sv650 vreemd temperatuur gedrag

zynex

Die hard MF'er
4 aug 2014
315
1
Even een technisch vraagje. Mijn sv650 heeft al enige tijd de neiging een beetje warm te worden als hij stilstaat. De temperatuur blijft dan oplopen totdat de fan aangaat en hij afkoelt. Dit hoort een sv650 in principe niet te doen. Tijdens het rijden heb ik nergens last van al fluctueert de temperatuur wel meer dan voorheen heb ik het idee, maar het blijft zo rond de 80 graden met af en toe uitschieters naar boven die dan na enkele seconden weer weggaan.

De radiator heeft een tijd geleden wel een tik gekregen, maar het probleem kwam pas later. Waar zou ik het probleem in moeten zoeken?
Radiator
waterpomp
thermostaat?

Waar zou ik het probleem als eerste zoeken en wat is het meest waarschijnlijk? Graag tips. ;)
 
Dat de temperatuur oploopt van 75-80 naar boven de 100 als je stilstaat (en de fan dan aangaat) is volkomen normaal voor elke watergekoelde brommert.

Als de radiateur een tik heeft gehad is een lek een mogelijk gevolg.

Als je vermoedt dat het koelsysteem lek is, kan je checken of:

- Het niveau in de radiateur (koud!) tot aan de vulopening is (zo niet > lekkage)
- Het expansievaatje niet leeg is (zo ja > lekkage)
 
Laatst bewerkt:
Dat de temperatuur oploopt van 75-80 naar boven de 100 als je stilstaat (en de fan dan aangaat) is volkomen normaal voor elke watergekoelde brommert.

Als de radiateur een tik heeft gehad is een lek een mogelijk gevolg.

Als je vermoedt dat het koelsysteem lek is, kan je checken of:

- Het niveau in de radiateur (koud!) tot aan de vulopening is (zo niet > lekkage)
- Het expansievaatje niet leeg is (zo ja > lekkage)

Lekken doet ie niet, dat weet ik zeker. Hij heeft namelijk de gehele winter in mijn woonkamer gestaan. :+ Niveau's van de vloeistoffen zijn ook goed en zijn een paar maanden geleden vervangen. (In de hoop misschien het probleem te verhelpen, maar er is niks verandert)

Dat oplopen van de temperatuur lijkt logisch, maar in principe gaat bij een sv650 de fan normaal gesproken nooit aan. Tenzij het echt heel warm is. Eerst kon ik de motor dan ook gewoon laten stilstaan terwijl de temperatuur hetzelfde bleef. Nu moet ik bij het stoplicht letten op de temperatuur. Dat lijkt me niet te kloppen.

met langzaam rijden (onder de 15/20 km/u) loopt de temperatuur dus behoorlijk op richting de 100 graden. Bij gas geven koelt de motor meteen weer af. Geeft iemand dit misschien inzicht? Slechte doorstroming van de radiator?
 
Laatst bewerkt:
Lekken doet ie niet, dat weet ik zeker. Hij heeft namelijk de gehele winter in mijn woonkamer gestaan. :+ Niveau's van de vloeistoffen zijn ook goed en zijn een paar maanden geleden vervangen. (In de hoop misschien het probleem te verhelpen, maar er is niks verandert)

Dat oplopen van de temperatuur lijkt logisch, maar in principe gaat bij een sv650 de fan normaal gesproken nooit aan. Tenzij het echt heel warm is. Eerst kon ik de motor dan ook gewoon laten stilstaan terwijl de temperatuur hetzelfde bleef. Nu moet ik bij het stoplicht letten op de temperatuur. Dat lijkt me niet te kloppen.

met langzaam rijden (onder de 15/20 km/u) loopt de temperatuur dus behoorlijk op richting de 100 graden. Bij gas geven koelt de motor meteen weer af. Geeft iemand dit misschien inzicht? Slechte doorstroming van de radiator?

Als de temperatuurmeter niet omhoog gaat als je stilstaat/langzaam rijdt is er pas iets mis. Snel warm worden als je stilstaat is (again) normaal gedrag. Dan zou ik eerder zeggen dat er eerst lucht in zat en nu niet meer.

Ik zou verder toch even de radiateurdop eraf draaien en kijken. Zit er een ontluchtingsnippel op de waterpomp?
 
Laatst bewerkt:
Even een technisch vraagje. Mijn sv650 heeft al enige tijd de neiging een beetje warm te worden als hij stilstaat. De temperatuur blijft dan oplopen totdat de fan aangaat en hij afkoelt. Dit hoort een sv650 in principe niet te doen. Tijdens het rijden heb ik nergens last van al fluctueert de temperatuur wel meer dan voorheen heb ik het idee, maar het blijft zo rond de 80 graden met af en toe uitschieters naar boven die dan na enkele seconden weer weggaan.

De radiator heeft een tijd geleden wel een tik gekregen, maar het probleem kwam pas later. Waar zou ik het probleem in moeten zoeken?
Radiator
waterpomp
thermostaat?

Waar zou ik het probleem als eerste zoeken en wat is het meest waarschijnlijk? Graag tips. ;)


Misschien is de radiateur erg vervuild met bv muggen, de koelende werking word dan rap minder.

Of, zie vetgemaakt gedeelte, er is misschien ergens een slecht contact van een sensor of zo.
 
De dl650 en dl1000 doen het beide, je moet je eerder zorgen maken over te veel koeling tijdens het rijden (en het niet op temperatuur komen van de olie) dan te warm bij stil staan op een warme dag.
 
Laatst bewerkt:
Mijn SV wanneer hij loopt begint met streepjes, bij de +- 40C geeft dit pas in het display weer.
Wanneer ik hem laat lopen stationair loopt de temperatuur rustig op tot de 78 graden. Dan blijft hij daar een tijdje hangen en loopt langzamer op naar de 82.
Dit komt omdat de thermostaat opent en de sloot koud water uit de radiateur dan zich mengt in het systeem.
Wanneer het weer op gaat lopen, loopt hij door tot 104 graden, dan slaat de vin in en loopt deze terug tot 99 graden. Dit blijft hij dan doen.

Wanneer je willekeurig in het verhaal even aan het gas draait (2000 rpm) dan zakt idd. even de temp omdat de waterpomp dan het water beter laat circuleren.

Mij lijkt er niets met je motor aan de hand te zijn.
 
Mijn SV wanneer hij loopt begint met streepjes, bij de +- 40C geeft dit pas in het display weer.
Wanneer ik hem laat lopen stationair loopt de temperatuur rustig op tot de 78 graden. Dan blijft hij daar een tijdje hangen en loopt langzamer op naar de 82.
Dit komt omdat de thermostaat opent en de sloot koud water uit de radiateur dan zich mengt in het systeem.
Wanneer het weer op gaat lopen, loopt hij door tot 104 graden, dan slaat de vin in en loopt deze terug tot 99 graden. Dit blijft hij dan doen.

Wanneer je willekeurig in het verhaal even aan het gas draait (2000 rpm) dan zakt idd. even de temp omdat de waterpomp dan het water beter laat circuleren.

Mij lijkt er niets met je motor aan de hand te zijn.
De dl650 en dl1000 doen het beide, je moet je eerder zorgen maken over te veel koeling tijdens het rijden (en het niet op temperatuur komen van de olie) dan te warm bij stil staan op een warme dag.

Misschien begint mijn geheugen mij al op deze leeftijd in de steek te laten. Kon me echt niet herinneren dat mijn motor ooit zo warm werd, maar als het echt niks uitmaakt ga ik er ook niet verder moeilijk over doen.

Ik kon me alleen herinneren van twee jaar geleden op de sv meeting dat iedereen zo zat te vertellen van 'bij mij is de fan nog nooit aangegaan' etc. En ook op svrider lees je alleen maar verhalen van mensen die vertellen dat hun motor nooit boven de 100 graden uitkwam en aangezien ik het ook nog nooit eerder had gezien op mijn motor dacht ik dat er iets mis was. Maarja als een dl650 en een andere sv het ook hebben...

Bedankt in ieder geval voor alle input. :)
 
Evenals als referentie: De 650 uit 2008 had 3 streepjes bij bedrijfstemperatuur en de fan ging aan bij 4 streepjes en kwam daar nooit voorbij.

De dl1000 uit 2002 heeft 2 streepjes en bij fan aan 3 streepjes en niet er voorbij.
 
Laatst bewerkt:
De 650 uit 2008 had 3 streepjes bij bedrijfstemperatuur en de fan ging aan bij 4 streepjes en kwam daar nooit voorbij.

De dl1000 heeft 2 streepjes en bij fan aan 3 streepjes en niet er voorbij.
Streepjes zijn beter dan getallen, want dan maak je je ook geen zorgen.
Zo'n verspringende koelwaterthermometer leidt alleen de aandacht af en is vaak (onterecht) reden tot bezorgdheid. Daarom staat de thermometer bij een auto altijd netjes in het midden.
 
Het gros word idd kunstmatig op 90 graden gehouden. Sport auto's (ook mijn alfa 156) geeft de huidige temperatuur aan. Die schommelt dus tussen de 80 en en 100 graden. Niks aan de hand zolang hij daar niet boven komt.

Olie hoort ook boven de 100 graden te zijn, bij 140 word het vervelender.

Zolang je dat in gedachten houd kan het geen kwaad.

Ik wil nog eens een olietemperatuurmeter op de dl1000 hebben, eens zien of ik de oliekoeler (gedeeltelijk) af moet dekken. Helaas zit er geen af fabriek schroefdraad op, dus maar eens de banjo van de ingaande slang van de oliekoeler voorzien van draad.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan