Suf accu vraagje

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.006
8.190
Assen
Dag mensen,
Kan een accu die een heuse rustspanning heeft van 12,7V alsnog een defect hebben waardoor hij een 'verbruiker'wordt en een deel van de laadspanning 'opeet'?
 
Als je een accuklem los maakt kan je zien of hij dan nog leeg loopt.

Ik begrijp je denk ik niet goed, Als je een klem losmaakt kan hij ook niet aan het circuit leveren?
Ik ga vandaag nog wat voor de zekerheid nameten. Als ik niets vind zal ik de accu uitwisselen.

-Voor de nieuwschierigen;
12V 150Watt AC dynamo
-accu loopt leeg/motor slaat af na tijdje stationair met licht aan.(wil dan alleen nog starten met licht uit)
-Normaliter moet de dynamo-net-voldoende vermogen leveren om de accu op spanning te houden.
-kan geen defect vinden/meten in de dynamo/laadsysteem verder..
Vandaar mijn vraag.
 
Bij stationair levert de gemiddelde dynamo maar amper genoeg hoor sammie. als dan je accu al niet te best is kan het zomaar zijn dat bij licht aan/stationair de accu zichzelf leeg laat trekken door de verbruikers.

Maar ook hier geldt, meten is weten.

benno
 
Bij stationair levert de gemiddelde dynamo maar amper genoeg hoor sammie. als dan je accu al niet te best is kan het zomaar zijn dat bij licht aan/stationair de accu zichzelf leeg laat trekken door de verbruikers.

Maar ook hier geldt, meten is weten.

benno

Hey Benno! :W (ja we kennen elkaar..)
Dank voor je repliek, maar hoe ik in dit geval moet meten dat de accu gaar is weet ik niet :$
Het enige wat ikkan verzinnen is meten/controleren dat de rest i.o is, en dan bij uitsluitsel dingen uitsluitselen.. ofzo.

Ik meet vanmiddag of er geen contactweerstand/draadbreuk zit tussen de aansluitingen van de dynamo naar de gelijkrichter.
Als dat in orde is weet ik't verder echt niet.
Het enige wat ik niet begrijp als ik de weerstand over de aansluitingen van de koolborstels- die op de sleepringen komen, ik precies 10 keer zo veel Ohm meet als ik de weerstand over de sleepringen van een losse rotor meet.

Of ik zie wat over het hoofd
of hier is wat mis?
Of ik kom hier kennis tekort.. :$
 
van een accu van 10 cm hoog, kan bv de bovenste helft niet goed meer zijn (ooit eens te lang droog gestaan ofzo). die onderste helft kan dan nog perfect werken en de accu kan normale waardes geven, maar heeft dan wel nog maar de capaciteit van een accu van 5cm hoog.

véél voorkomend probleem bij heftrucks bij firma's waar chauffeurs te lui zijn om het waterniveau te controleren of bij te vullen.
 
Laatst bewerkt:
Als je dynamo een te hoge laadspanning geeft dan gaat een deel van de energie in de electrolyse van de accu vloeistof zitten, theoretisch.
Je lichten zouden dan ook feller branden en vaker kapot gaan.

Uit je verdere beschrijving blijkt daar niets uit.


Je accu raakt leger tijdens laden dan zonder. Daaruit volgt dat je meer stroom gebruikt dan dat je maakt. Ik zou het probleem niet bij de accu zoeken maar bij de bedrading en gebruikers.
 
van een accu van 10 cm hoog, kan bv de bovenste helft niet goed meer zijn (ooit eens te lang droog gestaan ofzo). die onderste helft kan dan nog perfect werken en de accu kan normale waardes geven, maar heeft dan wel nog maar de capaciteit van een accu van 5cm hoog.

véél voorkomend probleem bij heftrucks bij firma's waar chauffeurs te lui zijn om het waterniveau te controleren of bij te vullen.
Het is een gelaccu'tje... ;)
 
..en mijn gedachtencirkeltje is rond..Het laadlampje is normaal uit met licht aan/stat rpm, dus laadspanning is hoger dan accuspanning. Nu lijkt dat anders te zijn(laadlampje kom je moeilijk bij en doet 't soms wel/niet, ga er vandaag weer wat aan proberen te doen).
Nou ja, vanmiddag eerst maar weer wat meten..voordat ik mezelf knetter pieker
 
Om even dit Topic te kapen en in te haken om een vraag te stellen: Ik lees op dit Forum wel eens dat er mensen zijn die zeggen dat als een motor accu constant aan een druppellader ligt voor maanden en maanden (winterperiode) en daarna tijdens het rij-seizoen ook nog eens elke dag, dit slecht is voor de accu.
Ik kan geen enkele onderbouwing lezen daarvoor en praat nu over mijn eigen ervaring met een Optimate druppellader die elke dag hangt aan mijn motoraccu.
Ik heb met vrijwel elke motor het zo gedaan en meegemaakt dat een accu zelfs dik 6 jaar meeging en nog steeds puik werkte.
Dus wat is nou waarheid?
Want mijn ervaring is dat het totaal NIET slecht is voor een accu om elke dag aan de druppellader te liggen omdat die druppellader de accu als het ware onderhoudt.
De druppellader ( welliswaar een goede uiteraard zoals een Optimate lader ), ontlaad iets de accu om em daarna weer vol te laden, en zo weer het riedeltje van voor af aan.
Mijninziens lijkt de accu dan te denken constant in bedrijf te zijn, en dat vinden accu's alleen maar fijn is een feit.
Wie heeft de waarheid in pacht???
Vr Gr Erwin
 
Wel, de verbindingen tussen de fasen van de dynamo naar de gelijkrichter zijn prima, ook plus- en massaverbindingen van-naar gelijkrichter en regelaar (zo'n hella 5-DR ding) zijn prima.
Als 1 van de fasen minder 'toll'zou zijn zou je verschil in weerstand meten, dat doe ik niet.

Over de rotor ben ik niet 100%.
Maar de beide sleepringen maken geen contact met massa, en tussen de beide sleepringen meet ik de voorgeschreven weerstand.

Rustspanning nog steeds 12,6V, maar zodra je het contact aan zet(zonder verlichting) duikt hij onder de 8 Volt..
Ik ben geen expert op dit gebied (vandaar ook dit topic)
..maar ik denk gare accu?
 
Wel, de verbindingen tussen de fasen van de dynamo naar de gelijkrichter zijn prima, ook plus- en massaverbindingen van-naar gelijkrichter en regelaar (zo'n hella 5-DR ding) zijn prima.
Als 1 van de fasen minder 'toll'zou zijn zou je verschil in weerstand meten, dat doe ik niet.

Over de rotor ben ik niet 100%.
Maar de beide sleepringen maken geen contact met massa, en tussen de beide sleepringen meet ik de voorgeschreven weerstand.

Rustspanning nog steeds 12,6V, maar zodra je het contact aan zet(zonder verlichting) duikt hij onder de 8 Volt..
Ik ben geen expert op dit gebied (vandaar ook dit topic)
..maar ik denk gare accu?


De rustspanning van een goede accu moet minimaal 12.8 volt zijn.
Stort de spanning al in als je alleen het contact inschakelt dan is de accu gaar inderdaad. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp je denk ik niet goed, Als je een klem losmaakt kan hij ook niet aan het circuit leveren?
Ik ga vandaag nog wat voor de zekerheid nameten. Als ik niets vind zal ik de accu uitwisselen.

-Voor de nieuwschierigen;
12V 150Watt AC dynamo
-accu loopt leeg/motor slaat af na tijdje stationair met licht aan.(wil dan alleen nog starten met licht uit)
-Normaliter moet de dynamo-net-voldoende vermogen leveren om de accu op spanning te houden.
-kan geen defect vinden/meten in de dynamo/laadsysteem verder..
Vandaar mijn vraag.
Als je accu zelf de accu leeg trekt zal hij dat ook doen als hij niet aangesloten zit.
Als je accu geladen is en je maakt de accuklem los weet je zeker dat je geen lekstroom hebt. Loopt hij dan snel leeg dan weet je zeker dat het de accu zelf is.
 
Als je accu zelf de accu leeg trekt zal hij dat ook doen als hij niet aangesloten zit.
Als je accu geladen is en je maakt de accuklem los weet je zeker dat je geen lekstroom hebt. Loopt hij dan snel leeg dan weet je zeker dat het de accu zelf is.
Nu snap ik je!
Logisch en dank, maar ik ging niet van een lekstroom uit, zeker gezie het euvel zich voordoet als de motor loopt, en deze kan dat niet zonder accu. Vandaar mijn verwarring. ;)
 
Om even dit Topic te kapen en in te haken om een vraag te stellen: Ik lees op dit Forum wel eens dat er mensen zijn die zeggen dat als een motor accu constant aan een druppellader ligt voor maanden en maanden (winterperiode) en daarna tijdens het rij-seizoen ook nog eens elke dag, dit slecht is voor de accu.
Ik kan geen enkele onderbouwing lezen daarvoor en praat nu over mijn eigen ervaring met een Optimate druppellader die elke dag hangt aan mijn motoraccu.
Ik heb met vrijwel elke motor het zo gedaan en meegemaakt dat een accu zelfs dik 6 jaar meeging en nog steeds puik werkte.
Dus wat is nou waarheid?
Want mijn ervaring is dat het totaal NIET slecht is voor een accu om elke dag aan de druppellader te liggen omdat die druppellader de accu als het ware onderhoudt.
De druppellader ( welliswaar een goede uiteraard zoals een Optimate lader ), ontlaad iets de accu om em daarna weer vol te laden, en zo weer het riedeltje van voor af aan.
Mijninziens lijkt de accu dan te denken constant in bedrijf te zijn, en dat vinden accu's alleen maar fijn is een feit.
Wie heeft de waarheid in pacht???
Vr Gr Erwin

Ik denk dat het komt om dat de ene druppellader de andere niet is. Daarbij kan een druppellader ook stukgaan en teveel gaan leveren. Ik gebruik ook een optimate en voor de zekerheid een goedkope schakelklok dit dan 1x per week op zondag morgen de lader aanzet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan