Circuitbanden-Topic

Ja druk omlaag in de achterband. Je bent gewoon hier en daar aan het glijden. Niks mis mee. Ga je echt grip tekort komen dan een compound zachter nemen... vooral in de zomer.

Top en bedankt Ferry voor de info :t

Dus toch een zachter compound achterop nemen in de zomer.Dan maak ik hier een denkfout, meende altijd hoe warmer het weer/asfalt des te een harder compound ik kon rijden?

Voor heb ik al soft nu.
 
Nope, hou kouder hoe harder de compound.

Probleem is dat Pirelli qua denkwijze/logica dat anders gedaan heeft..........en daar maken de meeste mensen een denkfout in.

En als het superheet wordt (zoals vandaag bv.) mag je wel verhogen......maar alleen bij uitzonderlijk hoge temperaturen.
 
Nope, hou kouder hoe harder de compound.

Probleem is dat Pirelli qua denkwijze/logica dat anders gedaan heeft..........en daar maken de meeste mensen een denkfout in.

En als het superheet wordt (zoals vandaag bv.) mag je wel verhogen......maar alleen bij uitzonderlijk hoge temperaturen.

:t thanks :t

Het is mij geheel duidelijk nu welk compound en wanneer en welke bandenspanning :Y

Nu ik zo erover nadenk ook wel logisch ;) Bij koud weer en asfalt rij ik met een hogere bandendruk vergelijkbaar is als een harder compound. En omdat ik achter met een Endurance band rij laat die dan juist een heel mooi slijtage beeld zien.

Bij 25-30 graden niet.

Mijn denkwijze/logica had niet echt met de Pirelli qua denkwijze/logica te maken het was meer mijn logica ;)

Mijn Endurance band Dunlop GP ,de druk verhogen bij uitzonderlijke hoge temperaturen is geen succes.Zet ik hem op een lage druk rij ik er plat vlak op.
 
Hallo

Kan iemand mij zeggen wat de maximum leeftijd is voor een circuitband?

Ik heb nu een Metzeler K2 voorband van 2015 met nog genoeg profiel ik gebruik bandenwarmers en rijdt rond de 2 min op Assen.

Heeft iemand al ervaring met de Dunlop 212 GP racer?

Bedankt voor jullie reactie's.
 
Hallo

Kan iemand mij zeggen wat de maximum leeftijd is voor een circuitband?


Ik heb nu een Metzeler K2 voorband van 2015 met nog genoeg profiel ik gebruik bandenwarmers en rijdt rond de 2 min op Assen.

Heeft iemand al ervaring met de Dunlop 212 GP racer?

Bedankt voor jullie reactie's.

Rij al jaren met de Dunlop 211 GP racer :t hierna stap ik over op de Dunlop 212 GP racer.
 
Ik kwam in een hoekje nog een "nieuwe" (als in: ongebruikte) slick tegen.. uit 2012. Ik was helemaal vergeten dat ik dat ding nog had, anders zou ik 'm nooit 5 jaar hebben laten liggen :'). Zouden jullie hem nog durven te gebruiken?

Weggooien is natuurlijk zonde, maar als 'ie niet meer goed is dan zit er weinig anders op.
 
Ik kwam in een hoekje nog een "nieuwe" (als in: ongebruikte) slick tegen.. uit 2012. Ik was helemaal vergeten dat ik dat ding nog had, anders zou ik 'm nooit 5 jaar hebben laten liggen :'). Zouden jullie hem nog durven te gebruiken?

Weggooien is natuurlijk zonde, maar als 'ie niet meer goed is dan zit er weinig anders op.


Ik zou (( persoonlijk )) eerder durven gaan rijden op een nieuwe oude DOT als een gebruikte recentelijke (1-3 jaar oud) DOT .
 
Laatst bewerkt:
Graag reactie's


Hallo

Kan iemand mij zeggen wat de maximum leeftijd is voor een circuitband?


Ik heb nu een Metzeler K2 voorband van 2015 met nog genoeg profiel ik gebruik bandenwarmers en rijdt rond de 2 min op Assen.
 
Gisteren had ik een dagje Zolder, ik kreeg deze rolletjes op mijn voorband midden in het loopvlak. Band is een SC2, eerst op 2.2 bar uit warmers, later met 2.4. Baantemperatuur was aan de lage kant plus ik schoot niet echt op (1:53-54) dus dacht dat wellicht druk verhogen zou helpen om wat meer temperatuur in de banden te houden, maar ze zagen er nog ongeveer hetzelfde uit. Iemand ideeën?

TNgZM7Y.jpg
 
Ja, prima band, wel gevoelig voor bandenspanning. Zit dat niet goed dan is gaat hij er in no time aan.

Volgens mij is iedere band gevoelig voor bandenspanning....

Er zit juist veel meer verschil in slijtage en stijfheid van de karkassen tussen verschillende merken.
 
Gisteren had ik een dagje Zolder, ik kreeg deze rolletjes op mijn voorband midden in het loopvlak. Band is een SC2, eerst op 2.2 bar uit warmers, later met 2.4. Baantemperatuur was aan de lage kant plus ik schoot niet echt op (1:53-54) dus dacht dat wellicht druk verhogen zou helpen om wat meer temperatuur in de banden te houden, maar ze zagen er nog ongeveer hetzelfde uit. Iemand ideeën?

[afbeelding]

Ik zou zeggen de bandenspanning en temperatuur is juist te hoog geweest, voor het tempo wat jij reed.
Hierdoor heeft je band niet kunnen werken en ipv grip te bieden heeft hij juist er rubber bij gereden.

Maar ik hoop dat er iemand zich zo meld die het wel met zekerheid kan zeggen. Ik niet dus.. ;)

Edit: Ik bedoelde dus bandenspanning te laag en temperatuur te hoog... |(
Voor wat het nog waard is. :+
 
Laatst bewerkt:
Gisteren had ik een dagje Zolder, ik kreeg deze rolletjes op mijn voorband midden in het loopvlak. Band is een SC2, eerst op 2.2 bar uit warmers, later met 2.4. Baantemperatuur was aan de lage kant plus ik schoot niet echt op (1:53-54) dus dacht dat wellicht druk verhogen zou helpen om wat meer temperatuur in de banden te houden, maar ze zagen er nog ongeveer hetzelfde uit. Iemand ideeën?

[afbeelding]


Het lijkt mij iets met je veringsinstelling. Net als je omlegt komen de ribbels en lig je eenmaal in de bocht is de slijtage wel netjes.

Volgens mijn idee staat je motor teveel op z.n neus.Dus preload voor en achter is niet goed.
 
Donderdag geweest met een sc1 voorbandje.. maar ik rijd eigenlijk altijd met 2.4 spanning.. achter 2.0 en de banden zijn keurig (1:47 tijd )
 
Vering is nu afgesteld op Rosso Corsa's die qua karkas en dus stijfheid heel anders zijn dan de sc2/sbkpro combo waar ik zaterdag mee reed, voor mijn gevoel was hij qua vering/demping ook te zacht, terwijl hij met de Rosso Corsa's op mettet echt prima stond. Er was verder geen vering man aanwezig, dus heb het maar zo gelaten omdat hij verder wel redelijk goed zijn lijnen hield, ik zelf niet constant aan het rijden was en het qua temperatuur wisselvallig was.

Verder is te hoge druk een mogelijkheid, het werd in ieder geval niet minder toen ik de druk opvoerde.

Ik dacht zelf dat ik gewoon te weinig warmte in mijn voorband rijd, door te rond rijden en gewoon te vroeg en te halfbakken in de ankers.

Ik zal de volgende keer Assen eens qua druk omlaag gaan als ik dit weer zie, of ik kan weer een semi-straatband voor monteren die wat makkelijker is qua grip/warmte/druk. Iemand nog tips? Mijn Rosso Corsa van mijn straat zx10 is toch op..
 
Gisteren had ik een dagje Zolder, ik kreeg deze rolletjes op mijn voorband midden in het loopvlak. Band is een SC2, eerst op 2.2 bar uit warmers, later met 2.4. Baantemperatuur was aan de lage kant plus ik schoot niet echt op (1:53-54) dus dacht dat wellicht druk verhogen zou helpen om wat meer temperatuur in de banden te houden, maar ze zagen er nog ongeveer hetzelfde uit. Iemand ideeën?

[afbeelding]

Niks echt mis mee volgens mij, bandenspanning wat aan de lage kant. Je remt op Zolder gewoon heel veel. Heb het zelf ook wel gehad.
Ik rij zelf met 2.4/2.5 in de pirelli banden zoals pirelli/metzeler overigens zelf ook voorschrijft.

Was er de 20ste ook, zat je in de groep snel? Was echt druk op de baan. Weinig incidenten maar er gebeurde toch wel wat gekke dingen links en rechts.
 
Niks echt mis mee volgens mij, bandenspanning wat aan de lage kant. Je remt op Zolder gewoon heel veel. Heb het zelf ook wel gehad.
Ik rij zelf met 2.4/2.5 in de pirelli banden zoals pirelli/metzeler overigens zelf ook voorschrijft.

Was er de 20ste ook, zat je in de groep snel? Was echt druk op de baan. Weinig incidenten maar er gebeurde toch wel wat gekke dingen links en rechts.

Ik was ook present, zat gelukkig in snel, volgens mij waren de andere groepen nog erger qua crashes. Maar het was m.i. ook te druk en snelheidsverschil was soms echt te groot (het weglaten van transponders vind ik ook gewoon dom). Zelf ben ik 2 keer ingehaald op manieren die niet echt de schoonheidsprijs verdienden, maar dat krijg je als ze zoveel mensen op de baan stouwen (plus als je zo vaak ingehaald wordt '()

Maar over de banden, ik heb later op de dag met 2.4 gereden en toen had ik het nog. Wellicht dat hij teveel op zijn neus staat want op Mettet met de rosso corsa's had ik ook geen mooie voorband.
 
Het weglaten van transponders? Leg uit?
Omdat het een dag zonder geluidseisen was werd er zonder transponders gereden :') . Ik vond het ook een beetje een vreemde redenatie want normaal gesproken gebruik je die dingen ook om snelheidsverschillen niet al te groot te laten worden en dus ongelukken te voorkomen.
 
Gisteren had ik een dagje Zolder, ik kreeg deze rolletjes op mijn voorband midden in het loopvlak. Band is een SC2, eerst op 2.2 bar uit warmers, later met 2.4. Baantemperatuur was aan de lage kant plus ik schoot niet echt op (1:53-54) dus dacht dat wellicht druk verhogen zou helpen om wat meer temperatuur in de banden te houden, maar ze zagen er nog ongeveer hetzelfde uit. Iemand ideeën?

[afbeelding]
Cold tire. Je kreeg te weinig temperatuur in de band. Met hogere baantemp moet het wel goed gaan en op die dag had je een hardere voorband moeten nemen.
Als je motor teveel op zijn neus staat kan je niet remmend insturen en tegelijk de hellingshoek vergroten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan