How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Je wil vooraf overmaken? Geintje zeker?

Vertrouwen is 1, goedgelovig 2. Gewoon cash meenemen, boter bij de vis.

precies..nooit geld van te voren overmaken, zelfs een bedrijf die vandaag jouw geld binnenkrijgt, kan morgen failliet zijn, en dan heb je niets koopcontract of niet
 
Bedankt voor jullie input, ik vond het idee van een koffer of weekendtas vol met cash ook niet zo veilig eigenlijk, vandaar mijn vraag. Maar zo doen jullie dat dus? Je hebt toch ook totaal geen case dan bij de verzekering of politie van waar het geld naartoe ging of is gegaan indien je beroofd wordt onderweg?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie input, ik vond het idee van een koffer of weekendtas vol met cash ook niet zo veilig eigenlijk, vandaar mijn vraag. Maar zo doen jullie dat dus? Je hebt toch ook totaal geen case dan bij de verzekering of politie van waar het geld naartoe ging of is gegaan indien je beroofd wordt onderweg?

Ben daar persoonlijk niet zo bang voor, ik schat de kans groter in genaaid te worden dan beroofd.
Maar anders moet je eens kijken hoeveel je in het buitenland kan opnemen.
Mmaar overmaken naar een onbekende is in feite ook je geld weggeven.
 
Ik maak na het opstellen van een koopcontract altijd het bedrag over
In België is contant betalen sowieso alleen toegestaan bij een aankoopbedrag tot €3000
Indien het aankoopbedrag > €3000 is mag zelfs maar max. 10% contant betaald worden.
 
Ik zou niks vooraf overmaken. Ik heb van het weekend een motor gekocht in Belgie en Ruim 7000 euro cash overhandigd.

Dinsdagochtend bij de RDW in Amsterdam geweest. Om kwart voor 8 een kaartje getrokken, kwart over 8 het kentekenbewijs en CVO ingeleverd en toen was ik de 8ste voortuig voor de keuring. Ik las eerder dat je geen last zou hebben van de auto's voor je die gekeurd moesten worden. In Amsterdam is dit wel het geval, je krijgt een volg nummer tussen de auto's. Al met al was ik redelijk snel aan de beurt, half 10 was ik klaar.

Wil je nog eerder klaar zijn dan kun je proberen om half 8 als 1 van de eerste een kaartje te trekken.

PS. Wat ik niet wist, is dat je de belasting papieren (aangifte_bpm en berekening_bpm) al van te voren kunt invullen en meenemen. Deze kun je na de keuring samen met het RDW formulier daar in de bus gooien. En als je de 2 bpm documenten thuis gaat invullen werken de berekeningen veel beter als je de PDF's eerst opslaat.
 
Nadat je de motor hebt bedoel je? Dat koopcontract zou me persoonlijk niet zo interesseren.

Normaal ga ik eerst kijken en stellen we een contract op, dan kom ik later terug om de motor op te halen en zorg ik ervoor dat ik het bedrag heb overgemaakt.
Als ik het op een doordeweekse dag is en ik de motor meteen mee kan nemen betaal ik ter plaatse met een spoedbetaling.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou niks vooraf overmaken. Ik heb van het weekend een motor gekocht in Belgie en Ruim 7000 euro cash overhandigd.

Dinsdagochtend bij de RDW in Amsterdam geweest. Om kwart voor 8 een kaartje getrokken, kwart over 8 het kentekenbewijs en CVO ingeleverd en toen was ik de 8ste voortuig voor de keuring. Ik las eerder dat je geen last zou hebben van de auto's voor je die gekeurd moesten worden. In Amsterdam is dit wel het geval, je krijgt een volg nummer tussen de auto's. Al met al was ik redelijk snel aan de beurt, half 10 was ik klaar.

Wil je nog eerder klaar zijn dan kun je proberen om half 8 als 1 van de eerste een kaartje te trekken.

PS. Wat ik niet wist, is dat je de belasting papieren (aangifte_bpm en berekening_bpm) al van te voren kunt invullen en meenemen. Deze kun je na de keuring samen met het RDW formulier daar in de bus gooien. En als je de 2 bpm documenten thuis gaat invullen werken de berekeningen veel beter als je de PDF's eerst opslaat.

Dat moet bij een particulier of "handelaartje" zijn geweest.
Sommige particulieren accepteren gewoon cash, maar geen enkele motorzaak zal dit accepteren.

Voor de duidelijkheid, ik koop gemiddeld ongeveer 130 auto's per jaar particulier en bij autobedrijven in belgie op deze manier en ik ben nog nooit "genaaid" door een Belg. Dit is gewoon de wet en ik zou me eerder zorgen maken om iemand die uitsluitend contant geld wil ontvangen.
 
Laatst bewerkt:
Ja kijk!
9/10 mensen hier kopen particulier en ik ga echt niet een paar duizend naar een particulier overmaken! Naar een bedrijf is alweer wat anders maar nog steeds hebben we daar pinnen voor uitgevonden.
 
Ja kijk!
9/10 mensen hier kopen particulier en ik ga echt niet een paar duizend naar een particulier overmaken! Naar een bedrijf is alweer wat anders maar nog steeds hebben we daar pinnen voor uitgevonden.

Benieuwd hoe jij aan die cijfers komt ;)
Als je mijn post goed leest zie je dat ik ook particulier koop, ongeveer 80% van de voertuigen.
Maar als je liever contant betaald en de verkoper accepteert het Kun je dat gewoon doen.
Wat ik wilde duidelijk maken is dat dit in belgie verboden is bij wet dus je moet niet raar opkijken als de verkoper dit niet accepteert bij een bedrag boven €3000
 
Door eigenlijk elke post in dit topic te lezen kom ik op die cijfers. Sterker nog, 99/100 zou nog een betere schatting zijn.

Maar goed, ieder zoals hij het wil. Ik zal echter nooit geld overmaken voor ik de motor (of auto) in mijn bezit heb dan kàn je ook nooit belazerd worden. Op jouw manier is altijd goed gegaan gelukkig voor je, maar er hoeft er maar 1 te zijn...

Ik pak het wel mee in de OP want ik wist het niet. Zet het er later bij in.
 
Door eigenlijk elke post in dit topic te lezen kom ik op die cijfers. Sterker nog, 99/100 zou nog een betere schatting zijn.

Maar goed, ieder zoals hij het wil. Ik zal echter nooit geld overmaken voor ik de motor (of auto) in mijn bezit heb dan kàn je ook nooit belazerd worden. Op jouw manier is altijd goed gegaan gelukkig voor je, maar er hoeft er maar 1 te zijn...

Ik pak het wel mee in de OP want ik wist het niet. Zet het er later bij in.

Voordat ik het bedrag overmaak ben ik bij de mensen thuis of op de zaak geweest en heb ik een verkoopcontract met ze opgesteld incl kopie id. (Check ook altijd het adres op het kentekenbewijs met het adres)
Als ik na betaling niets verneem ga ik bij ze thuis verhaal halen ;)

Als ik de persoon niet vertrouw of twijfel (dit komt wel eens voor) maak ik het geld pas over als ik ter plaatse ben (spoedbetaling, staat niet veel later op de rekening) om het voertuig meteen mee te nemen of betaal ik evt contant.

Maar Idd als je nooit vooraf betaald Kun je niet (op die manier) belazerd worden
 
  • 24 mei naar de "keuring" (RDW Amsterdam) geweest met een Belgische TMax 500 uit 2011
  • 29 mei bericht van de belastingdienst en 's avonds de BPM overgemaakt
  • 31 mei nog geen nieuw voertuig gezien op RDW " mijn voertuigen", ben benieuwd hoe lang dat duurt.
  • 1 juni nieuwe voertuig staat op RDW " mijn voertuigen" :)

Henk
 
Laatst bewerkt:
Benieuwd hoe jij aan die cijfers komt ;)
Als je mijn post goed leest zie je dat ik ook particulier koop, ongeveer 80% van de voertuigen.
Maar als je liever contant betaald en de verkoper accepteert het Kun je dat gewoon doen.
Wat ik wilde duidelijk maken is dat dit in belgie verboden is bij wet dus je moet niet raar opkijken als de verkoper dit niet accepteert bij een bedrag boven €3000

nou simpel op te lossen...
koop de wielen en het frame voor 2999,-
het zadel en de kuip voor 2999,-
de sleutels en de papieren voor 2999,-
en laat voor 3 euro benzine erin gooien, heb je al 9000,- cash betaald zonder de wet te overtreden
 
Beste mensen,

Ik heb een dringende vraag. Ik heb afgelopen week een motor gekocht in België en ben nu de belastingformulieren aan het invullen. Bij het formulier om de BPM te berekenen wordt in vraag 3 gevraagd om de volgende gegevens:

Datum eerste toelating - is dit de datum eerste inschrijving (18-07-2013)? ik zie op het kentekenbewijs namelijk ook een andere datum staan: Plaat toegekend op 21/03/2012
Datum aangifte - is dit de datum van de eerste inschrijving of de datum waarop ik de keuring doe bij de RDW?

Verder hoor ik eigenlijk te rekenen met 21% BTW ivm het bouwjaar, maar nu kom ik er niet aan uit omdat ik onderaan het kentekenbewijs Kenmerken van de inschrijving zie staan
Inschrijving onder kentekenplaat normaal
Plaat toegekend op 21/03/2012

Terwijl bovenaan de datum eerste inschrijving 18/07/2013 is

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Niek
 
Beste mensen,

Ik heb een dringende vraag. Ik heb afgelopen week een motor gekocht in België en ben nu de belastingformulieren aan het invullen. Bij het formulier om de BPM te berekenen wordt in vraag 3 gevraagd om de volgende gegevens:

Datum eerste toelating - is dit de datum eerste inschrijving (18-07-2013)? ik zie op het kentekenbewijs namelijk ook een andere datum staan: Plaat toegekend op 21/03/2012
Datum aangifte - is dit de datum van de eerste inschrijving of de datum waarop ik de keuring doe bij de RDW?

Verder hoor ik eigenlijk te rekenen met 21% BTW ivm het bouwjaar, maar nu kom ik er niet aan uit omdat ik onderaan het kentekenbewijs Kenmerken van de inschrijving zie staan
Inschrijving onder kentekenplaat normaal
Plaat toegekend op 21/03/2012

Terwijl bovenaan de datum eerste inschrijving 18/07/2013 is

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Niek
 
Laatst bewerkt:
Het maakt voor eventuele verschuldigde BTW niets uit of de desbetreffende motorfiets nu in 2012 of in 2013 voor het eerst is toegelaten. Voor wat de leeftijd van de motor betreft is het criterium in dit geval nl. ouder dan 6 maanden. Beide jaartallen voldoen daar aan. Het lijkt me voor de hand liggend dat met de datum van aangifte de datum van de RDW keuring wordt bedoeld. Vraag me trouwens af wel formulier je gebruikt. Vraag 3 gaat over "Vaststellen belastingplicht" en er wordt daarbij niet naar een datum gevraagd.
 
Beste mensen,

Ik heb een dringende vraag. Ik heb afgelopen week een motor gekocht in België en ben nu de belastingformulieren aan het invullen. Bij het formulier om de BPM te berekenen wordt in vraag 3 gevraagd om de volgende gegevens:

Datum eerste toelating - is dit de datum eerste inschrijving (18-07-2013)? ik zie op het kentekenbewijs namelijk ook een andere datum staan: Plaat toegekend op 21/03/2012
Datum aangifte - is dit de datum van de eerste inschrijving of de datum waarop ik de keuring doe bij de RDW?

Verder hoor ik eigenlijk te rekenen met 21% BTW ivm het bouwjaar, maar nu kom ik er niet aan uit omdat ik onderaan het kentekenbewijs Kenmerken van de inschrijving zie staan
Inschrijving onder kentekenplaat normaal
Plaat toegekend op 21/03/2012

Terwijl bovenaan de datum eerste inschrijving 18/07/2013 is

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Niek

Waar komt die fiets vandaan? Nog nooit van dat "plaat toegekend" gehoord?
 
Laatst bewerkt:
Het maakt voor eventuele verschuldigde BTW niets uit of de desbetreffende motorfiets nu in 2012 of in 2013 voor het eerst is toegelaten. Voor wat de leeftijd van de motor betreft is het criterium in dit geval nl. ouder dan 6 maanden. Beide jaartallen voldoen daar aan. Het lijkt me voor de hand liggend dat met de datum van aangifte de datum van de RDW keuring wordt bedoeld.

Voor de btw niet, maar bpm wel lijkt me. Ouder is minder bpm betalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan