Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Owkee klinkt goed allemaal, ga binnenkort een proefrondje rijden, hopen dat ik hem in de schuurtje krijg, dat valt denk ik nog niet mee. Dan is het serieus een goede optie voor mijn dieselauto. Ik hou jullie op de hoogte en blijf gewoon meelezen.
 
Owkee klinkt goed allemaal, ga binnenkort een proefrondje rijden, hopen dat ik hem in de schuurtje krijg, dat valt denk ik nog niet mee. Dan is het serieus een goede optie voor mijn dieselauto. Ik hou jullie op de hoogte en blijf gewoon meelezen.

Een apart schuurtje heb ik net besteld. Het komt achter in de tuin :Y

schuurtje_zpsyz0upg9z.jpg


Reden:
Ik vind het laden van mijn eigenbouw accupakket
niet veilig genoeg om in de garage, die aan het huis vastzit, te doen.

Er zijn helaas gevallen bekend van aardige fikkies! ;(

burned%20v1%2018650_zpsa8ujytu0.jpg

burned%20v1%2018650-2_zpsjdf7rfjw.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oeps ik mag hopen dat het met een Zero niet gebeurd. Maar zijn er meer mensen die een Zero door een "normale" deur in hun schuurtje parkeren?
 
Stevige fik inderdaad, het aluminium Vectrix frame is compleet gesmolten. Was dat misschien een gemodificeerde Vectrix ? Standaard hebben ze immers een Ni-Mh batterijpakket maar juist de Li-Ion batterijen kunnen zo fel branden.

Ik weet niet wat hier de oorzaak is geweest maar doorgaans bij Li-Ion batterijen komt het doordat er dendrieten zijn ontstaan op de anode van de cel en als die groot genoeg worden kunnen ze kortsluiting veroorzaken die een gigantische stroom tot gevolg heeft en dan brand geeft.

Elke batterij heeft een veilige marge waarbinnen hij veilig werkt. Een Li-Ion cel mag nooit hoger geladen worden dan net iets minder dan 4,2 Volt, en nooit verder ontladen worden dan 2 Volt. Binnen deze range mag de batterij gebruikt worden, daarboven of daaronder mag ie nooit komen. Die grenzen zijn heel nauwkeurig bepaald en schijnbaar voor ieder type cel anders.

Merk op dat een lege batterij dus helemaal niet leeg is, elke cel heeft dan nog 2 volt maar als de spanning nog verder zakt kom je in de gevarenzone van de vorming van die dendrieten, net als dat ie boven de 4,2 Volt ook snel achteruit gaat.

De verleiding voor fabrikanten is dus groot om de zaak wat op te rekken want dan wordt de capaciteit veel groter maar dat kan dus gevaarlijk zijn, vraag maar aan Samsung.

Naar wat ik begrijp heeft Farasis, de fabrikant van de Zero batterij de zaak ernstig aan de veilige kant gehouden, hun Battery Mangagement System houdt de zaak altijd binnen veilige grenzen.


Oeps ik mag hopen dat het met een Zero niet gebeurt. Maar zijn er meer mensen die een Zero door een "normale" deur in hun schuurtje parkeren?
Vroeger had ik een BMW R1100RS, dat is een breed ding en die kon ook gewoon door de voordeur. Het was een trucje maar toch, het ging gewoon. Dan moet het met zo'n kleine Zero een peulenschil zijn.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, een merkwaardige materie, het gebruik van lithiumaccu's zo hier en daar. Ik bedoel, ik ben me pas een tijdje aan het verdiepen in electrische (Zero) motorfietsen, maar die lion accu's kende ik al lang uit de radiografisch gestuurd modelbouw. Er gelden daar een paar ijzeren regels, die je buiten die wereld niet vaak tegenkomt. Neem nu de gewijzigde accu-handeling voorschriften van Zero; in de rc-modelbouwwereld is het algemeen bekend dat je een lion accu niet vol of leeg weg mag leggen, maar op een storage spanning van rond de 3,7 volt per cel. Dus, wat Zero nu na jaren ook min of meer voorschrijft. Ook is in rc-wereld algemeen aangenomen dat er geen betere manier denkbaar is om je accu's om zeep te helpen dan snelladen; hoe korter de laadtijd, hoe korter de totale levensduur van het pakket. Ik realiseer me dat er voor wat betreft toegevoegde stofjes allerlei soorten en typen lithium accu's bestaan, maar de simpele regels aanhouden lijkt me toch het beste.
 
Gewoon ter hoogte van je stuur aan 1 zijde een snede creëren van 6cm, probleem opgelost.

Of aan de beide zijdes een ruimte van 3 cm, kan ook natuurlijk. ;)
 
Is te doen als je er met je stuur schuin door heen gaat.
Motor naar links laten overhellen en terwijl je naar voren duwt het stuur ook naar links draaien. Net voor je de deurpost raakt laat je de motor juist naar de andere kant overhellen, rechter stuurhelft is nu al binnen, naar voren duwen, stuur om en je bent door de deur.
Links en rechts en binnen en buiten naar gelieve in te vullen....

Mijn BMW stond soms in de (ruime) hal als ik de garage nodig had. Die brede boxer duwde ik schuin (dus scheef op de hartlijn van de deuropening) en iets uit het midden naar de deuropening (dit vanwege de uitstekende cilinders die niet meegeven...), dan motor schuin houden de andere kant op, stuur scheef, iets vooruit en dan het stuur andersom en de motor andersom schuin. Eén cilinder staat net iets vóór de andere, die bepaalde de richting van het afschuinen.
Een beetje ruimtelijk denken.
 
Laatst bewerkt:
Motor naar links laten overhellen en terwijl je naar voren duwt het stuur ook naar links draaien. Net voor je de deurpost raakt laat je de motor juist naar de andere kant overhellen, rechter stuurhelft is nu al binnen, naar voren duwen, stuur om en je bent door de deur.
Links en rechts en binnen en buiten naar gelieve in te vullen....

Mijn BMW stond soms in de (ruime) hal als ik de garage nodig had. Die brede boxer duwde ik schuin (dus scheef op de hartlijn van de deuropening) en iets uit het midden naar de deuropening (dit vanwege de uitstekende cilinders die niet meegeven...), dan motor schuin houden de andere kant op, stuur scheef, iets vooruit en dan het stuur andersom en de motor andersom schuin. Eén cilinder staat net iets vóór de andere, die bepaalde de richting van het afschuinen.
Een beetje ruimtelijk denken.

Oftewel stelling van Pythagoras toepassen wat hij al zei. :P
 
Laatst bewerkt:
Oeps ik mag hopen dat het met een Zero niet gebeurd. Maar zijn er meer mensen die een Zero door een "normale" deur in hun schuurtje parkeren?
Ja hoor, in mijn vorige schuur. Ik had daar stukken uit de sponning gehakt voor mijn vorige motor (BMW F700GS). Toen ik de Zero had, heb ik dat weer hersteld; past makkelijk :)

Ja je moet natuurlijk wel eerst de ene kant van je stuur erdoor steken en dan de andere kant, maar da's logisch toch?
 
Laatst bewerkt:
Ik kreeg trouwens vanmorgen een mailtje over laden en firmware updates betreffende Zero's, zal het later even posten.
 
Kennen we hem nog, Epko Horstman ? De man die 34 maal weggesleept moest worden omdat ie niet begrijpt hoe ver zijn Nissan Leaf kan komen op een batterijlading...

Hij kwam hier al eens langs: Hybride in "Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic"

De man is weer in het nieuws, zijn Fisker Karma is uitgebrand.
Zie dit artikel in De Telegraaf

Een Fisker Karma is een hybride, met benzinemotor; de oorzaak lag in de airconditioning en nu krijgt de elektrische auto de schuld. :?

Hij wil nu weer conventioneel benzine gaan rijden. Dat lijkt me een heel goed idee en hoop dat deze meneer nooit meer in de buurt van enig elektrisch apparaat komt zodat we in de toekomst verschoond blijven van deze onzin.

Het zou mij niet verbazen als deze meneer stiekem betaald wordt door een oliemaatschappij.
 
Beetje rare eindconclusie inderdaad... m'n wagen is uitgebrand en dat ging heel snel, dus ik ga voortaan maar een 'normale' auto kopen. :?

Want... in een benzineauto zit natuurlijk geen elektronica.
 
Laatst bewerkt:
Ja want een probleem airco zit niet in een plofauto en een plofauto vliegt nooit in de fik.
Is die stakker ingehuurd door Shell/Exxon en consorten ofzo :?
 
Nu ja, daar zijn vele antwoorden mogelijk.
Voor het binnenbrengen in de schuur, met m'n Honda NX is dat eerst de ene stuurhelft, dan de andere. Lukt altijd.
Zal ook met die e-motoren wel lukken.
Standaard deur.
Voor de batterijen:
(Ja, dat zijn batterijen. een accu is 1 cel, een batterij is een groep cellen, meestal in serie geschakeld)en die fout wordt vaak gemaakt.
Je kunt ze laden in de motor, ik ben fietsenmaker geweest, nu met pensioen, we hadden dezelfde vragen over de batterijen van e-bikes.
Of je haalt ze uit je motor om ze te laden, eventueel in een brandveilig (metalen) kastje.
Dan ben je even wat geld kwijt voor zo'n kastje, en wat tijd voor uithalen en terugzetten.
Dan zal eventueel de batterij eens kunnen afbranden (zet ook een brandmelder/rookmelder in of bij dat oplaadkastje) en dan fikt je motor niet af.
En als je een motor hebt waar de accu's niet uit kunnen, heb je een verkeerd concept, da's dan jammer....
Nu, dat hadden jullie zelf ook kunnen bedenken.
Vriendelijke groeten,
Doudou
 
En om geen misverstanden te krijgen, ik zou heel graag elektrisch gaan rijden!
Zowel voor de trial als op straat.
Ik ben al aan het sparen.
Doei,
Doudou
 
Terug
Bovenaan Onderaan