nokkenas ketting spannen CB400 Four

Gerard2969

Die hard MF'er
7 dec 2012
532
216
HOORN
Goedenavond allen,

ik ben in het bezit van een Honda CB400F uit 1977 waarvan de motor mooi en zonder rare bijgeluiden loopt.
Op de teller staat een vrij maagdelijke originele kilometerstand van ruim 32000 km.
Mijn vraag is, wanneer moet de nokkenasketting worden gesteld? Moet ik wachten tot ik rammelende geluiden ga horen of staat er een kilometer interval voor? Moet dit gebeuren met draaiende motor?
Hetzelfde heb ik eigenlijk ook met de kleppen. Ik kan nergens een kilometer interval vinden wanneer de speling gecontroleerd moet worden.

Groeten,

Gerard
 
Het is nog even afwachten of je de boel ook daadwerkelijk op spanning krijgt. Te slappe veren en niet vaak genoeg spannen levert nogal eens dit op (dit plaatje valt nog mee)
77CB400Four%20232.jpg

Het gevolg is dat het scharnier vast gaat zitten en er weinig meer te spannen valt. Je kan dan nog proberen dat dopboutje (178) eraf te halen, een schroevendraaier erin steken en dan een paar zachte tikken, nadat je natuurlijk die bout hebt gelost die de spanner borgt (223).
CB400-E5.jpg

Het geluid van een rammelende nokkenasketting hoort eerlijk gezegd ook bij de CBfour :+ Synchroniseren van de carbs verhelpt dat dan vaak al weer een heel stuk.
 
Bedankt voor de duidelijke antwoorden, hier kan ik wat mee. Ik heb net nog even nagekeken wanneer kleppen / ketting en ontsteking gedaan zijn bij de onderhoudshistorie van de vorige eigenaar en ik ga het allemaal redden tot de winterstop. Ik kan deze tips in ieder geval goed gebruiken.

Bedankt en een fijne avond.
 
CB 400 F , mijn eerste brommer lang geleden.
Klepspeling en ontsteking controleren en afstellen deed ik vaker dan de 5000 km die in het boekje staat. Is toch een fluitje van een cent en een spot on afgestelde cb loopt dan toch net weer iets lekkerder.
Deed het altijd tijdens het uitkoken van de ketting, als die hing uit te druipen ff klepspeling en ontsteking checken.
Tikje met de schroevendraaier was een bekende truc.

Denk nog wel eens met weemoed terug aan die tijd, toen kon je nog overal makkelijk bij.
Mijn huidige fiets moet ik bijna half afbreken om de klepspeling te controleren.
 
Tikje met de schroevendraaier? _O-
Ik stak die schroevendraaier in het gat van het veertje om hem stil te krijgen. Na een ton was de fut een beetje uit de ketting en het veertje.
Ik had een cb750, en de tik met de schroevendraaier stond in het werkplaatshandboek. Na 2 ton op de teller was die nokkenasketting zelfs nog niet versleten.
 
Ik had nog ff het verhaal opnieuw gelezen en ik zag het staan bij de reactie van mca2.
Als ik het goed begrijp moet ik hiervoor dus wel het kleppendeksel lichten.

Resumerend, correct me if i'm wrong.... schroef van naks losdraaien, kleppendeksel lichten en dan boutje 178 eraf draaien, schroevendraaier erin, voorzichtig een paar tikjes geven. boutje 178 erop, kleppendeksel erop, naks indraaien met draaiende motor tot er lichte weerstand is (of handmatig draaien aan de krukas).
Als dit is gedaan via de klepstelboutjes de klepspeling controleren / afstellen met koude motor.

Het gaat voor mij de eerste keer worden dat ik dit ga doen maar met behulp van dit forum, internet en een wphb moet het mij wel gaan lukken (hoop ik).
 
Kleppendeksel kan je laten zitten, wel moet je borgmoer 322 en stelbout 223 losdraaien voordat je op die schroevendraaier gaat meppen. En dat meppen doe je niet omdat de plunjer plakt, maar omdat het scharnier van de hoefijzervormige spanner vast gaat zitten door het aanlopen van de ketting, zie de foto van Bart (mca2).
Maar als de ketting niet rammelt zou ik het met rust laten, je kunt de ketting ook te strak zetten, met weer andere bijgeluiden als gevolg.
 
Laatst bewerkt:
De nokkenasketting van mijn CB400F was na 102.000 km niet meer te stellen, dus vervangen. Tevens de aftermarket kettingspanner met de verbeterde lagering geplaatst (blok lag toch helemaal open). Sindsdien is e.a. veel beter te stellen zonder schroevendraaiers en andere fratsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan