Knoeien met polyester

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.603
10.694
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik heb aardig ervaring met het lamineren van koolstof en glasvezel, maar ik moet/wil nu bezig met polyester..
Het lamineren gedeelte is niet het probleem, maar de hars is mij niet geheel duidelijk..

De blikken staan vol waarschuwingen, maar niets over toepassingen, dus ik hoop hier wat wijzer te worden, het internet levert ook niet echt de gewenste informatie op.

Ik was vanmiddag even in de hardware store (ik woon in Australie, dus ik kom hier mee weg ;) ) om te kijken wat er te koop is met betrekking tot het polyester spul.

Op de plank stond de gewone resin, en er stond gel coat, de gewone resin is vrij duidelijk, maar wat moet ik me met de gelcoat voorstellen?

Zijn er ook materialen waar polyester niet op kan worden gebruikt? Zo ja, wat/welke?


Het valt me steeds vaker op dat de verpakking vol staat met waarschuwingen en zo, maar steeds minder met de toepassingen, of gebruiksaanwijzing, is dit in NL ook zo?


Mijn dank is evenredig aan uw goedheid :)
 
Laatst bewerkt:
Als je met een mal aan de gang gaat spuit je eerst losmiddel in de mal, dan gelcoat evt met gechopte vezels of matjes dan hars, dan matjes/vezels met een chopper en daarna de matjes in spuiten/rollen met hars.
Gelcoat is zoals het woord zegt een gel die niet druipt zoals hars wel druipt, het is bovendien harder en beter glad te schuren dan hars en het vormt een waterbestendige laag zodat de polyesther beter watervast word.( belangrijk bij bv bootjes)
 
Laatst bewerkt:
In gelcoat gebruik je geen glasvezels. Als je dat doet zie je na een paar jaar de vezels door de gelcoat heenbranden.
Al je al versteviging aan gelcoat wil geven tamponeer je er vliesglas over. Hoewel ik dat nog niet bij de amateurwinkel gezien heb.
Het mooie van gelcoat is dat je scherpe hoeken in je mal kan vullen waar glasvezels moeilijk in gaan. Je kunt het ook eenvoudig kleuren. Het wit van bootjes is geen verf maar gekleurde gelcoat.
 
Laatst bewerkt:
Polyester is een styreenhars. Styreen is een oplosmiddel. Als je dus een mal maakt van een kunststof moet je dat vermijden. Piepschuim (polystyreen verdwijnt gewoon. Massieve plaat duurt iets langer. Pur en PVC gaan goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan