KTM LC4: Teil fünf - Team Seacow still going!

Ik kocht 'm toen met ongeveer 15.000km en bij 18 á 19.000 km liep die in de soep volgens mij. Toen toch nog wel minstens 4500km zonder problemen doorgereden voordat ik 'm verkocht.
 
Laatst bewerkt:
Dat is sh*t / pech hebben. Snap ook wel dat het een risico van tweedehandse is. Hoeveel km stond er toen op (zonder hier conclusies aan te hangen)?
zoals gezegd hangt van eigenaar conditie gebruik etc af. sommigen moeten bij 20/25k al een revisie. maar een goed onderhouden, met liefde warmgereden en niet afgetrapte zou de 40k makkelijk moeten halen. tuurlijk word er weleens een wheelie mee gedaan, als een eigenaar dit ontkent moet je die sowieso niet kopen, mja daar zijn ktms voor en ze kunnen het gelukkig wel aan met goed onderhoud.

tip 2: pas op met teruggedraaide 690's, is super populair. ;) niet meteen paranoide worden :+
 
Beste raggers,

Met een beetje geluk gaat dit binnenkort m'n vaste subforum worden.
Na mijn zoektocht naar welke motor ik zou willen blijf ik nu hangen op een 690 SM (model 07 / 08). Toch maar weer een KTM na al die jaren zonder motor :)

Ze worden her en der aangeboden met kilometer standen van rond de 20.000 met een prijs rond de 5000.

Sorry dat ook ik er (weer?) over begin, maar hoe zit het dan met de toekomst van dat blok. Hoeveel kilometer mag je ongeveer verwachten dat zo'n blok mee gaat bij normaal gebruik voordat een revisie slim / nodig is? Ik ga er dan van uit dat er eerst netjes warm wordt gereden maar dat er daarna ook mee wordt gepookt.

Hier zitten de meeste 690 eigenaren toch, wat is jullie kilometerstand en heb je al een evisie laten doen (zo ja bij welke stand)?


voor de 690 is er een speciaal topic. http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/423914/5/KTM-690-SMC-R-DEEL-8-Let-the-sun-shine-6.html

de 690 sm is toch wel een beetje het lelijke eendje van de 690's. voor iets meer heb je een smc. deze raak je ook weer veel makkelijker kwijt omdat de smc of smc-r veel populairder is dan de sm.
 
Schade valt gelukkig dik mee. Gebeurde tijdens het rijden. Krukas heeft gelukkig geen speling (op de zijwaartse na maar die valt ruim binnen de toleranties) nu alleen een andere cilinder zien te vinden van een 660

Heeft je krukas wel een geschikte slag voor de 660? Als de slag te klein is hen je geen kompressie genoeg en dat gaat niet lopen. Er zijn twee verschillende lengtes voor de krukken van de krukas.
 
Heeft je krukas wel een geschikte slag voor de 660? Als de slag te klein is hen je geen kompressie genoeg en dat gaat niet lopen. Er zijn twee verschillende lengtes voor de krukken van de krukas.

Ja hij heeft altijd perfect gelopen, volgens mij heb ik er een 660 blok uit 2002 onder hangen :?
 
zoals gezegd hangt van eigenaar conditie gebruik etc af. sommigen moeten bij 20/25k al een revisie. maar een goed onderhouden, met liefde warmgereden en niet afgetrapte zou de 40k makkelijk moeten halen. tuurlijk word er weleens een wheelie mee gedaan, als een eigenaar dit ontkent moet je die sowieso niet kopen, mja daar zijn ktms voor en ze kunnen het gelukkig wel aan met goed onderhoud.

tip 2: pas op met teruggedraaide 690's, is super populair. ;) niet meteen paranoide worden :+

Nee he... haha... oh dit helpt echt niet -O- ;(
 
voor de 690 is er een speciaal topic. http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/423914/5/KTM-690-SMC-R-DEEL-8-Let-the-sun-shine-6.html

de 690 sm is toch wel een beetje het lelijke eendje van de 690's. voor iets meer heb je een smc. deze raak je ook weer veel makkelijker kwijt omdat de smc of smc-r veel populairder is dan de sm.

Ik weet het... moet helaas wel echt op m'n budget letten. de SMC's die ik heb gezien zijn toch al snel 2K hoger in prijs. Ik heb ook het idee dat juist met die motoren nog net iets meer wordt "gespeeld" dan met het lelijke eendje, maar daar kan ik me in vergissen.
 
Spelen is niet erg, het zit hm in het onderhoud.

Als ik nu eens kijk wat ik mijn crossert allemaal aan doe. Ben omgevormd tot een koppeling 'abuser' Wat kun je daar veel mee winnen. Beste van alles een KTM koppeling wordt er niet warm of koud van.

Het is wel mijn eerste motor ooit waarvoor ik een nieuwe zuiger heb besteld. Niet dat het kapot is maar preventief wisselen. Ik heb er al 55 uur mee gereden en de laatste 30 uur gaat het toerental flink omhoog. Bovendien ben ik niet de eerste eigenaar..

Spelen is gaaf.
 
Even een vraagje aan de handige harrie's hier. Ik wil van mijn 640 SM de voorvork olie vervangen omdat ik het idee heb dat hij niet altijd 100% soepel in en uit veert.

Dat de poten uit de vork moeten ben ik achter (heb eerder ook wel eens seals vervangen van 2 andere motoren) en dat moet wel lukken.
Maar als ik mijn seals laat zitten kan ik dan makkelijk mijn veren er uit krijgen? Want om de luchtkamer te moeten moet je de veren demonteren toch?

En gewoon standaard olie en luchtkamer aanhouden voor straatgebruik toch?
 
Even een vraagje aan de handige harrie's hier. Ik wil van mijn 640 SM de voorvork olie vervangen omdat ik het idee heb dat hij niet altijd 100% soepel in en uit veert.

Dat de poten uit de vork moeten ben ik achter (heb eerder ook wel eens seals vervangen van 2 andere motoren) en dat moet wel lukken.
Maar als ik mijn seals laat zitten kan ik dan makkelijk mijn veren er uit krijgen? Want om de luchtkamer te moeten moet je de veren demonteren toch?

En gewoon standaard olie en luchtkamer aanhouden voor straatgebruik toch?

Wphb checken. Wisselt namelijk.
 
Ik heb de owners manual en de 1998-2005 repair manual maar in beiden staat niets over voorvork onderhoud helaas, iemand een idee waar ik dit zou kunnen vinden? Of die m'n vorige vraag kan beantwoorden? ;)
 
Nevermind, ik heb de Workshop manual voor de WP Frontfork 4357 4860 MX Multi Adjuster al gevonden ;)

Ze zeggen eerst dat je moet vullen tot de olie 25mm onder de 4 holes zit en later moet je nog de luchtkamer afstellen.. dat eerste zal dan wel een indicatie zijn neem ik aan, dit moet inderdaad nog zonder veer.
 
De 4860 is een closed cardridge vork. Ik ben er bijna compleet zeker van dat een 640 (of verwant type) een OPEN cardrigde vork heeft. Ook de 690 heeft een open cardridge vork. Deze vorken zijn soepeler en serieus minder geschikt voor grote sprongen/harde landingen.

Slavens racing heeft vele goede joetoep uitleg filmpjes. Wel kijken dat je het goede type neemt.

Maar slecht uitveren, dan denk ik aan sticky seals of versleten bushingen....

Hoop dat je zo verder kunt komen.
 
Meestal is het bij opencardridge zo dat je de kop van de poten afhaalt, oude olie eruitkiept, veren vangt (die lazeren eruit bij leeg kiepen) en dan nieuwe olie zet tot 12 cm onder de rand van de vork. Veren er weer in en dop erop klaar.
 
Bedankt voor je feedback!

Volgens de KTM owners manual heeft de '05 Enduro een WP 4357 MXMA Up Side Down Fork en de SM een WP 4860 MXMA Up Side Down Fork, kan er niks anders van maken ;)
Zie hier de sheet voor de 2004 die ik zo snel vond

In de handleiding staat dat de veer over de binnenste rod schuift en de Cap wordt weer vastgezet op die rod.
Luchtkamer staat voor de SM op 120mm en voor de Enduro 150mm.

Ik zal binnekort eens kijken wat ik binnenin aantref, en ik denk dat de keerringen wel wat vet kunnen gebruiken, speling zit er verder niet op gelukkig.
 
Tja dat staat er echt :P Tis te lang geleden dat ik aan die vorken gewerkt heb. Moet niet de boel door elkaar halen |(

Zal nog eens diep nadenken. Maar eerst zet ik het op en zuipen O-)
 
Sinds afgelopen week ben ik eigenaar van een ktm 525 exc uit 2003 met supermoto wielen. Gelijk de tandwielen vervangen, nieuwe ketting, olie ververst en nieuwe oliefilters. Toen ik thuis kwam met de motor zag ik pas dat de motor olie lekte, het is weleens waar niet veel, maar toch druppelt het. Bij de testrit lekte het niet en was er niks te zien. Zo te zien komt het vanaf een ge-kit stukje aan de zijkant van de deksel van het blok. Hier een foto:
full


Is dit een vaker voorkomend probleem dat het daar lekt, of is dit gewoon door een beunhaas gedaan? Zelf kan ik wel wat klein onderhoud, maar wat ik hiermee aan moet weet ik niet.

Iemand die mij iets kan vertellen hierover?
 
Die kit was voor mij al reden geweest hem niet te kopen eigenlijk.

Maar kit eraf, goed schoonmaken/ontvetten en degelijk dichten.

Tja achteraf, het is maar minimaal maar het hoort niet natuurlijk.

En hoe kan ik het degelijk dichten? Hoeft niet open gehaald te worden om het te dichten dus? Bedankt
 
Terug
Bovenaan Onderaan