€500 challenge: -ErikE- verherbouwt een FJ1200

Carbs eraf, schoonmaken/vervangen wat nodig is en voordat je ze terugbouwt eerst op de werkbank het vullen nabootsten. Fles met benzine erboven hangen dus en een paar uur wachten. Als er dan geen lekkage meer is zit je wel goed.

Soms is het al voldoende om de vlotterzittingen eens te reinigen en eventueel te polijsten (met commandant op een wattenstaafje)
 
Ok, dus de carbs er af. Vlotternaaldzitting schoonmaken (lang leve youtube), nieuwe O ring er omheen en met een doorzichting slangetje testen op het niveau goed is.

Die o ring om de zitting geeft vaker storing dan combi naald-zitting :t
 
Ben je nog bezig met de FJ of ben je weer eens op vakantie?

Vakantie! Maar vandaag terug gekomen en er is nieuws over de carbs! Er lekt benzine uit carb 4. Carbs gaan dus weer open en de vlotters nagekeken worden!

Vacuumslangetje naar de kraan wil ik dan eigenlijk doorzichtige slang voor gebruiken zodat ik kan zien of daar benzine doorheen loopt... maar is benzineslang sterk genoeg voor het vacuüm of trekt deze zelf dan dicht?
 
Zooo, dag oma! Niks zo vervelend als een topic wat niet afgesloten wordt, dus tijd voor mij om het netjes af te sluiten!

De FJ is klaar voor de 500 euro challenge! Ik heb de benzinelekkage in de carbs op weten te lossen na heel veel testen, pielen en prutsen. Het bleken uiteindelijk de o-ringen van de vlotternaaldzittingen te zijn. Deze kwamen uit een revisieset voor dit type carb, maar waren toch te ruim. Uiteindelijk andere erin gestopt die wel pasten en het euvel was verholpen!

Ik heb toen de olie en filter gewisseld en ben lekker gaan rijden! Zoals ik ook al eerder had gemerkt, rijd de motor prima! Uiteindelijk heb ik er toch nog zo`n 1000Km op kunnen rijden. Tot nu toe 0 olieverbruik (of althans, geen zichtbaar verschil in het kijkglaasje). Dat is wel wat anders dan met de CB450S! Benzineverbruik heb ik nog niet echt kunnen testen. Ik heb een hele lange snelwegrit gemaakt naar noord-drenthe en kwam er achter dat er na 260 kilometer nog 2.5 liter in de tank zat. Ook heb ik gemerkt dat als er 2,5 liter in de tank zit, de doorstroming door het geplaatste benzinefilter en de niet volgens meneer Yamaha gerouteerde leiding minimaal wordt. De max snelheid is dan 120km/h. Harder gaat hij dan gewoon niet, dan vullen de vlotterbakken niet meer snel genoeg....

Verbruik bij 260km 140-150km/h + een duo is 1/13.3. Op legale snelheden rijd hij een stuk zuiniger, maar dat heb ik nog niet echt kunnen testen. Te weinig tijd....

Dinsdag zijn de banden gewisseld. Ik heb gekozen voor BT45`s op advies van Martell. Tijdens het monteren van de banden heeft LePensZeur m`n wiellagers gecontroleerd en hier blijkt dat ik toch maar een amateurtje ben. De lagers waarvan ik dacht 'loopt mooi', werden resoluut afgekeurd. Gelukkig lagen er nieuwe lagers in de grijpvoorraad en vertrok ik `s avonds met voor twee nieuwe lagers en achter met een nieuw naaflager! Na de wielen weer gemonteerd te hebben en ik de motor wilde verplaatsen schrok ik me een ongeluk. Ik was gewend dat ik echt moest trekken om het stuur te draaien als de motor stil stond. Toen ik dezelfde handeling nu uitvoerde, had ik bijna een FJ1200 op m`n knieën liggen... De banden draaien zo soepel dat ik heel erg benieuwd ben hoe dit straks zal rijden. Begin nu te denken dat het 'als een slagschip door de bocht gaan' wel eens door vierkante wielen zou kunnen komen en niet door het gewicht van de motor... O-)

full


Vandaag het topkofferrek + topkoffer er op gezet. De montage is wat wokkie tokkie, het meeste gewicht komt op het houdertje voor de knipperlichten. Hoop maar dat dat goed gaat!

full


Morgen heb ik nog een paar zaken te doen, dat is namelijk testen of de motor zonder ruitje minder turbulentie rond m`n helm veroorzaakt. Als dit zo is, zaag ik de 'bubbel' van het ruitje af en ga ik lekker met m`n kop boven de turbulentie rijden. Gezien de temperaturen is het ook niet verkeerd om wat wind op het bovenlijf te hebben! Ook moet ik nieuwe handvatten regelen. Van de oude is het rubber helemaal verteerd en de clipons verroest. Hoop dat nieuwe handvatten genoeg zijn, anders wordt het kitten...

full


Ook is mijn rechter achterlicht gesneuveld. Deze had ik al vernieuwd omdat hij eerder ook al stuk was. Nu is hij dus weer stuk. Links destijds ook vernieuwd en die is nog steeds heel. Maandagochtendexemplaar of iets anders aan de hand? Er is nog budget voor twee lampjes, dus ik vervang `m en neem een reserve mee!

Het is een leuke verbouwing geweest waar ik weer veel van geleerd heb. Nu maar hopen dat hij de challenge zonder al te veel problemen doorkomt!! *O*
 
Handvatten te kust en te keur verkrijgbaar bij Westland Customs in Honselersdijk, heeft veel op voorraad en is vrijdagsmiddags open (en is niet al te duur).

Nieuwe lagers kunnen ook bog effect hebben op het drankgebruik van het "beest".

Veel (rij)plezier tijdens de challenge.
 
Zo! Weer terug in Nederland na een enerverende 500 euro challenge! Wat een topvakantie is het geweest!

Prachtige routes, mooie campings, een geweldig reisgenootschap en... vanaf dag 1 pech met de FJ1200....

- linker demper op dag 1 er af gevallen -O-
dmv staaldraad provisorisch gerepareerd en later een stuk gatenzaag er tegenaan gelast. Afgedicht met blikjes, gun gum, vulkaniserende tape en meer blikjes. Uiteindelijk op de laatste dag in de tunnel bij Dordrecht allemaal weer los geraakt, dus vrij luidruchting het laatste stuk naar huis gereden... *O*

- luchthapper bevestigingsbouten verdwenen -O-
dmv ducktape de luchthapper aan de kuip vastgetaped *O*

- choke kabel vastgeroest waardoor de choke het niet meer deed -O-
kabel uit de kuip gedemonteerd, doorgeknipt en aan de zijkant van de motor gehangen. Nu kon ik door aan de buitenkabel te trekken, toch de choke bedienen en was het weer starten/lopen. *O*

- benzinemeter defect geraakt door vervuilde vlotter weerstand -O-
geaccepteerd en gerededen op de dagteller *O*

- diverse malen de topkuipbevestiging moeten vastzetten -O-

- op de een na laatste dag om laten vallen bij een benzinestation en het rempedaal door het koppelingsdeksel gekregen -O-
koppelingsdeksel gedemonteerd, gat gedicht met vloeibaar metaal en zoals Jos zei; gas op die lollie! *O*

Motorisch een prachtige machine. Heerlijk sturend en geeft enorm veel vertrouwen. Geen slag verkeerd gegeven. Ik heb besloten alle mankementen op te gaan lossen en er de komende tijd op te blijven rijden. Het topic zal ik bijwerken als er updates te melden zijn!

Sfeerplaatje:

full



To do list:

- nieuwe collector. Korte termijn slijp ik de aangelaste gatenzaag er af en dop ik een demper gat af.

- nieuwe choke kabel. besteld.

- nieuwe bevestiging voor de luchthapper. besteld.

- linker luchthapper in de goede kleur plaatsen. besteld.

- ontbrekend linkerkuipdeel plaatsen. besteld.

- TRX achterwiel plaatsen
 
Laatst bewerkt:
Zo! Weer terug in Nederland na een enerverende 500 euro challenge! Wat een topvakantie is het geweest!
8<

- TRX achterwiel plaatsen

Leuk om te lezen...
Huh! Waarom een TRX wiel?
Handiger bandenmaat? Past dat makkelijk dan?

Ik heb nog een TRX achterwiel over én een neef met een FJ1200...
 
Leuk om te lezen...
Huh! Waarom een TRX wiel?
Handiger bandenmaat? Past dat makkelijk dan?

Ik heb nog een TRX achterwiel over én een neef met een FJ1200...

TRX achterwiel past zo op de as van de FJ1200. Zelfde spaak ook als het 17" voorwiel. Dan heb je dus een 17" achterwiel ipv 16". Zo krijg je veel meer bandenkeuze!

Wil je m het achterwiel toevallig kwijt? Zeer veel interesse hiero! Heb dan voor je neef een 16" achterwiel met BT45 erom waar slechts 3800km op staat. Geen schaamranden meer helaas, die ben ik onderweg verloren. Ook nieuw naaflager trouwens 😉
 
To do list:

- nieuwe collector. Korte termijn slijp ik de aangelaste gatenzaag er af en dop ik een demper gat af.
nieuw besteld

- nieuwe choke kabel. besteld.
check

- nieuwe bevestiging voor de luchthapper.
check

- linker luchthapper in de goede kleur plaatsen.
check

- ontbrekend linkerkuipdeel plaatsen.
check

- TRX achterwiel plaatsen

In een aanval van opknapwoede en het budget wat er niet meer toe deed, inkopen gedaan via het FJ forum en bij de Yamaha dealer. Ik heb het ontbrekende linker binnenkuipdeel kunnen scoren en ook een linker luchthapper in de goede kleur (donkerblauw). Hiermee vervalt mijn afgebroken stukje linker binnenkuipdeel en ook de ietswat kapotte witte luchthapper. Bij de Yamaha dealer een nieuwe choke kabel en afdekkapje besteld en ook het kwijtgeraakte busje van de rechterluchthapper. Ik kan weer ducktapeloos rijden.

Tegenvaller was de collector. Toen ik eindelijk alles uit elkaar had en naar de lokale motorzaak ging om te vragen of ze `m wilden oplappen, kreeg ik een resoluut 'nee helaas' te horen. Nou had ik allemaal garagebedrijven af kunnen gaan totdat er iemand mn collector kon dichtbakken, maar heb toch maar besloten een nieuwe te bestellen bij Bolski. Dan is het in 1x goed! Deze heeft helaas een levertijd dus daar zijn nog geen foto`s van. Van de rest gelukkig wel!

Van dit (mijn camping tuning choke kabel):
full


en dit (mijn afgescheurde binnenkuipdeel):
full


naar dit:
full


Helaas was mijn collector dus niet te redden (links afgebroken tijdens de eerste dag van de challenge, de breuk rechts van het omval incident):
full


Om positief af te sluiten, het zijkapje is geplaatst en matcht dus nu rechts! (voor diegene die denkt dat de tellerset mist, dat klopt, ik heb een Diversion 900 tellerset gekocht om het FJ dansende tellersyndroom te verhelpen, deze moet ik nog ophalen dus w.i.p.):
full


Realiseer me dat ik nog wel wat vergeten ben op de To-Do lijst te zetten. Nieuwe sproeiers voor in de carburateurs (gasnaalden zijn uitgelubbert) en een nieuw koppelingsdeksel scoren :+

Dus bij deze:

To-Do:

- Diversion 900 tellerset monteren
- nieuwe collector monteren
- Koppelingsdeksel vervangen
- TRX achterwiel vervangen
- sproeiers carburateurs vervangen
 


PB beantwoord ;)

Zo, tijd voor een update! Ik heb de Diversion 900 tellerset binnen gekregen en ik had al op de draadschema`s gezien dat hetzelfde aantal draden er op zat. Helaas heeft meneer Yamaha wel bedacht dat er andere stekkers op een Diversion horen dan op een FJ1200, dus direct monteren ho maar. Ik zat er over te dubben om de draden te knippen en te solderen, maar toen ik zag dat de FJ een extra dinges heeft bij de odometer, toch besloten alle draden los te halen en alles over te zetten. Scheelt heel veel solderen!

Gelukkig zitten alle aansluitingen op precies dezelfde plaats, dus is het eigenlijk een fluitje van een cent.

FJ1200 tellerset achterkant met de dinges rechts op de foto (zwarte en wit groene draad):
full


Diversion 900 tellerset achterkant met links de ontbrekende dinges:
full


De 'dinges' die op achterop de odometer zit van de FJ, maar niet op de Diversion:
full


Omdat ik het wel zo netjes vind om de kilomterstand intact te houden bij een tellerwissel even de tellerstand aangepast. 22500 kilometer in 2 minuten 8-)

voor:
full


na:
full


Gemonteerd ziet het geheel er dan zo uit. Ik heb besloten om de glaasjes van de FJ over te zetten, dus olie en benzine lichten nu rood op in plaats van oranje:
full


Vandaag de tank er af gehaald om de vlotter in de tank te repareren. Deze heeft het tijdens de challenge begeven en omdat ik nu een mooie nieuwe tellerset heb, wil ik ook een werkende benzinemeter hebben natuurlijk! Eerst het hitteschild van de tank getrokken, wat niet een hele moeilijke klus was, want een helft hing al los...

full


Toen de vlotter er uit gehaald en uitgevogeld hoe hij precies werkt.
full


Al gauw was het euvel zichtbaar, alles zat onder de meuk en het armpje, wat langs een weerstandje glijdt, zat niet meer aan het asje vast. Hij haalde dus niet zijn maximale uitslag. Ik bedacht dat het een goed idee was, het armje aan het asmoertje vast te maken met loctite. Want dat kleeft zo lekker. Hier zie je het weerstandje (alle kleine draadjes) en het armje wat er overheen glijd.
full


Nadat de loctite droog was, nog maar eens getest. Hij deed helemaal niks meer :N Met de multimeter aan de slag en toen kwam ik er achter dat door de loctite, wat isoleert, er geen elektrische verbinding meer was tussen het armpje en het asje |( Alle loctite er weer tussenuit geschraapt, het armpje lichtjes geschuurd, het moertje geschuurd en ze aan elkaar gesoldeerd :t
full


Even testen en:
full


Helemaal tevreden mee! Toen nog het tweede benzineprobleem opgelost. Het uitgaande pijpje van mijn benzinekraan steekt te ver naar beneden. De hoek is te scherp. Hierdoor knikt de benzineleiding en loopt er te weinig benzine door als de tank bijna leeg is. Het pijpje dus weer los gehaald, opnieuw in de loctite gezet en wat rechter er in gedrukt. De tie-wraps tegen het loskomen van het pijpje vernieuwd en de kraan weer gemonteerd!
full


Nu is het wachten op de Delkevic collector die ik bij Bolski heb besteld, en dan kan er weer gereden worden :]

To Do:
- Diversion 900 tellerset monteren
- nieuwe collector monteren
- Koppelingsdeksel vervangen
- TRX achterwiel vervangen
- sproeiers carburateurs vervangen
- benzinevlotter repareren
- benzinekraanuitloop fixen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan