Honda XR600 start niet met warme motor

drestar

Die hard MF'er
5 dec 2015
477
1
Hallo ik heb een Honda XR600 en start goed als die koud staat.

echter als de motor warm is en ik zet hem stil dan start hij met geen mogelijkheid meer.

als ik de bougie eruit haal dan vonkt deze gewoon maar staat die gewoon wel kurkdroog terwijl er gewoon benzine in de carb zit??

ik kan dan kicken wat ik wil,zelfs met gas open maar de bougie word niet nat bij warme motor.

de bougie is overigens wel erg zwart van kleur. er zit sproeier 170 in maar hij zou toch moeten kunnen starten?

vreemd dat hij dan wel benzine krijgt bij koude start..de motor rijd voor de rest wel gewoon goed en valt ook niet uit met warme motor als die draait..

misschien dat er hier iemand is die weet wat er mogelijk aan de hand is?
 
Beetje spelen met de mengselschroef?
Misschien staat hij nu iets te krap?
Of juist te rijk.
Maar denk persoonlijk het eerste.
Of trekt ergens valse lucht. Ff spuiten op inlaatrubber ed met remmenreiniger of deo oid.
 
de bougie is pikzwart en er komen ook vaak klappen uit de uitlaat als ik gas terug neem, naverbrandingen denk ik zelf .is dit geen teken van teveel benzine?

een luchtschroef achteraan bij de luchtfilteraansluiting zit er niet op zag ik. dus kan de lucht daar niet extra afstellen..alleen onderaan de carb aan de kant van het spruitstuk zit een stelschroef.is dat dan de megselschroef?
 
Misschien even opnieuw bij het begin beginnen.

Bouwjaar?
Is alles origineel? Dus dan bedoel ik carburateur, cilinder,uitlaat, luchtfilter (aanpassingen/ander filter)
Welke sproeiers heb je in je carburateur zitten.

Dit staat in het werkplaatshandboek.

Als je hem warm stationair afstelt, blijft hij dat wel goed op constante toeren draaien?
full
 
hij blijft gewoon goed draaien als ik hem warm stationair afstel maar alleen als ik dan ga rijden en gas geef en gas terug neem dan valt hij uit bij gas dicht en blijft dan ineens niet meer staionair draaien ??


alles is origineel ,sproeier is 170 keihin
 
Veel knallen bij gas terug, en vervolgens afslaan of slecht lopen..

Uitlaatpakking bij de cilinder. Precies hetzelfde gehad met de 500.

Worst case wat ook nog zou kunnen is een kromme of verbrande uitlaat klep.

Als het uitlaatsysteem niet lek is zou je even de klepspeling moeten checken, als dat ook goed is, dan een compressie test doen.
 
vandaag eens goed warm gereden en hij blijft gewoon altijd starten nu nadat hij flink warm staat.

alleen valt hij vaak uit bij gas terug. en als ik de staionair schroef wat meer indraai dan loopt hij weer teveel op in toeren bij gas dicht.beetje het ene of het ander.

waar kan dat aan liggen?


Dit pak ik even als je beginpost van het probleem. Ik heb ook het idee of negeer je soms adviezen van forumleden.

Als hij oploopt in toeren bij gas dicht trekt hij waarschijnlijk ergens valse lucht. Je motor zou met een juiste afstelling gewoon moeten blijven lopen. Dit is duidelijk niet het geval.
Ik zou zeggen doorloop bovenstaande stappen uit het WPHB en check op valse lucht.

Pakkingen cilinder/kleppen checken is ook een goeie idd.
 
Laatst bewerkt:
..ooorzaak niet mogelijk symptoom wel..

Kan ook dat ie daar valse lucht zuigt en/of compressie verliest.

De ts moet veel systematischer te werk gaan, dit gaat hem anders niet worden...

Waarom vertelt hij dit bijvoorbeeld nu pas... heeft de ts zijn luchtfilter wel eens nagekeken bijvoorbeeld ? Ik ga niet het hele topic weer doorlezen.
Ga systematisch te werk, sluit dingen uit, alleen zo ga je dit oplossen.
Een oude motor zit niet moeilijk in elkaar, moeilijk kan het nooit zijn. Maar werk in de juiste volgorde.
 
luchtfilter en oliefilter heb ik pas vernieuwd,

het vreemde is dat hij eerst ook al steeds uitviel en nadat ik het olie en luchtfilter had vernieuwd was het over. maar nu dus weer terug terwijl ik amper gereden heb met de nieuwe filters.

en ik zag de lekkage nu pas. nooit eerder gezien dus,
 
gisteren pakte ik de bouten van de cilinder er zo uit???
die zaten er gewoon los in. heb alles nog een beetje vast kunnen draaien maar bij een paar bouten waar ze ingedraait moeten is de draad eruit.
na alles toch vastgezet te hebben met draadenden op maat gezaagd en locktide lagerlijm draaide hij beter stationair,

maar lekker gaar dus allemaal, gelukkig rijd hij nog wel zeer goed ondanks dat. het starten gaat nu echt super. 1 kick maakt niet uit waar de zuiger staat en hij slaat al aan. de nieuwe stator en cdi hebben daar veel verandering in gebracht.
 
Je hebt dus de cilinderbouten vervangen door ?bouwmarkt? draadeinden waarbij het draad in het blok gaar is en de draadeinden dus op de plek worden gehouden met lijm?

De XR600 staat volgens mij bekend om een schop terug te geven als je op de verkeerde plek begint met starten. Als hij dus op elke plek goed start mis je ergens misschien wat compressie?

Ben je niet bang dat tijdens het rijden de laatste beetjes houvast van de cilinder los komen en dat in plaats van een zuiger die omlaag wordt gedrukt de complete cilinder omhoog komt?

db
 
gisteren pakte ik de bouten van de cilinder er zo uit???
die zaten er gewoon los in. heb alles nog een beetje vast kunnen draaien maar bij een paar bouten waar ze ingedraait moeten is de draad eruit.
na alles toch vastgezet te hebben met draadenden op maat gezaagd en locktide lagerlijm draaide hij beter stationair,

maar lekker gaar dus allemaal, gelukkig rijd hij nog wel zeer goed ondanks dat. het starten gaat nu echt super. 1 kick maakt niet uit waar de zuiger staat en hij slaat al aan. de nieuwe stator en cdi hebben daar veel verandering in gebracht.
Interessant experiment! :Y
 
Ben ik toch wel benieuwd of hij de juiste aanhaalmomenten gebruikt heeft.

Aanhaal momenten zijn overrated, mits je natuurlijk een beetje gevoel hebt.

Ik heb zelf nog nooit een momentsleutel in me handen gehad.

Op het moment ligt het krachtigste 125cc 2 cilinder 4 takt productie blok volledig uit elkaar, en gaat eerdaags weer in elkaar, zonder moment gekut.

De meest listige boutjes die aandraait is m6, alles daarboven wijst zichzelf wel.
 
Aanhaal momenten zijn overrated, mits je natuurlijk een beetje gevoel hebt.

Ik heb zelf nog nooit een momentsleutel in me handen gehad.

Op het moment ligt het krachtigste 125cc 2 cilinder 4 takt productie blok volledig uit elkaar, en gaat eerdaags weer in elkaar, zonder moment gekut.

De meest listige boutjes die aandraait is m6, alles daarboven wijst zichzelf wel.

Ik ben liever zuinig op de draad die in mn blok zit, dus ik gebruik graag een momentsleutel hiervoor. Dan voorkom je misschien de problemen die TS ook heeft, maar zit het zeker goed vast.
Maar ieder zn eigen natuurlijk ;)
 
Aanhaal momenten zijn overrated, mits je natuurlijk een beetje gevoel hebt.

Ik heb zelf nog nooit een momentsleutel in me handen gehad.

ik volg je grotendeels, maar voor cylinderkoppen en nokkensas/drijfstang/krukaslagers gebruik ik hem altijd. cylinderkoppen niet op moment trekken is gewoon dom, zeker bij multicylinders. niemand heeft dat gevoel in zijn armen en moet meestal voorbij het punt aangetrokken worden waarbij je gezond verstand zegt dat de bout nu ieder moment kan breken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan