Handkap niet los te krijgen (BMW F650)

Muitermoos

MF'er
18 feb 2017
34
0
Het leek zo'n simpel klusje, even de rechter handkap eraf halen om vervolgens te kijken waarom mijn remlichtschakelaar niet goed werkt. Nu ben ik al een tijd bezig om dit te doen, maar het wil me niet lukken. Hier wat foto's om te verduidelijken hoe de situatie is.
full

Dit is het bovenaanzicht, heb deze schroef al geprobeerd los te maken (zoals te zien is..). Maar deze schroef wil niet draaien omdat deze geborgd zit onder de bovenkant van de handkap, zoals te zien is in de volgende foto.
full

Hier zie je (boven de remhendel) dat het lichtkleurige deel in een sleuf ligt van het zwarte deel. De schroef kan dus alleen draaien als je het lichtkleurige deel omhoog kan schuiven, dus door de moer onder de remhendel los te draaien. Ook de borgmoer helemaal onder de handkap had ik al losgemaakt, heb er nu twee moeren tegen elkaar in gedraaid, om proberen de bout in beweging te krijgen. Dat is te zien op de volgende foto.
full

Het probleem is, dat volgens mij de moer onder de remhendel eraf moet, maar dit kan alleen door de handkap zo ver uit elkaar te buigen dat dit (denk ik) breekt. Een andere optie is dat de bovenste schroef als losse schroef in een adaptertje zit gedraaid, die zit geborgd (zilverkleurige in zwarte sleuf). In elk geval, het wil me niet lukken. Heb ook het WPHB al nageslagen, maar daar staat enkel een exploded view in van het stuurtype zonder handkappen.
Iemand enig idee?
 
Nee, dat lukt niet. De handkap zit eigenlijk vast geklemd tussen de kop van de schroef en dat lichtkleurige deel eronder. Ik heb zo'n vermoeden dat de schroef door een grotere bout heen loopt, waar dus die grote moer op zit, en waar de borging aanzit. Krijg ze alleen echt niet los van elkaar.
 
Ook al geprobeerd, en ook tegen de klok in :')

Wist niet hoe het stond met je sleutelkunsten maar heb mensen gekke dingen zien doen om bouten los te krijgen :+


Tja verder kan ik er zo ook niet veel wijzer van worden. Je zou zeggen dat het te klemmen moet zijn en dat je de boel dan los kan halen/draaien/laten schrikken.

Als dit allemaal niet lukt kan je natuurlijk altijd de boormachine nog raadplegen.
 
even wachten op Tommy dan ;)

Poeh.

De remhendel zit vast met die bus die vastzit met die grote moer (13 oid). De handkap zelf zit vast met die platte schroef, aan de andere kant een moertje er op, dat gaat in zn geheel gewoon door de bus vd ramhendel heen.

Ik weet niet zeker of die platte schroef nog een keertje in de bus vd remhendel geschroefd zit, maar als je het kleine moertje aan de onderkant vd handkap los hebt gehaald moet dat in ieder geval gewoon kunnen draaien. Als je hem kapot draait gebruik je de verkeerde maat schroevendraaier, anders probeer je het met een bithoudertje op een ratel en daar een passende platte bit in. Als ie draait maar hij komt niet omhoog is het een kwestie van eruit tikken met een drevel oid.

Je kan ook de handkap van het onderste bevestigingspunt aftrekken (dingen buigen wel enigszins), de moer 13 losdraaien en dan de handkap met bus vd remhendel eruit halen, dat schuift gewoon omhoog.
 
Ik heb een soortgelijke rempomp en de as waar het handle om draait heeft een gat van 8mm.
Als je de dubbele moer van het boutje afdraait zou je mi de bout omhoog eruit kunnen halen(met een hamer oid)
 
Heb al flink staan tikken met een drevel om de schroef/bout omhoog te tikken maar wil nog niet echt lukken. Ga het binnenkort nog maar een keer proberen, met grof geweld dan maar, vrees ik. Is het wel waard voor een werkend remlicht, toch een stukje veiligheid.
 
Update: het is gelukt :Y

De platte schroef had enkel draad op het onderste einde, waar de borgmoer op zat. Daarna kwam een stuk rond, wat in de bus zat geschoven waarmee de remhendel op zijn plek wordt gehouden. Door roest en corrosie zat deze behoorlijk (lees onmundig) vast. Laten schrikken door een hamer tegen onderzijde schroefdraad aan te houden en met een andere hamer op de platte schroefkop te slaan. Daarna even gedraaid en omhoog getikt. Helaas ziet de platte schroefkop er nu niet meer zo fraai uit door al dat gevroet met de schroevendraaier.
Schakelaartje van remlicht blijkt kapot, dus meteen maar even een nieuwe bestellen. *O*
 
Update: het is gelukt :Y

De platte schroef had enkel draad op het onderste einde, waar de borgmoer op zat. Daarna kwam een stuk rond, wat in de bus zat geschoven waarmee de remhendel op zijn plek wordt gehouden. Door roest en corrosie zat deze behoorlijk (lees onmundig) vast. Laten schrikken door een hamer tegen onderzijde schroefdraad aan te houden en met een andere hamer op de platte schroefkop te slaan. Daarna even gedraaid en omhoog getikt. Helaas ziet de platte schroefkop er nu niet meer zo fraai uit door al dat gevroet met de schroevendraaier.
Schakelaartje van remlicht blijkt kapot, dus meteen maar even een nieuwe bestellen. *O*

Je kan alle boutjes gewoon los bestellen bij de dealer, voor 3u besteld is volgende dag binnen mits op voorraad. En die boutjes kosten ook geen japans geld (dus geen 4 euro per bout/moer).
 
Thanks voor de hulp :)
Zal een keer langsrijden bij de BMW dealer inderdaad.
Zag trouwens dat die remlichtschakelaar van officiële bmw dealer rond de 60 euro kost, dus na wat research een set vergelijkbare schakelaars gevonden voor veul minder. Heb er nu 5 besteld voor 7 pleuro (aliexpress). Mocht er nog iemand zijn die ze nodig heeft, stuur me een pb. Zal ze ook nog wel op de verkoopafdeling zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan