Crossmotoren

Rococo

MF'er
7 nov 2016
58
0
Almere
Hey ,
Ik heb laatst een yz 125 uit '89 gekocht om te beginnen met crossen,nou valt de power me erg tegen en vroeg me af wat ik het beste kan halen.Een 250cc 2t / 250cc 4t of een 125cc 2t (ik ben van plan om boven het bj 2010 er een te gaan halen maar weet niet of de power van een 125cc 2t veel veranderd is in die 20/30 jaar.Denk het wel maar graag jullie reactie , ik zat zelf te denken aan een 250cc 2t honda of kawasaki.
 
De power van een crosser hangt meestal meer af van zijn technische staat. Ook een +2010 kan belabberd lopen en weinig vermogen leveren. Hoe is de staat van deze?
 
Niet zo heel goed ik ga morgen naar de zuiger kijken want die is sowieso aan vervanging toe, voorderest wil ik er niet veel geld aan uitgeven op een nieuwe zuiger na
 
Idd idd

Ik zou zeggen gewoon gaan proefrijden, over een paar uur uur begint de KTM dag bij mulders motoren die mensen kunnen.je ook van informatie voorzien

Als het enkel een zuiger was waar je naar moet omkijken zodat ie weer als nieuw is, dan zou het een goedkope hobby zijn. Helaas in de praktijk...
 
Als het enkel een zuiger was waar je naar moet omkijken zodat ie weer als nieuw is, dan zou het een goedkope hobby zijn. Helaas in de praktijk...
Aan welke prijzen moet ik denken dan en onderhoud Is bij crosser toch met een uren interval inplaats van km''s?
 
Uren is alleen bij een 2-takt Oen.


Een 4-takt vergt geloof ik minder onderhoud in het begin maar het gemiddelde qua prijs is op het eind ongeveer hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet wel dat een 250cc 4 takt crosser niet tegenvalt, die dingen zijn sneller dan dat ik verwachtte, is een 250cc 2 takt natuurlijk wel sneller, maar bij zo'n 4 takt kan je lekker zonder te veel na te denken het gas los trekken zonder dat ie gelijk helemaal recht op staat, en toch komt het heel aardig van zijn plek.
 
denk dat je met die "niet te veel geld uitgeven" instelling beter van crossbanen weg kan blijven en lekker op weilandjes kunt gaan vlammen.

Als je echt gaat crossen, niet eens wedstrijden komt er om de zoveeltijd een klets onderhoud aan. Ketting, tandwielen, remblokken, luchtfilters en er dan nog niet vanuitgaan dat je valt en hendels en dergelijke afbreken...
 
4t gaat ook gewoon met uren, alleent is een 2t makkelijker zelf te doen zuigertje wisselen enzo ( vind ik) banden/ketting/rem blokkies/olie vervessen dat blijft wel door gaan hoor
 
Ik bedoelde dat ik aan deze motor niet teveel geld wil uitgeven , zou een beetje zonde zijn als ik er binnenkort toch niet meer op ga rijden.
 
Uren is alleen bij een 2-takt Oen.


Een 4-takt vergt geloof ik minder onderhoud in het begin maar het gemiddelde qua prijs is op het eind ongeveer hetzelfde.

Onzin, een 4-takt crosser onderhoud je ook gewoon op uren.

Ik zou overigens bij een >2010 crosser kijken voor een 300cc 2-takt.
 
Volgens mij mag een 2-takt niet overal meer komen? Milieuboycot..

Uren is alleen bij een 2-takt Oen.


Een 4-takt vergt geloof ik minder onderhoud in het begin maar het gemiddelde qua prijs is op het eind ongeveer hetzelfde.

Je plaatst 2X een reactie in dit topic en 2X de grootste onzin die ik heb gelezen. Als je geen kennis van zaken hebt ga dan geen dingen roepen wat een ander op het verkeerde been brengt.
 
Even voor de duidelijkheid, de power (PK's) van een 125 2t of een 250 4t zijn nagenoeg gelijk. Echter heb je met een 4t meer koppel onderin. Het is heel anders rijden. Gas dicht met een 4t is alsof je remt. Een 2t dendert door en moet je op toeren houden om het vermogen optimaal te benutten.

Onderhoud van een 4t is duurder. Een zuiger van een 2t moet misschien sneller vervangen worden (5-10 uur eerder naar gelang rijstijl) maar je hebt bij een 4t ook kleppen en distributieketting. Ook moet je vaker olie wisselen bij een 4t met filters waardoor het onderhoud in totaal duurder uit zal komen.

Zomaar een vraag, wil je er mee de crossbaan op? Zo niet dan kun je wellicht het beste een enduro kopen. Deze hebben wat minder vermogen (wel veel meer dan je huidige waarschijnlijk) maar hebben een veel hogere onderhoudsinterval.

Succes met je keuze!
 
Even voor de duidelijkheid, de power (PK's) van een 125 2t of een 250 4t zijn nagenoeg gelijk. Echter heb je met een 4t meer koppel onderin. Het is heel anders rijden. Gas dicht met een 4t is alsof je remt. Een 2t dendert door en moet je op toeren houden om het vermogen optimaal te benutten.

Onderhoud van een 4t is duurder. Een zuiger van een 2t moet misschien sneller vervangen worden (5-10 uur eerder naar gelang rijstijl) maar je hebt bij een 4t ook kleppen en distributieketting. Ook moet je vaker olie wisselen bij een 4t met filters waardoor het onderhoud in totaal duurder uit zal komen.

Zomaar een vraag, wil je er mee de crossbaan op? Zo niet dan kun je wellicht het beste een enduro kopen. Deze hebben wat minder vermogen (wel veel meer dan je huidige waarschijnlijk) maar hebben een veel hogere onderhoudsinterval.

Succes met je keuze!


Uh, een 250cc 4 takt heeft grof gezegd zo'n 8 pk meer dan een 125cc 2 takt, dat is zo'n 20%, en das op zo'n bedrag best een verschil.
Een 2 takt heeft grof gezegd bijna 2 maal het koppel van een 4 takt, dus dat zal ongeveer gelijk liggen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan