kawasaki grootste motormerk van nederland?

Tim86

MF veteraan
30 aug 2008
1.147
1
Nijmegen
Kawasaki heeft op de radio nu zo'n reclame over de z650, en daarna zeggen ze in diezelfde reclame dat kawasaki het grootste motormerk van nederland is??
zie bijvoorbeeld:
Dit zijn de best verkochte motoren van 2016
Staat alleen de versys tussen met 'slechts': Bij elkaar waren de 650 en 1000 goed voor 367 motoren

Wie legt het mij even uit?
 
Reclame s moet je niet teveel naar luisteren ! :P

Ik zou niet weten hoe het zit, weet wel dat het een heel groot merk is en dat de motorfietsen maar een paar % is van hun totale werk / omzet etc
 
Hoorde pas via via dat de z900 al één van de meest verkochte motoren is in Nederland sinds de release.

Daarnaast denk ik afgaand op het aantal z750's dat je ziet rijden dat het zomaar zou kunnen dat ze het meest populair zijn in Nederland.
 
Leuk die link, verschillen zijn groter dan ik dacht. Moto Guzzi heeft maar 14 verkochte (nieuwe) motoren, zelfs Mash heeft meer verkocht. Hoe is dit mogelijk. :P
 
Leuk lijstje. Mooi dat toch weer zes mensen de moeite hebben genomen om iets te bouwen wat ze zelf mooi vinden. Ook mooi dat Zero lekker stijgt.
 
Er was een tijd dat in Nederland Honda marktleider was en veruit de meeste motoren verkocht. Die positie leek onaantastbaar. Maar nu staan ze 5 in de ranglijst, ze hebben het de laatste jaren kennelijk behoorlijk laten zitten..
 
Er was een tijd dat in Nederland Honda marktleider was en veruit de meeste motoren verkocht. Die positie leek onaantastbaar. Maar nu staan ze 5 in de ranglijst, ze hebben het de laatste jaren kennelijk behoorlijk laten zitten..

Winig vernieuwing. Andere kwamen met upgrades van hun supersports bij Honda duurde het jaren. Overige motoren lijken ook een beetje saai als je kijkt naar wat andere fabrikanten aanbieden.
 
Winig vernieuwing. Andere kwamen met upgrades van hun supersports bij Honda duurde het jaren. Overige motoren lijken ook een beetje saai als je kijkt naar wat andere fabrikanten aanbieden.

Leuk dat Honda alsmaar als ouderwets wordt neergezet, terwijl ze in 2009 als eerste gecombineerd race-abs toepasten​. Ook hun 2008 Fireblade was een klap in het gezicht van de gevestigde orde.

Verder hebben ze als enigste een serieuze automatische transmissie, De DN01, de NM4, een ruime selectie V4 motorblokken, een zescilinder...

Nee joh, Honda zit maar een beetje op zn gat. Luie donders.
 
Kawasaki no1, en dat terwijl ze geen enkele interessante motor in het assortiment hebben.

Je was vergeten je zin af te maken, ik help je wel even :Y :

Kawasaki no1, en dat terwijl ze geen enkele interessante motor in het assortiment hebben vind ik.
 
Je was vergeten je zin af te maken, ik help je wel even :Y :

Kawasaki no1, en dat terwijl ze geen enkele interessante motor in het assortiment hebben vind ik.

Alleen een kx450f is mooi, de rest mogen ze houden. Saai. De Toyota van de motor wereld.
 
Leuk dat Honda alsmaar als ouderwets wordt neergezet, terwijl ze in 2009 als eerste gecombineerd race-abs toepasten​. Ook hun 2008 Fireblade was een klap in het gezicht van de gevestigde orde.

Verder hebben ze als enigste een serieuze automatische transmissie, De DN01, de NM4, een ruime selectie V4 motorblokken, een zescilinder...

Nee joh, Honda zit maar een beetje op zn gat. Luie donders.

Alleen vanaf 2008 is Honda ingehaald door diverse andere merken. Als je kijkt naar de fireblades vanaf 2008 zijn deze vanaf dat moment niet zo veel verder ontwikkeld als bij de concurrent.

Wel is het zo dat deze fietsen voor de gewone sterveling nog steeds meer dan voldoende zijn en meer kunnen dan de rijder, maar het is ook een feit dat ze bij het WSBK het toch erg moeilijk hebben.
 
Waar een merk ook groot in kan zijn is de onderdelen-support voor oudere motoren. Hoe zit dat bij Kawasaki? Kun je nog lang onderdelen krijgen?
 
Leuk dat Honda alsmaar als ouderwets wordt neergezet, terwijl ze in 2009 als eerste gecombineerd race-abs toepasten​. Ook hun 2008 Fireblade was een klap in het gezicht van de gevestigde orde.

Verder hebben ze als enigste een serieuze automatische transmissie, De DN01, de NM4, een ruime selectie V4 motorblokken, een zescilinder...

Nee joh, Honda zit maar een beetje op zn gat. Luie donders.
Kennelijk verniewd Honda voor hun eigen plezier of voor een beperkte groep klanten. Als ze in Nederland de meeste motorfietsen willen verkopen is dat kennelijk niet de juiste strategie.
Ik denk dat Honda qua vormgeving een paar keer behoorlijk misgegokt heeft. En ik vraag me ernstig af of "men" op een (half) automaat zit te wachten.

Het leuke is dat de verkoopcijfers kennelijk tot competitie onder de rijders leiden. Ik als BMW rijder heb me de laatste jaren verbaast dat de 1200GS zo hoog kon staan. Het is gewoon een veel te duur lelijk hok. Ik word echt niet trot als BMW bovenaan staat, ik verbaas me voornamelijk.

Wat zeggen die lijstjes nu voor de consument?
 
Kennelijk verniewd Honda voor hun eigen plezier of voor een beperkte groep klanten. Als ze in Nederland de meeste motorfietsen willen verkopen is dat kennelijk niet de juiste strategie.
Ik denk dat Honda qua vormgeving een paar keer behoorlijk misgegokt heeft. En ik vraag me ernstig af of "men" op een (half) automaat zit te wachten.

Het leuke is dat de verkoopcijfers kennelijk tot competitie onder de rijders leiden. Ik als BMW rijder heb me de laatste jaren verbaast dat de 1200GS zo hoog kon staan. Het is gewoon een veel te duur lelijk hok. Ik word echt niet trot als BMW bovenaan staat, ik verbaas me voornamelijk.

Wat zeggen die lijstjes nu voor de consument?


Dat zijn toch in principe alle BMW motoren?
:+
 
Laat ik hem anders verwoorden. Ik kan voor een willekeurige BMW of Honda uit 1972 nog alle onderdelen bij de dealer bestellen, hoe is dat bij Kawasaki?

ik durf te wedden dat je niet voor alle Honda's/BMW's uit '72 ALLE onderdelen nog kan bestellen.

net zoals bij alle merken verondestel ik : zolang er genoeg vraag naar is en het opbrengt om te blijven produceren zullen ze dat doen. voor alle andere onderdelen is het wat wettelijk verplicht is (10 jaar ?) en tot de voorraad strekt daarna.
 
Laatst bewerkt:
ik durf te wedden dat je niet voor alle Honda's/BMW's uit '72 ALLE onderdelen nog kan bestellen.

net zoals bij alle merken verondestel ik : zolang er genoeg vraag naar is en het opbrengt om te blijven produceren zullen ze dat doen. voor alle andere onderdelen is het wat wettelijk verplicht is (10 jaar ?) en tot de voorraad strekt daarna.
Zoawel BMW als Honda hebben een programma waarmee ze specifieke onderdelen volgens originele specificaties laten aanmaken. Alle onderdelen is misschien overdreven maar de fabrikanten hechten er waarde aan dat er zoveel mogelijk motoren (en auto's) blijven rijden. Er blijft geen Dream of R51 in de schuur vanwege een ontbrekend lager in exotische afmetingen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan