Yamaha XV Virago topic [deel II]

Weer een stapje verder met de virago, cylinders gehoond en kleppen geslepen. Ondertussen ziet mijn woonkamer eruit zoals op de foto. Vriendin is blij dat we nog niet samenwonen... Dus dat scheelt. 8-) Volgende stap is schoonmaken en spuiten van de koppen en polijsten van de overige onderdelen.

Vroeg me af of iemand weet of de forward controls van een virago 535 passen op een 750. Ben een beetje aan het zoeken naar een oplossing voor forward controls.
full
 
ik vraag me af of het kwaad kan het vliegwiel te laten zitten voor wat het is en de startkoppeling alleen te vervangen. Heeft iemand dit ook eerder gehad? Of heeft men ook maar het vliegwiel vervangen? [afbeelding]

Bij mij waren/zijn die tandjes ook schuin afgesleten. Gewoon laten zitten. ( 81-er) Knikkergeluid is half weg, heb die grote veer verwijderd van de startkoppeling en startprobleem was verholpen. Die grote veer is/was het probleem. Verder de accubak ong 2 cm naar het frame toe verbreed en een dikkere accu gemonteerd, waardoor ik meer cold crank amps ter beschikking heb. Samen met irridium bougies ( zitten er nu 7 jaar in) nooit meer startproblemen en de startmotor draait beter/sneller rond.
Wel nog beter starten en lopen door de aanschaf van een digitale ontstekingsunit van Carmo.

Let op, als je het vliegwiel verwijderd (spietje valt naar beneden.....) klapt ook je kleptiming van de nokkenasketting weg. Dat heb je niet zomaar weer voor elkaar bij het terugbouwen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo jongens,

Net een een nieuwe mosfet shindingen gelijkrichter geïnstalleerd omdat ik een lithium batterij heb. Echter, nu gaat de achterste cilinder misvuren. Met mijn multimeter heb ik een weerstand gemeten tussen de Red-Blue kabel van 155,5 ohm (goed), Green-Brown kabel meet OL (slecht). De handleiding zegt 155 Ohm tussen Br-Gr en R-L (laatste is anders dan mijn kleuren).

Mogelijk, maakte ik een fout met het verbinden van groen-groen en bruin-bruin van pick-ups naar TCI. Hoe erg is dit als ik weer de juiste verbinding maak?

Maar dus een weerstand is weg, dus mijn pick-up kapot? Kabel gebroken? Op het eerste gezicht heb ik niets verkeerd gezien aan pickups. Waar moet ik naar kijken?

TCI kapot? Kan dit ook worden opgelost? Of is dit een geval van nieuwe pick-up spoelen?

Laat het me weten en bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Heb je je gehele bekabeling veranderd/opnieuw aangelegd? Of een deel daarvan en zo ja welk deel? En hoezo verander je überhaupt iets als je een lithium accu aanlegt? Dat is helemaal niet nodig. Ik ken de problematiek van te weinig weerstand op een bobine maar heb even wat meer info nodig.
 
De gehele bedrading is nieuw, incluis M-unit.

Oude r/r was kapot. En had gelezen dat een oldskool r/r niet fijn is voor lithium batterij, vandaar mosfet shindingen r/r.
R/r vervangen omdat de batterij laadde niet, motor liep heel mooi, dus geen misvuren zoals nu.
Mogelijk dacht ik toen ook aan kapotte stator, dat is dus ook los geweest, vandaar dus ook mogelijk verkeerde verbinding vanaf pickups naar tci |(
 
Laatst bewerkt:
Aha. Zo. Even een woordenboekje ervan maken omdat er soms wat termen door elkaar worden gebruikt, engels/nederlands termen en soms een schrijffoutje. Zo kunnen de mede forumers het ook nog een beetje volgen of zelfs wellicht aansluiten ;)

R/R = Regulator staat voor Regulator/Rectifier eerder noem je het een gelijkrichter maar laten we die nu gewoon Regelaar noemen. Dat ijzeren ding (soms zwart plastic) waar stroom in en uit gaat en heet wordt bij gebruik.

Advies: Ik had die helemaal niet vervangen in beginsel voor een mosfet variant als er geen aanleiding toe was. Er zijn twee versies. De 'oude' ijzeren die koelribben heeft en de 'nieuwere' die wat kleiner is en voornamelijk zwart plastic. Werken allebei prima. Je vindt ze echt wel in de tweedehandsmarkt of op sloperijen voor rond de 25 Euro. Temeer omdat heel veel (Japanse) motorfietsmerken deze regelaar gebruikte. Naast Yamaha bijvoorbeeld ook Suzuki. Ik zou daarmee starten. Die vervangen voor een occasion exemplaar en kijken wat er gebeurt.

Mosfet Shindingen moet zijn Mosfet Shindengen = Gewoon een mosfet regelaar.

Het kan zijn dat je accu onvoldoende bijlaadt maar heb je dat ook werkelijk geconstateerd? Of ging je af op 'verhalen'? Vaak is dat bij van die dikke Amerkinaanse trikes het geval of kerstboom opgetuigde Harleys. Ik rij altijd met een Ballistic 12Cell EVO accu icm de 'oude' regelaar. Ik heb geen enkel probleem. Ik laad die overigens het liefste af en toe geballanceerd op zoals het hoort. Maar het voordeel van een Lithium batterij is dat hij nooit leegloopt bij stilstand. Ze zijn dus al veel sterker en minder probleemloos dan een normale NiCad/loodzuur accu. Tegen de tijd dat een Lipo/Lithiumbatterij leeg is als gevolg van onvoldoende bijladen moet echt heel lang zijn. Tenzij je voortdurend met allrerlei runninglights en stille verbruikers als alarmsystemen met bewegingssensoren gaat rijden uiteraard.

TCI = In Nederlands ook wel CDI unit genoemd. Is de ontstekingsunit.

Ja, die is gevoelig en bevat een printplaat in de unit. ALs je een foutje hebt gemaakt met aansluiten van bedrading kan het zijn dat die een optater heeft gehad of iets is doorgebrand. Dat zou mijn stap 2 zijn om te vervangen. Vind je ook in de occasion, maar zijn wel wat duurder vrees ik (rond de 50 Euro).

Pickups: Meten via rotaties de toeren en regelen zo stroompulsen richting bougies.

Die kunnen wel een stootje hebben want is echt niet meer dan een magneet. Daar hoef je echt niet te zoeken.

Spoel: Dynamospoel Deze werkt samen met je pickup. Maar die kan ook wel tegen een stootje. Ook nog niet daar je probleem zoeken.

Wat wel heel belangrijk is dat je de dynamo's op de juiste manier hebt aangesloten! Daar wil het nog wel eens in kleuren en dradenschema's mis gaan omdat die ook wel anders gekleurd zijn... Check dat dus ook nog even. Van bobine naar TCI etc...

Resume in volgorde:
1) Gewone ouderwetse XV regelaar installeren met originele stekkers om jezelf te verzekeren dat je de draden goed hebt. Kijken wat hij dan doet.
2) TCI unit vervangen. Kijken wat hij doet
3) Zitten draden op bobines goed?
4) Zo niet, dan hier terug komen voor nieuw advies :)

Ben benieuwd!
 
Okay, de oude regelaar was dus kapot. Vandaar een nieuwe en wel op die verhalen afgegaan van lithium en mosfet regelaar dan beter is voor de batterij. Spanning blijft nu onder controle, ging met oude regelaar naar 15+V.

Manual: zegt 155 ohm over beide pickup coils.
All TR1 service manuals - Manfred's TR1. Page - All about YAMAHA TR1. / XV1000 / XV920

Pickups voorste cilinder (#2) rood-blauw heeft een weerstand van 155 Ohms (goed).
Pickups achterste cilinder (#1) groen-bruin meet OL (slecht).

Het lijkt mij dus niet onlogisch dat met misvuren van achterste cilinder en de verkeerde meting van achterste pickup coil, daar het probleem ligt. Hoe kan ik op de pickup coil verder een diagnose stellen of hier wat veranderen?

Thanks voor alvast onderdelen opzoeken:)
 
Laatst bewerkt:
Je moet het niet in je pickups zoeken maar in je bobines. Die moeten met juiste kleur aangesloten zijn en juiste waardes weergeven. Ik vrees je TCI maar die mosfet vertrouw ik ook niet.

Maar probeer dit eens: Sluit je voorste bobine eens aan op je achterste bedrading? Wat meet je dan?

Daarna nieuwe tweedehands regelaar kopen, gevolgd door TCI. Dan zal het waarschijnlijk opgelost zijn.
 
Pickup coils is niet de bobine. Bobine is ignition coil.
Pickup coils zitten bij de dynamo in zijdeksel.

Voorste bobine op achterste bedrading aangesloten, dan doet de motor niets. Echter, niets gemeten. Dit gisteren gedaan voordat ik de meetfout bij pickup coils had gevonden.
 
Tevens, komt de mosfet regelaar niet tussen de onsteking, maar regelt alleen dat de laadspanning niet te hoog wordt?
Dus ik zie niet hoe de mosfet regelaar een probleem kan geven? Kan je dat uitleggen?
 
Dat weet ik dat je pickups niet je bobines zijn. Ik heb het ook over de bobines, niet de pickups.

Ik begin altijd ´bovenaan´ te meten. Dus hoe zit het met vonk/voltage die uit je bougie of bobine komt. Daarna ga je 'naar beneden' om uiteindelijk bij het de oorzaak uit te komen. Je zegt dat je achterste cilinder niet in orde is. Dus dan zou ik eerst je bobine omwisselen om te kijken of je bobine wel in orde is. Zo kun je ook je achterste bobine aan de voorste aansluiten en kun je een groene check bij je bobine's zetten. Die zijn dan in orde.

Dan ga je naar 'beneden'. Je plus van beide bobines komt uit je TCI. Dan ga je die doormeten. Net als je oranje draad (achterste bobine) en grijs (voorste bobine). En vervolgens ga je weer verder naar je pickups. etc.

Je spanningsregelaar staat wel degelijk in verbinding met dit geheel. Die verzorgt de juiste spanning voor het geheel. In het bijzonder je pickups. Hij regelt de spanning van je dynamo (die de pickups weer voorziet van stroom).

Zodoende.
 
Ah ja, dacht dat het door elkaar ging.

Probleem gevonden. Er was een kabelbreuk bij een van de pickup draden. Loopt nu weer goed.
 
Heeft iemand een geniale tip om onderdelen van chroom te ontdoen? De delen waarover het gaat zijn half afgebladerd. Ben namelijk bezig de nokkenasdeksels aan het schuren maar kwam niet echt ver... (heb er al eén inmiddels beschadigd door een kuiltje in te schuren en het chroom zit er nog steeds'op |( ...wonderbaarlijk) Zat te denken om zelf een poging te wagen aan elektrolyse, maar gezien de aluminium ondergrond denk ik dat ik meer kwaad dan goed doe.
 
Heeft iemand een geniale tip om onderdelen van chroom te ontdoen? De delen waarover het gaat zijn half afgebladerd. Ben namelijk bezig de nokkenasdeksels aan het schuren maar kwam niet echt ver... (heb er al eén inmiddels beschadigd door een kuiltje in te schuren en het chroom zit er nog steeds'op |( ...wonderbaarlijk) Zat te denken om zelf een poging te wagen aan elektrolyse, maar gezien de aluminium ondergrond denk ik dat ik meer kwaad dan goed doe.
Ontchromen
 
Heeft iemand een geniale tip om onderdelen van chroom te ontdoen? De delen waarover het gaat zijn half afgebladerd. Ben namelijk bezig de nokkenasdeksels aan het schuren maar kwam niet echt ver... (heb er al eén inmiddels beschadigd door een kuiltje in te schuren en het chroom zit er nog steeds'op |( ...wonderbaarlijk) Zat te denken om zelf een poging te wagen aan elektrolyse, maar gezien de aluminium ondergrond denk ik dat ik meer kwaad dan goed doe.

Zandstralen?
 
Ontchromen gaat het hem niet worden denk ik. Kan geen adresje vinden hiervoor nabij amsterdam. Maar zandstralen is een optie inderdaad! Zal kijken of ik hiervoor een bedrijfje kan benaderen.
 
Ik vraag me af of je met zandstralen chroom er af gaat krijgen.
Ik wil mijn verchroomde onderdelen straks zwart hebben. Ik weet alleen nog niet hoe dus ben benieuwd naar de oplossing.
 
Ik vraag me af of je met zandstralen chroom er af gaat krijgen.
Ik wil mijn verchroomde onderdelen straks zwart hebben. Ik weet alleen nog niet hoe dus ben benieuwd naar de oplossing.

Gaat zeker lukken. En als je ze daarna wilt spuiten is het helemaal perfect want heb je een mooi licht geruwd maar vlak oppervlak. Perfect voor de lak!
 
Hoi motorvrienden,

Graag doe ik een beroep op jullie expertise… ik kom er namelijk even niet meer uit.

Probleem: mijn Yamaha XV500 wil niet harder dan een km/h of 100. Hij begint in de 4de en 5de versnelling bij een bepaald toerental te stotteren en blijft daar in hangen. In de 1-2-3- trekt hij wel prima door voor een 494cc-tje.

Geprobeerd:
- Carburateurs al 2x uit elkaar gehad, gereinigd en teruggebouwd naar de originele specs uit het wph.
- Tevens de membranen intensief geïnspecteerd, ook niets.
- 2 verschillende vacuümgestuurde benzinepompen geprobeerd… nada. Rij nu zelfs zonder pomp, geen verschil.
- Vlotterhoogtes opnieuw afgesteld, niets
- Nieuwe bougies… niets.

Wellicht is het geen nieuw probleem en kan iemand me in de juiste richting wijzen.

PS: ik heb op deze motor nooit met de originele carburateurs gereden, alleen voorheen met een Mikuni BST40 van een KTM (projectje). Toen vielen deze problemen mij niet op.
Het voelt als een pit-limiter o.i.d. Ik lees op internet van alles, maar het probleem komt steeds net niet overeen met wat ik lees... en aangezien ik het probleem voorheen niet had, lijkt het me in de carburateur of benzine toevoer te zitten.

Het vreemde is gewoon dat de 1, 2 en 3 wel lekker rijdt…
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan