Het 13e Show je gereedschap Topic Handschoenen aan!

Status
Niet open voor verdere reacties.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.127
10.687
Op reis
Facebook
Het 13e Gereedschapstopic op (bijna) de 13e , we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​
















Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
50Nm is wel wat weinig hoor, ik weet zeker dat ik er zonder verlenging meer uithaal maar toch heb ik nog nooit een ratel kapot getrokken. De enige ratel die bij mij gesneuveld is is een gedore en daar is alleen het links/rechts palletje van afgebroken, de rest werkt nog prima.

benno
Dan ben je een ubermensch. ik kan 50Nm wel trekken, maar met een momentsleutel van een halve meter. Met een gewone 1/2 ratel van 25, 30 cm moet je echt je best doen.
 
Maar ja, liep eens bij een bepaalde hobby garage naar binnen en daar hadden ze gewoon een holle pijp met een stuk schuim er in. Zet je de ratel er in dan blijven er geen sporen van zwakbegaafd gebruik achter. Ik snap nog steeds niet hoe dat minder moeite is, dan om gewoon een wringijzer te pakken... |(
Een wringijzer ratelt niet ;)

Ik heb ook wel eens mensen een momentsleutel met ratelfunctie zien misbruiken om vastgerotte bouten los te krijgen.
"want die is zo lekker lang, en die ratelfunctie is dan ook makkelijk"
 
Tja ik moet me dan verbijten als zo'n lokale garagist weer eens terug komt met een doos vol ratels. Een beetje bescheidenheid als ik die dingen voor de 3e keer onder garantie vervang is mogelijk wel op zijn plaats :?

Neuh hoor, je krijgt een verongelijkte "ze zijn al weééér stuk" opmerking. Dan vertel ik dat ik ze zelf inmiddels 5 jaar intensief gebruik en er geen enkele kapot is gegaan. Ja, maar dan heb jij vast een betere serie Gelul natuurlijk. Ik adviseer dan meestal dat ze hun monteurs voortaan zelf hun ratels laten betalen als ze de boel slopen.

Het contrast is schokkend, hoe een bekwame gebruiker soms 10+ jaar met een hobby setje doet en een botte l*l 3x per maand een profi gereedschap op zeep helpt.

Kun je het wel professioneel gereedschap noemen als het niet hufter-proof is?
Ja mijn setje thuis is flutspul en toch gaat het al tijden mee. Het hoeft dan ook niet zo hard te werken.
Op het werk ben ik zo af en toe eens met een voorhamer op een sleutel 24 aan het meppen terwijl zijn broertje gefixeerd is tegen de grond of geklemd zit tegen een bordes op 20 meter de lucht in.
Die sleutels zijn al oud en roestig en velen zijn mij voorgegaan met het zo mishandelen. Dat is dus professioneel hufter-proof gereedschap.
 
Kun je het wel professioneel gereedschap noemen als het niet hufter-proof is?
Ja mijn setje thuis is flutspul en toch gaat het al tijden mee. Het hoeft dan ook niet zo hard te werken.
Op het werk ben ik zo af en toe eens met een voorhamer op een sleutel 24 aan het meppen terwijl zijn broertje gefixeerd is tegen de grond of geklemd zit tegen een bordes op 20 meter de lucht in.
Die sleutels zijn al oud en roestig en velen zijn mij voorgegaan met het zo mishandelen. Dat is dus professioneel hufter-proof gereedschap.

Beetje appels met peren vergelijken. Het is makkelijk om een ringsleutel te maken die niet stuk kan, maar een 1/4" rateltje met fijne vertanding die niet stuk kan is al een ander verhaal. Bovendien zit je (zeker bij auto en motor onderhoud) met belangrijkere zaken dan "idiot proof", het moet compact zijn, liefst zo slank mogelijk, niet te zwaar, ergonomisch, als het ratelt moet dat fijn vertand, etc. Ik denk dat iedereen vreselijk ongelukkig wordt als fabrikanten zich echt alleen zouden richten op breeksterkte.
 
Het contrast is schokkend, hoe een bekwame gebruiker soms 10+ jaar met een hobby setje doet en een botte l*l 3x per maand een profi gereedschap op zeep helpt.

Je bedoelt,
Hoe lang iemand die z'n gereedschap doet die het zelf moet betalen als het stuk gaat...

Had hier een collega die een facom schroevendraaier als bijtel gebruikte.
( we hebben 1 zo'n set hier op het werk voor klein reparatiewerk zelf te kunnen doen )

Dat ik em vertelde wat zo'n setje kost..

"jah, is van de baas hoor.. dan bestelt ie maar weer een nieuwe" ...
En door hakte de lompe hond...

Als het mijn schroevendraaier was geweest had ik het handvat in z'n reet gepropt !
 
Je bedoelt,
Hoe lang iemand die z'n gereedschap doet die het zelf moet betalen als het stuk gaat...

Had hier een collega die een facom schroevendraaier als bijtel gebruikte.
( we hebben 1 zo'n set hier op het werk voor klein reparatiewerk zelf te kunnen doen )

Dat ik em vertelde wat zo'n setje kost..

"jah, is van de baas hoor.. dan bestelt ie maar weer een nieuwe" ...
En door hakte de lompe hond...

Als het mijn schroevendraaier was geweest had ik het handvat in z'n reet gepropt !
Heb je vaker dit soort neigingen en wil je er over praten?
 
50 Nm is 5 kg op een meter armlengte of terwijl 20 kg op een 25 cm. dat is voor een heleboel mensen goed te doen hoor.
Het sommetje klopt ook wel maar het voelt zo onnatuurlijk aan. Je moet je aardig schrap zetten om dat horizontaal te trekken. Ik zou me zorgen maken of de ratel niet zou overslaan. Dan ram je mooi je knokkels stuk. Dan pak ik wel even een ringsleutel.
 
Beetje appels met peren vergelijken. Het is makkelijk om een ringsleutel te maken die niet stuk kan, maar een 1/4" rateltje met fijne vertanding die niet stuk kan is al een ander verhaal. Bovendien zit je (zeker bij auto en motor onderhoud) met belangrijkere zaken dan "idiot proof", het moet compact zijn, liefst zo slank mogelijk, niet te zwaar, ergonomisch, als het ratelt moet dat fijn vertand, etc. Ik denk dat iedereen vreselijk ongelukkig wordt als fabrikanten zich echt alleen zouden richten op breeksterkte.

Hmm ja, fair enough. Die ratelset die ernaast ligt is ook wel een doos van een kilo of 10. En de ratel zelf weegt al bijna een kilo. Is ook niet echt geschikt voor fijn werk in krappe ruimtes, is gebouwd om mishandelt te worden.
Is volgens mij een Gedore die eerder geboren is dan ik :+
 
Maar dat hoeft ook niet. ;-)

Ik vind het onderste plaatje er bijzonder professioneel uitzien. :o


Je klikt rechts op het plaatje en kiest dan voor copy image location en die plak je weer in het 15e blokje boven je invoerveld.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan