Yamaha GTS1000R1 Sport Production

r1 2003 blok heeft zwarte deksels maar het blok is alu
dat is natuurlijk zo te fixen met een spuitbus

deze blokken zijn idd heel goed en beter te vinden dan de latere modellen
 
Zeg King, volg jij R1 Sjaak nog een beetje? Die heeft ook weer wilde plannen waar een R1 bij betrokken is 8-)
 
Sinds ik zijn site niet meer beheer heb ik eigenlijk geen contact meer met hem.
Als hij de wereld rond gaat op een GTS ga ik hem weer volgen :+
 
Stap1:
540.jpg

Blok gedemonteerd, viel nog niet mee.
In de inbusbouten waar deze mee vastzat zaten zes (6!) gebroken bitjes.
Gelukkig waren ze van chocolade dus makkelijk uit te boren.
Blok gestript voor schroeven en naar de schroot gebracht.
Daarna het frame gereinigd met een doosje brillo sponsjes en een bus wd40.
Nu een steun maken en een blok regelen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zijn die inbussrn allemaal dicht gemaakt bij alle gtssen..

Ik vond het al zo bijzonder dat iemand 8 bitjes van dezelfde maat heeft *D
----------------------------

Van het weekend even een beugel laten maken zodat er wat beter mee te werken valt (schaamteloos gecopyeerd van "dusss")
Ook eens gekeken of het enigszins mogelijk is om het blok passend te krijgen maar dat valt nog niet mee.

Grote dank aan *O* riejusrad *O* uit het R1 topic die belangeloos een pasblok beschikbaar heeft gesteld. Echt top!

Het blok past tussen de framebalken maar daar is ook alles mee gezegd.
540.jpg


Helaas ben ik vergeten om wat originelen maten te nemen voor ik het fzr blok de kliko in kieperde |(
Hopelijk kan iemand bij zijn gts die nog even opmeten.
Het gaat over de hartafstand van de onderste bloksteun naar de uitgaande as (bij een R1 is deze dus 12,5cm)
Als dit ook 12,5 cm is dan kan ik de orginele onderste bloksteunen gebruiken en dat scheelt veel.
540.jpg


en de hartafstand van de uitgaande as naar de achterbrugas.
Dan kan ik bepalen hoever het blok nog naar achter moet.
540.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zeker, blok hangt nu te ver naar voren iig.
het Yamaha logo in de zijdeksel moet gelijk zijn aan de onderste stalen framebalk.
Dan is de hoek goed. :t
 
Laatst bewerkt:
van uitgaande as naar onderste bloksteun lijkt op 120mm (ipv125mm) bij GTS.... andere kan ik even niet meten
 
Zou fijn zijn, is toch 1 van de belangrijkste maten.

Ik meet ook nog even bij een R1, ik heb de indruk dat de uitgaande as daarvan hoger zit tov de achterbrugas als bij een gts.
Voor 5 mm verschil ga ik geen nieuwe steunen maken of geeft dit grote problemen?
Een Ketting die door de achterbrug vreet oid?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er over nagedacht en ga de onderste steun gewoon gebruiken ;)

Na een maand passen/zagen/passen/slijpen/passen/schuren/passen/vijlen enz. zit het blok nu op zijn plek. *O*

540.jpg


Nu nog het framestuk passend maken en daarna alle steunen en beugels maken.
Het losse framestuk ga ik vast laten lassen omdat er een bevestigingspunt verdwenen is(ik wel graag wil dat het een beetje stevig is allemaal).
Ook wil ik er een massief stuk alu achter hebben.
Iemand nog een goed (lees: goedkoop ...) adres om een stukje alu strip te laten walsen wat rond de koppeling komt?

Ik raad het niemand aan om hieraan te beginnen maar het lijkt vooralsnog niet helemaal onmogelijk.
 
Laatst bewerkt:
SUper kicken,, maar even een kanttekening.... zeker dat lassen sterker is dan die ene boutverbinding (M10x1,25 als ik het me goed herinner...) Uiteindelijk zal allebei goed komen, maar ik ben persoonlijk geen hele grote fan van lassen aan alu frames..

NOgmaals, erg kicken dat blokje er in zit!
 
Ik snap wat je bedoeld , hitte/kromtrekken e.d. maar het kan niet anders.
Er moet zeker veel gelast gaan worden o.a:
-framestuk (lassen EN bouten)
-bloksteunen
-binnenkant frame verstevigen (plaat erop lassen)
-subframebevestiging voor en achter

Doordat het frame stuctureel rondom niet veranderd is en er ook nog de stalen steunen aan de onderkant bijkomen hoop ik dat het niet een grote Wokkel word.
En anders kan ik op zoek naar een ander project :P
 
Laatst bewerkt:
Nah, zoals gezegd, ik denk ook dat het wel goed komt, als je maar goed oplet hoe en wat mbt het lassen en hitteinbreng.
 
thx for the tip, vergeet niet dat je hier te maken hebt met een goed bedoelende amateur.
Lassen laat ik dus ook maar over aan iemand die er verstand van heeft.
 
Hier ook amateur wat lassen betreft,, ik kan er bij staan en commentaar leveren, dat lukt nog wel.. _O-

Marcel vd Stelt... die ken wel (alu) lassen!
 
woont die ook in Noorwegen of iets dichterbij?


edit: oooooh roughneckk! Ja, die is wel een beetje handig
 
Laatst bewerkt:
Knap dat je het aandurfde om de slijptol er in te zetten. Ga zo door ik ben heel benieuwd.
 
Ziet er wel nu al tof uit! Een behoorlijke opgave en een coole uitdaging. Ik blijf em volgen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan