bier gestemd omdat dat spul altijd voor goede inspiratie zorgt :t
 
Lekker bezig geweest..

Beetje gepoetst, alleen vergeten een foto van na te maken... mja, boeiend.

full


DSCF2528_zpsgsggwnhz.jpg


20mm Carburateurtje ook schoongemaakt en in het vet gezet, als ik hem ooit weer is nodig heb kan ik hem zo gebruiken :)

DSCF2529_zps5tx9zrj4.jpg


En het hele frame gestript... dit is nog het CB50 frame en het CB50 motortje.

full


En dit is het 125 frame, en het 50 motortje..
Huh ?? hoor ik je denken... ja...

full


Want wat is het nou...

De motortjes zijn dus bijna 1 op 1 uit te wisselen, en dat is wat ik even wou weten.

De achterste blok ophangpunten komen dus gewoon overeen, Honda :} :} :}

Enige wat ik moet doen is de voorste framebuis aanpassen, iets inkorten, en iets naar voren om iets meer ruimte te maken voor het motorblok.

Ophang punten in frame moeten iets groter geboord worden, en het frame op die punten iets verstevigen, plaatje metaal erop/om lassen zal voldoende zijn, en de ophangpunten van het 125 blok moeten iets kleiner gemaakt worden zodat het tussen het frame pas, maar dit is echt minimaal aanpas werk.

Eigenlijk precies waar ik op hoopte *O*
 
Laatst bewerkt:
De afstelling van de mechanische schijf zou automatisch moeten gaan maar vaak zijn ze dusdanig versleten dat de automatische afstelling niet meer werkt. Van de CB en de SS50Z-B2 heb ik een stuk of 15 van deze remmen in handen gehad, 2 waren er maar echt goed.

Een paar tips als je deze weer helemaal in ere wilt herstellen en voor het geval je niet op de hoogte bent:

1. de dikte en het gebruik van de pakking is cruciaal voor de zelfspanner.
2. de platte veer onder het plastic hoort 2 "armpjes" te hebben, vaak is 1 afgebroken, en grijpen onderling per half tandje aan.
3. de spiraalveer die vast zit in de behuizing zorgt voor net voldoende frictie om de platte veer aan te laten grijpen.
4. maakt de tandjes van de ratel goed schoon en als de versleten zijn helpt het om ze licht met een vijl weer scherp maken.

De gietijzeren ring die het mechanisme op z'n plek houdt heb ik zelf meerdere malen nagemaakt. Het hele binnenwerk kan uit elkaar om het naaldlager te vervangen, ik heb de dikke ringen en het naaldlager wel eens vervangen voor een moderne variant maar moest toen wel wat aanpassen zodat de gebruikte ruimte gelijk bleef voor de verstel functie.
 
Bedankt voor de reactie, ik was er al bekend mee, ik twijfelde alleen of het nou zelfspannend was of niet... blijkbaar dus toch wel ;) :)

Noodzaak van de pakking en veer enzo ben ik bekend mee, deze heeft voor zover ik weer ook nog 2 armpjes, moet alleen goed opgeknapt worden :)
Systeem is erg gevoelig, maar ik ga het wel weer goed werkend krijgen :t

En weer wat verveeld..

Frame super professioneel aangepast :P

full



*slijptol* :+

Ook de 2 achterste motor ophangpunten iets verkleind (smaller)

full



Kant van de ketting 2mm eraf, zodat de ketting mooi uitgelijnd blijft met het achterwiel (wel zo makkelijk) en aan de andere kant uit me hoofd 2cm eraf. Dat heeft het gevolg dat het motorblok iets uit het midden ligt, maar dit is nauwelijks waarneembaar, ook omdat het zo'n fuckin grote vliegwiel kap heeft, het komt het geheel eerder ten goede..

Nog iets uit het frame geslijptold..

full



Kleine lijntje op het frame moest weg.

Nu genoeg ruimte :)

full



Ophangpunten op het frame vergoot van 8 naar 10mm.



Achterste ophangpunt is wel erg ielig, ik denk wel dat het gaat, maar ik wil nog wel even kijken of ik dat kan verstevigen.

Motorblok zit.

full



Zoals goed te zien is aan de cilinders, zie je dat het motorblok net niet in het midden zit.

Middelste framebuis is met buigen iets scheef gegaan :P dus dat maak ik later nog wel recht, uiteraard ook nog mooi lassen :)

En ik was echt super benieuwd of ik het kleppendekseler nog af kon halen..

full



En dat gaat dus *O*
In 1e instantie kreeg ik het deksel er niet tussenuit, maar met wat handigheid kan ik hem ertussenuit halen. Uitlaten moeten daarvoor wel los, maar altijd handig om te weten voor later met kleppenstellen, dat kan dus gewoon zonder de motor eruit te halen :)

Nou het waren zo 2 best productieve dagen.
Morgen denk de voorste ophangpunten (plaatjes) maken :)
 
Laatst bewerkt:
Motortje wat verder gestript, kabelboom eraf, kabels, remklauw, dat soort gefrats.

Nog een foto'tje van de mechanische remklauw, vooral leuk voor de nieuwsgierigen hoe dat nou precies werkt :)

[afbeelding]

Mijn CB200 heeft zo'n zelfde remklauw. Ik vond het zelfstellende mechanisme eigenlijk best vernuftig. Het blijft natuurlijk een klote rem, maar toch.
 
Ja, technisch gezien is het best mooi, alleen net even iets te gevoelig voor vuil of misschien slecht onderhoud, of langdurig onder slechte weersomstandigheden presteren.

Nou... net dus lekker bezig om de voorste motorsteunen te maken, kapt mijn slijptol ermee :(
Was een Chinees ding, best goed ding, jarenlang mishandeld met de verbouwing, dat ding heeft veeeeeeeel stof gezien. Al een keer eerder gemaakt, maar nu ben ik het zat, reageerde soms slecht enz.
Dus straks maar een goeie Makita halen bij de bouwmarkt :)
 
Mooi topic, ik ben het aan het volgen. Wij hebben een cb50 waar mijn zoon dagelijks ca 25km mee rijdt. Ook met die aparte voorrem. Remt wel, maar doseren is vaag. (Niet te vergelijken met de voorrem van mijn motor...). Onlangs nieuwe bobine en bougiekabel gekocht, rijdt-ie weer goed in de regen. Het blok loopt makkelijk door aan tot het einde van het rode toerengebied...
 
Mooi man.

Ik heb vroeger echt jaaren met de CB50 gereden, ook nog even toen ik me motor rijbewijs had.
Ding heeft me echt nog nooit laten staan, ik heb een hele korte standaard waardoor de motor erg 'stoer' scheef staat. Ik weet me nog een goede winter te herinneren, ding stond buiten, en het had in een paar uur tijd super veel gesneeuwd. Dus de hele motor inclusief carburateur waren bedolven onder het sneeuw..
Maar ik moest weer weg.. en gewoon in 1x starten. Echt een super motor, altijd starten en ook niet kapot te krijgen, over zijn toeren janken lukt je gewoon niet, ding kan zoveel hebben :P :P :P :)

Ik krijg het niet over me hart om het motortje weg te doen, maar om hem als brommer te houden zag ik ook niet zitten, verplicht kenteken, en 45km/u max. enzo. :Z , dus ik heb toen de keuze gemaakt om hem op motor kenteken te zetten.
Op die manier kan ik er naar mijn idee zo lang mogelijk plezier aan hebben.

Aanpassen wat ik nu doe zou je als zonde kunnen bestempelen, maar het is echt mijn motortje en ik doe hem ook nooit meer weg. Hij is in principe ook onverkoopbaar.
Het motorblokje ga ik een mooie standaard voor maken en ergens in huis een mooi plekje voor maken :+

Anyway, gisteren en net weer wat gedaan :)

Voorste ophang beugels, uiteraard nog grof, maar de afwerking komt later wel ;)

DSCF2562_zpsysjeiwe2.jpg


DSCF2563_zpstijk9tec.jpg


Rechts moet ik nog busjes voor maken, tussen beugel en frame.

full



Busjes ga ik denk op de motorsteun lassen, op die manier kan je beugel links nooit met beugels rechts verwisselen. *geniaal ontwerp :+

En dit word een extra ophangpunt voor het motorblok.

DSCF2566_zpsjvh3asx5.jpg


Morgen hopelijk de voorste framebuis netjes aflassen en hopelijk lukt dit steuntje vastlassen ook nog.
Maar ik weet niet hoe ik morgen met mijn tijd uitkom, maar moet denk wel lukken :)

Daarna nog de laatste beugeltjes maken voor de bovenste motor steun, en dan kunnen we concluderen dat het motorblokje 'zit' :)
En kan ik dus verder met de rest, opmaken voor de verder afbouw, afwerking, onderdelen, motorblok uit elkaar, etc. etc.
Naar mijn idee gaat het allemaal goed, nog geen tegenslagen gehad, en het motorblok pas maken was/is toch 1 van de grootste 'punten' , maar dat valt nog alles mee. Dus Yes ! :t
 
Laatst bewerkt:
Busjes op de linker ophanging gelast.

DSCF2567_zps0lybf1w4.jpg


Frame buis afgelast.

full



Bovenste motorophanging gelast, niet mijn mooiste las, maar it will do, deze heeft toch niet zoveel te houden.

full



En nog een onderste ophanging iets verstevigd, ik heb het frame iets dikker gemaakt (is nu 4mm dik/breed op dat stuk)

DSCF2573_zpsct9duvum.jpg


Met een carroserie ring dikker gemaakt en deze vast gelast, op de foto niet te zien, maar het frame is dus dikker geworden.
Hier heb ik nu wel vertrouwen in :)
Was wel een beetje bakken en braden, kon er erg slecht bij :P

En een kleine note voor degene die het nog niet hadden gelezen, gisteren bericht gehad dat de CL360 goed is gekeurd *O* :}
 
Laatst bewerkt:
Bovenste motorsteunen gemaakt.

Ik had het eigenlijk iets anders in me hoofd, maar dat zou teveel gedoe zijn, zo gaat het ook wel.
Laswerk is niet super mooi, maar ik werk het later wel af/bij, komt helemaal goed :)

DSCF2574_zpsh11jato6.jpg


DSCF2575_zpsty7pvwmt.jpg
 
Dingetjes een beetje afgewerkt.

DSCF2576_zpsczsxbhhs.jpg


En ik was ook nog super benieuwd of de carbs uberhaupt wel zouden passen.. helemaal niet aan gedacht. :$

full



Maar het past dus precies :}

full



Alleen de choke arm moet ik iets aanpassen, of ik haal de choke er helemaal af.. ik weet eigenlijk nog niet.
Mijn ervaring met de CB's en ook de CL is dat ik de choke eigenlijk nooit gebruik, ze helpen totaal niet met starten, eerder andersom. Zelfs de CB77 heeft een hekel aan de choke, terwijl die fiets juist bekend staat als enorm koudbloedig.. Nou, ik bij mij niet, bovendien heb ik geleerd dat een goed afgestelde fiets geen choke nodig heeft :+
Alleen de XT500 dan, maar das een dikke 1pitter en niet te vergelijken met kleine twinnetjes.
Dit CB'tje zal over het algemeen toch ook alleen maar mooi weer zien, dus een choke ga ik denk niet nodig hebben.. ik denk dat ik ze er maar gewoon afhaal. Scheelt ook weer gewicht :+

DSCF2579_zpsbjyzvioz.jpg


DSCF2580_zpsauenstzf.jpg


Benzine-tank komt voor een fractie hoger, en iets naar achteren. Met de benzinekraan kom ik ook precies uit :P
Ben alleen even vergeten waar ik dat dingetje gelaten heb. Maar het gaat wel passen.
Hij hangt wel vlak achter de kop/kleppendeksel aan.
Misschien kwa warmte niet helemaal gunstig, misschien dat ik daar nog iets van een hitteschildje oid voor maar, nog even zien hoe dat precies uit gaat komen :)

Inmiddels is het blok helemaal pas, morgen eruit halen en dan de achterbrug eruit. Dan gaan we nu de fase in dat we dingen gaan service'en en reviseren, denk achterbrug, voorvork, voorrem, achterrem, motorblok, etc. Het leuke werk :)
 
Laatst bewerkt:
Gaaf die motor-ophang-aanpasbeugels.
Ziet er goed uit. Vroegah, voordat ik een oranje ss50 had, hebben wij een C50 blok onder een C310 (die had een stoterstangenblok) gehangen met ook zelfgemaakte beugels. De cylinder lag iets vlakker dan origineel. Werkte prima, op dat ding naar Joegoslavie gereden en terug. Daarna verkocht en 5 jaar op een ss gereden waarin 3x naar Nice en terug. Wilde die vorig jaar weer kopen voor onze zoon, maar peperduur geworden. Toen een opknap CB50 in Deutschland gekauft, achterin de stationwagen abgeholt, opgelapt incl hammerite over de velgen, en daarna nr rdw tussen de nieuwe autos... Geslaagd !. Op onze CB50 heeft de choke ook vrijwel geen effect.. ..
 
Zo, afgelopen week weer wat verveelt..

Ik dacht juist dat dit het leuke werk zou worden, maar het begon al lekker...

Busjes van de achterbrug er 'even' uit :')

DSCF2582_zpsf5mdqimb.jpg


Uiteindelijk met de reciprozaag :+ en ijzerzaag blad heel voorzichtig de busjes doorgezaagd, daarna kon ik hem iets inbuigen, en wou hij eruit...

Voorvork ook uit elkaar gehaald, dat ging gelukkig wel vlotjes. Kwam een lekker luchtje uit de pootjes :9

full



Uit elkaar gehaald en schoongemaakt, dan kan ik de poten later zo spuiten :)

Wiellagertjes eruit, wat een heerlijk stukje gereedschap blijft dit toch :)

full



Schoonmaken..

full



Vies en schoon.

DSCF2597_zpsfmsi8fpy.jpg


Spaken ook polijsten is wel heel veel werk, beslis ik later wel :/

En klaar.

full



Later nieuwe lagertjes en bandjes enzo :)
 
Laatst bewerkt:
Spaken zien er toch prima uit?
Hoe krijg jij die naven weer zo netjes?

Ik heb net weer een montesa Cota 348 gekocht, de vorige eigenaar heeft hem 25jaar geleden totaal gedemonteerd en dan ook echt alles. Toen alles in één kist gegooid, in een blijkbaar vochtige schuur gezet en het frame laten spuiten, wat alweer verroest is. Hele muizenfamilies hebben in de uitlaat en luchtfilter gewoond.
Dus heb ik ook weer wat te prutsen.
Ik ga wel mijn honda xl350r verkopen. Mijn schuur is te klein en rij er bijna niet op.
Hij staat op marktplaats.
 
De naven zijn niet zo netjes hoor..

Alleen de buitenkant dan, gewoon gepolijst/gepoetst met het boormachien op de achtergrond en wat belgom...

Vandaag een beetje gewerkt aan de XT500, ding begon wat moeilijk te doen. Dus grote beurt gegeven.

Contactpuntjes afstellen - was niet nodig
kleppenstellen - was niet nodig
carb schoonmaken - weet niet zeker of er wel wat verstopt zat..
luchtfilter schoongemaakt - zo vuil was die niet.

Geen idee of mijn dag nut heeft gehad :/

Heb een beetje het idee dat de 500 wat rauw begint te lopen.
 
Back ontopic :

Bezig geweest met de remklauw uit elkaar halen.
Ik wist dat de as/scharnierpunt vast zat, volgens mij heeft die altijd al vast gezeten, sinds ik de brommer had al..

Dus, tijd om te boel gangbaar te maken, zodat de klauw mooi kan scharnieren en de remblokken dus optimaal contact hebben.
Bij deze direct een oproep aan alle mechanische remklauw bezitters : Dit punt regelmatig voorzien van een druppeltje kruipolie !

Het begon al met de bovenste, deze zat al ketsvast, hier had ik er al wat beweging in gekregen. Wel met hitte !

full



En los, en nu het hoofd asje, zoals je kunt zient is deze as keurig voorzien van een o-ring, maarja, na waarschijnlijk 40jaar geen smeerbeurt is 1 druppeltje vocht genoeg om de boel vast te zetten..

full



Al wat uurtjes in de imal gezet, maar dat hielp volgens mij niet echt..

DSCF2604_zpscmenrcwc.jpg


Hier ook weer een hitte behandeling gegeven, en langzaam maar zeker kwam er beweging in..

En los :

full



Uiteindelijk behoorlijk geweld moeten gebruiken, de lagertrekker was zelfs niet voldoende.
Uiteindelijk heet gestookt (alweer) , en met een centerpunt bovenop de as staan meppen.
Ik wou dat eerst niet doen omdat ik bang was dat de as dan uit zou gaan zetten, en dus juist nog vaster zou komen te zitten.. uiteindelijk viel dat gelukkig mee.

Best wel even mee bezig geweest, ik wou de klauw en het asje natuurlijk ook heel houden.

Er zitten wel wat klem beschadigingen op de klauw van de bankschroef, maar die werk ik later wel bij met het dremeltje. Ik ben alles dan ook klaar aan het maken zodat het gespoten kan worden, dus het is geen ramp.
Ben al lang blij dat dit gelukt is :)

Dus mede-remklauw bezitters : Smeer dit punt regelmatig met een druppeltje olie !
En liefst de boel even losmaken, en goed smeren, als dat nog niet gedaan was :)
 
Laatst bewerkt:
Klote !

Op het moment bezig met de tank, er zaten 3 slechte plekken in waarvan er inmiddels 2 succesvol zijn gelast. Alleen de 3e en laatste wil niet. Ik fik steeds door het staal heen. Al 3 plaatjes gemaakt en alle 3 mislukt. Morgen de boel eraf slijpen, en dan maar poging 4...
Wel klote, zoveel werk, en dan brand je er weer een gat in... KUT !!! :(
 
Ja, en punt is ook dat het ook echt dicht moet zitten. Het is een tank, en geen spatbord.

Lastig, maar opzich een leuke uitdaging. Gewoon blijven proberen.
En vooral rustig blijven als het mislukt, dat is nog het moeilijkste :+
 
Gaatjes !

De 1e 2 foto's zijn inmiddels succesvol dicht gelast..

full



DSCF2609_zpsequxshgl.jpg


Alleen deze bleek erg lastig...

DSCF2608_zpsapajzpqu.jpg


Het is echt een ramp-zone geworden :')
Maar net bericht gehad dat er wat gereedschap onderweg is, waarmee ik wat beter kan werken, dus hopelijk gaat het nu wel lukken..

Voorvorken uit elkaar gehaald, onderpoten zijn intussen geschuurd, en worden eerdaags in de grondlak gezet :)

full



En bezig met het blokje, carters eraf voor te spuiten enz.
Je kan het misschien niet goed zien, maar het is volgens mij echt nog een maagdelijk blokje.
Zie de moer onder het neutraal draadje in het blok.
De rest eromheen ziet er ook nog echt zeer fresh uit.

full



Stekkertje is als nieuw gewoon...

full


Zehr schon..

full



Super mooi allemaal..

full



Dit blokje is zoiezo nog nooit opengeweest.

Anwyay, blok moet dus open om de boel te controleren, koppelings veren, platen, etc.
Hetzelfde geintje als met de CL360 gaat me niet gebeuren, met een gebroken nokkenas ketting geleider..

Zoiezo is de kans erg groot dat de zuigerveren ook vast zitten, dus de cilinders gaan er ook af. :)
 
Laatst bewerkt:
In de cb50 tank hadden wij ook van die kleine gaten zoals zichtbaar in jouw eerste foto. Na 2 weken azijn in de tank en daarna doorspoelen met water en laten drogen, hebben wij er tankcure in gedaan. Met succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan