Hoe lang gaat een motor scooter mee?

'K weet het nog zo net niet....

Vergelijk je gelijke cilinderinhouden dan zou ik niet verwonderd zijn als zou blijken dat de scooter juist langer meegaat dan de schakelmotor.

Een scooter heeft relatief niet zoveel vermogen, de zaak wordt dus minder zwaar belast. Daarbij heeft de scooter een transmissie waarmee het onmogelijk is de motor af te wurgen of overtoeren te laten draaien; verder komen er geen klappen op het mechaniek door figuren die niet met een koppeling kunnen omgaan.

Ik heb nu twee scooters over de ton gereden, de eerste had daarbij ook nog ernstige waterschade opgelopen.
Op een gegeven moment is het het niet meer waard hoewel het motortje prima liep.

De tweede heb ik nog, ik geloof vast dat mocht ik het willen er zo nog een ton bij kan.
 
Zo zie ik het ook. De CVT zoekt een gunstig toerental voor het blok. Ik heb altijd singles en twins gereden met een kort uitstapje naar een triple. Vooral zware eencylinder en tweecylinders krijgen flink wat te verduren als er lieden op rijden die teveel vermogen bij te lage toerentallen vragen want hij heeft zo een sterk koppel wordt dan gezegd. Als er netjes mee omgesprongen wordt kan het natuurlijk wel lang mee zo is het ook weer.
 
Als een lichte/goedkopere scooter 10 jaar oud is dan is een flinke reparatie al snel duurder dan de dagwaarde. Daarom zijn hoge km-standen zeldzaam bij lichte/goedkopere scooters.
 
Ik heb in een jaar of zes een halve ton op mijn sh300 gereden. Nooit wat mee gehad. Nooit kleppen gesteld, nooit remvloeistof ververst. Wel olie, snaar, bandjes en die dingen. Een keer de koppelingsschoentjes vervangen, en op het laatst de lagers van de aandrijving vanwege licht zoemen. Vervolgens verkocht voor een hele andere... Een sh300 die zeven jaar jonger is en een ander kleurtje heeft. Hatsjiekidee, daar gaat ie weer.
 
Als je een beetje km maakt en al het onderhoud laat doen kan een scooter een prijzige hobby worden. Aan onderdelen ben ik tot nu toe niet veel kwijt, dan heb je het over tientjes werk. Maar er staat pas 33k op.

Een Kymco DT350 vind ik niet echt een zware scooter, ik heb begrepen dat ze daar tegenwoordig 6.800 euro voor rekenen.

Voor mijn 250cc motorfiets was ik 600 euro kwijt voor de top-end revisie. Het duurste was de nokkenas van 350 euro. Voor 250 euro is de cylinder gehoond, nieuwe zuiger en veren, kleppen geschuurd en geslepen en een distributieketting. Alle lagers in het carter hebben mij uit mijn hoofd iets van 100 of 150 euro gekost, daar heb ik veel bespaard door niet bij de dealer te kopen maar zelf de maten op te meten en bij een lagerboer Koyo lagers te bestellen wat er ook origineel in zat maar dan zonder Yamaha nummer. Als ik alles reken wat in die motor is gaan zitten dan vang ik het geld niet terug want het is maar een 250cc dus geen dagwaarde. Dat geeft niet het is een hobby ding voor mij. Als ik een motor in die staat wil kopen zie het dan maar te vinden voor dat geld. Dat is de handel.

Als het bij regulier onderhoud blijft vind ik het prima. Als je meer moet sleutelen kun je na een top-end revisie vaak weer hetzelfe aantal km afleggen. Wat ik zelf wel vervelend vind is als je steeds met storingen te maken krijgt als je ermee naar je werk moet. Een motor of scooter bestaat natuurlijk niet alleen maar uit een motorblok.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in een jaar of zes een halve ton op mijn sh300 gereden. Nooit wat mee gehad. Nooit kleppen gesteld, nooit remvloeistof ververst. Wel olie, snaar, bandjes en die dingen. Een keer de koppelingsschoentjes vervangen, en op het laatst de lagers van de aandrijving vanwege licht zoemen. Vervolgens verkocht voor een hele andere... Een sh300 die zeven jaar jonger is en een ander kleurtje heeft. Hatsjiekidee, daar gaat ie weer.

Lekker slim.....om de 2 jaar is het advies, dit noem ik nou verkeerde zuinigheid!
 
Laatst bewerkt:
even dit topic een schopje geven.

Yamaha Xmax 250 met 52500km van 2007.

Ik was een verstokte motorfan, maar ze bieden mij 4 jaar geleden deze scooter aan voor 1000€ 25000km in goede staat. Ben er toch maar mee beginnen rijden en nu ben ik een grote fan. Bagageruimte onder zadel vind ik top. Automaat is hersenloos rustgevend.

Scootertje heeft veel meegemaakt. Veel files en autostrade. Ik ben een beetje een hooligan op dit ding in druk verkeer. Het heeft weinig vermogen (ik ben amateur endurance racer en ben iets meer gewend) dus wurm ik mij overal tussen om dan snel weg te schieten.
Ik krijg van mijn werk voor de verplaatste professionele km 0,33€.

Voor de gein ben ik eens in 1 trek van Brussel naar Zwitserland gereden en dat ging op de laatste 150km na vrij goed. (rug en zitvlak waren pijnlijk)
Met een motorfiets is daar niets aan, maar het spartaanse comfort van de xmax was toch wat anders.


Ik heb als doel 60.000km en dan verkoop ik deze en koop ik een ander, want er rammelt en roest vanalles aan. Zal waarschijnlijk ook een xmax 250 worden van enkele jaren.
Olieverbruik is ook 0,75L/ 1000km maar ik doe er enkel maar minerale in.
Binnenkort half synthetische want heb daar nog 4L van staan.

Dit scootertje brengt mij overal en bovendien hou ik er €'s aan over.
Beste 2 wieler investering ooit voor mij.

yaqoeajzwltyh.jpg
 
Laatst bewerkt:
...
Ik krijg van mijn werk voor de verplaatste professionele km 0,33€.
...
Ik zou willen dat ik dat kreeg van mijn werkgever ... wetende dat mijn motor mij, alles samengeteld, ja werkelijk alles, nog niet eens 0,15€ per kilometer kost!

Anyway, we kunnen ze in B dan wel 100% integraal terugbetaald krijgen wat betreft de woon werk km's, maar als mijn baas mij morgen zegt het dubbele van de kostprijs te betalen kies ik toch daarvoor 8-)

Btw: op mijn werk (Brussels Airport) zie ik ook wel is regelmatig scooters staan met buitenlandse kentekenplaat. Onlangs drie van Italië. Of die er ook van ginder mee naar hier rijden weet ik niet. Maar er staat hier met regelmaat enig motor of scooter met kentekenplaat van overal in Europa (of net daarbuiten).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Honda Vision 110, 54000 km op 4 jaar, verbruikt beetje olie maar dat deed ie vanaf km 0, start nog altijd vanaf eerste keer

Dat is mooi, als het een beetje meezit moet de 100.000 km ook wel lukken. :Y Om de hoeveel kilometer doe je de klepspeling controle, voorderest nog veel plezier met je Vision. ;)
 
X-city (250cc) staat nu op 37K

De bezorg brommers (49cc) 1 op 33K de ander op 36K, en dat binnen 4 jaar, en nee, daar wordt niet heel lief tegen gedaan
 
....Werkelijk? Ik had Yamaha kwalitatief hoger ingeschat....
Als ik het zo lees heeft die X-Max een zwaar leven...

Yamaha is heus wel goed hoor; de mijne is dan een jaar jonger maar heeft wel het dubbele gereden en hij voelt nog best solide.
 
Nu lees ik juist regelmatig dat olie verversen om de 3 of 5000km niet zo noodzakelijk is als je veel rijdt. Heb jij daar een andere mening over?

Een keer in de 12.000 km is ook wel voldoende, de rest is alleen maar commercie, dus zakken vullen. O-)
 
Laatst bewerkt:
Heb wel eens op een Burgman 650 gereden met 119.000km op de teller. Reed nog als nieuw.

Heb wel eens op een Burgman 650 gereden met 75000 km op de teller.Was op het laatst een rijdend lijk B|

Nu een maxsym 600 i executive met nog 4 jaar garantie en 8000 km(waren er nieuw 5) of tot een ton.
Dus die geloven wel in hun scootah's :P
 
Laatst bewerkt:
even dit topic een schopje geven.

Yamaha Xmax 250 met 52500km van 2007.

Ik was een verstokte motorfan, maar ze bieden mij 4 jaar geleden deze scooter aan voor 1000€ 25000km in goede staat. Ben er toch maar mee beginnen rijden en nu ben ik een grote fan. Bagageruimte onder zadel vind ik top. Automaat is hersenloos rustgevend.

Scootertje heeft veel meegemaakt. Veel files en autostrade. Ik ben een beetje een hooligan op dit ding in druk verkeer. Het heeft weinig vermogen (ik ben amateur endurance racer en ben iets meer gewend) dus wurm ik mij overal tussen om dan snel weg te schieten.
Ik krijg van mijn werk voor de verplaatste professionele km 0,33€.

Voor de gein ben ik eens in 1 trek van Brussel naar Zwitserland gereden en dat ging op de laatste 150km na vrij goed. (rug en zitvlak waren pijnlijk)
Met een motorfiets is daar niets aan, maar het spartaanse comfort van de xmax was toch wat anders.


Ik heb als doel 60.000km en dan verkoop ik deze en koop ik een ander, want er rammelt en roest vanalles aan. Zal waarschijnlijk ook een xmax 250 worden van enkele jaren.
Olieverbruik is ook 0,75L/ 1000km maar ik doe er enkel maar minerale in.
Binnenkort half synthetische want heb daar nog 4L van staan.

Dit scootertje brengt mij overal en bovendien hou ik er €'s aan over.
Beste 2 wieler investering ooit voor mij.

[afbeelding]
Minerale olie staat erom bekend dat het meer vervuilt. Zolang je mineraal blijft gebruiken blijven de aangekoekte resten op hun plek zitten en geven geen problemen. Als je na veel km overstapt op een modernere olie met reinigende dopes worden de olieresten losgeweekt en gaan door je blok zwerven waardoor bijvoorbeeld olieleidingen verstopt kunnen raken. Alles is afhankelijk van hoeveel km en welke dopes wel of niet in de verschillende olie soorten zitten. Voor de zekerheid zou ik het bij mineraal houden als je daar al langer mee rijdt.
 
Mijn Beverly 350 uit 2012 heeft een kilometerstand van 73.000. Beurtjes doe ik hoofdzakelijk zelf. Echt nog niks aan de hand, gewoon lekker doortuffen naar de 100.000.

Mish
 
Hoi even een reactie op hoge km standen.
Ik heb mijn Burgamn 400 aangeschaft bij 58000 km in 2018 (bj is 2012) Inmiddels een jaar meegereden en de stand momenteel 74000 km. Ik heb wel bij 60.000 km een gebruikte nieuwe cilinder geplaatst de oude pompte olie het luchtfilter in. Cilinder in GB gekocht van een jonge donor was ongeveer 20 k meegereden. Kosten voor aanschaf en montage was 350 totaal. Inmiddels er alweer 14000 km meegereden. Ben tevreden over de scooter. Rijd het hele jaar door en 120 km per dag woon werk voornamelijk snelweg. Verbruik 1:26 a 1:27 heb wel Dr P rollen erin van 18 gr. wat het toerental verlaagd en de motor zuiniger maakt. Doe zelf hert onderhoud wat ook wel wat scheelt in de kosten. Hoop er 100.000 km mee te halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan