Snelweg brik gezocht

hoeveel km denk je per jaar te gaan rijden met de beoogde motor?

even los van welke motoren snelweg-compatible en betaalbaar zijn, is de betrouwbaarheid ook nog wel iets om over na te denken.
Jaren '90 motoren zijn door de bank genomen behoorlijk veel degelijker dan 70/80's motoren.
Een motor die weinig gelopen heeft is "beter dan" een met veel km's maar ook dat zegt niks. Lange stilstand is meestal ook niet best. Het beste zou je een motor kopen die door een vorige eigenaar weer netjes is gemaakt, even gebruikt heeft, en inmiddels "overcompleet" is geworden.
zoals deze... André's FJ1200

Ik reed rond de 5000 km per jaar op de Suzuki. Twee dagen in de week. Eigenlijk alleen maar snelweg, soms een toertochtje. Ik gok dat ik voorlopig, incl. vakantie, toch wel max 8000 km per jaar ga rijden. Maar wie weet als het goed bevalt, dan pak ik de motor ipv het OV :Y
 
Ik reed rond de 5000 km per jaar op de Suzuki. Twee dagen in de week. Eigenlijk alleen maar snelweg, soms een toertochtje. Ik gok dat ik voorlopig, incl. vakantie, toch wel max 8000 km per jaar ga rijden. Maar wie weet als het goed bevalt, dan pak ik de motor ipv het OV :Y
OV en goed bevallen??? OV is meestal alleen een keuze als je geen alternatief hebt :P;)
 
Is deze al genoemd?
XJ750 (41Y)
erg betrouwbaar,zuinig, goedkoop, snel genoeg, en een fijne soepele motor.
full
 
Ik wou dat ik weer een NTV had.
Ik heb nu een Kawa GPX600 R Ninja maar er gaat niets boven een NTV.
Helaas ontbreken de centjes om deze te verkopen en een NTV te kopen. ;( ;( ;(
 
Laatst bewerkt:
Is deze al genoemd?
XJ750 (41Y)
erg betrouwbaar,zuinig, goedkoop, snel genoeg, en een fijne soepele motor.
[afbeelding]

Ben van de spreadsheet comment? Jup, die is al aan het lijstje toegevoegd :Y Ik heb er alleen nog geen te koop kunnen vinden op MP / Speurders. Hopelijk vrijdag of maandag mijn A ophalen, dan mag ik eindelijk eens gaan testzitten B| Duurt al 3 weken zo onderhand, lekker snelle gemeente hier
 
Laatst bewerkt:
En toen brak ik mijn sleutelbeen. Ik moet dus even minimaal een maand wachten.
 
Bedankt, beide! Merk dat het al steeds beter gaat. En het is pas 2 dagen geleden. Zal wel deels de spierpijn zijn die weg is. Kan het verder niemand aanraden, is een gemene pijn. Gelukkig vaagt die snel weg na wat goede nachtrust. Daarna is het vooral kreupel zijn en niks snel willen doen.

In de tussentijd kreupel ik lekker door. Ik denk dat we in ieder geval een mooi lijstje hebben om te gebruiken over een paar weken :Y Jullie horen nog van me als ik iets op het oog heb!
 
Lief dagboek,

Bakbrommer, Gazelle Apollo, achterwiel leek wat scheef. Goh, eens een klein stukje rijden om te voelen of het nou scheef is of ofdat m'n hoofd scheef is. 200 Meter en een verkeersdrempel later begint het toch wel instabiel te rijden, tegenligger (een fatsige camper) komt eraan dus hup naar mijn kant van de weg. Achterwiel besluit dan ontslag te nemen en zakt door. Enorm slag in het wiel, het hele gevaarte besluit een stap opzij te doen, ik vlieg van die brommer af de weg op. De bijrijder landt gelukkig in het gras, in de berm.

Krak krak, hap hap, waar zijn m'n longen heen? Camper bestuurder besluit mij even te ondervragen terwijl ik als een COPD patient aan het hijgen ben naar adem. Nee, ik hoef geen ambulance, laat me eens stikken in vrede. "Volgende keer wel wat voorzichtiger rijden" en de camper meneer rijdt weer verder. Bakbrommer is bij het hek tot stilstand gekomen, helaas wel een paaltje meegepakt. Weinig schade verder, alleen de lampen die het hek hebben geraakt. En het achterwiel natuurlijk. De hulptroepen kwamen gelukkig al per auto, fiets en trekker. Met een wat bijzonder constructie, door het achterwiel van de bakbrommer op de maaimachine van de trekker te zetten, kon de bakbrommer naar huis gereden worden. Voorop liep ik nog druk met m'n luchtwegen gevolgd door een bakbrommer-trekker combinatie, een elektrische fiets en een auto. Die auto was voor mij bedoelt, maar samen uit - samen thuis. Eenmaal thuis (die 200 meter verder) moest ik die ego toch even opzij zetten en naar de huisartsenpost gaan, ik liep namelijk wel erg scheef volgens de rest.

Op avontuur naar het St Antonius ziekenhuis. Kom daar rond negen binnenrollen, om even te wachten tot een uur of 10. Wordt dan onderzocht door iemand. Dan mag ik weer terug naar de wachtkamer. En toen gingen we naar de chirurgie voor een foto, maar eerst ging iemand anders weer hetzelfde doen. Ohja, en ik moest weer wachten. Afijn, drie en een half uur later mogen we weer naar huis. Half één zijn we zowaar weer thuis. Mijn sleutelbeen was kaduuk, mooi in tweeën: draag een sling en kom over een week terug. Oh, en wat diclofenac voor de nacht. Tip: neem iemand mee naar de onderzoeksruimtes die niet aan het trippen is op de adrenaline en heerlijke gevoelens die vrijkomen bij een botbreuk. Ik weet nog maar bar weinig van wat er allemaal gezegd is. Behalve dat een sling beter is dan mitella.

Thuis een stellage in bed gebouwd dat ik rechtop kan slapen (nog krakkemikkiger dan mijn Jawa rem schakelaar van hout, maar het werkt!). Tshirt als dwangbuis, diclofenac voor het idee. Prima geslapen. Volgende nachten idem dito, maar dan gewoon met paracetamol. Inmiddels 2 dagen verder en voel me prima. Paracetamol al aan het afbouwen want ik heb stomweg nergens last van. De bijrijdster heeft ook gelukkig nergens last van, los van de stijfheid en blauwe plekken die men mag verwachten bij een flinke portie rolder de bolder in de Hagesteinse bermen.

De sling helpt enorm met het afwisselen van houding. Bewegingen die ik niet vertrouw doe ik heerlijk langzaam, totdat iets pijn doet en anders rustig verder prutsen. Even sokken aantrekken of naar de WC gaan zit er niet in. Het wordt een heus ritueel van proberen en dat bevalt zo slecht nog niet (gelukkig is het weekend). En verder? Niet zoveel. Heel graag zou ik nu al willen zien wat er in godsnaam daarbinnen in m'n schouder gaande is. Ik kijk uit naar het moment dat ik de steeksleutel weer aan de bakbrommer kan zetten, de lagers in de Berini velgen kan stoppen of nou eindelijk weer eens een motor koop. Tot die tijd lekker prutsen en m'n hardloop rondjes rustig doorwandelen. Alleen kan niemand de Royal Enfield in de tussentijd uitlaten, dus die staat even stil. Loyaal wachtend totdat hij zijn baasje weer een rotschop terug kan geven als die weer eens de kickstart niet helemaal goed rond trapt.
 
Laatst bewerkt:
}) Dag oma :W

Vandaag proefgereden op een GS850G en een Yamaha XJ650 Seca. De 850G was ... wat wispelturig. Eigenaar had eigenlijk geen tijd om erop te rijden en dus was het allemaal wat slaperig en eigenaardig. Voorvork was ook lek en had over de rechterremschijf zitten lekken. Was het allemaal net niet helaas.

De XJ650 Seca daarentegen was echt een prettig ritje. Goede wegligging, prettige remmerij en zeer voorspelbaar in zijn gas reactie.

T02uigU.jpg


cH4ZjTG.jpg


Puntjes van aandacht, kleine lekkage / zweterij:
lol2zXV.jpg


Gok een lekke keerring of iets dergelijks bij de schakelas?
hap7bMa.jpg

sGXBGj2.jpg


Hij is wat rumoerig stationair, maar dat lijkt (hier, hier en hier) normaal te zijn. Wel in tegenstelling tot mijn GS450E, die loopt echt als een naaimachine stationair zonder dat geklonk en rommelig geluid uit de filmpjes.

Zijn er nog andere aandachtspunten voor een motor met bijna 90K km op de teller? Remmerij is recent vervangen, banden waren nog goed. Vering leek in orde tijdens het rijden. Oliepeil was goed maar zal wel ververst moeten worden. Had ik slijtage van de aandrijving moeten voelen tijdens de testrit? Dat voelde namelijk allemaal wel goed.

Edit: Het wat luidruchtig lopen stationair kan komen door de nokkenasketting. De automatische steller hiervan wil nog wel eens de geest geven / minder goed zijn werk doen bij de hogere kilometerstanden. Dat is in ieder geval wat deze meneer zegt.

Edit2: Morgen kijken bij een K75RT, ben benieuwd! Moet nog e.e.a. aan gebeuren maar de grote community eromheen en de geprezen techniek spreekt me erg aan. Ook zijn de standaard koffers erg fijn. Deze heeft wat optische schade en veel buiten gestaan. Even kijken of er wat van gemaakt kan worden :)

Edit3: De K75 was een apart geval. Reed heerlijk maar was echt niet om aan te zien. Butsjes hier en daar, barst in de kuip. Koffer met schroeven vast gezet, compartiment linksvoor idem dito. Snap wel wat men bedoelt met saai rijden. Was lekker rijden maar die XJ650 heeft een veel hogere fun factor. De BMW moet je echt een bocht in dauwen. De roest overal was me wel wat veel. Duidelijk buiten gestaan.
 
Laatst bewerkt:
Nou, toch even ter afsluiting van de zoektocht; het is een XJ900F geworden! Eigenlijk zit alles er al op wat ik graag wilde en ik kon hem krijgen via de XJ club. Is goed onderhouden en rijdt als een zonnetje. Helemaal top dus, natuurlijk nog even een fotootje:

SnEcU0q.jpg


Bedankt voor alle suggesties mensen!

Momenteel er vers rubber onder aan het leggen en dan is hij helemaal klaar voor de zomer. Is wel even wennen, 2 keer zoveel CC en meer dan 2 keer zoveel vermogen. Maar: cardan, grote tank, prima actieradius, koffers, windscherm en zeer rustig op de snelweg.

Hier mag een slotje op wat mij betreft :)
 
Nou, toch even ter afsluiting van de zoektocht; het is een XJ900F geworden! Eigenlijk zit alles er al op wat ik graag wilde en ik kon hem krijgen via de XJ club. Is goed onderhouden en rijdt als een zonnetje. Helemaal top dus, natuurlijk nog even een fotootje:

[afbeelding]

Bedankt voor alle suggesties mensen!

Momenteel er vers rubber onder aan het leggen en dan is hij helemaal klaar voor de zomer. Is wel even wennen, 2 keer zoveel CC en meer dan 2 keer zoveel vermogen. Maar: cardan, grote tank, prima actieradius, koffers, windscherm en zeer rustig op de snelweg.

Hier mag een slotje op wat mij betreft :)
Geen verkeerde keuze.
Drie nadelen/ gevaren aan deze brommer:
De tank wil doorrotten. Net als de uitlaatcollector. En voor mij zou het grootste nadeel zijn dat hij carburateurs heeft.
 
Geen verkeerde keuze.
Drie nadelen/ gevaren aan deze brommer:
De tank wil doorrotten. Net als de uitlaatcollector. En voor mij zou het grootste nadeel zijn dat hij carburateurs heeft.

Tank is gecoat en heeft geen roestbubbels aan de buitenkant zitten. Daar maak ik mij dus minder zorgen om.

Uitlaat systeem is geheel RVS van het merk JAMA of iets dergelijks, 2x 2 in 1. Mooi spul. Dit ook naar aanleiding van een bericht hier eerder over een XJ900 kopen alleen als er een RVS set onder hangt (weet even niet wie dat nou zei).

Carburateurs zijn inderdaad een nadeel, maar daar was de prijs natuurlijk ook naar. Is een wat oudere motor.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan