Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.956
10.491
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Krijg net een belletje van de lokale motorzaak, die weigert om de MPR4 (120/150-17) onder mijn GSXF (110/140-17) te monteren. Ik zou nu een centimeter speling hebben en met de grotere band vervalt dat. Een band zou vervormen in de bocht onder de druk die het te verduren krijgt, waardoor het aanloopt op de remstang. En het laatste wat je wilt is dat de band aanloopt in een bocht... "Degene die jou dat verteld heeft weet volgens mij niet helemaal waar hij het over heeft" :) Thoughts?

Goede, voor zichzelf denkende motorzaak die efficiëntie opoffert en de tijd neemt om z'n klant eerlijk van advies te voorzien in plaats van klakkeloos het nieuwste model (=hoogste marge?) band te monteren in zo weinig mogelijk tijd.
 
Krijg net een belletje van de lokale motorzaak, die weigert om de MPR4 (120/150-17) onder mijn GSXF (110/140-17) te monteren. Ik zou nu een centimeter speling hebben en met de grotere band vervalt dat. Een band zou vervormen in de bocht onder de druk die het te verduren krijgt, waardoor het aanloopt op de remstang. En het laatste wat je wilt is dat de band aanloopt in een bocht... "Degene die jou dat verteld heeft weet volgens mij niet helemaal waar hij het over heeft" :) Thoughts?

Ik zie dat de experts het met dit advies eens zijn.

Maar hoe komt het dan dat de Amerikaanse Katana versie, wel origineel op 120/70 en 150/70 radiaal geleverd is?
Suzuki GSX600F numbers
 
Ik zie dat de experts het met dit advies eens zijn.

Maar hoe komt het dan dat de Amerikaanse Katana versie, wel origineel op 120/70 en 150/70 radiaal geleverd is?
Suzuki GSX600F numbers
Dat is precies waar de verwarring ontstaat. Als ik de twee banden naast elkaar houd zijn ze even breed, maar de 150 heeft meer loopvlak en staat daardoor al iets boller. De wangen hebben dezelfde hoogte. Ik denk niet dat het een probleem is (zeker gezien de af fabriek levering van de GSX750F met 150/70, zelfde velgmaat), maar we gaan het meemaken...
 
Hallo Kevson,

Ik weet zeker dat het geen probleem is, want ik heb een aantal maanden terug, en set PR2 120/70 en 150/70 gemonteerd op een GSX600F van een kennis.

Voordat ik dat gedaan heb, heb ik eerst uitgezocht of het wel verantwoord was.
Hierbij vond ik bovenstaande info, dat het Amerikaanse model deze banden op als eerste montage had.

Ook wordt op meerdere fora aangegeven, dat de rijeigenschappen van de motor er op vooruitgaan als je radiaal banden monteert.

Kennis is nog steeds zeer blij met zijn nieuwe banden, maar dat kan ook komen omdat de oude diagonaal uit '99 en '01 kwamen.....

Gr Paul
 
Maar hoe komt het dan dat de Amerikaanse Katana versie, wel origineel op 120/70 en 150/70 radiaal geleverd is?
Suzuki GSX600F numbers
Waarschijnlijk zijn dat de specs van de '98> Katana, niet die van de '88-'97. Kijk maar eens naar je velgen, zijn die 3,5 en 4,5 inch breed?

Het plaatje met de specs van de 1988 GSX600FJ heeft het namelijk wel over 110/80-17 en 140/80-17.
 
@tuonorider Uit welk jaar was die gsxf?

Ze zijn blijkbaar met beide maten geleverd. Op meerdere fora wordt voor 98- aanbevolen om van 140/80 naar 150/70 te gaan. Velgmaten zijn 3"/3.5" v/a, van 98 en ouder 3.5"/4.5", dus daar kan ook wat verwarring ontstaan. Ik ga het gewoon proberen.
 
Het plaatje met de specs van de 1988 GSX600FJ heeft het namelijk wel over 110/80-17 en 140/80-17.
Alle types GSX600F van het eerste model staan standaard op die bandenmaat.
Zelf heb ik er een paar gehad en reed altijd met 110/70-17 en 140/70-17 radiaalbanden.
Eigenlijk altijd Dunlop SportMax.
In die tijd werden ze standaard nog wel eens met diagonaalbanden verkocht.
Tegenwoordig waarschijnlijk geen issue meer.

Standaard kwamen ze oa op Dunlop K655 of Metzler ME55 zo uit mijn hoofd. Vooral de Dunlop was echt slecht, maar bij ook bij mijn laatste GSX (nieuw gekocht) heb ik de originele Metzelers direct na thuiskomst vervangen.
Met SportMax reed het een heel stuk stabieler uiteraard (radiaal vs. diagonaal en minder 'ballonbanden').

De beoordeling van banden en hoe fijn je ze vindt licht uiteraard ook grotendeels aan de rijstijl. Ik rijd sportief-toeristisch, dus had niets met de originele rubbers. Een echte toerrijder zal ze mogelijk geweldig en heerlijk comfortabel hebben gevonden. :]
De GSXF werd trouwens als sport-toer fiets in de markt gezet, maar gewone toerders ben ik er ook genoeg op tegengekomen.
Racers op toerbuffels trouwens ook. :Y

Wat je nu hebt (10 mm breder en 10% lager) is absoluut geen probleem. Dit is allemaal binnen de vrijheid die je technisch gezien hebt omdat de band eigenlijk dezelfde vorm blijft aanhouden en ook de omtrek zo goed als hetzelfde blijft.
Voor mijn setje winterbanden dat niet verkrijgbaar was in de originele maat van mijn huidige motor heb ik het omgekeerde gedaan. 10 mm smaller, maar 10% hoger. Ook dat gaat prima (voor winterbanden dan ;) )

In Dld mag dit afwijken trouwens niet en moet je de originele maat monteren OF een papiertje meenemen waarop staat dat de afwijking is goedgekeurd. Ik weet alleen niet of het ook geldt voor buitenlanders die in Dld rijden. Ik zou denken van niet, maar met Duitsers weet je het maar nooit..
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand ervaring met zowel de Metzeler M7 als de Pirelli Diablo Rosso III?
Ben flink aan het twijfelen tussen deze twee bandentypes.

Heb veel tests gelezen, en ze zijn zeker vergelijkbaar met elkaar. De ene keer wint de M7 en de andere keer wint de Diablo Rosso III. Als ik een beetje goed kijk, is de M7 net iets beter volgens MCN en de Diablo Rosso III volgens Motorradonline weer ietsjes beter. De prestaties zullen elkaar dus niet flink ontlopen (zowel nat, straat als circuit).

Enige puntje is dat de Diablo Rosso III het wint qua slijtage volgens Motorradonline.

Zal dit echt flink uitmaken? Ik rij overigens geen 1000cc maar 600cc. Dus ik ga ervan uit dat de slijtage minder is vanwege minder koppel. Maar als je met de Diablo Rosso III ineens 2500 kilometers meer kan rijden, dan kies ik liever die vanwege de kosten.

Ik ben op de hoogte van het feit dat Pirelli en Metzeler onder dezelfde holding vallen en waarschijnlijk ook R&D delen, maar kun je de Diablo Rosso III dan zien als verbetering van?

Ik hoor het wel.
 
Goede vraag, ik ga deze week over van M7RR naar Rosso 3, achterband zit er al 300 km onder en de voorband wordt dinsdag vervangen. Over ruim een week kan ik je meer vertellen ;) ik was trouwens wel tevreden over de M7 maar wou wel iets anders proberen.
 
Oké top!

Had bij MCN overigens gelezen dat ze vonden dat de Diablo Rosso III ietsjes minder gevoel had. Maar ik denk dat je ergens dingen soms met een korreltje zout moet nemen, vooral omdat MCN echt fan is van de M7. Dus wellicht dat ze die ook in een blinde test gewoon kunnen herkennen en dat het heel vertrouwd aanvoelt.

Waarschijnlijk wordt het gewoon een Diablo Rosso III voor mij i.v.m. met de betere score op slijtage. Maar ik hoor graag je ervaring.
 
Heren,

ik heb een nieuwe voorband nodig, paar eisen:
- liefst te combineren met een rosso corsa achterband
- liefst betere natte grip dan een rosso corsa
- moet wat kunnen qua marteling op het circuit

Potentiele opties:
- pirelli rosso 3/Metzeler M7RR
- toch maar weer een rosso corsa
- een van de supercorsa's (v1/v2?)
- een willekeurige andere band die ik over het hoofd heb gezien

Hoeveel verlies ik qua grip met een rosso 3 t.o.v. een rosso corsa en hoeveel win je met een (van de) supercorsa? Heeft iemand toevallig een test van deze banden beschikbaar?

Gebruik wordt tempo 1:50-1:55 op zolder als het te koud is om met slicks te rijden (voor mijn tempo) en verder wat straat km's in 99% goed weer.

Edit: supercorsa sc1 voorband is het geworden icm sc2 achter.
 
Laatst bewerkt:
Heren,

ik heb een nieuwe voorband nodig, paar eisen:
- liefst te combineren met een rosso corsa achterband
- liefst betere natte grip dan een rosso corsa
- moet wat kunnen qua marteling op het circuit

Potentiele opties:
- pirelli rosso 3/Metzeler M7RR
- toch maar weer een rosso corsa
- een van de supercorsa's (v1/v2?)
- een willekeurige andere band die ik over het hoofd heb gezien

Hoeveel verlies ik qua grip met een rosso 3 t.o.v. een rosso corsa en hoeveel win je met een (van de) supercorsa? Heeft iemand toevallig een test van deze banden beschikbaar?

Gebruik wordt tempo 1:50-1:55 op zolder als het te koud is om met slicks te rijden (voor mijn tempo) en verder wat straat km's in 99% goed weer.

Edit: supercorsa sc1 voorband is het geworden icm sc2 achter.


Aha, ik zie net dat je geantwoord hebt.
Maar je beseft toch dat een supercorsa SC dezelfde compound is als een slick?
Enige is dat je met die SC's legaal de baan op kan, maar hou er rekening mee dat dit een slick is die enkel een paar groeven heeft om straatlegaal te zijn.
In de regen ben je er dus helemaal niets mee én ze hebben last van hittecyclussen.
 
En toch heb ik met SC's (SC1/2, geen SP) in de regen gereden op een pas, verbaasd hoeveel grip ik nog had. Kwam iig niet als laatste boven :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aha, ik zie net dat je geantwoord hebt.
Maar je beseft toch dat een supercorsa SC dezelfde compound is als een slick?
Enige is dat je met die SC's legaal de baan op kan, maar hou er rekening mee dat dit een slick is die enkel een paar groeven heeft om straatlegaal te zijn.
In de regen ben je er dus helemaal niets mee én ze hebben last van hittecyclussen.

Valt wel mee hoor. Als je ze op de opgegeven straatspanning zet (2.2v/2.5a) worden ze ook bij normaal rijden prima warm. En een sportband is beter in de regen dan zo'n semi-slick, maar niet enorm.
 
Mijn slick combo is een SC2 voor en een endurance/trackday band achter (superbike pro/compK), gezien ik af en toe wat moeite heb om temperatuur in mijn voorband te krijgen en te houden is een SC1 voor nog niet zo'n vreemde keuze denk ik, gezien die bij lagere temperaturen al zou moeten werken. En qua regengrip kan het niet echt slechter dan een rosso corsa, dus dat zou ook wel los moeten lopen. Mocht het echt tegenvallen gaan ze in ieder geval ook geen 10dkm mee dus kan ik over een jaartje weer wat anders kiezen :P .
 
Iemand nog een tip voor montagepunt Schiedam (+5 km) - eigen banden wisselen op losse velgen?
Mijn twee adressen kunnen morgen niet. (Schiedam - racemaat / Hekelingen Hemo Motors)

Ik ben er klaar voor..

20170601_213949.jpg
 
Nou ik rij al 3 maanden voor het eerst op sporttoerbanden. De Dunlop Roadsmart 3. Het heeft mij niet in de steek gelaten en ik kan nog steeds plat door de bochten ermee.
Heb denk ik 5 jaar voor jan lul op sportbandjes gereden. Voorheen met BT016, en S20(evo) 8500 met een achterbandje.

In 3 maanden tijd zit ik op de 7500 km met mijn RoadSmart 3 achterband en ze zijn nog niet eens vierkant *O* Als ik er zo naar kijk kan ik het dubbele wel halen denk ik.

Mijn GSX-R 600 k7 gaat de 50k kms halen volgende week *O*
 
Laatst bewerkt:
Nou ik rij al 3 maanden voor het eerst op sporttoerbanden. De Dunlop Roadsmart 3. Het heeft mij niet in de steek gelaten en ik kan nog steeds plat door de bochten ermee.
Heb denk ik 5 jaar voor jan lul op sportbandjes gereden. Voorheen met BT016, en S20(evo) 8500 met een achterbandje.

In 3 maanden tijd zit ik op de 7500 km met mijn RoadSmart 3 achterband en ze zijn nog niet eens vierkant *O* Als ik er zo naar kijk kan ik het dubbele wel halen denk ik.

Mijn GSX-R 600 k7 gaat de 50k kms halen volgende week *O*

Ga maar eens serieus aan het raggen, dan merk je het verschil echt wel :Y
 
Vanochtend nieuwe bandjes laten monteren, deze keer de pilot road 4's. Maar eens kijken of deze langer volhouden dan de vorige banden(conti road attack 2). de road attacks reden wel heerlijk! in de 100 km die ik nu met de pr4's heb gereden voelt niet zo lekker als de eerste 100 km's met de road attacks. Maar het is nog te vroeg om een echte mening te hebben.

Vorige banden op 1 februari laten leggen, met in totaal 21035 km op de teller.
Vandaag met 28461 km op de teller.

Dus een kleine 7,5 k km voordat de achterband echt op was, en de voorband plat in het midden is. Voorband had nog wel gewild, maar geniet liever van een goed sturende motor.
Achterband heeft in de randen nog wel genoeg profiel, maar een stukje autobahn op en neer naar Tsjechië is killing voor het loopvlak.

Ook had ik erg last van dat de band vaak rulde, zie foto. Enig idee waar dit van komt? vlot op trekken bij stoplicht, autobahn bij 200, e.d.
IMG_1003.jpg
 
Vanochtend nieuwe bandjes laten monteren, deze keer de pilot road 4's. Maar eens kijken of deze langer volhouden dan de vorige banden(conti road attack 2). de road attacks reden wel heerlijk! in de 100 km die ik nu met de pr4's heb gereden voelt niet zo lekker als de eerste 100 km's met de road attacks. Maar het is nog te vroeg om een echte mening te hebben.

Vorige banden op 1 februari laten leggen, met in totaal 21035 km op de teller.
Vandaag met 28461 km op de teller.

Dus een kleine 7,5 k km voordat de achterband echt op was, en de voorband plat in het midden is. Voorband had nog wel gewild, maar geniet liever van een goed sturende motor.
Achterband heeft in de randen nog wel genoeg profiel, maar een stukje autobahn op en neer naar Tsjechië is killing voor het loopvlak.

Ook had ik erg last van dat de band vaak rulde, zie foto. Enig idee waar dit van komt? vlot op trekken bij stoplicht, autobahn bij 200, e.d.[afbeelding]
1+1=2
En ik vind dat de banden dan nog lang zijn meegegaan.
 
Laatst bewerkt:
Na 200 op een rastplatz zat mijn duim vastgeplakt! haha, dat snap ik wel ja, maar herinner mij ook een paar keer hier te hebben gelezen dat het rullen ook te maken kan hebben met de vering.

Aangezien het net mijn 2e setje motorbanden zijn, en de eerste set waar ik het exacte km aantal van weet, ben ik wel benieuwd of dit slijtage patroon "normaal" is. Dan kan ik in de toekomst beter rekening houden met onderhoudskosten.
(eerste setje wat al op de motor zat iets meer dan 10k mee kunnen rijden, en daar waren ook al wat km's mee gemaakt)

Als er al een reactie op is, met langer dan verwacht, dan ga ik maar snel mijn onderhoudsbudget bijstellen!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan