Suzuki GS450L

Bedankt :t

Vandaag ben ik "even" bij Biggelaar langsgegaan (kwartiertje daar geweest maar wel 3.5uur in de auto _O- ) voor enkele dingetjes.

De buit:

- 18inch GSX400F achterwiel
- 18inch GSX250E voorwiel
- 450L voorspatbord

Een mooie deal kunnen maken met deze uiterst vriendelijke persoon *O*

Eenmaal thuis de velgen even gepast, en zoals ik al vermoede pastte het allemaal zonder problemen. Enkel de tandwieldrager die bij het wiel zat is wat breder dus heb ik daar de orginele gebruikt.

360.jpg


360.jpg

Toch handig, zo'n middenbok


En zo ziet het er nu uit

360.jpg


Het spatbord zal waarschijnlijk wat lager moeten komen en uiteraard ingekort worden.

Ook heb ik het voorste deel van het "elektronicabakje" terug uit het frame geslepen. Het was niet zo netjes aangezien ik mijn laskunsten (die ik niet heb) daarvoor had bovengehaald en ik eerder iets wil dat demonteerbaar is. Binnenkort dus maar is beugeltjes maken waar de plaat dan aan vast komt met revetten of boutjes.

De velgen ben ik nu aan het poetsen want dat ze nog niet gecoat worden wil niet zeggen dat ze vies mogen blijven. (Eenmaal de motor volledig naar wens is gebouwd ga ik over tot coaten en detaileren,tot dan blijft het een "rolling project")

Ook heb ik ondertussen een teller, knipperlichten+weerstanden en een achterlichtje besteld. Dus met wat geluk kan ik voor nieuwjaar nog een ritje maken.

Ik zat nu even te kijken om een setje vers rubber te bestellen, alleen kom ik nogal rare dingen tegen i.v.m. de voorgeschreven maten voor mijn huidige wielen.

Dit was vroeger de situatie:

Vooraan: 3.25x19 band op een 19x1.85 velg
Achteraan: 120/80/16 band op een 16x2.15 velg

(En hiermee had ik overal net genoeg speling)

Mijn huidige velgen zijn wat smaller en daarvoor vind ik volgende opgegeven maten:

Vooraan: 3.6x18 band op een 18x1.60 velg
Achteraan:3.75x18 band op een 18x1.85 velg

In theorie zou ik dus breedere banden op smallere velgen "moeten" leggen terwijl de speling vroeger al niet zo groot was...

Dit komt trouwens gewoon van google, en daar spreken de waarden elkaar soms ook wat tegen.
Iemand advies?

Persoonlijk dacht ik dezelfde breedtes te bestellen maar dan voor 18" velgen (als die banden uberhaupt bestaan)

Fijn weekend nog iedereen :W
 
Een tijdje geleden dat ik hier nog iets gepost heb :/ Dat komt voornamelijk omdat ik ook vrij weinig gedaan heb aan de GS :X


Zoals ik al vermeld had ik wat onderdelen besteld en dat is ondertussen (uiteraard) allemaal al binnengekomen samen met nog andere dingen.

360.jpg


Wat elektronica spulletjes, de (welgekende) teller, kleine led-knipperlichtjes met bijhorende weerstandjes en een achterlicht.

360.jpg

360.jpg

360.jpg


Ik ga enkel het licht zelf gebruiken en deze in het kontje bouwen, de beugel wordt niet (volledig) gebruikt.

360.jpg


En dan nog een nieuw setje remblokken, bougies en oliefiltertje

Vorige week had ik redelijk wat tijd over (vandaar deze update) en ben ik maar wat beginnen klussen, een setje (Metzeler) banden had ik ook al gekocht en ik wou wel eens weten hoe deze eruit zagen onder de motor. Daarom heb ik de velgen eerst een flinke opknapbeurt gegeven, uiteraard met behoud van het mooie sterpatroon :9

360.jpg

Ook meteen de haakse CNC ventielen gemonteerd
360.jpg


Ik ergerde mij al een tijdje aan de verroeste schokdempers, op termijn wil ik deze vervangen door een aftermarket setje... Ik zag dat een set Hagon dempers nieteens zo duur zijn maar ik wil deze eerst eens ervaren. Daarom de dempers even uit elkaar gehaald om mooi te poestsen.

360.jpg

De roestspikkeltjes blijven uiteraard, maar het is alvast een hele verbetering :]
360.jpg



Zo zag het geheel er dan uit

360.jpg


De veren had ik in cola gelegd zodat ik tijdelijk niet meer op roestige veren moest kijken, helaas heeft dat niet zoveel geholpen, daarop stelde mijn vader voor dat hij ze viavia gratis kon laten coaten. Zoiets hoeft hij geen 2x te vragen :+

Zo kreeg ik de veren dus terug

360.jpg


En terug op de schokdempers

360.jpg

360.jpg


Ook ben ik begonnen om de voorrem onderhanden te nemen, de klauw gedemonteerd en gelukkig niets verrassend gevonden

360.jpg

360.jpg

De ontluchtingsnippel kwam er ook zonder problemen uit (waar ik niet echt op rekende)
360.jpg


Binnenkort maar eens verder werken aan het frame zodat ook alle elektronica op zijn plaats kan en afgewerkt worden, daarna staat de voorvork op de planning en eenmaal deze op de juiste lengte staat een nieuwe remleiding bestellen :W
 
Om het allemaal perfect te krijgen zit er nog wel wat werk aan, maar het is inderdaad wel een mooie verbetering tot nu toe :]

De laatste tijd heb ik voornamelijk aan het frame verder gewerkt, zoals hier waarschijnlijk wel ergens te lezen is had ik "bakjes" gemaakt voor de elektronica en accu. Het voorste gedeelte daarvan had ik al eens aan het frame "gelast"maar dat was (heel) erg slecht/lelijk gedaan :N (zie onderaan)

Ook ben ik gewoon geen fan om de bakjes zomaar aan het frame te lassen, ik heb liever iets wat enigszins demonteerbaar is (geen idee waarom eigenlijk, maar ik heb het liever zo _O- )

Daarom heb ik maar eens zitten snuffelen in de metaalbak en besloten beugeltjes te maken uit wat restjes hoekijzer:

Aangezien het toch een soort van bandwerk werd dit dingetje maar bovengehaald, dan ben ik nog eens vrij zeker dat het profiel recht geslepen is *O*

360.jpg


Meteen al een klein gaatje geboord, dat gaat nu net wat makkelijker

360.jpg


En dan bekom je zoiets

360.jpg

360.jpg


En nee, de CDI en Spanningsregelaar raken elkaar niet, het is enkel wat ruim afgetekend :9

De beugeltjes laten zandstralen

360.jpg


En dan wat zinkspray erover

360.jpg

Ja, ik ben te ongeduldig om op drogende verf te wachten O-)

En uiteindelijk aan de laswerken begonnen, zoals her en der te zien is probeerde ik dat vroeger zelf wel eens zonder veel succes. Gelukkig lijkt de investering in een automatisch scherm te lonen. Het kan altijd beter uiteraard maar als je alles laat doen leer je het nooit :t

360.jpg

360.jpg

360.jpg


Zoiets is de bedoeling, enkel nog even bedenken hoe ik de accu stevig op zijn plaats kan houden. Ik dacht zelf om voor en achter de accu een (geplooid) plaatje te lassen , zo kan ze in elk geval niet meer verschuiven. Daarna eens bekijken om met een rubber bandje oid de accu ook beneden te houden :P

360.jpg

360.jpg

Mijn excuses dat de foto's wat door elkaar staan :X

En om af te sluiten een fotootje van het voorste deel poging 1

360.jpg


Deze week ook maar eens de steunen voor het zitje wat beter/mooier lassen

Prettige avond nog :W
 
wat een mooi geluid op de film , van de motor er zit zo heel wat werk in zo,
foto s leuk voor later
 
Laatst bewerkt:
Lekker gewerkt! Maar eerst zinkspray en dan lassen? Dat is niet ideaal voor de kwaliteit van de lassen (insluiting van de spray) en je gezondheid (verdampte zink) ;)
 
wat een mooi geluid op de film , van de motor er zit zo heel wat werk in zo,
foto s leuk voor later
Daar schrok ik destijds ook van, ik vrees dat het vooral te maken heeft met de rotte H-verbinding en de manier waarop deze hersteld is geweest door een van de vorige eigenaars... (Een opengesneden blik errond met slangklemmen _O- )
Lekker gewerkt! Maar eerst zinkspray en dan lassen? Dat is niet ideaal voor de kwaliteit van de lassen (insluiting van de spray) en je gezondheid (verdampte zink) ;)

Dat is een gewoonte (slechte blijkbaar) die ik ooit heb aangeleerd, het idee is om toch enige bescherming te hebben op delen waar later geen verf of andere nabehandeling meer kan komen. Wanneer je 2 platen laat overlappen oid.

In dit geval is het contactoppervlak tussen beugel en frame erg miniem dus had ik het zelfs met deze gedachtegang achterwege kunnen laten, maar gewoontes leer je niet zo makkelijk af en al zeker niet als je niet weet dat het eerder een negatieve werking heeft :9

In ieder geval bedankt voor de tip, ik zal er rekening mee houden in de toekomst :Y

Gaaf project, ik ga deze verder meelezen. Leuk dat je een caferacer maakt.
Bedankt!
 
Op de spuitbus van alu/zink spray staat zelfs dat het uitstekend lasbaar is en idd uitermate geschikt om op overlappende gedeeltes te spuiten zodat er nog iets van verf tussen zit.
Gebruik het zelf ook en je hebt er totaal geen last van met lassen.
 
Op de spuitbus van alu/zink spray staat zelfs dat het uitstekend lasbaar is en idd uitermate geschikt om op overlappende gedeeltes te spuiten zodat er nog iets van verf tussen zit.
Gebruik het zelf ook en je hebt er totaal geen last van met lassen.
Dat zal er ook erg van af hangen waar je mee last. Als er met mijn TIG nog maar een spettertje verontreiniging op het staal zit dan merk je dat meteen. Met een MIG/MAG of elektrode zul je er inderdaad minder van merken. Staat er ook iets op de bus over hoe gezond het is? :)
 
Ik heb daarnet even op het busje gekeken en daar staat, los van alle beschermende kenmerken, over lassen zelf enkel dit vermeld: Puntlassen is mogelijk.

Daaruit durf ik dus te besluiten dat het niet bedoelt is waarvoor ik het gebruikte en wat eerder al gezegd werd kan ik ook bevestigen, de lucht en geur die eruit voorkomt lijkt alles behalve gezond :N

In de toekomst in soortgelijke situaties toch maar beter achterwege laten denk ik dus :9


Verder heb ik nog enkele kleine dingetjes gedaan:

De remklauw terug gemonteerd met de nieuwe blokjes, de oude waren dan wel niet volledig versleten, vervangen kan nooit kwaad. Zeker als je niets over de ouderdom/verleden kent.

360.jpg

360.jpg


De voorband lekte tussen de hiel van de band en de velgrand :? Ik had nochtans de velg ook aan de "binnenzijde" netjes gepoetst voor ik de band monteerde... Toch maar even nagekeken of er geen oneffenheden aan de velg waren maar dat was, zoals gedacht, niet het geval. Daarom even nagekeken waar de fout juist zat.

De band op druk gezet en met wat zeepsop de lekjes getraceerd en zowel op band als velg gemarkeerd, dan terug alle lucht uit de band gelaten en deze wat verdraaid op de velg. Toen de band terug op druk gezet en er was geen lek meer te bespeuren :9 Ik ga het toch in de gaten houden en mochten er nog lekkages opduiken haal ik de band er terug af om alles nog is na te kijken en daarna eventueel wat beadsealer ertussen.

Vooraleer ik het wiel terug monteerde even gekeken of ik uit de oude telleraandrijver geen afstandsbus kon recycleren, helaas blijkt dit één geheel te zijn dus zal ik een busje moeten draaien :)

Nu de band zijn lucht bij zich hield kon ik ook het spatbord even passen, zoals gedacht mag het wel wat zakken (18inch velg ipv 19inch) en dan komt het volgende dilemma. Tot hoever kort ik het spatbord in?

360.jpg

360.jpg


Eén ding is zeker, het moet ingekort worden. Weglaten wil ik niet vanwege stabiliteit en een brace die rond de vorkpoten komt vind ik niet echt goed ogen ;)

Ik zou het "spatgedeelte" kunnen weghalen en enkel het constructieve deel overhouden

360.jpg


En dan zou ik ongeveer zoiets bekomen

360.jpg


Of toch nog wat meer overlaten en dan zoiets bekomen

symmetrisch
360.jpg

asymmetrisch
360.jpg


Persoonlijk neig ik meer naar het voorlaatste voorbeeld (symmetrisch), ik denk toch dat geen enkel spatbord uit mijn voorbeelden veel water tegenhoudt... iemand die dit kan bevestigen of zijn voorkeur (met reden) even kan geven?

:W
 
Die zinkspray kan inderdaad bij puntlassen wel, bij plaatwerk waar je later gewoon anders niet meer aan kan. Maar gezond blijft het nog altijd niet. Gewoon lassen en achteraf de spray er over :)

Voor het spatbord ben ik persoonlijk het meeste fan van verkleind en symmetrisch, zoals jij zelf ook. Maar hey, als je toch iets anders wil doen, jouw fiets ;)
 
Laatst bewerkt:
Ook deze motor heeft de laatste tijd weer wat vorderingen gemaakt dus laat ik nog maar eens iets posten :]

Aansluitend op mijn laatste update's:

De batterij/elektronica bak heb ik verder afgewerkt en gemonteerd, ik ben eigenlijk best tevreden van het resultaat :Y Het enige wat nog moet gebeuren is 2 gaten boren om doorvoerrubbertjes in te proppen (raw en remlichtsensor) en iets om de batterij beneden te houden. De hoekjes klemmen de batterij goed vast maar ik speel liever op safe.

360.jpg

360.jpg


Toen wou ik de uitlaat eens inspecteren. Ik wist al dat hij in slechte staat was, maar niet precies hoe slecht.

De H-verbinding is rot herrinderde ik mij nog en één van de dempers had al eens kennis gemaakt met een lasapparaat.

360.jpg

En dit was de "oplossing"
360.jpg


360.jpg

De andere demper had ook zo zijn plekjes
360.jpg


Aangezien ik nog niet weet welke richting ik op wil met de uitlaat heb ik maar
tijdelijk de rotte delen verwijderd (dempers en verbinding), zo kan ik me er niet
meer aan storen.
De verbinding is wel al vervangen, latere(?) GS450 modellen gebruiken een tussenstuk om
beide bochten met elkaar te verbinden ipv één aansluitpunt. Dit heb ik nu ook.

360.jpg

Uiteraard wel ingekort :')

360.jpg


Tevens heb ik nog 2 beugels gefabriceerd, eentje voor de nummerplaat (of kenteken zoals jullie dat noemen) en een ophoging voor de tank.

Om de nummperplaathouder te construeren had ik eerder dit deel al gemaakt
360.jpg

360.jpg


Nu heb ik daarvoor nog 2 delen gemaakt en alles aan elkaar gelast

360.jpg

360.jpg

360.jpg


De hoek is waarschijnlijk niet volgens de wettelijke voorschriften, maar ik vind het best meevallen.
360.jpg

360.jpg


De tankbeugel is eerder een probeersel, zoals iedereen wel inziet is dit eigenlijk niet de juiste tank om op een caferacer te gebruiken. Te smal, te druppelvormig en hij staat erg schuin (aflopend) waardoor de mooie rechte lijn van het zitje volledig verloren gaat. Om dat laatste wat te compenseren wou ik de tank achteraan wat hoger plaatsen, dus heb ik deze beugel in elkaar geflanst

360.jpg

360.jpg


360.jpg

360.jpg


Het enige (grote) nadeel aan deze beugel is dat de tank hiermee schuin staat t.o.v. het frame. Dit moet zo omdat anders de benzinekraan het frame raakt. Ik weet dus nog niet zeker of ik deze wel degelijk ga gebruiken. Maar vanaf de zijkant gezien geeft het wel een mooiere lijn.

Origineel
360.jpg


Met ophoging
360.jpg


Beide beugels meteen laten poedercoaten

360.jpg

360.jpg


Ik heb onlangs ook een ander achterlicht gekocht, hetgene die ik had vond ik wat te dik om op het zitje te plaatsen. Nu heb ik een dunner die ook iets groter is van diameter.

Om dit te monteren heb ik het midden van het zitje bepaald

360.jpg

360.jpg

360.jpg


Verder zijn de elektriciteitswerken ondertussen bijna klaar, ik de de bekabeling van de oude teller teller opgeofferd om zo verloopstukken te maken naar de nieuwe teller en deze is nu volledig werkend.

360.jpg

360.jpg

360.jpg


Ook heb ik alvast wat geknutseld om een degelijke tellerbeugel te ontwerpen en in samenhang daarmee ook het contactslot verlaagd ipv te verplaatsten

360.jpg


360.jpg

360.jpg


Voor de beugel twijfel ik nog, mijn eerste idee was om 3 plaatje te laten uitsnijden (water of laserjet) en dan aan elkaar te lassen. Helaas ken ik daarvoor nergens een bedrijf in de buurt waarvoor ik daar terecht kan. (het kan uiteraard ook gewoon met veel slijpen, boren en vijlen)

Toen vond ik deze plaat in de ijzerbak.
360.jpg


Een beugel uit Inox, dat zou mooi zijn.. Maar wederom is de bewerking niet zo simpel, het plooien lukt wel op mijn werk.

Als laatste idee kwam 3D printen... Licht, goedkoop, makkelijk bewerkbaar bij eventuele foutjes in het ontwerp en het is meteen mooi afgewerkt. Alleen denk ik dat ik dan hier en daar wat versterkingen ga moeten aanbrengen in het ontwerp..

Iemand enig advies hierover?

Tenslotte heb ik nog de voorrem afgewerkt. Ik mistte enkele onderdelen van de remlichtschakelaar en het enige onderdeel die nog aanwezig was, had zijn beste tijd gehad dus meteen een nieuwe schakelaar besteld.

360.jpg

Het verschil
360.jpg


De onderdelen die ik niet had
360.jpg



De kabelboom is ook onderhanden genomen, alle isolatie eraf. Dit omdat ik alles wilde controleren en vooral omdat ik elektrotape haat _O-

360.jpg

360.jpg


Zoals in de meeste kabelbomen uit deze jaren vind je deze verbindingen

360.jpg


Opzich is er niks mis mee, er komen enkele kabels samen in een klemmetje of met wat soldeersel en daar zit wat tape rond.
Maar ik heb het overal veranderd naar krimpkous aangezien ik liever geen tape gebruik.

360.jpg

360.jpg


De kabelboom is uiteraard opnieuw ingepakt, dit keer met een soort plastic wrap. deze had ik expres te klein in diameter besteld. Zo spant het goed aan dacht ik maar ik die tactiek bevalt me niet zo goed dus ga ik het nog eens overdoen maar dan met de goede wrap. Vertakkingen heb ik, waar mogelijk, iets anders aangepakt. Een "netje" met wat krimpkous aan begin en einde zoals hier

360.jpg


Zo ziet het er momenteel uit onder het zadel

360.jpg

Nog niet volledig zoals ik het zou willen maar het is een begin.

Vandaag heb ik dan nog mijn nieuwe stalen remleiding gemonteerd en de voorrem ontlucht, dit in de gedachte eens een proefritje te kunnen maken. Helaas lijkt de afstelling opnieuw volledig incorrect te zijn.

Na wat zoekwerk had ik een tijdje geleden besloten om begrenzers te maken voor in de luchtfiltertjes aangezien dat de enige mogelijkheid zou zijn om deze motor met CV carbs degelijk te laten lopen (althans, volgens het wereld wijde web). Dit werkte ook zeer goed, de motor draaide erg mooi en stabiel, reageerde heel erg goed op het gas (stationair).

Daar was helaas vandaag niets meer van te merken dus ga ik mij eerst maar wat in de afstellingsmogelijkheden verdiepen :Y

De enige info die ik tot nu toe vond voor dit type motor waren:
- Andere carb's (geen idee welk type)
- Begrenzingen voor in de filters
- Geen aanpassingen nodig na het monteren van deze universele filters ( _O- )
En vooral veel mensen die info zochten maar niet vonden

Om af te sluiten nog 2 foto's van vandaag

360.jpg

360.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt!

Gezien het ontzettend wame weer hier in Belgie ben ik gisteren maar binnen gebleven, daar is het lekker fris :P en de tellerbeugel getekend:

360.jpg

360.jpg


Uiteraard wat dikker en met versteviginen tegenover de kartonnen mal.

Ik heb de beugel ook meteen laten drukken en daarnet afgehaald, voor de schamele prijs van 6€ wou ik het wel eens proberen *O*

360.jpg

360.jpg


De beugel moet her en der wel nog wat aangepast worden, dit aangezien ik geen tijd gestoken heb in de afmetingen aan te passen aan het printproces (binnenmaten worden kleiner, buiten maten groter door het afkoelen van het printmateriaal) en waarschijnlijk ook omdat mijn metingen niet zo nauwkeurig waren (3D tekening is gebaseerd op het stukje karton ipv kroonplaat)

Ondanks dit past hij nu al vrij goed

360.jpg


Let wel, de teller komt nog dichter bij de beugel eenmaal vastgeschroefd en de beugel zelf moet ook nog meer onder de kroonplaat. De sleufjes voor de contactslot-spacers zijn wat te nauw momenteel.

Deze beugel is in PLA gemaakt omdat het eerder als prototype bedoeld was, mocht deze niet sterk genoeg blijken laat ik het in een ander materiaal en opvulling printen maar stiekem heb ik wel vertrouwen in deze beugel. De toekomst zal het uitwijzen!

:W
 
Tussen het studeren en examens maken door heb ik, als ontspanning, nog wat verder gewerkt aan de GS :]

Ondertussen draait hij terug even mooi als toen ik de begrenzers had gemonteerd, de oorzaak lag bij mezelf :W Blijkbaar duw ik de filters verder op de carb's wanneer deze op de werkbank liggen dan wanneer ze op de motor zitten. Hierdoor blokkeerden de filters (deels) de luchtkanalen. De filters even losmaken en een halve centimeter naar achter monteren lost dit op, misschien toch even de filters bewerken om het in de toekomst te vermijden.

Sproeiers heb ik ondertussen ook besteld en binnen gekregen, als volgende week mijn setje circlipstangen ook binnenkomt kan ik wat met de afstelling beginnen knoeien. (De circlipstang is nodig voor de gasnaald)

De linker carburator lekte wel benzine aan de vlotterbak merkte ik, bij het aanspannen van de dop veranderde ineens de weerstand. Ik vreesde al voor de schroefdraad, gelukkig was het enkel de O-ring die volledig de geest gaf (Het is natuurlijk niet makkelijk om kracht te doseren met een 17mm steeksleutel. Meteen beide O-ringen vernieuwd en het probleempje was opgelost.

360.jpg

360.jpg


Ik was benieuwd hoe mijn 3D geprinte tellerbeugel zou passen, dus heb ik die eerst maar eens gemonteerd.

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg


Ik kan niet zeggen dat ik ontevreden ben, ik denk alleen dat het nog strakker zou zijn moest ik het contactslot elders plaatsen. Dan kan de teller wat dichter bij de kroonplaat en nog wat zakken. Misschien een werkpuntje voor de toekomst.

Om dan maar meteen het aanzicht vooraan vorm te geven heb ik het spatbord ingekort, er blijft niet veel meer van over maar dat is de bedoeling uiteraard :P Het is trouwens ook 2cm verlaagd.

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg


Vandaag kwamen er nog wat prulletjes binnen die ik besteld had:

360.jpg


Toen zag ik dit staan op de verpakking :?
360.jpg


De pootdiameter is 33mm maar verder wist ik eigenlijk de afmetingen die ik nodig had niet, dan is er uiteraard maar één goede manier om zekerheid te scheppen. Meteen de vork openhalen :Y

360.jpg

360.jpg


Het was wel eens nodig ook

360.jpg

360.jpg


De olie leek wel water qua viscositeit

360.jpg


En dan volledig uit elkaar, blijkbaar zitten er progressieve veren is... Is dit standaard bij een GS?

360.jpg


Verder ben ik de buitenpoot alvast wat aan het oppoetsen, die wordt waarschijnlijk zwart maar ik twijfel nog wat.

:W
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik nog wat verder geknutseld :Y

Alle onderdelen even gepoetst voordat alles in elkaar gaat en ook de keerring geplaatst. Ik had hier onlangs bij iemand wat gelezen over een isolatietape methode, het werkte fantastisch. Dus hierbij wil ik deze persoon daarvoor bedanken O-)

360.jpg


De linkerpoot zit nu ook terug deels in mekaar, ik moet enkel nog een spuit zoeken om het oliepeil correct te bepalen. Ook moet ik de veer nog wat inkorten, ik heb de vork namelijk 4cm verlaagd.

360.jpg


Staat mooi, met die nieuwe stofkap.

Ik ben er ondertussen vrij zeker van dat de buitenpoten zwart gaan worden, helaas kan ik die nog niet spuiten want de rechter vork moet namelijk eerst nog wat bijgewerkt worden.

360.jpg


Eén van de bevestigingspunten van het spatbord is beschadigd, het spatbord kan nog vastgezet worden op dat punt aangezien er nog wat draad overblijft. Maar het oogt natuurlijk niet zo goed :N

Nu is er toevallig JB-weld onderweg naar mij (besteld voor de KTM) dus kan ik dat er misschien voor gebruiken? Ik heb ook nog iets soortgelijks van Bison liggen (Combi Metal dacht ik) maar uit ervaring weet ik dat dat spul nogal brokkelig is en niet echt sterk.

Wat olie of vet aan de bout zodat het daar niet aan hecht was mijn plan. Op zich moet er geen draad zijn in het eerste gedeelte dus een drupje kaarsvet oid op de bout zou misschien ook een mogelijkheid zijn :?

Oplassen, boren en tappen ben ik niet echt een fan van en ik heb zelf de mogelijkheid ook niet.. Heeft iemand misschien nog een ander plan?

:W
 
Hoi Jirky,

Hoe staat het met het gs450 project, zijn er nog vorderingen ??? ik lees het hier wel. :] :]
 
Sinds de laatste update zijn er wel wat vorderingen ja, ik zal binnenkort nog eens wat foto's plaatsen.

Jirky
 
Nadat de voorpoten in elkaar zaten klopte te lijn van motor al wat beter, enkel de tank stond nog wat te schuin dus heb ik een andere beugel gemaakt.

De lijn klopt nu, los van een hoogteverschil, wel. Ideaal is het niet maar beter gaat het niet worden met deze tank.

360.jpg


Daarna heb ik het een tijdje te druk gehad om iets aan de motor te doen tot ik onlangs eens wat aan de uitlaat wou doen. Aangezien ik geen dempers vond waar ik 100% achter stond en nog steeds niet wist hoeveel ik er wou (2-2 houden of overschakelen naar 2-1) heb ik maar de simpelste en goedkoopste oplossing gehanteerd als probeersel.

Zoals eerder ergens te lezen valt had ik een stuk universele uitlaatpijp gekocht om de H-verbinding te construeren. Met het resterend gedeelte van deze buis heb ik wat geexperimenteerd en ben ik tot een resultaat gekomen waar ik verassend tevreden over ben :9

In plaats van dempers te monteren heb ik de uitlaat gewoon verlengd en achteraan voorzien van 2 ophangingspunten waar de originele dempers ook bevestigd waren.

360.jpg

360.jpg


Eenmaal op de motor

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg


Ik dacht persoonlijk dat de vollere look die je met dempers krijgt mooier ging zijn, maar eigenlijk vind ik deze dunne pijpjes ook niet mis. Het accentueert wat de lichte en speelse aspecten van de motor.

Het laatste waar ik mee bezig was is de uitlaat alsnog voorzien van dempers. Om deze reden heb ik onderstaand onderdeel 2x geconstrueerd.

360.jpg

360.jpg


De bedoeling is nu om zowel voor als achteraan de dempers te voorzien van een "lipje" met schroefdraad in. Zo kunnen deze dan in de uitlaat worden geschoven en vastgeklemd worden. Daarvoor worden ze dan uiteraard ingewikkeld in staalwol of gewone dempervulling. Anders heeft het uiteraard ook weinig nut. De uitlaat wordt zo dus ook meteen de demperhuls.

Wat deze uitlaat met de prestaties van de motor zal doen weet ik niet, maar snel zal hij nooit worden dus dat aspect boeit mij sowieso vrij weinig.

Momenteel is de motor ook al ingeschreven en verzekerd, enkel een testrit doen lukt niet vanwege de slechte afstelling van de carb's...

Ik heb al wat met de sproeier en naaldbezetting zitten klooien maar het lukt gewoon niet om de motor warm te laten lopen.

Ik vermoed dat de membramen van de carb's en dan vooral in combinatie met de open luchtfilters daar voor iets tussen zitten. Het word sowieso door velen afgeraden om deze of soortgelijke filters te gebruiken bij CV carb's. Ik overweeg om deze reden ook de aankoop van onderstaande kit:

Gs450 gs425 gs400 Mikuni vm30 kit carburetor mikuni suzuki twin carb kits cafe racer brat style

Alleen betwijfel ik of het wel de investering waard is, ze kosten tenslotte meer als wat ik voor de motor gegeven heb en ik vind er geen recenties of ervaringen over terug.

Ook ga ik met deze kit van twee 34mm carb's naar 2x 30mm wat mij ook niet erg logisch lijkt...

Wel heb ik ergens gevonden dat Mikuni VM32's ook kunnen gebruikt worden, dan zijn enkel Yamaha XS650 inlaatrubbers nodig. (Hiervan dient de hartafstand van de boutgaten dan wat te worden aangepast)

Veel stof tot nadenken dus, mocht er nu wat meer terug te vinden zijn over deze motoren zou het alvast wat vlotter gaan.

Jirky
 
Al het werk ziet er goed uit.
Zorg dat je uitlaat af is voor je de carbs gaat afstellen, anders kun je daarna weer opnieuw beginnen met een beetje pech. Je grootste probleem is waarschijnlijk de sproeiernaalden, origineel zijn die behoorlijk stomp en open filters willen spitsere. Ik heb ze toender tijd bij Tovami in Goes gehaald. Mijn motor loopt het hele toerenbereik nog steeds geweldig.
 
Dat is inderdaad wel het plan, ik probeer enkel al wat vooruit te denken :]

Heb je enkel de naalden of een volledige Tovami Kit? Die kan ik namelijk niet vinden bij hun.

Een Dynojetkit vond ik trouwens wel, al staat daar wel vermeld dat die voor bouwjaar '83 is en mij GS is dacht ik van '82. Of daar verschil inzit zou ik eens moeten nakijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan