VT1100 c2/3 Olie lekkage tip

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.829
426
VT1100 c2/3 Olie lekkage langs koelwaterslang onder het blok .
Had lichte olie lekkage onder het blok na inspectie leek het uit de dynamo deksel te komen maar dat was niet het geval het kwam uit een ronde klep oid ? Opgezocht bleek het de guide plug te zijn . Een ontwerpfoutje van Honda ;( . Blijkt dat deze plug vastgehouden wordt dmv een o ring en het frame deksel. Maar wat blijkt deze plug kan zich schuin loswrikken/bewegen en lubbert langzaam de o ring uit waardoor er olie langs de O ring kan sijpelen. Oplossing volgens Honda om de O ring jaarlijks te vernieuwen :( je moet wel behoorlijk wat handelingen verrichten en voorzichtig wezen met terug plaatsen guide plug omdat het schakelmechanisme hiermee gemoeid is . Daarnaast met hitte cement deze plug insmeren zodat deze niet kan ronddraaien.
Aangezien ik de motor recent heb en geen zin had om de boel open te gooien ben ik voor een "noodoplossing gegaan wat heel goed werkt . Men nemen een dik stuk koelwaterslang en propt dit goed strak tussen het frame en de guide plug in zodat deze ook niet meer rond kan draaien en de o ring weer afdicht. De koelwaterslang onder van de VT1100 C2/3 zelf, houd deze mooi vast en het stuk slang kan dus nergens heen en je ziet er niets van . Zit nu al een paar weken zo, en geen lekkage meer te zien . Van de winter preventief vervangen maar het stuk koelslang blijft bij mij er tussen zitten als zekering. Dat snel cement gaat op een gegeven moment weer los zitten en dan zit je weer in de bekende cirkel. Filmpjes staan op YouTube waar deze plug zich bevind (type guide plug VT1100).

OGP1.jpg
nummertje 4 en 27

OGP8.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan