Velg maten Smart

GSlandrover

MF veteraan
Donateur
28 jul 2014
2.034
770
Het zal vast al eens voorbij gekomen zijn, maar ik ben niet zo handig met de zoekfunctie :N

Ik begrijp dat een smart voor en achter verschillende bandenmaten heeft, maar zijn de velgen ook anders? Breedte?

Ik zou een aantal smart velgen willen kopen waar 155 op kan. Kan dat als ik een complete set van een autootje koop?

Erik
 
Ja, en ja.
De standaard voorbanden zijn 135 breed, op een velgbed van 3,5 inch. Op sommige stalen, maar ook de lichtmetalen velgen zitten op een 4,00 inch velgbed banden van 145 breed.
Zover ik weet zit er op de standaard achterwielen met 5,5 inch velgbed 175 breed.
Er zijn allerlei aftermarket sportvelgen te koop met de tussenliggende breedtes. Maar op de bredere types voorvelgen kun je ook een 155 band kwijt. ALs ik op Reifen Anton kijk zie ik velgbreedtes oplopen met een half inch
 
Laatst bewerkt:
Ik zie bijv op marktplaats een setje smart wielen met banden. Stalen wielen (wil ik ook), de voorwielen hebben 135 breed en achter 175. Zou op al die velgen 155 kunnen?
 
Ik zie bijv op marktplaats een setje smart wielen met banden. Stalen wielen (wil ik ook), de voorwielen hebben 135 breed en achter 175. Zou op al die velgen 155 kunnen?

Kan wel, maar de achtervelgen van een Smart zijn breder dus daar zullen 155 banden wel oppassen maar wat breder uitvallen.
Op de bovenste foto zit een 165 band om een smalle (voor)velg. En op de onderste foto zit zo'n zelfde band om een brede achtervelg.

full

full
 
Dankjewel. Als je dus een hele set kunt kopen, kun je daar wel wat mee. Smal aan voorkant+bakwiel, bredere van achter en eventueel een reserve.

Weet iemand de officiele benaming van zo'n Smart. Ik probeer te googelen hoe een achteras/naaf/asstomp van zo'n ding eruit ziet. Maar dan vind ik voornamelijk race fiets wielen.
Ik neig erg naar de oplossing die ik al vaker in België ben tegen gekomen, oa wat Petaat heeft gedaan. Van de draagarm een swing maken, mss zelfs compleet met rem.

Maar fatsoenlijke plaatjes kan ik niet vinden.
 
Thanx allen, een sloperij hier in de buurt heeft volgens mij een smart van het eerste type gesloopt. Ik ga daar vd week eens kijken wat ik ermee kan.

Erik
 
Niet alleen GS, Eigenlijk voor alles wat lomp is. Ik zie een kale GL1000 ook wel op drie van dit soort lompe dingen staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan