HBM Low noise werkplaats compressors, ervaringen?

Harold999

MF'er
23 okt 2010
124
0
Op zoek naar een betaalbare stille compressor die veel lucht levert kwam ik de Low Noise lijn
van HBM tegen. De specs klinken echter te goed om waar te zijn dus ben ik op zoek naar ervaringen.

Wat is te goed om waar te zijn? Nou, bijv. een compressor die volgens de specs slechts 53-60db produceert bij een netto luchtopbrengst van 330L/m met een 2x750watt 4 cilindermotor, voor 449,- euro.

Een 4 cilinder, wist niet dat ze bestonden. De luchtopbrengst is ook bijzonder hoog voor het wattage. En een modelletje duurder heeft zelfs 6 cilinders.

Kennen jullie deze bijzondere reeks?

Zie onderaan de pagina: HBM machines; oa voor metaalbewerkingsmachines & houtbewerkingsmachines
 
Me net ingelezen, en ook voor een HBM compressor gekozen, mijn oude Italiaanse Concorde compressor kwam echt serieus lucht te kort.
Ik ben benieuwd, de specificaties, hopelijk zijn die niet teveel opgeleukt, zijn best goed.
Ketelinhoud 100 Liter.
Maximale Keteldruk 10 Bar.
Maximale Werkdruk 8 Bar.
Motorvermogen 2500 Watt / 3,5 Pk.
Toerental van de motor 1680 O/min.
Aantal cilinders 6.
Geluidsniveau Ca. 72 DB(A)
Bruto Luchtopbrengst 520 Liter / Minuut.
Netto Luchtopbrengst 400 Liter / Minuut.



full
 
Ik heb ook voor de keuze gestaan welke aan te schaffen, low noice of een zuiger. De verkoper vertelde mij de lownoice beter niet te gebruiken in stoffige ruimtes ivm de kunstof zuigers. Zelf dus toch maar voor een indirect aangedreven zuiger compressor
 
Me net ingelezen, en ook voor een HBM compressor gekozen, mijn oude Italiaanse Concorde compressor kwam echt serieus lucht te kort.
Ik ben benieuwd, de specificaties, hopelijk zijn die niet teveel opgeleukt, zijn best goed.
Ketelinhoud 100 Liter.
Maximale Keteldruk 10 Bar.
Maximale Werkdruk 8 Bar.
Motorvermogen 2500 Watt / 3,5 Pk.
Toerental van de motor 1680 O/min.
Aantal cilinders 6.
Geluidsniveau Ca. 72 DB(A)
Bruto Luchtopbrengst 520 Liter / Minuut.
Netto Luchtopbrengst 400 Liter / Minuut.



[afbeelding]


Bruggetje voor ezels : 100 liter/min per pk bij 10 bar, 110 liter/min per pk bij 8 bar
Comp 3,5 pk@8 bar: 3,5x 110=385 l/mi, de liters waarmee gerekend word zijn "normaal liters" oftewel liters per minuut daadwerkelijke opbrengst @ een X druk.( meestal 6 bar) teruggerekend naar atmosferische druk, als er bij de opbrengst geen NL oid staat en geen druk word opgegeven kun je verwachten dat de opgave is als het verbruik van een volkswagen: berg af, wind mee, met alle naden en kieren afgeplakt zonder berijder in een vacuum :')
Dat is ongeveer wat je per pk kunt verwachten van een zuiger compressor, PK's en einddruk zijn waar het om draait.
Met een 10 bar comp heb je iets minder druk maar meer liters en bij een model tot 8 bar heb je wat minder druk maar krijg je meer liters.
Dat betekent overigens niet dat als je een 10 bar model op 8 bar laat draaien dat je ook de luchthoeveelheid van een "echt 8 bar model" krijgt, je houd de luchtopbrengst van een 10 bar model.

een beetje "krom" is het motor toerental van 1680 rpm, emotoren op 50 Hz draaien doorgaans 1450-1500 rpm evenals de 2500 watt die doorgaans 2200 watt is.
Dat doet vermoeden dat de fabrikant de waardes opgeeft voor 60 Hz terwijl we hier 50 Hz hebben, het kan wel maar het is niet "normaal" in europa, wat je overwegend tegenkomt is 2,2 KW @ 1450 rpm.

De 400 l/m netto icm 3,5 pk is "verdacht" hoog aangezien zuiger compressoren meestal netaan/netniet de 110 l/pk regel voldoen , normaal vind je een hoger rendement alleen bij tweetraps zuigers, vane compressors en geoptimaliseerde schroefcomps maar iig niet bij multicilinder 1 traps zuiger comps die vanwege de vele koelfinnetjes en lagers een nogal laag rendement hebben.
Compressoren die wel voldoen aan de regel en dus een redelijk rendement hebben zijn bv de snaar aangedreven creemers een traps tot 8 bar en tweetraps tot 10 bar, iig laagtoerige machines met (daarom)een snaar.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is ook zo. Google liet mij een site zien waar die bewuste compressor 360 euro is.

Ik denk dat ik uitgezocht ben. Na 3 dagen ben ik er ook wel een beetje klaar mee.
Moet alleen denk ik ff een groep bij prikken dan. Kan wel. Heb ik nog ruimte voor.
De berging zit nu gedeeld met de woonkamer (was zo gedaan vanuit de bouw)
Sowieso zou ik het prettiger vinden de berging apart te hebben. Maar nog nooit veranderd. Geen zin in gehad ;)

En gezien deze jongen 3.3kw trekt. Das zowat 14 amp. blijft er niet veel over.
En dan heb ik in de winter ook nog een 2kw straal kachel :9
Die kan gelukkig ook op 1.1 of 0.6kw.

Airpress site zegt 3.3kw. verkoop sites zeggen 2.2kw. dus wat is t nou :?
Handleiding staat niet op de site van airpess. (type nr. en ketel nummer komt niet voor in de handleidingen)

Hoe bevalt deze? Krachtig genoeg om ook een haaks slijpertje een minuutje aan de praat te houden?
En wat stralen wellicht? Ding is nu in de aanbieding voor 325 euro

Bedankt, Marten
 
Hoe bevalt deze? Krachtig genoeg om ook een haaks slijpertje een minuutje aan de praat te houden?
En wat stralen wellicht? Ding is nu in de aanbieding voor 325 euro

Bedankt, Marten
Ding is bij BTS tools áltijd in de “aanbieding”
Ja bevalt goed maar ik gebruik hem echt alleen als bandenpomp en om onderdelen mee schoon te blazen maar ik ben er erg tevreden over..
 
Minuut stralen lukt zeker wel hoor.. 90 liter ketel is flink wat capaciteit..
En als ik me goed herinner blijft hij constant 6 bar leveren terwijl de motor loopt..
Maar dat hangt dan natuurlijk wel samen met het verbruik.. ik weet niet precies hoeveel mijn luchtspuit verbruikt...

Anders even in de specs kijken wat het opgebrachte L/min volume is..


Heb bij BTS ook een 30 meter haspel destijds gekocht met polyurethaan slang..
Blijft soepel bij kou en is ligt in gewicht.. ook erg tevreden over..

Afgezien her feit dat er op de draaibare koppeling de stelschroef eruit is gelopen en ik nu bijna alle lagerkogels kwijt ben.. maar daar hebben we gelukkig weer de chinezen voor ;)
 
De afweging is eigenlijk heel simpel: Wordt de huidige compressor heet?

  • Niet echt > Onderhoudsvrij
  • Redelijk heet > Oliegekoeld
  • Erg heet > Italiaans model (gescheiden motor/cilinderblok)
  • Belachelijk heet > Schroefcompressor of Hydrovane

Formaat van de ketel zal bij continu gebruik namelijk niet al te veel invloed hebben op de temp. van de motor. Probeer in ieder geval niet zo'n opgepofte machine te kopen waarbij ze een pompje voor een 25 of 50 liter machine op een 100 liter ketel schroeven.

De meesten hier weten waar ze een realistische compressor informatie PDF in Bassie en Adriaan taal kunnen downloaden.
 
De afweging is eigenlijk heel simpel: Wordt de huidige compressor heet?

  • Niet echt > Onderhoudsvrij
  • Redelijk heet > Oliegekoeld
  • Erg heet > Italiaans model (gescheiden motor/cilinderblok)
  • Belachelijk heet > Schroefcompressor of Hydrovane

Schroefcompressor en hydrovane zijn oliegekoeld. Dus worden ze nu redelijk heet of belachelijk heet? ;)
 
je snapt hem niet... de vraag is 'wordt de HUIDIGE compressor heet?'
En het antwoord op de vraag bepaalt welk type je waarschijnlijk moet nemen...

Enige nadeel van de tabel is dat je van een oilless prul in een keer naar een schroefcompressor zou moeten promoveren als het ding half staat weg te smelten onder de werkbank... de capaciteit moet dus wel een bééétje kloppen met het verbruik voor je de vraag gaat beantwoorden.
 
je snapt hem niet... de vraag is 'wordt de HUIDIGE compressor heet?'
En het antwoord op de vraag bepaalt welk type je waarschijnlijk moet nemen...

Enige nadeel van de tabel is dat je van een oilless prul in een keer naar een schroefcompressor zou moeten promoveren als het ding half staat weg te smelten onder de werkbank... de capaciteit moet dus wel een bééétje kloppen met het verbruik voor je de vraag gaat beantwoorden.

Psies. Dus als je een oliegekoeld "alles in 1" brulkikkertje hebt die het niet aan kan en dus ook loeiheet wordt, dan moet je wel naar een Italiaans model. Of als de Low Noise machine waar dit topic over gaat het net niet aan kan, dan ben je beter af met een oliegekoelde brulkikker.

Al is het wel een zeer algemeen verhaal, want een Italiaanse brulkikker houdt het heel veel langer vol dat een Chinese met dezelfde specs. Een "extra goedkope Chinees" die speciaal voor een aanbieding is gebouwd, zou ook wel eens slechter kunnen werken dan een goede kwaliteit Low Noise machine uit het zelfde land.
 
ik heb een bauger compressor
• 400 L/min aangezogen
• 8 Bar
• 3 Pk monofasig 230 V brown motor
• 2 Cil kop in gietijzer en in V vorm - 800 tr/min
• 100 L ketelinhoud
• L 1200 x B 450 x H 830 mm - 73 kg - 74DB is ook lekker stil. en is perfect voor mijn motorfiets af (droog) te spuiten na de wekelijkse wasbeurt. en ook met de slagmoersleutel slaagt hij niet constant aan als ik de bandenwissel aan de wagen doe. kortom voor een 580€ heb ik persoonlijke mening een betere compressor als die van HBM 100 Liter Professionele Low Noise Compressor. ja nu staat hij ook voor 600€ actieprijs. maar anders 899€ vind ik veel te veel geld voor die compressor.
full
 
idd, die lekt nu...

Vanavond even kijken of dat via het kraantje zelf gaat of via het 'schroefdraad'.


Om nog even op mezelf terug te komen, na een 3x gebruiken van de compressor is de zooi uit de tank via het aftap kraantje en draait het ding goed. Ik ben verder erg tevreden over de HBM low noise 30L (als sporadisch hobby gebruiker)
 
ik heb de 6 cilinder.
die heeft een luchtopbrengst van ongv 250 ltr/min.
waar mee geadverteerd word is de luchtopbrengst, maar dat is dus de aangezogen hoeveelheid lucht.
wat in de advertentie staat klopt niet helemaal.
dus die 330 moet ongv door 2 voor de luchtopbrengst.
en de compressor was idd erg stil, maar na wat straalwerk ( wat de compressor helaas niet kan bijhouden) is de machine wel wat luidruchtiger geworden.
gebruik binnenshuis is wat overdreven.
verder doet hij het wel goed gelukkig.

Poosje geleden al weer maar kun jij je nog de nozzlemaat herinneren van je straalpistool toendertijd?
Ik sta namelijk ook op het punt om een 250L/m aan te schaffen voor wat straalwerk en als ik me niet vergis past daar alleen de kleinste straalnozzle bij. Als de nozzle te groot is trekt ie het niet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan