Honda CB80 --> 125T

Racertje of Scrambler/Tracker

  • Racertje

    Stemmen: 4 25,0%
  • Scrambler/Tracker

    Stemmen: 2 12,5%
  • Bier

    Stemmen: 3 18,8%
  • Zoek het lekker uit

    Stemmen: 7 43,8%

  • Totaal aantal stemmers
    16
Ja, doorspoelen en schoonspoelen etc. moet ook nog doen, maar eerst wil ik de tank dicht hebben.
Misschien dat ik er dan later ook voor kies om er tankcure in te doen.

Ik maak het mezelf altijd graag moeilijk :+

Trouwens vandaag nieuw gereedschap binnen, automatische lashelm *O*

Moet hem nog wel uittesten, maar de komende dagen niet echt tijd voor, misschien zondag :)
 
Kop en cilinders eraf, blok splitsen, etc. plaatjes !

full


full


full


full



Valt me toch een beetje tegen van Soichiro Honda, nokkasketting spanner is niet te vervangen zonder het blok te splitsen, en om de gelijder te vervangen moet de cilinder eraf. Niet helemaal logisch voor een slijtage onderdeel als je het mij vraagt.
Dat heb ik wel eens vriendelijker gezien..

DSCF2639_zpssnwrh3pz.jpg


Desalniettemin is zowel de gelijder als spanner nog in goede staat, er zit nog 'flex' in, er zijn nauwelijks slijtage sporen te zien, en er is geen sprake van uitdroging van de 'rubberen' laag die erop zit. Waardoor er dus geen stukjes los zullen laten. Ik behoud deze dus :)

En het blok gesplitst, aangezien we toch bezig waren..

full


full



En nog een ander iets waar ik benieuwd naar was...
Zijn onderdelen van een CB50 en 125T (immers 2x 62cc , dus vrijwel identiek) hetzelfde ?

full



De tuimelaar houder is praktisch gelijk, alleen de constructie hoogte is verschillend, en de nokkenas lager/houder/ding , een CB50 loopt ongelagerd, en de 125T heeft een extra glijlager om de nokkenas.
De tuimelaars zelf leken mij zo op het oog identiek.

Ik ga later ook de kleppen nog vergelijken en de kleplift.

Voor de CB50 zijn bijvoorbeeld titanium kleppen en klepschoteltjes te krijgen, en voor de 125T is daar (naar mijn weten) niets voor te krijgen. Als de kleppen dus hetzelfde zijn (vrij grote kans) , is er voor de 125T ook wat opvoermogenlijkheid.
Met misschien wel als belangrijkste punt de nokkenas. Van 2 CB50 nokkenassen 1 maken, en dan flinke tuningsnokkenassen. Voor de CB50 heb je daar weer legio mogenlijkheden voor, en voor de 125T niets..

Al schijnt het trouwens wel zo te zijn dat de 125T2 nokkenas al 1 van de snelste is. Mischien dat er daarom ook niets voor te krijgen is, het kan niet beter... maarja, later maar eens lekker meten :)
 
Laatst bewerkt:
Zit zeker simpel in elkaar.

Maar vergis je niet, dit schijnt het krachtigste 125cc twin 4takt blok te zijn!
Produceert fabriek af 16pk, 14k met carbjes en contactpuntjes ! en dat anno 1980 ofzo.

Geweldig stukje techniek.

Hoe meer ik lees op internet over de 125 t2 hoe bijzonderder ik hem ga vinden. Echt een stukje high tech hoor :Y

De kop met zijn kleine uitlaatklepjes schijnt het ei van columbus te zijn.

Kleinere klepjes zorgen schijnbaar voor een snellere flow.
 
Lege en schoongemaakte cartertjes :)

full



Lagers draaiden nog soepel rond, dus niet vervangen. Drupje olie erop en klaar, niets aan doen..

Krukas terug, en notice die stomme nokkenas ketting spanner... die kan je dus nogmaals niet vervangen zonder het blok volledig uit elkaar te trekken...
Anyway, hij is nog goed en toont vrijwel geen slijtage of ouderdom, want nog goed is is nog goed..

full



Versnellingsbak terug..

DSCF2665_zpsqv1o1rs5.jpg


Daar was ik eerlijk gezegt wel even mee aan het kloten, maar dat kwam omdat ik de montage instructies niet goed volgde.. :$
Maar het werkplaatshandboek is daar ook wel erg onduidelijk in, ben je vrolijk de oliepomp aan het monteren, op de volgende pagina staat de versnellingsbak... dus wat doe je dan... eerst de oliepomp, dan de bak... nee... fout dus... allemaal van dat soort dingetjes.
Maar het is uiteindelijk gelukt *D

full



Die kon er dus later weer af :')

Een paar uur kloten verder..

full



En even tijdelijk het koppelings carter erop gezet.

full



Volgende klus is de kop, zuigers, en cilinder erop.

Daarna carters schoonmaken, spuiten, polijsten enz.

:)
 
Laatst bewerkt:
Schone zuigertje :)

full



Klepjes eruit :)

full



Klepjes en klepzeteltjes licht op elkaar ingeslepen, meer voor het formele, dan is het weer fris :)

full



En de kop van binnen en buiten schoongemaakt.

full



Schone kop versus (nog) vieze cilinders :)



Heerlijk pielen zo, alleen de oude pakkings resten eraf schrappen blijft een klote werk. Het schoot ook echt niet op B|
 
Laatst bewerkt:
Schrappen '(

full



En helemaal schoongemaakt, misschien niet zo'n duidelijke foto, maar het is weer mooi :)

DSCF2683_zpstut2poeb.jpg
 
Laatst bewerkt:
Klepjes weer 'netjes' terug...

full


full



En waarom 'netjes' ?

Nou, dat zie ik eigenlijk nu pas... de klepveren zitten, vergeleken met hoe ze zaten, verkeerd om, dwz. ondersteboven...
De relatief 'dichte' kant zit nu boven, en de meer open kant onder.
Op de bovenste foto in deze pagina kan je dat verschil goed zien.
Ik vraag me af of het zo kwaad kan, net enige wat ik me kan verzitten is dat de klepsteel misschien iets minder spat smering krijgt, maar hooguit slijt het klepsealtje daardoor iets sneller.
Zou het kwaad kunnen ? Wat denken jullie ?
Het werkboek vertelt er niets over, en de veren vielen ook nog erg keurig binnen de specs.
Ik dacht juist dat ze er zo uitkwamen, stom dat ik dat niet even gecontroleerd heb, wat ik twijfelde nog... B|

Hier kan je het ook goed zien..
Inmiddels is het dus op zijn plek gezet en getimed, buiten het nokkenastandwiel nog niks vast gedraaid, dus de koppakking is nog heel, mocht ik de klepveertjes toch weer om willen draaien...

DSCF2687_zpsqembmhyl.jpg


*zucht*

*edit*

Klote... ik ben eruit, even gegoogled, en dit zijn dus progressieve veren die schijnbaar erg vaak voorkomen op Honda's.
Een simpel oordeel is dat je zoveel mogenlijk massa (van de veer) laag (tegen de kop) wilt hebben omdat dat de boel dan stabieler houd. Een simpel technisch gegeven waar je niet over na hoeft te denken.
Met een laag revvende fiets zal het misschien niet zo spannend zijn, en die hebben waarschijnlijk ook geen progressieve veren. Echter draait dit motortje 14k, en dan maakt het opeens wel uit..

Klote, veel blunders maak ik niet, maar deze mag dus in het grote blunder topic -O-

Aan de andere kant heb ik misschien erger voorkomen, dus eigenlijk is het een halve blunder :+

Ach ja... weer wat geleerd... en jullie waarschijnlijk ook :)
 
Laatst bewerkt:
Dat met die veren ben ik ook wel eens tegen gekomen. Ik had het net op tijd door. Nu is er nog geen man overboord hoor. Ben benieuwd hoe hij gaat lopen. Een 125t is toch ook een 180 graden twin, net als de 200? Ik vind die types zelf eigenlijk wat mooier klinken dan b.v. de 350 twin, die meer als een V-twin klinkt.
 
Ja, is 180 graden.

Inmiddels de veertjes omgedraaid, de middenveren zaten ook verkeerd om...

Wel grappig, het was nu allemaal zo klaar, eruit, omdraaien kop etc weer terug, 1,5 uur bezig geweest, demonteren en monteren, tuimelaartjes ook schoongemaakt, alleen de kop bouten nog aandraaien.

Oefening baart kunst :)
 
Zo, grote mechanische werk aan de motor is klaar.

full



Nu wat delen opmaken om in de grondlak te zetten, carter deeltjes, en nog wat frame onderdelen, denk voorpoten, kroonplaat, remklauw, remankerstang, dat soort geneuzel. :)
 
Laatst bewerkt:
haha, wtf, ik moet 400USD aan photofucked betalen omdat ik alleen maar plaatjes link..
Donder op.

Ik blijf de 'plaatjes' gewoon posten, je ziet ze misschien niet. Maar misschien schrappen ze het in de toekomst nog wel en gaan de plaatjes het weer doen :)

Carter kapjes in de grondverf gezet :)

Niet veel bijzonders aan te zien.

Witte grondverf :)

DSCF2693_zpsjmvntytm.jpg


DSCF2694_zpsjs17aref.jpg
 
Ik heb hetzelfde probleem met Photobucket, maar dan op andere fora. Hier plaats ik mijn foto's direct via mijn Pc hier op de documentenlijst. Is heel makkelijk, en kost je niks, :Y
 
Ja, zeg! Zonder plaatjes ga ik niks lezen hoor! ;-)

:+

Ik zag gisteren wel dat de plaatjes na een paar uur nog te zien waren.
Dus je moet gewoon snel volgen :+

Trouwens net de cartertjes in de zilver gezet, weer mijn geliefde Moptip Silver Wheel Paint. Perfecte kleur voor de oude krak Honda'tjes :)

Nu een beetje aan het kijken om de achterbrug te verstevigen (of ik dat ga doen, volgens mij is het niet echt persee nodig) .
De orginele CB125T2 achterbrug is langer en heeft ook geen versteviging of iets.
Die van mij is korter, dus in theorie zal die ook iets stugger zijn.

Wel maak ik de achterbrug-as groter/dikker, uit me hoofd van 10 naar 14mm.

10mm asje ziet er wel erg ielig uit, en straks met die dikke 16.5pk, teller in het rood, en koppeling keihard laten schieten ( :+ ) moet het natuurlijk wel wat vertrouwderder zijn :P

Dus grotere bussen en dikkere as :)
 
Het is alweer ff geleden, maar intussen is de achterbrug sterker gemaakt, voorzien van grotere bussen en een dikkere as (14mm) . Ook is de achterbrug netjes gemaakt en staat hij in de grondverf.

Ook het frame heb ik intussen kaal gemaakt en ook in de grondverf gezet.

De voorpoten heb ik afgelopen zaterdag in de zilveren lak gezet, een officiele Honda lak.
Geen idee waarom ik die ooit had besteld.
Het is een 'fel' soort zilver, metallic achtig.
Maar persoonlijk vond/vind ik mijn 'orginele' Motip Silver Wheel Paint een stuk mooier.
Maargoed, we hadden het staan, dus dan maar gebruiken.. :)

Inmiddels is de lak voor het frame en achterbrug ook besteld, ik had eigenlijk gehoopt dat ik die vorige week vrijdag al zou krijgen, maar het duurt wat langer... Is nog steeds niet binnen :N

Als het frame dan in de lak staat kan ik rustig beginnen met opbouwen.
In ieder geval het blok erin hangen, en voorvork.
Dan nog even bandjes bestellen en dan is het geheel in ieder geval weer 'rollend'

Maar ik moet er nog wel wat aan doen hoor, ik moet nog de step beugeltjes enzo maken, standaard (beugel) erop lassen (kan ik pas doen als het blok erin zit en het geval op wielen staat)
Kontje en zadel nog kijken hoe ik dat ga doen, tank weer proberen dicht te lassen ( :') ) , clip-ons erop, achtertandwiel pas maken (ja) , goeie schokbrekers vinden en erop..

Al om al nog best veel te doen, maar het zou wel fijn zijn als het frame af is en ik in ieder geval kan beginnen met de opbouw.. meestal motiveerd dat ook weer iets meer :)
 
Dat klopt, van een mb5 is dezelfde maat.
Maar ik wil er nu wel wat betere schoks onder omdat de snelheden nu wel wat hoger zullen worden.
140km/u zoiezo.

Bandjes van deze maat die dat aankunnen is ook een belangrijk punt om rekening mee te houden.

Ik heb 1x gevoeld dat de achterband te ver opzwelde. Dat wil je niet als je net met 120 een bocht induikt :+
 
Ja fijn he ? :(

Volgende fotos doe ik wel via de mf dienst 8-)

Trouwens van de week frame enzo in de lak gezet, opbouw kan beginnen *O*
Wordt nog wel een beetje puzzelen, voetsteuntjes worden helemaal custom, standaard bevestiging moet ik waarschijnlijk nog aan het frame lassen. Nog best veel geneuzel alles bij elkaar, maar we zien wel.

Als het blok erin zit en hij op wielen staat heb ik meer beeld.

:)
 
Het vreemde hieraan is dat ik dus wel al je foto's kan zien....
:?
Zal ik het aan je doorsturen deze pagina? Kun je het zelf zien.
 
Laatst bewerkt:
Je mag het proberen...

Maar ik denk dat ik mijn fotos ook via mf ga doen, vorige fotos ook allemaal.
Wel zo mooi voor de geinteresseerde ( ja kut, weet ik veel hoe je dat schrijft? :+ )

Zo druk is het niet bezaaid met info over de 125t, dus wel zo mooi als de plaatjes werken voor future generations :)
 
Wat zie je als je mijn linkje aanklikt Edwin?
Ik zie dan de pagina met alle foto's.. En ik heb wel gedoe met photobucket en zo. En heb een gewone desktop-PC met windows8.1 en G-data als virusscanner, meer niet.
Groeten, :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan