racen op een pc40 / pc37 2017

vraagje aan de kenners:

afgelopen woensdag weer een dagje Zandvoort gedaan na 1,5 jaar hier niet gereden te hebben. Het beviel weer erg goed, alleen kan het wel wat sneller.

Op de rechte stukken leg ik het af tegen andere 600tjes en denk dat vertanding een stuk kan uitmaken. (en mijn gewicht natuurlijk ;) )
Momenteel rij ik met 15-42 wat net niet lekker uitkomt.
Het rechte stuk voor de Audi-s zit ik een fractie van een seconde in de toerenbegrenzer, zit daar zeg maar net tussen de versnellingen in. Doorschakelen verlies ik tijd en in de toerenbegrenzer natuurlijk ook. Op het rechte stuk kom ik net niet in de 6e versnelling, wat al aangeeft dat de vertanding niet in orde is :)

Welke vertanding raden jullie mij aan?

Ik heb trouwens een 600rr uit 2006 en heb afgelopen woensdag 2.09 gereden.

(edit: tandwielverhouding is 15-42!)
Afgelopen woensdag was ik ook op CPZ te vinden met de 600rr. Zoals de meeste al aan hebben gegeven kom je met 15/43 prima uit op Zandvoort en Assen.
De eerste dagen dit jaar was mijn tandwielverhouding 15/44. Dat was een probeerseltje. Prima om op snelheid mee te komen. Totdat je weer wat harder gaat rijden en dan kom je zeker aan de 15/43.

Wel makkelijk dat we het allemaal met elkaar eens zijn 8-)
 
Afgelopen woensdag heb ik twee pr's verbeterd. Zowel mijn tijd als de bandenslijtage (4 sessies met een achterband...).
Daarom heb ik maar een cadeautje voor mezelf gekocht: een K-Teck 35DDS Pro schokbreker *O* 8-)
 
let wel even op of het past met de ketting

met een 43 red je het nog wel als je de kettingspanners helemaal terug zet


met een 45 tandwiel heb ik een langere ketting gebruikt :Y
Bij TK wisten ze me al te vertellen dat 15-43 het beste zou zijn, maar heb dat zelf ook ondervonden (op Spa heb ik wel de tandwielen aangepast, maar anders eigenlijk nooit)

Ik heb combi's met zowel 16/42/43/44/45 geprobeerd en dit kon zonder de kettinglengte aan te passen.........of jouw ketting was al aan de korte kant.

Maar als jij de ketting langer moest maken, dan heb je toch een andere geometrie......en dus heel andere stuureigenschappen waardoor je de vering weer moet aanpassen??
 
Afgelopen woensdag heb ik twee pr's verbeterd. Zowel mijn tijd als de bandenslijtage (4 sessies met een achterband...).
Daarom heb ik maar een cadeautje voor mezelf gekocht: een K-Teck 35DDS Pro schokbreker *O* 8-)

zo dat gaat wel rap in 4 sessies! zie je ook een slijtagespoor of is het gewoon opgereden?

Nog 3 dagen dan mag ik ook weer op Assen, hopelijk blijft het mooie weer een beetje aanhouden :t
 
zo dat gaat wel rap in 4 sessies! zie je ook een slijtagespoor of is het gewoon opgereden?

Nog 3 dagen dan mag ik ook weer op Assen, hopelijk blijft het mooie weer een beetje aanhouden :t
Het is helaas niet zo dat ik overdreven snel rij en dat ze daarom zo hard slijten, maar er zit zowel links als rechts een enorm vreetspoor. Uiteraard rechts iets meer dan links, omdat we rechtsom rijden. Alleen het midden van de band blijft netjes :P
Waarschijnlijk is het op te lossen door de schokbreker 1 à 2mm hoger te zetten. Dan zien we daarna wel wat dat doet met de stabiliteit bij het remmen. Het schijnt wat minder te kunnen worden. Dat merken we vanzelf :P

Morgen mag ik al op Assen rijden. Vanavond maar alvast die kant op en dan ouderwets maffen in de auto. De laatste keer dat ik dat gedaan heb was tijdens een zac-wedstrijdje jaren geleden.

De vooruitzichten zien er over drie dagen nog steeds prachtig uit op Assen. Dat komt vast wel goed.
 
Morgen mag ik al op Assen rijden. Vanavond maar alvast die kant op en dan ouderwets maffen in de auto. De laatste keer dat ik dat gedaan heb was tijdens een zac-wedstrijdje jaren geleden.

De vooruitzichten zien er over drie dagen nog steeds prachtig uit op Assen. Dat komt vast wel goed.
Dik hoor, hoe laat moet je morgen? ( ik neem aan van s'ochtends tot uurtje of 5) ik ben om 14:30 vrij van werk, misschien kachel ik even langs om te komen kijken (ik woon in Groningen dus vlakbij)
 
Afgelopen woensdag was ik ook op CPZ te vinden met de 600rr. Zoals de meeste al aan hebben gegeven kom je met 15/43 prima uit op Zandvoort en Assen.
De eerste dagen dit jaar was mijn tandwielverhouding 15/44. Dat was een probeerseltje. Prima om op snelheid mee te komen. Totdat je weer wat harder gaat rijden en dan kom je zeker aan de 15/43.

Wel makkelijk dat we het allemaal met elkaar eens zijn 8-)

Ik rijd op Zandvoort met 45 achter. Ook BJ 2006, maar dan wel met een HRC bak.
Snelste rondetijd 2.02.5
Werkt tot nog toe best. En de 5e is de hoogste versnelling voor mij daar op t rechte eind.
Op assen komt er nog een tandje bij.is ook 45
 
Laatst bewerkt:
@Digger: hoe vlot doe jij een rondje cpz? Om beetje indruk te krijgen van combinatie 43 atw en jouw tempo.
 
Bij TK wisten ze me al te vertellen dat 15-43 het beste zou zijn, maar heb dat zelf ook ondervonden (op Spa heb ik wel de tandwielen aangepast, maar anders eigenlijk nooit)

Ik heb combi's met zowel
16/42/43/44/45 geprobeerd en dit kon zonder de kettinglengte aan te passen.........of jouw ketting was al aan de korte kant.

Maar als jij de ketting langer moest maken, dan heb je toch een andere geometrie......en dus heel andere stuureigenschappen waardoor je de vering weer moet aanpassen??


klopt heb ik ook gedaan ben een dag bij robin geweest

voor dat ik over ging naar 15-43
en 44 een 45 tandwiel

reed ik 16-42 toen naar 15-43 toen 44 en uit eindelijk op advies naar 15-45
en bij de laatste verhouding heb ik de ketting langer gemaakt
en de wielbasis vergroot

vering is hier op aangepast plus mijn gewicht met pak en helm
( 100 kilo ) totaal

op zolder en mettet is dit heerlijk
 
klopt heb ik ook gedaan ben een dag bij robin geweest

voor dat ik over ging naar 15-43
en 44 een 45 tandwiel

reed ik 16-42 toen naar 15-43 toen 44 en uit eindelijk op advies naar 15-45
en bij de laatste verhouding heb ik de ketting langer gemaakt
en de wielbasis vergroot

vering is hier op aangepast plus mijn gewicht met pak en helm
( 100 kilo ) totaal

op zolder en mettet is dit heerlijk

Oja dan snap ik het. Ik denk dat Assen veel meer een hogesnelheidscircuit is dan Zolder of Zandvoort. Misschien kan je met een 44 nog wel uit maar met en 45 wordt het wel heel gortig.
 
Jongens... Vraagje, als beginner ;)

Bij mijn motor zijn diverse onderdelen geborgd, zoals de olieplug / remtangen. Ook zit er tape over de loodjes van de velgen.. vanaf wanneer is dit verplicht? Als je competitie zoals ZAC gaat rijden? Dit borgdraad moet je bij onderhoud dus doorknippen en opnieuw borgen of zijn hier andere trucjes voor?

Daarnaast nog een aantal vraagjes.

Maakt het nog uit qua motorprestaties om euro 95 of 98 tanken?

Is de bandenspanning afhankelijk van het weer danwel temperatuur? Of houden jullie altijd hetzelfde aan? (ter info, ik heb pirelli superbike slicks) en nog geen warmers

En iemand hier toevallig volgende week donderdag op Assen? ;) word mijn 1e dag op de RR, ben benieuwd :Y
 
Laatst bewerkt:
Jongens... Vraagje, als beginner ;)

Bij mijn motor zijn diverse onderdelen geborgd, zoals de olieplug / remtangen. Ook zit er tape over de loodjes van de velgen.. vanaf wanneer is dit verplicht? Als je competitie zoals ZAC gaat rijden? Dit borgdraad moet je bij onderhoud dus doorknippen en opnieuw borgen of zijn hier andere trucjes voor?

Daarnaast nog een aantal vraagjes.

Maakt het nog uit qua motorprestaties om euro 95 of 98 tanken?

Is de bandenspanning afhankelijk van het weer danwel temperatuur? Of houden jullie altijd hetzelfde aan? (ter info, ik heb pirelli superbike slicks) en nog geen warmers

En iemand hier toevallig volgende week donderdag op Assen? ;) word mijn 1e dag op de RR, ben benieuwd :Y

Borgen is alleen nodig als je wedstrijden rijdt, alhoewel het altijd verstandig is om te borgen, qua veiligheid. en ja dat moet je dus steeds doorknippen en weer nieuw aanbrengen. Je hebt daar wel zon handig tangetje voor.

Bandenspanning is zeker afhankelijk van het weer/temperatuur.

ik ben er vrijdag pas. Succes!
 
Dik hoor, hoe laat moet je morgen? ( ik neem aan van s'ochtends tot uurtje of 5) ik ben om 14:30 vrij van werk, misschien kachel ik even langs om te komen kijken (ik woon in Groningen dus vlakbij)
Dit bericht had ik niet meer gelezen. De laatste sessie is de motor blijven staan vanwege de regen. Stond op het paddock ter hoogte van pitbox 13.
 
@Digger: hoe vlot doe jij een rondje cpz? Om beetje indruk te krijgen van combinatie 43 atw en jouw tempo.
2.01,5
Bij mij is de bak standaard. De HRC-bak zal hier wel het verschil maken in de tandwielverhouding. Met 15-45 zou ik aan het einde van het rechte stuk op Zandvoort in de toerenbegrenzer zitten in de 6e versnelling.
 
Jongens... Vraagje, als beginner ;)

Bij mijn motor zijn diverse onderdelen geborgd, zoals de olieplug / remtangen. Ook zit er tape over de loodjes van de velgen.. vanaf wanneer is dit verplicht? Als je competitie zoals ZAC gaat rijden? Dit borgdraad moet je bij onderhoud dus doorknippen en opnieuw borgen of zijn hier andere trucjes voor?

Daarnaast nog een aantal vraagjes.

Maakt het nog uit qua motorprestaties om euro 95 of 98 tanken?

Is de bandenspanning afhankelijk van het weer danwel temperatuur? Of houden jullie altijd hetzelfde aan? (ter info, ik heb pirelli superbike slicks) en nog geen warmers

En iemand hier toevallig volgende week donderdag op Assen? ;) word mijn 1e dag op de RR, ben benieuwd :Y


95 of 98 scheeld je in de beurs
zorg dat je niet verzuurt na 2 sessie's drink genoeg .

bandenspanning is zeker van belang en gun jezelf ook 2 rondjes om op te warmen.

verder heb er plezier aan ..

ik heb maar 1 dag gereden in 2016 laat staan dat ik dit jaar rij . ;)
 
Oja dan snap ik het. Ik denk dat Assen veel meer een hogesnelheidscircuit is dan Zolder of Zandvoort. Misschien kan je met een 44 nog wel uit maar met en 45 wordt het wel heel gortig.


;)

tandwielen worden nog een keer na besteld, 43,44 heb mijn opslag grondig moten opruimen inverband met bezichtingen met betrekking op een een eventuele verkoop.

alhoewel niet hardt loopt ..
 
Jongens... Vraagje, als beginner ;)

Bij mijn motor zijn diverse onderdelen geborgd, zoals de olieplug / remtangen. Ook zit er tape over de loodjes van de velgen.. vanaf wanneer is dit verplicht? Als je competitie zoals ZAC gaat rijden? Dit borgdraad moet je bij onderhoud dus doorknippen en opnieuw borgen of zijn hier andere trucjes voor?

Daarnaast nog een aantal vraagjes.

Maakt het nog uit qua motorprestaties om euro 95 of 98 tanken?

Is de bandenspanning afhankelijk van het weer danwel temperatuur? Of houden jullie altijd hetzelfde aan? (ter info, ik heb pirelli superbike slicks) en nog geen warmers

En iemand hier toevallig volgende week donderdag op Assen? ;) word mijn 1e dag op de RR, ben benieuwd :Y

Borgen is idd meestal alleen verplicht bij wedstrijden..........maar daar zit per competitie wel verschil in.
Voor vrijrijden (met MSL op ZV weet ik bv niet) is dat nooit nodig, aangezien mensen dan ook met hun straatmotor rijden.
Ductape over plaklood is ook een soort van borgen. (volgens mij ga je dat niet gauw merken, mocht er lood afvallen.......of er moet een kilo op zitten)

Als je een snelwisselsysteem aan de voorkant hebt, zoals TK het ook vaak heeft, hoef je niets te knippen.........je duwt de remklauwen naar buiten om het voorwiel er uit te halen.

Met 98 heb je een wat fellere motor die wat lekkerder oppakt.......ik heb zelf altijd 95 getankt (prijsverschil op 20 L was me te groot)

Bandenspanning is afhankelijk van een hoop dingen.........o.a. temperatuur, rijstijl, compound, endurance/sprintrace etc.

Probeer eerst eens netjes de racelijnen te rijden en focus om ontspannen rijden.



;)

tandwielen worden nog een keer na besteld, 43,44 heb mijn opslag grondig moten opruimen inverband met bezichtingen met betrekking op een een eventuele verkoop.

alhoewel niet hardt loopt ..
Kheb nog ergens tandwielen, remblokken, koppelingsplaatset etc. liggen......
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allen, ja komt goed, wil volgende week echt gebruiken om beetje vertrouwd te worden met de motor, en verder lekker rondcrossen :Y

Vandaag even wat gereedschap gehaald om velgen te verwisselen voor het geval het rukweer word ;) kwam er ook achter dat de remblokken voor niet heel erg overhouden. Wat adviseren jullie voor circuitgebruik? Qua prestaties en levensduur? Gesinterde ? Of iemand hier toevallig nog wat liggen? :W
 
Bedankt allen, ja komt goed, wil volgende week echt gebruiken om beetje vertrouwd te worden met de motor, en verder lekker rondcrossen :Y

Vandaag even wat gereedschap gehaald om velgen te verwisselen voor het geval het rukweer word ;) kwam er ook achter dat de remblokken voor niet heel erg overhouden. Wat adviseren jullie voor circuitgebruik? Qua prestaties en levensduur? Gesinterde ? Of iemand hier toevallig nog wat liggen? :W


gesinterde :Y ( race variant )

of de dual carbons van sbs

of top of the line de z04's of z03's van brembo
 
@ astars,

Zou je niet even voor andere bandjes kijken? Slicks zonder warmers is zoiezo een no-go, maar op een motor die je (nog) niet goed kent, is nou niet bepaald goed voor het vertrouwen.
Ik vrees dat jouw tempo (niet negatief bedoeld) nog te laag ligt voor slicks en je er geen warmte in krijgt. Wat resulteert in weinig grip -> vertrouwen.

Ik zou gaan voor een setje supercorsa's / racetecs, of een setje bandenwarmers lenen, dan begin je iig met een beetje warmte in de band, hoef je daar minder zorgen om te maken.
Met een onbekende motor op het circuit heb je wel andere dingen aan je hoofd ;)

Ik heb trouwens SBS carbon blokken, aanrader om een keer te proberen. ff je schrijven warm remmen en het zijn net ankers :}
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan