Spanningsregelaar?

Hollender

MF veteraan
23 jul 2015
5.093
2.841
Erps-Kwerps
Vanavond is de motor uitgevallen. Ik heb de hele avond lekker getoerd en op weg naar huis, ik moest nog een kilometer of 8, begon de motor ineens gek te doen. Mijn koplamp ging ineens fel branden, dan weer normaal enz... na een paar keer fel gebrand te hebben was het gedaan, licht kapot. Ik dacht dat het lampje het gewoon begeven had dus groot licht op en verder. Bijna direct daarna begint mijn groot licht ook ineens heel fel te branden, op dat moment zie ik dat de instrumentenverlichting meedoet...
Voor ik goed en wel besef wat er aan de hand is valt de stroom uit en ook de motor. Waarschijnlijk de hoofdzekering die er door is gevlogen. De toerenteller wees recht naar beneden dus die is er waarschijnlijk aan. Ik hoop dat dat het enige is buiten de spanningsregelaar. Tenminste, ik neem aan dat de spanningsregelaar het heeft begeven.
Klopt mijn redenering?
 
als de spanning zo heen en weer gaat kan je er van uit gaan dat de accu ook is overleden. normaal vangt die dat soort verschillen op. en je geeft niet aan om wat voor motor het gaat maar computers (zoals het motormanagement) vinden dat soort spanningen ook niet erg grappig.
 
Hier staat hoe.

how to - accu en laadsysteem controleren.

PS: Heb je niet een toeren teller die altijd naar beneden wijst als er geen spanning is?

Helaas, als de motor niet draait staat de wijzer tegen het pinnetje van de nul, nu is ze volgens mij volledig doorgeslagen naar rechts want momenteel wijst ze recht naar beneden.

Zoals het hoort:
cockpit_er5.jpg
 
Je zal het zoals gezegd allemaal na moeten meten. Accu, regelaar (en de dynamo als je toch bezig bent).

Ik heb het ook wel eens gehad. Lampjes gingen opeens aan op het display, toerenteller ging naar 15k rpm en weer naar 0 en weer naar waar die hoorde. Ik reed opeens 299 km\h volgens het display en weer netjes rond de 100 km\h.

Dit gebeurde 1 keer en toen dacht ik ??????? :?
Een paar seconden later gebeurde het nog een keer en toen wist ik het zeker. Ik was niet gek, maar het gebeurde echt.

De 3e keer viel mijn oog op het rode olie lampje die ook ging branden (alles ging branden op het display) en toen dacht ik dat het maar beter was om te stoppen, omdat ik niet wist wat er aan de hand was. Het rode olie lampje vind ik maar een eng lampje.
Ik stond nog niet stil op de vluchtstrook en de motor viel uit. Compleet dood. Geen lampje, geen geluid, helemaal niks. Ik kon draaien aan het contact wat ik wilde :)

Door die kapotte regelaar was mijn accu ook doodgekookt bleek achteraf. Nieuwe accu en nieuwe regelaar.
 
Laatst bewerkt:
De motor juist opgehaald, staat nu achter voor onderzoek. Aantal zekeringen zijn kapot, een deel van de verlichting kapot, toerenteller om zeep, accu geeft nog maar 10,5 volt, dus ook om zeep...
Gaat een leuke worden deze!

*edit
Accu geeft nu zelfs nog maar 8,3 volt. Spanningsregelaar meet oneindig op alles, dus die is ook zeker om zeep. Ik ga maar eens een bestelling plaatsen denk ik!

2MUovvz.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zekeringen vervangen.
Stekker van dynamo uit sr halen.
Andere accu er naast met startjabels, of oude accu er uit en extra accu er op zetten, ev weer met startkabels.

Nu kun je testen, en zelfs starten, en zo ook weer dynamo meten.
 
Zekeringen vervangen.
Stekker van dynamo uit sr halen.
Andere accu er naast met startjabels, of oude accu er uit en extra accu er op zetten, ev weer met startkabels.

Nu kun je testen, en zelfs starten, en zo ook weer dynamo meten.
Piccie erbij van mij gisteren. :t



Mijn accu was nog maar opgeladen tot 12.8 Volt (work in progress) en het voltage veranderde niet na het starten en wisselen van de toerentallen tot 4.000 RPM. (Dikke twee cilinder, officieel even meten bij 5.000 toeren)

Hierboven dus de stekker van de spanningsregelaar los en de drie gele draden gemeten.
Nu hier misschien op zoek naar een dynamo, maar eerst de huidige lokaliseren en uitbouwen voor inspectie.
 
Ik heb mijn dynamo dporgemeten en kreeg op alle drie de spoelen dezelfde waarde, 2,8 Ohm ala ik het mij goed herinner. Vandaag een nieuwe accu er in en starten. Zien of er nog meer gesneuveld is en of de dynamo nog (genoeg) spanning geeft.
 
nog een tip van een ervaringsdeskundige :P

Het kan zijn dan nu alles weer normaal lijkt te werken, maar wanneer de spanningsregelaar heet wordt deze toch de boosdoener is en de boel om zeep helpt.
sindsdien rijd ik met een digitaal volt metertje bij in het dashboard dan zie je gelijk wanneer het mis dreigt te gaan ;(
 
Heb ik zelf ook al aan zitten denken, ik vind het vreemd dat er niet standaard een overspanningsbeveiliging ingebouwd zit. Zo'n spanningsregelaar wil blijkbaar nog wel eens kapot gaan en als ik zie welke gevolgen dat kan hebben...
 
de regelaar IS de veiligheid.
zet je daarachter nog 1, hoe weet je dan ooit of die 2de nog werkt ?

Een spanningsregelaar is geen veiligheid maar een spanningsregelaar. De functie van zo'n ding is de wisselspanning die er aan de ene kant in gaat omzetten naar gelijkspanning die er aan de andere kant weer uit komt. Daarbij zorgt ze er ook voor dat de uitgaande spanning binnen bepaalde waardes blijft.
Een overspanningsbeveiliging zorgt er voor dat de spanning wordt onderbroken indien die te hoog word.

Enfin, vandaag de nieuwe accu geïnstalleerd, motor start direct en draait mooi rond. Ontsteking lijkt me dus ongeschonden uit de strijd gekomen te zijn. Daarna de spanning gemeten die van de dynamo komt. stationair zit die ergens rond de twintig volt op alle drie de spoelen, en ze gaan allemaal mooi gelijk met het toerental omhoog. Hoogste spanning die ik gemeten heb is 65 volt, geen idee bij welk toerental aangezien de toerenteller kapot is. Ik schat dat ik ergens rond de 5000 toeren zat.
Buiten de toerenteller zijn zowat alle lampjes er aan en ook de accu heeft er aan moeten geloven. Vrij sterk aangezien het hele euvel slechts zo'n 5 seconden heeft geduurd.
De accu is dus ondertussen vernieuwd, lampjes zijn ook vervangen en de spanningsregelaar is besteld en onderweg naar mij. verwachtte aankomst begin komende week. Enige probleem is nu dus nog de toerenteller. Google heeft me geleerd dat het wel vaker gebeurd bij de ER-5 dat een kapotte spanningsregelaar de toerenteller om zeep helpt. In de meeste gevallen is er een weerstandje kapot, zo ook in mijn geval. Wat er bij mij echter gebeurde is dat de wijzer doorsloeg en loodrecht naar beneden bleef wijzen. Ik heb de toerenteller nu los en als ik de wijzer terug naar de 0 positie draai dan blijft ze daar wel gewoon staan. Duw ik ze weer rond (hoger toerental) dan gaat ze vanaf zo'n 6000 toeren weer vanzelf door en blijft dan weer loodrecht naar beneden hangen. Is dit normaal of is het motortje gewoon om zeep?
Iemand ook een idee welke waarde dat weerstandje heeft, aangezien de weerstand verkoold is kan ik de kleurcode niet meer zien.
Voorbeeldje van hoe het er uit ziet:
HPIM1908aangepast.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tussen het vaste deel en de wijzer zitten spiraalveren die te tegenwerkende kracht levert en zorgen dat de wijzer altijd terugvalt naar nul. Die veren verzorgen ook de stroomtoevoer naar de spoel, één boven en 1 beneden. Beiden zullen door de hoge spanning en stroom kapot zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou evengoed graag eerst dat weerstandje eens willen vervangen. Die kost namelijk niet veel en het is weinig werk. Een losse toerenteller verkopen ze nergens (gebruikt), je moet direct de hele klokkenwinkel nemen en daar vragen ze nog een behoorlijk bedrag voor dan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan