Dichten radiateur lek

Beerend

MF'er
26 mrt 2009
200
0
Na het zoeken op het forum niet een goed antwoord kunnen vinden. De radiateur van mijn daytona 675 heeft een erg klein lek met het oog niet zichtbaar aan de zijkant (zie foto's waar het water vandaan komt) en dit wil ik graag snel verhelpen, het is wel een tijdelijke oplossing maar ik wil graag het komend weekend toch kunnen rijden (DCR Assen)

Heeft iemand de gouden tip of kom ik niet onder een reparatie met volledige demontage uit?

qx9cb0jtfpjes.jpg
 
Laatst bewerkt:
persoonlijk zou ik gewoon even de radiator een stuk aftappen (hoeft niet leeg maar het water moet wel ruim onder het niveau komen van het lek. dan de lak er af en afhankelijk van het materiaal dicht solderen met een vlammetje en wat tin of even dicht smelten met een Tig las apparaat.
 
nee, gebruik all weather seal (van irontite), (ceramische vloeistof )
zelfs een spijker gat in de radiateur dicht binnen seconden
uit eigen ervaring , werkt uitstekend.
 
Laatst bewerkt:
persoonlijk zou ik gewoon even de radiator een stuk aftappen (hoeft niet leeg maar het water moet wel ruim onder het niveau komen van het lek. dan de lak er af en afhankelijk van het materiaal dicht solderen met een vlammetje en wat tin of even dicht smelten met een Tig las apparaat.

Hier zou ik ook voor opteren. En als je het zelf niet kan of durft, gewoon even een werkplaats in de buurt opzoeken. Mechanisatiebedrijf, smid, lasbedrijf etc... en daar vragen of ze dat even voor je kunnen fixen. Paar minuten werk en kost je net iets meer als een fooi waarschijnlijk.
 
Alu radiateur en tin kun je vergeten,
Wat wel kan is durafix of zoiets, dit is een hobbybob methode om thuis met een gasbrander alu te solderen.
Maar neem van mij aan dat het niet meevalt, alu oxydeert nl zeer snel.
 
Alu radiateur en tin kun je vergeten,
Wat wel kan is durafix of zoiets, dit is een hobbybob methode om thuis met een gasbrander alu te solderen.
Maar neem van mij aan dat het niet meevalt, alu oxydeert nl zeer snel.

Als je het goed doet kan dat best sterk zijn.
Je moet alleen een goede brander hebben wil je het heet genoeg krijgen. Dat Is nog wel het lastigste met dit spul..
 
Er bestaan van middelen die je moet toevoegen om je radiateur af te dichten.

Ooit kocht ik een auto voor €200. Ding reed niet echt fantastisch maar ach, voor het geld... Ding begon echter steeds beter te rijden! Echter, hoe beter de auto ging rijden hoe harder de radiateur ging lekken. Totdat ik er van die afdichtzooi in gooide. Toen lekte het niet meer maar reed 'ie weer net zoals toen ik hem kocht.

Conclusie: ben je zuinig op je spullen, doe dan een fatsoenlijke reparatie maar die afdichtrommel die je aan je radiateur moet toevoegen hoort daar niet bij.
 
Laatst bewerkt:
Het heet stoken is geen probleem(bij mij) de hechting echter wel, je moet nl blijven schrapen om de oxidelaag te doorbreken.
Maar idd best sterk, het is nu al ruim een jaar dicht.

Wat voor brander gebruik jij dan?

Ik heb overigens alutite. Wellicht dat deze een hoger smeltpunt heeft. Zodra hij vloeit moet je met een kraspen de oxidelaag wegkrassen. De alutite schermt het dan dus af voor zuurstof waardoor het goed hecht.
 
Wat voor brander gebruik jij dan?

Ik heb overigens alutite. Wellicht dat deze een hoger smeltpunt heeft. Zodra hij vloeit moet je met een kraspen de oxidelaag wegkrassen. De alutite schermt het dan dus af voor zuurstof waardoor het goed hecht.


een brander die de loodgieter ook gebruikt, je omschrijving is verder precies hetzelfde als die ik had.
diverse filmpjes bekeken, maar ik vond het nog tegenvallen om het goed gehecht te krijgen.
 
Wat voor brander gebruik jij dan?

Ik heb overigens alutite. Wellicht dat deze een hoger smeltpunt heeft. Zodra hij vloeit moet je met een kraspen de oxidelaag wegkrassen. De alutite schermt het dan dus af voor zuurstof waardoor het goed hecht.

butaan of campinggas gaat niet werken, je moet een propaanbrander heben , of met zuurstof gaan werken
 
Bij ons hier in de buurt zit een radiatorboer en die soldeert deze ook maar je hebt wel koningswater nodig om goed te reinigen, dan vloeit de tin wel.
Maar waar je dat goedje krijgt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan