Yamaha XJ900S Diversion dynamo/spanningsregelaar

stefanrs2

MF veteraan
13 mei 2011
1.068
264
Mijn yamaha xj900 diversion heeft al sinds aankoop(700km geleden) het euvel dat als de verlichting aan gaat dat het toerentaal 300-400rpm zakt. Dit is bij stationair draaien.

Ik heb zojuist mijn accu doorgemeten met draaiende motor.

Stationair licht uit : 14.2 volt
Stationair licht aan: fluctueert tussen 13v en 14v

3000rpm licht uit. 14,6 volt
3000rpm licht aan. 15,1 volt

Hele rare getallen, dan zou je natuurlijk denken spanningsregelaar. Maar deze zit bij de dynamo ingebouwd.

Wel staat er in het wph om weerstanden te meten. Deze kloppen allemaal. Koolborstels zijn ook nog lang genoeg.

Dus wat is er aan de hand.
 
Mijn yamaha xj900 diversion heeft al sinds aankoop(700km geleden) het euvel dat als de verlichting aan gaat dat het toerentaal 300-400rpm zakt. Dit is bij stationair draaien.

Ik heb zojuist mijn accu doorgemeten met draaiende motor.

Stationair licht uit : 14.2 volt
Stationair licht aan: fluctueert tussen 13v en 14v

3000rpm licht uit. 14,6 volt
3000rpm licht aan. 15,1 volt

Hele rare getallen, dan zou je natuurlijk denken spanningsregelaar. Maar deze zit bij de dynamo ingebouwd.

Wel staat er in het wph om weerstanden te meten. Deze kloppen allemaal. Koolborstels zijn ook nog lang genoeg.

Dus wat is er aan de hand.

Controleer al je contactstekers en maak die schoon indien noodzakelijk.
Ergens zit een overgangsweerstand en dan zoekt de stroom een alternatieve route.

Ook massapunten goed nakijken te beginnen bij de accu. En ook in de koplamp.
 
Zojuist weer even gekeken, er zit een gelijkrichter en een regelaar in de dynamo ingebouwd. Deze dynamo zit op veel yamahas, kawasakis en suzukis. Ook op de xjr1300, fzr1000 enz.

De laadspanning is al te hoog. Dus zal in ieder geval de regelaar aan het doodgaan zijn gok ik zelf?

Heb vanmiddag al veel stekkers nagelopen, verlichting zelf nog niet en de verlichtings schakelaar ook nog niet.
 
Weet niet waar je vandaan komt, maar ik heb nog wel een reservedynamo (van fzr 1000) die je even onder de jouwe mag zetten om te kijken wat het doet. Is niet te koop, maar dan weet je in ieder geval wel waar het probleem zit.
 
Ik kom uit de buurt van Culemborg. Ik heb vanochtend ook een andere dyname gehaald van een xj900. Hij blijft precies hetzelfde doen. Misschien dat deze ook kapot is, of het is wat anders.

Ik heb het hoofd massa punt los gehad en een beetje opschuurd. Geen verandering. De accu connectoren ook prima.

Accu is van maart 2015. Een onderhoudsvrije yuasa. Accu zakt ook niet onder de 11v tijdens het starten. Dus die lijkt me goed.

Of toch de dynamo/spanningsregelaar of er zit ergens ieta goed fout.

Van de week zal ik alle kuipen en dergelijke eraf halen en alles goed bekijken en nalopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan