Het grote Honda NX250 topic deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Laat een kettingser opsturen naar een dichtbijzijnde of volgende honda dealer (of een andere willekeurige motorzaak waar je langskomt). Met voorzichtig rijden kom je nog wel een paar km verder maar vraag er niet teveel merr van
 
Nieuwe kettingset zit er ondertussen op :).

SJnXImg.jpg

U wilt hier parkeren, mag dat?

WX5ix8I.jpg


Na dit grapje staat mijn stuur schreef... En dat noemt men een "adventure-bike"...

Het ontgaat me een beetje hoe mijn stuur überhaupt schreef kan staan, maar als ik rechtdoor rijd, staat het stuur duidelijk naar rechts gericht. Wat is het meest waarschijnlijk verbogen?
 
Man, dat is weer mooi!
Soms raken de vorkpoten verplaatst in de kroonplaten, misschien bij jou ook?
Dan kan het een kwestie zijn van alles losmaken, rechtzetten, vastzetten.
Ik heb dat eens gehad op de MZ.
Alle bouten van de kroonplaten lossen, ook de hoofdmoer op het balhoofd lossen.
De hele zaak recht sjokken, en alles weer vastzetten.
Dat was een tip van Cap, inmiddels overleden, in Maastricht.
Maar met een scheef stuur kan ook gereden, dat went wel.
Doei,
Doudou
 
Balen!

Er zijn 3 opties:
1:Stuur scheef, dus kijk er eens goed na en vergelijk links met rechts. Vaak kun je het recht buigen.
2: combinatie 1 + 3.
3: Vork beerje verdraaid, dan staan kroonplaten, poten en as niet meer goed uitgelijnd. Op te lossen door de as en de bouten in de kroonplaten los te maken en dan een heel klein beetje vast te draaien zodat alles kan verschuiven als je er wat kracht op zet. Vervolgens voorwiel tegen een muur zetten en een paar keer flink de voorvork inveren. Desnoods het wiel met linker kant tegen de muur en dtuur flinke ruk naar links geven zodat de boel uitlijnt. Dan nog eens goed inveren en alles weer netjes vastzetten.

De vork lijkt me niet scheef, zo hard ben je zo te zien niet gevallen daarvoor heb je een boom of aanrijding nodig.

Hoe is de rest van de vakantie?
 
Ja, en jij bent er toen nog heel mooi naar huis mee gereden, ook over de vieze baantjes!
Chapeau.
Kleine motookes zijn toch vaak de fijnste.
 
Ja, ik doe soms van die dingen...
Gisteren nog met de NX naar Antwerpen geweest over de snelweg. Tussen de files door, spannend en in de stad even spannend rijden met al die tramsporen en hoge borduren.
Ik reed achter een tram en hield goed afstand, want dat ding stopt alle momenten. Er kwam mij een pizzabrommer van rechts voorbij en die ging dan links heel kort achter de tram hangen.
Tot die dus stopte en bam! knalde hij er tegenaan met zijn pizzadozen. Die knuppel reed toen nog gewoon door. Als er schade was had ik wel ingegrepen. Wat een oen...

Eigenlijk viel het niet tegen, die rit, ik had erger verwacht. Qua windvang of zithouding geen problemen. Kon goed mee met het verkeer. Meestal 110 gereden, bij 120 ging ze toch veel lawaai maken.
 
Laatst bewerkt:
als je stuur scheef is. volgens mij heb ik er nog 1 liggen als ik goed ga zoeken. Als ie is verbogen, zie je dat gauw genoeg als je links en rechts een beetje vergelijkt. MAar zoals hierboven is gezegd, als je voorpoten getordeerd in de kroonplaten zitten, schroef je die handel even los en weer vast.
 
Op dit soort plaatsjes voelen wij ons toch het best met de NX'jes :)
En ze doen het allebei even goed, al vind ik die van Doudou stoerder en volwassener uitzien dan mijn originele beestje.

full
 
Sorry voor de trage antwoorden allemaal, heb alleen maar een mobiel en dat maakt het allemaal wat lastiger bij te houden.

All in all gaat de reis wel redelijk. Ik heb meer problemen met scootje dan gehoopt, maarja, dat hoort bij redelijk onvoorbereid op reis gaan :P.

Ik ben momenteel in Budweis, Tsjechië, na een tochtje vanaf Brno. In Brno had ik donderdag een flink lekke band met meerdere gaten die binnen no-time leegliep, en daar is vandaag door de bandentoko een nieuwe binnenband in gegooid (kosten inc. montage €18 :D). Ik had zelf ook geen binnenband en bandenlichters bij me dus ik had ook geen andere keus.
Maar dan het probleem van vandaag; hij stottert als je volgas geeft bij minder dan 6000 toeren, en de topsnelheid is nog lager dan normaal. Ook trekt hij trager op. Dit klinkt mij allemaal naar carb/benzineproblemen :(.

Het goede nieuws is dat ik hier een volledige werkplaats tot mijn beschikking heb :). Dus morgen wordt het tijd om mijn stuur weer recht te zetten en hopelijk de carb te fixen.

Dit is mijn superlogische route tot nu toe. Blauw is met de motor, en paars is met boot/bus/trein.
32vgU92.png
 
Mooie rit :).

Kan zeker een carb probleem zijn maar sluit ook een timing probleem uit. Of heb je de originele Naks al eens vervangen door wat beters?
 
Alles losgehaald t/m het luchtfilter en de bougie, om er achter te komen dat..... de choke nog voor de helft openstond. Die weer dichtgedraaid en daarna deed hij het weer naar behoren :'). Als test de choke onderweg nog een keertje opengedraaid, met dezelfde "symptomen" als gevolg, dus het lag daar aan. Bergafwaarts lukte 140 km/u op de teller weer.

Soms zit het mee :D
 
Na een lange maar gave reis eindelijk weer thuis! NXje heeft het toch maar weer 6000km vrijwel probleemloos uitgehouden! Het stuur is wel weer redelijk recht gebogen, na het losdraaien van de kroonplaat en het inveren.

Maar ik denk niet dat ik het nog een keer op een NXje zou gaan doen, maar toch iets met een paar pk-tjes meer :o, en vooral ook een motorfiets waar de onderdelen iets makkelijker van te krijgen zijn.

In ander nieuws: ik ben ook op zoek naar een remschijf, want het remt momenteel echt voor geen meter meer, en er zit een scheurtje in de schijf. Heeft iemand nog een schijf liggen?
 
Ik denk dat ik nog een schijf heb liggen. Moet ik even kijken of die nog goed is.

Er zijn 2 soorten schijven; met ronde gaten en met langwerpige gaten. De langwerpige zijn de 'oudere' generatie (MD21) en bij MD25 vervangen door de ronde. De langwerpige gaten zijn gevoeliger voor scheuren. Iets om op te letten bij 2dehands.

Je zit ook op het Duitse forum zag ik, leuk.

Als je de volgende keer zwaarder wil gaan rijden dan heb ik mijn 600er Transalp te koop staan. Budgetair zal dat elkaar niet veel ontlopen gok ik. Die Transalp heeft een vrijwel nieuwe schijf, is dat ook meteen opgelost ;-)
 
Laatst bewerkt:
Bolski kan een EBC schijf leveren voor een vriendelijkere prijs als OEM.
Deze: EBC - Bremsscheibe MD6001D Honda NX 250 | eBay

EBC standard replacement brake disc MD6001D [MD6001D] - €60.75 : Roukama Japparts, The most complete motorcycle parts webshop from Holland

Bij japparts vragen ze bijna het dubbele :o.

50 Euro is het goedkoopste wat ik kan vinden. Als iemand er eentje voor minder heeft liggen ... :)

Ik denk dat ik nog een schijf heb liggen. Moet ik even kijken of die nog goed is.

Er zijn 2 soorten schijven; met ronde gaten en met langwerpige gaten. De langwerpige zijn de 'oudere' generatie (MD21) en bij MD25 vervangen door de ronde. De langwerpige gaten zijn gevoeliger voor scheuren. Iets om op te letten bij 2dehands.

Je zit ook op het Duitse forum zag ik, leuk.

Als je de volgende keer zwaarder wil gaan rijden dan heb ik mijn 600er Transalp te koop staan. Budgetair zal dat elkaar niet veel ontlopen gok ik. Die Transalp heeft een vrijwel nieuwe schijf, is dat ook meteen opgelost ;-)


Ik heb de oudere versie, en die is nu inderdaad gescheurd :(. Ik ben niet echt actief op het Duitse forum, maar het is wel praktisch voor het zoeken van onderdelen :D.

Is het een transalp die licht gelimiteerd is (48pk)? Want dan heb ik wel een beetje interesse.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan