Project: Yamaha XS 360 uit 1977 Caféracer

Is er trouwens een eenvoudige manier om de foto's ietswat kleiner te maken?
Neen, altijd pagina breed. Daarom dat ik al mijn foto's horizontaal maak / plaats, dan heb je daar geen last van :t

Boutjes kun je trouwens vervangen door gewone van de bouwmarkt/ijzerwarenhandel. Voor JIS-bouten ga je even moeten zoeken vrees ik..

Revisiesetje voor de kraan is misschien geen slecht idee als ik het zo zie ;)
 
full


Deze xs400 had ik gebouwd. Ondertussen verkocht.
 
Vyvyan mooi gedaan!

Kleine update: het revisie setje voor het tankkraantje is binnen. In de komende weken het kraantje mooi oppoetsen en de nieuwe rubbers erin.

Het is alleen nog even wachten op mijn nieuwe benzinefilter, moet uit Japan komen...
 
Inmiddels weer een paar weken verder.

Het benzinekraanfiltertje en de pakkingen zijn binnen.
Tevens liggen de carburateurs er van onder, klaar om ultrasoon gereinigd te worden. Ook de pakkingen voor de carburateurs zijn binnen! Helaas moest er een hoop origineel uit Japan komen, wat niet echt bevorderlijk is voor de portemonnee.
 
Inmiddels weer een paar weken verder.

Het benzinekraanfiltertje en de pakkingen zijn binnen.
Tevens liggen de carburateurs er van onder, klaar om ultrasoon gereinigd te worden. Ook de pakkingen voor de carburateurs zijn binnen! Helaas moest er een hoop origineel uit Japan komen, wat niet echt bevorderlijk is voor de portemonnee.
Nog een tip voor de kraan, erg belangrijk dat alle vlakken goed schoon zijn. Moest ik de link nog niet gedeeld hebben:
Rebuilding Yamaha Vacuum Operated Fuel Valves (Petcocks.)
 
Nogmaals bedankt voor de link theredone51! Het is gelukt.

Update:

-Het kraantje is ultrasoon gereinigd en voorzien van nieuwe pakkingen en membraan.
-De carburateurs zijn compleet uit elkaar geweest en ultrasoon gereinigd. Helaas 1 ringetje over, waarschijnlijk van de buitenkant, dus hopelijk niet van groot belang...
-Ik heb twee miniscule kleine ringetjes van het revisieset over, deze zijn we tijdens het uit elkaar halen van de carburateurs niet tegengekomen.

-De O-ringen (inlaatspruitstuk?) tonen scheurtjes, deze zullen tevens vervangen moeten worden.

-Aangezien de carburateurs los zijn geweest, en we de schroeven er willekeurig terug in hebben gedraaid zal ik 'm af moeten laten stellen bij een monteur. Dit zal in een van de komende weken gebeuren.

Foto's

full

full

full

full
 
Die 2 miniscule ringetjes, die zijn niet toevallig van de mengselschroeven? Vanaf de punt is meestal de volgorde:
- O-ring
- Metalen ring
- Veertje

Vaak blijven de O-ring en het ringetje plakken, wat bij jou dus ook best het geval kan zijn :) Die andere ring, geen idee, maar kijk eens op Cmsnl of in je wphb waar dat ding moet zitten ;)
 
Het zou zomaar kunnen dat die kleine ringetjes daarvan zijn. Ik bewaar ze gewoon tot de volgende beurt haha.

Ik heb zitten zoeken in het wphb, maar niet kunnen traceren. Vermoed dat het een ring is die niet van groot belang is (iets voor de choke of iets dergelijks?).

De choke zat vast, het systeem er even af gehad. De cilindertjes waren geoxideerd, even in de benzine gelegd, schoongeblazen. En het asje lichtjes op geschuurd. Werkt weer perfect!

Vandaag de O-ringen bij de inlaat eraf gehaald, het lijkt mee te vallen. Dus kan ze nogmaals gebruiken. Wel zal ik ze even warm moeten maken, want de carburateur gaat er lastig terug in...

Voor de O-ringen nieuwe pakkingen geknipt vandaag, de vorige waren niet veel meer.

Tevens vandaag de olie afgelaten en het carterdeksel eraf gehad. Er zat een heel klein beetje vijzel in de olie, maar het leek mee te vallen.

Alleen na het terug plaatsen van het carter kickt de kickstarter niet meer (zit vast). Ik had de kickstarter as gemerkt hoe die stond (zie wit stipje op de foto), maar hij was verdraaid en kreeg 'm ook niet meer in de juiste stand. Hoe zou dit komen? Of wie heeft er een oplossing op?

Fotootje van de binnenkant:

full
 
Na het antwoord niet gevonden te hebben, vandaag zelf maar wat lopen pielen. En het is gelukt!

Het asje zit weer in de juiste stand en de kickstarter kickt weer.
Alleen toen het carterdeksel er terug op zat, lag er een busje onder het blok. Iemand enig idee waar dit van kan zijn?

full

full
 
Na het antwoord niet gevonden te hebben, vandaag zelf maar wat lopen pielen. En het is gelukt!

Het asje zit weer in de juiste stand en de kickstarter kickt weer.
Alleen toen het carterdeksel er terug op zat, lag er een busje onder het blok. Iemand enig idee waar dit van kan zijn?

[afbeelding]
[afbeelding]

Op je bovenste plaatje heb je links boven je kickstart as een breder gat zitten.
Hier hoort dat busje volgens mij in te zitten.

Vaak zitten er 2 van dit soort busjes. zodat je deksel en pakking precies goed uitgelijnd wordt
 
Dat ziet er uit als het pasbusje voor in het gat wat je naast/schuin boven je kickstarteras zit.Dat dient om je pakking en het deksel netjes op zijn plek te houden. :)
 
Er is inmiddels alweer enige tijd overheen gegaan, maar ik heb goed nieuws: hij rijd! Dank voor jullie hulp tot op heden. :)

Wat is er in de tussentijd gebeurt:

Toen ik laatst de motor wilde starten, nadat ik hem gevuld had met verse motorolie bleek het dat de olie er net zo snel weer terug uit kwam... Ik heb dus nieuwe pakkingen moeten steken aan beide zijden van het blok.

Nadat ik de motor opnieuw met olie gevuld had en voorzien van brandstof was het starten en weg! :}

Hier nog enkele foto's:
full

full
 
Echter heb ik er nog niet ver mee kunnen rijden, ik heb namelijk nog geen werkende remmen...
Ik wil ze graag schoonmaken/reviseren, maar ik krijg de remblokken er niet uit. Ik ben al een avondje aan het zoeken naar een how to voor de XS serie, maar tot op heden nog niets gevonden helaas. Iemand nog tips?

Ik heb waarschijnlijk de rem in geknepen, waardoor de remblokken op elkaar gedrukt zijn. Kan ik dit tegen gaan?

full

full
 
Ontluchtingsnippel open, spie er tussen en wat uit elkaar werken? Daarna nippel dicht, blokken er uit, iets tussen de klauw steken om de zuiger te beschermen en dan er uit pompen.
 
Bedankt voor de tip, het is gelukt!
full



Echter krijg ik mijn achterste remklauw niet in het geheel los. Er zit namelijk een bout ontzettend vast, hij draait wel rond maar komt er niet uit. Ook wanneer je hem er probeert uit te tikken, dan zit er geen beweging in. Wie weet raad?
full

full

full
 
Wil morgen wel even kijken hoe het zit bij mijn XS400. Want deze is rijwieltechnisch gelijk aan de XS400.
 
Ik zou druk zetten op dat stuk draadeind wat je er doorheen wilt duwen (evt met een lijmklem ofzo) en dan tegelijk los draaien aan de andere kant. Zo komt t meestal er toch wel uit. En een beetje kruipolie er op
 
Het heeft even geduurd maar ik heb een fotootje van het gat waarin de betreffende bout zit om de remklauw te bevestigen.

Er zit GEEN schroefdraad in....
full
 
De bout is er na weken kruipolie op spuiten toch uitgekomen!
Inmiddels zijn de remmen gereviseerd. Echter remt de voorrem niet goed (alle lucht is uit de leiding), er zit ook niet genoeg druk op... Weet iemand waardoor dit zou kunnen komen?

Tevens maakt het contactslot geen goed contact. Ik dacht eerst dat het aan de sleutel lag, dus ik heb er eentje bij laten maken. Zonder resultaat helaas. En contact spray werkt ook niet. Ik heb nu het contactslot er eens afgenomen. Helaas kan ik het origineel niet meer bestellen. Kan ik zomaar een ander willekeurig contactslot bestellen?
 
Na een jaar afwezigheid heb ik eindelijk weer de tijd gevonden om een stukje te schrijven. Even een kleine update:

-Contactslot: :t
-Remmen: :t
-Alle verlichting: :t
-Proefritten: Zeker weten! :t

Heerlijk om met deze motor te touren. Echter zijn twee zaken nog niet in orde:
-De uitlaat
-De benzinekraan

Op de benzinekraan wil ik nu even verder in gaan. Ondanks een revisie van het kraantje wat er op zat, bleek deze toch niet naar behoren te werken. Als deze op off stond, kwam er alsnog benzine uit. Na van alles geprobeerd te hebben, heb ik uiteindelijk maar besloten een nieuw kraantje er op te plaatsen. Deze heb ik besteld op Heiden Tuning. Het is een non-vacuum kraantje.

Het kraantje past mooi. Alleen zit er geen aansluiting op voor het tweede slangetje. Zojuist heb ik het geïnstalleerd, en het "tweede" slangetje enigszins afgedekt met een stukje stof zodat hij eventueel geen stof kon aanzuigen. Alleen komt er, nu ik mijn motor wil starten brandstof uit. Het slangetje blijkt dus wel degelijk een functie te hebben. Had ik toch een vacuum kraantje moeten bestellen? Of kan ik het oplossen door het "ventiel" op de inlaat af te stoppen met een dopje?

Wie weet raad?

Hieronder enkele foto's om het verhaal te verduidelijken.


Oud:
full

Nieuw:
full


full

full
 
Tweede slangetje is bedoeld voor de vacuümkraan. Deze heeft bij je nieuwe kraan GEEN functie (want dat is een manuele).

Afdoppen dus en zo dicht mogelijk bij het rubber tussen de carb en de cylinderkop (hoe korter hoe veel minder kans op valse lucht via die route).
 
Terug
Bovenaan Onderaan