Tips nodig om schroeven los te krijgen kap Honda cb550 four

Haphao

Rookie
17 mei 2017
2
0
Zandvoort
Ik moet mijn startmotor vervangen van mijn Honda CB 550 four, maar de schroeven van de kap om dit te kunnen doen zitten muurvast en ben bang dat ik de schroefkop beschadig bij teveel kracht. Iemand hier ervaring mee en tips? Zie foto..
full
 
Goed gereedschap: een goed passende schroevendraaier gebruiken met een goede greep, en natuurlijk keurig recht houden.
Verder kan een slagschroevendraaier helpen om ze net dat eerste zetje te geven, al is de ruimte wat beperkt zo dicht tegen de kap aan.

Overigens zijn dit toch al niet de originele schroeven (die hebben een JIS kruiskop) dus wellicht een mooi moment om ze te vervangen voor origineel of inbus.
 
Wat ik zou proberen;
Met een slagschroevendraaier of als je die niet hebt; een goed passende schroevendraaier pakken, met de palm van je hand deze zo hard mogelijk aandrukken en op de schroevendaaier een griptang zetten om deze te draaien. Eventueel de schroef eerst nog laten 'schrikken' door hem een tik met een hamer te geven (bijv. verlengstuk van je doppenset er even tussen houden).
 
Laatst bewerkt:
Zoals al aangegeven het aller belangrijkste is een goed passende schroevendraaier. Dus de kop moet er precies in passen (dikte). Eventueel breder dan de kopschroefkop is in dit geval geen probleem maar zeker niet smaller. Dit voorkomt dat je de kop sloopt en je kan veel meer kracht overbrengen.

Wat daarbij kan helpen is :
- Schrikken
- Warm stoken
- Inspuiten met echte kruipolieen even wachten om het in te laten trekken.

Ook kan je nog op sommige schroevendraaiers een ring of steeksleutel onder het handvat toevoegen.
 
Bij mechanism (autogereedschap.com) een impacta jis schroevendraaier bestellen. Die past perfect in de schroeven en je mag er met de hamer een tik op geven, om ze los te krijgen.
 
volgens mij heb je de plaats niet voor een slagschroevendraaier.

passende schroevendraaier gebruiken, draaiende kacht op zetten en tegelijk met een hamer op meppen (liefst 1 gemaakt om op te kloppen, dus 1 waarvan het ijzer uitsteekt achter het handvat)
 
Laatst bewerkt:
volgens mij heb je de plaats niet voor een slgschroevendraaier.

passende schroevendraaier gebruiken, raainde kacht op zetten en tegelijk met een hamer op meppen (liefst 1 gemaakt om op te kloppen, dus 1 waarvan het ijzer uitsteekt achter het handvat)

De goede suggesties zijn dan wel gegeven denk ik. Maar even een beetje offtopic, hier heeft Vroembert het over (het werkbereik van een normale én het draaiende / schrik effect van een slagschroevendraaier):

6dc4b1554010a08cc05c8ac80289d955c3fafd0c.jpg
 
Alle mogelijke geweld gebruiken. Werkt niets, dan de koppen afboren en naderhand met een griptang de draadeindjes er uit draaien.
Maar als je met een goede schroevendraaier kracht zet en dan een ferme tik op de kop geeft komt ie wel los.
 
Thanks voor alle tips! Ga eerst maar eens op zoek naar een passende schroevendraaier, want, ook al heb ik er veel, ze zijn of te dik of te smal.. Kruipolie zit er inmiddels tussen! En mocht het met mijn kippenkracht dan nog niet lukken kan ik altijd nog "mankracht" inschakelen uiteindelijk.

Enneh..
Je draait toch wel de goede kant op ?
Righty tighty, lefty loosy toch :p
 
Oh, vrouwkracht, daar had ik even overheen gelezen. Ik ging van mijn eigen lompe polderklauwen uit. Ik had deze schroeven zo los gekregen.
Als je schroevendraaiers gaat zoeken, loop even bij de Action naar binnen. Daar heb ik een lompe grote schroevendraaier gekocht voor sloopwerk maar die doet het eigenlijk hardstikke goed. Voor een paar euro. Dus ook niet erg als je hem stuk slaat of er een griptang op zet.
 
We zitten hier wel in de topic techniek, en geen kantklossen voor beginners, maar alleen de vraag al is voldoende om te twijfelen over de technische bagage van TS

Precies daarom zou ik ook een beetje voorzichtig zijn met het aanreiken van bepaalde werkwijzen, al werken ze nog zo goed :).
Laat ik het anders zeggen; IK zou eerst andere methoden proberen die ik wat minder risicovol inschat wanneer onkundig uitgevoerd...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan