Suzuiki bandit draait op 3 cilinders

Asterion

Rookie
16 mei 2017
15
0
Dag mede-forummers.

Ik ben een Suzuki Bandit (600 cc) van voor het jaar 2000 aan het opknappen van een vriend.
De motor heeft 2 jaar stil gestaan maar is wel in rijdende staat weg gezet.

Ik heb ondertussen de carburateurs open gedaan en volledig uitgekuist.
De tank met nieuwe benzine gevuld en een carbu-reiniger product bij gedaan.

De bougies zijn opgekuist want de motor verbruikt een klein beetje olie. Deze zagen potzwart.

Na dit alles draait de motor mooi en kan ik hem afregelen op stationair toerental.
Als ik plankgas geef hoor je een aarzeling rond 4000 toeren, je hoort een dubbele "knal" om dan verder in toeren te stijgen.

Het probleem met de motor is dat hij op 3 cilinders draait. De uitlaat van cilinder 1 wordt niet warm.
En wanneer hij een paar dagen stil staat krijg ik hem niet meer gestart.. Zowel op vaccuum als op primaire brandstof toevoer.

Ik heb een vermoeden dat de kleppen vast zitten omdat hij 2 jaar stil staat en ze dicht plakken door het olieverbruik.

Maar voor ik het kleppendeksel open maak wil ik graag eens de mening van anderen horen of het toch aan iets anders zou kunnen liggen of ik op één of andere manier toch kan onderzoeken of de kleppen vast zitten zonder kleppendeksel open te hoeven doen.

Alvast bedankt om mee te denken!
 
Is er ook nog gekeken naar de aflsuiting van de vlotternaalden?
Deze hebben een rubberen punt en slijten weg waardoor de vlotterkamer zal gaan overlopen, ookal zie je maar een kleine afdruk, waarschijnlijk lekt deze al.
Dit kan je testen
 
Ok, we hebben geen vooruitgang gemaakt.

De mengselschroeven zijn er uit geweest en opgekuist.
Alle kanaaltjes zijn vrij. Heb dit gecontroleerd adhv een tekening van de carb.

De vlotters zijn er ook uit geweest en terug afgesteld volgens de wphb.
Maar de 2 linkse carbs lopen over, bij de test was dit niet het geval maar eens gemonteerd wel.
Dit heeft hij ervoor nochtans niet gedaan.
De rubbers op de vlotter afsluiters zijn niet versleten, zelfs niet een heel klein beetje.
 
Ok, we hebben geen vooruitgang gemaakt.

De mengselschroeven zijn er uit geweest en opgekuist.
Alle kanaaltjes zijn vrij. Heb dit gecontroleerd adhv een tekening van de carb.

De vlotters zijn er ook uit geweest en terug afgesteld volgens de wphb.
Maar de 2 linkse carbs lopen over, bij de test was dit niet het geval maar eens gemonteerd wel.
Dit heeft hij ervoor nochtans niet gedaan.
De rubbers op de vlotter afsluiters zijn niet versleten, zelfs niet een heel klein beetje.

Heb je ook gekeken naar de O-ring die onder het messing vlotternaaldhuis zit? Deze kan ook lekken.
Ik dacht ook dat mijn vlotternaalden goed waren op het oog, en toch lekte ze..
 
Heb je ook gekeken naar de O-ring die onder het messing vlotternaaldhuis zit? Deze kan ook lekken.
Ik dacht ook dat mijn vlotternaalden goed waren op het oog, en toch lekte ze..

Welke o-ringen bedoel je?
Ik heb een bijlage toegevoegd van een exploded view van de carb.
full
 
Vlotternivo toch te hoog? Of veel vuil/roest in de tank waardoor de vlotternaald niet af kan sluiten.
:^

De vlotter sluit duidelijk niet. Misschien niet goed gemonteerd. (Wat een ellende kan dat soms zijn dit soort dingen..) :)

Zit er geen (los) benzinefilter voor de carburateur? Die in de tank kan wel eens vergaan zijn.
 
Laatst bewerkt:
:^

De vlotter sluit duidelijk niet. Misschien niet goed gemonteerd. (Wat een ellende kan dat soms zijn dit soort dingen..) :)

Zit er geen (los) benzinefilter voor de carburateur? Die in de tank kan wel eens vergaan zijn.

Volgens de tekening is alles goed gemonteerd. Er zijn maar 2 onderdelen die gemonteerd worden.

Ook de juiste hoogte is opnieuw ingesteld, tot de maximum tolerantie. Zodat er eigenlijk net iets minder in het vlotterhuis zit.

Bij de test was alles goed, alles was dicht en bij het monteren lekt het weeral?

Er zit een aparte filter tussen de tank en carburateur. Dus ik ga er van uit dat er geen vuiligheid in de carbs kan komen.
 
Dat de carburateur overloopt kan enkel aan de vlotter en of vlotternaald komen volgens mij. Zou nog even checken of de vlotter zonder weerstand kan bewegen, en kijken of vlotternaald goed afsluit. Misschien een brandstoffiltertje tussen de brandstofleiding monteren om toekomstig geneuzel te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Zit er in deze carbs een vlotternaald met een dun verend pennetje waar het lipje van de vlotter tegen aan komt?
Zoja dan moet je de carbs zodanig kantelen ,om het vlotternivo af te kunnen stellen, dat het lipje het pennetje net raakt maar nog niet in drukt. De vlotternaald moet wel in de dicht positie zitten.
Draai je de carbs helemaal om en stel je dan het nivo dan wordt het vlotternivo veel te hoog en stromen je carbs over.
 
Zit er in deze carbs een vlotternaald met een dun verend pennetje waar het lipje van de vlotter tegen aan komt?
Zoja dan moet je de carbs zodanig kantelen ,om het vlotternivo af te kunnen stellen, dat het lipje het pennetje net raakt maar nog niet in drukt. De vlotternaald moet wel in de dicht positie zitten.
Draai je de carbs helemaal om en stel je dan het nivo dan wordt het vlotternivo veel te hoog en stromen je carbs over.

Dit is zeker waar! :t
 
Zit er in deze carbs een vlotternaald met een dun verend pennetje waar het lipje van de vlotter tegen aan komt?
Zoja dan moet je de carbs zodanig kantelen ,om het vlotternivo af te kunnen stellen, dat het lipje het pennetje net raakt maar nog niet in drukt. De vlotternaald moet wel in de dicht positie zitten.
Draai je de carbs helemaal om en stel je dan het nivo dan wordt het vlotternivo veel te hoog en stromen je carbs over.

Jep, dat is zo een type.
Zoals jij het beschrijft heb ik ze ook afgesteld. De hoogte zou 17mm moeten zijn met een speling van een mm. Ik heb ze dan ook allemaal tussen de 17 en 18 mm afgesteld.

De lektest was goed maar bij het monteren moet er toch weer iets fout gelopen zijn waardoor ze terug beginnen lekken.

Binnenkort weer eens tijd maken om ze terug te demonteren en nog eens goed na te kijken.

Alles loopt mooi soepel en de vlotters lopen nergens vast.

Ik hou jullie op de hoogte
 
Terug
Bovenaan Onderaan