Korte levensduur Bougie cr125

NielsCrosser

Rookie
22 feb 2017
21
0
Goedeochtend,

Ik heb sinds 5 weken een Cr125 uit 2005 aangeschaft, hij loopt perfect, schakelt perfect al met al het is gewoon een goed motortje. Maar.. Mijn bougies begeven het steeds na zo'n 45 minuten crossen.. Op het begin gaf ik het voordeel van de twijfel, gewoon domme pech, maar nadat de 3de bougie in korte tijd er zwart uitkomt vraag ik me af of het nog aan de bougies ligt. Ik heb de bougies NGK BR8ES (zat er in toen ik hem kocht) en de NGK B9EG (gebruiken vrienden van me ook, ook allemaal 125 en een daarvan een wat oudere cr125) ik gebruik euro98 mengverhouding 1:40. (Castrol 2t olie, aangeraden door de pompstation medewerker).
Te weinig toeren is het niet, zeiden mensen eerst al eens. Maar toen ben ik alleen een paar keer boven in zijn 4 een recht pad afgereden en toen ging hij alsnog direct erna stuk..
Iemand die me hierbij kan helpen.. hartelijk dank!

Groetjes Niels!
 
Ik ga er van uit dat het een luchtgekoelde tweetact is?

Staat je carburateur wel goed? En is het de orginele of drie maten te groot? Als deze te rijk staat dan zul je naast te veel brandstof (wat koelt), ook te veel olie in je verbrandingskamer krijgen (wat de boel weer vervuild).
 
Doe eens een plaatje van wat voor kleur de falende bougie heeft?
Als hij echt zwart geroet is, staat het spul te rijk (misschien verstopte luchtfilter?)
Voor wat het waard is, ik had met NGK en mijn jawa ook geen denderende ervaring.
Probeer eens een ander merk- uiteraard wel met de juiste warmtegraad.
 
Laatst bewerkt:
Doe eens een plaatje van wat voor kleur de falende bougie heeft?
Als hij echt zwart geroet is, staat het spul te rijk (misschien verstopte luchtfilter?)
Voor wat het waard is, ik had met NGK en mijn jawa ook geen denderende ervaring.
Probeer eens een ander merk- uiteraard wel met de juiste warmtegraad.

Zo komen ze er allemaal uit, meestal nog met wat olie er aan maar deze heb ik het er afgeveegd. Luchtfilter is niet verstopt.. zit net een nieuwe in..
full
 
Laatst bewerkt:
Wat meer licht en een scherpere foto zou duidelijker zijn, maar volgens mij zit dat ding helemaal vol geroet.

Heeft jouw motor een oliepomp, of tank je mengsmering? Als het een oliepomp is, hoe is de afstelling? Als je mengsmering tankt, welke mengverhouding houd je aan?

EDIT: Beter leren lezen, je tankt 1:40 mengsmering. Lijkt me prima.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind 1:40 erg vet. Maar hij slaat zwart door een te rijk mengsel. Als het olie is zou de bougie glimmen of parels geven.
Begin dus maar te kijken naar de vlotterhoogte, sluit hij goed af en de maat van de hoofdsproeier. En een boekje zoeken zodat je in ieder geval de juiste maten en bougie kan zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind 1:40 erg vet. Maar hij slaat zwart door een te rijk mengsel. Als het olie is zou de bougie glimmen of parels geven.
Begin dus maar te kijken naar de vlotterhoogte, sluit hij goed af en de maat van de hoofdsproeier. En een boekje zoeken zodat je in ieder geval de juiste maten en bougie kan zoeken.

Ik krijg nu ook te horen dat de benzine naald 1tje omhoog moet, zou het hier iets mee te maken kunnen hebben? Of zeg je nee dat heeft hier niets mee te maken?
 
ij slaat vet omdat hij teveel benzine krijgt, denk je dan dat de naald omhoog moet? Je moet echt wat minder met pompbedienden praten.

Hahaha nee nee dat was het nu niet, een vriend van me had hetzelfde probleem en zei dat het daar wel eens aan kon liggen. Maar hij heeft een cr125 uit 89 dus daar zit ook een klein verschil in..
 
Ik ga er van uit dat het een luchtgekoelde tweetact is?

een CR125 uit 2005 luchtgekoeld ? laatste luchtgekoelde moet zo ongeveer eind jaren '70 begin '80 geweest zijn

beeld van een kapotte bougie zegt niets. als ze ineens kapot gaat, heeft ze nog ettelijke toeren de tijd om niet volledig verbrande benzine/olie aanslag te vergaren. gaat ze geleidelijk kapot heeft ze nog veel meer tijd om een slecht beeld weer te geven dat niet overeen komt met de realiteit.

8 is ok als je als een beginner rond rijdt, 9 is misschien zelfs te koud als je als een pro rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Sproeier een maat kleiner, zeker met deze buitentemperaturen. Btw motor kan nog op de "winterafstelling" staan (grotere sproeiers)
 
Laatst bewerkt:
Ehm, als je de naald omhoog doet wordt het mengsel-in het midden- nog rijker.
Tip; koop het boek 'motorfietstechniek'van Paul Klaver.

Wat ook nog kan is dat de bobine gaat doorslaan als hij warm word. Dan 'doet je bougie het ook niet'
1; boek regelen
2 andere bobine proberen. ;)
 
Sproeier een maat kleiner, zeker met deze buitentemperaturen. Btw motor kan nog op de "winterafstelling" staan (grotere sproeiers)

Kleiner snap ik, omdat ie te rijk loopt waarschijnlijk.

Maar hoe verhoudt zich dat tot deze temperaturen? dan krijg je toch juist nog minder koeling? Met mijn brommer (dus 50 cc), heb ik met lange stukken in de zomer wel eens een warmloper gehad.. Sproeier één maatje groter en het probleem was opgelost. Ik zou zeggen op erg warme dagen juist een sproeiertje groter er in.

EDIT: Met hogere temperaturen is de lucht natuurlijk iets ijler.. Maar is dat effect dusdanig groot dat je daarvoor een kleinere sproeier zou gebruiken?
 
Laatst bewerkt:
EDIT: Met hogere temperaturen is de lucht natuurlijk iets ijler.. Maar is dat effect dusdanig groot dat je daarvoor een kleinere sproeier zou gebruiken?

hoe hoger de staat van tuning, hoe gevoeliger. en een CR125 is behoorlijk performant standaard.
echte 2-takt racers/crossers hebben tabellen voor welke sproeier bij welke luchtdruk/temperatuur/luchtvochtigheid hoort.

ja, dat effect is groot.
 
Een motor die bougie's 'eet' heeft doorgaans een slechte bobine.

Bobine doormeten.

En op zijn minst even de contacten schoonmaken, met name die van de massa.

Nu je toch bezig bent..

Draai de bougie eruit, en check even de vonk.
Als er een laf oranje vonkje vanaf komt, bobine doormeten, bougiedop doormeten of vervangen.

99% zeker dat je bobine gaar is.

Bougie 8 is trouwens wel goed hoor, 9 mag ook als je erg hard rijd.
 
Bobine kan gaan doorslaan pas als hij warm is.. 'koud'doormeten zal niet waterdicht zijn.
Op de foto lijk je een NGK 'R' bougie te hebben?
Moet hij wel een bougie met extra weerstand hebben??
 
Een motor die bougie's 'eet' heeft doorgaans een slechte bobine.

Bobine doormeten.

En op zijn minst even de contacten schoonmaken, met name die van de massa.

Nu je toch bezig bent..

Draai de bougie eruit, en check even de vonk.
Als er een laf oranje vonkje vanaf komt, bobine doormeten, bougiedop doormeten of vervangen.

99% zeker dat je bobine gaar is.

Bougie 8 is trouwens wel goed hoor, 9 mag ook als je erg hard rijd.
Hoe kan een defect in de bobine de bougie slopen?
 
Hoe kan een defect in de bobine de bougie slopen?

Rare piek/dalspanningen, gevolg te vette bougies door missende slagen. etc.

Dit is basis kennis wat je hebt geleerd met brommer sleutelen.

En de 'r' bougie viel mij ook al op, weet je zeker dat die erin hoort ?

edit : hoe dan ook, check eerst eens de kleur van de vonk met een bougie waarvan je zeker weet dat deze goed is.
( ik heb voor dit soort zaken altijd een aparte 'test' bougie liggen, erg handig )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan