Gevaar van een droge ketting

Tricker89

MF'er
5 jan 2017
53
3
Beste leden,

Kon mijn vraag zo niet via de zoekfunctie en google vinden. Wat is het gevaar van een (te) droge ketting? M.a.w. hoe erg is het om een dag te gaan rijden (+- 100km, recreatief) als de ketting wellicht aan de droge kant staat? Het betreft een Yamaha R6 (2004) trouwens.

Via die weg kwam ik eigenlijk met de vraag, hoe erg is een (te) droge ketting, wat voor gevaar brengt dit? Dit is uiteraard geen vrijkaartje om nooit meer die ketting te gaan smeren :+ maar puur grote :? als ik er over nadacht.
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je?
O-ringen e.d zijn afdichtingen..

Of bedoel je o-ringen op andere delen van een motor?
Dat is nogal een verschil, een o-ring op een ketting kan veelvuldig te lijden hebben van regen, wind, stof, modder, zand enz.
Ik heb ook een o-ring bij de voortandwielas van mn exc, maar die is wat beter beschermd en wordt bij installatie ook ff ingesmeerd.


en waarom doe je dat dan alleen bijeen ketting , en niet bij andere oringen od rubber afdichtingen?
 
Laatst bewerkt:
Dus jij denkt dat het smeren zin heeft on de interne delen te smeren,,,
Dat vergeet dus maar, het enige wat je smeert bij het invetten van de/een o-x-z-ring ketting zijn de contactvlakken van de rollen op de kettingwielen, en de zijkanten van de schakels op de kettingwielen, waarbij de rollen vrijwel geen schuifcontact maken, en de schakels wel schuifcontact ( als de ketting niet goed is uitgelijnd)...
Al smeer je er nog zoveel vet op , dit zal bij een afgesloten ketting nooit je binnenste bereiken, die ringen werken als keerringen, net als bij dichte lagers, je voorvork, je remcilinders enz enz

:^

Maar ts heeft zijn antwoord al gevonden dus kan dit topic op slot
 
Dus jij denkt dat het smeren zin heeft on de interne delen te smeren,,,
Dat vergeet dus maar, het enige wat je smeert bij het invetten van de/een o-x-z-ring ketting zijn de contactvlakken van de rollen op de kettingwielen, en de zijkanten van de schakels op de kettingwielen, waarbij de rollen vrijwel geen schuifcontact maken, en de schakels wel schuifcontact ( als de ketting niet goed is uitgelijnd)...
Al smeer je er nog zoveel vet op , dit zal bij een afgesloten ketting nooit je binnenste bereiken, die ringen werken als keerringen, net als bij dichte lagers, je voorvork, je remcilinders enz enz

http://www.didchain.com/images/xRingStreet2.jpg
Bekijk de tekening eens goed , de rollen op de kettingwielen kunnen wel iets olie of vet gebruiken lijkt me.
 
Terug
Bovenaan Onderaan