Carburateur synchronisatietool

Hollender

MF veteraan
23 jul 2015
5.180
2.928
Erps-Kwerps
Ik zou binnenkort graag mijn carburateurs eens willen synchroniseren. Daarvoor moet ik dus nog een tool aanschaffen, ik heb er namelijk even aan gedacht om zelf iets in elkaar te knutselen maar ga er toch niet aan beginnen.
Welke tool is hiervoor het meeste geschikt als hobbyist? Ik zat zelf aan de Carbtune pro te denken. Geschikt voor een vier-cilinder, betaalbaar en lijkt me redelijk degelijk. Zijn er nog waardige alternatieven?
 
De reacties zijn overweldigend!
:/

Schijnbaar heeft je eerste reactie alles al weer gegeven en is er verder niets om op te reageren ?

Carbtune is volgens mij het meest verkocht, meest bekende en ik zou ook zo geen alternatief weten. Die markt is niet zo groot en er zijn best professionele sets te vinden die nog beter zijn...liefst zo een mooie oude set met echt kwik erin :} maar die vind je niet zomaar en zijn goud waard.

Als je het mij vraagt: Carbtune doet zijn werk en is betaalbaar.


Overigens is dit onderwerp al talloze malen op M-F aan de orde geweest. Soms is de zoekfunctie gebruiken dan best een optie om informatie te halen.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe kwikkolommen kan je voor minder dan €100 vinden op Ebay/Amazon/etc.
O ja wellicht is dit nog nuttig leesvoer en dan met name de koopgids aan het eind:

Welke is nu het best? Wat moet ik kopen/maken?

We beginnen met wat je het best niet kan kopen: Dat zijn de goedkope klokjes. Deze zijn nog steeds best duur en het meetresultaat is gewoon slecht vergeleken bij de alternatieven.

Wat moet je wel kopen? Bij deze de keuzewijzer:

Ik heb geen zin om te knutselen of experimenteren
Wil je een handzaam apparaat met een redelijk meetresultaat voor een redelijke prijs? Koop een carbtune.

Vind je handzaamheid niet zo belangrijk, ben je bereid iets meer geld uit te geven en wil je gewoon een zeer goed instrument? Koop een kwikkolom.


Ik wil zelf wel wat proberen
Probeer te synchroniseren met een vloeistof gevulde slang. De kosten zijn verwaarloosbaar en er kan een geweldig resultaat mee worden bereikt. Als er demping wordt toegepast kan je de kwikkolom evenaren voor een prijs die een factor 40 keer lager ligt.
 
Laatst bewerkt:
Hier is info waar ik wat aan heb!
Ik heb in het verleden inderdaad al eens over dit onderwerp gelezen op dit forum, echter met de verkeerde zoektermen gewerkt om ze terug te vinden en dus niet het gewenste resultaat gekregen. Ik heb zo links en rechts namelijk ook synchronisatietools gezien met vier manometertjes en ook elektronische . Die met die manometertjes waren nog betaalbaar, de elektronische niet. Ik was dan ook voornamelijk benieuwd naar het verschil tussen de Carbtune en zo'n batterij manometers. Ik weet dat de Carbtune een van de meest verkochte tools is, maar dat wil meestal niet perse zeggen dat het dan ook de beste keus is.
Enfin, ik denk dat ik een dezer dan maar ga bestellen!
Dank voor de input.
 
Beste Hulzie
Ik las in dit forum dat u 1 keer in de maand
Vs800 afsteld voor een klein prijsje
Doe u dat nog steeds ?
Zo ja Zouw ik graag die van mij een keer willen afstellen

Mvgr
Dave Ermens

Email. Drum10@gmail.com
 
Beste Hulzie
Ik las in dit forum dat u 1 keer in de maand
Vs800 afsteld voor een klein prijsje
Doe u dat nog steeds ?
Zo ja Zouw ik graag die van mij een keer willen afstellen

Mvgr
Dave Ermens

Email. Drum10@gmail.com
full
 
Waarom zouden die niet nauwkeurig zijn?

Je moet een beetje weten hoe je de demping moet afsteld, maar ze werken perfect!

Een vacuummeter is luchtdicht, een carbtune is een buis met staaf er in die omhoog gezogen wordt, welke zou nauwkeuriger zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ervaring met de zelfbouw manometer van slangen, demping en ATF. En heb na 3 jaar een manoneter van autogereedschap.com gekocht en heb nog nooit zo'n goed resultaat behaald.

Je hebt er 2 voor 65 euro, ik zie echter dat die op het moment niet leverbaar is. Even contact met ze opnemen.

Synchronisator 2 carburateurs, EFKA

4 stuks kost 100 euro, iets minder werk maar met 2 kan het ook geloof ik, daar je eerst 1 en 2 en dan 3 en 4 dient te syncen om vervolgens 1&2 met 3&4 te pakken, nietwaar? (Heb zelf een tweecilinder maar meen mij dit te herinneren)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ervaring met de zelfbouw manometer van slangen, demping en ATF. En heb na 3 jaar een manoneter van autogereedschap.com gekocht en heb nog nooit zo'n goed resultaat behaald.

Je hebt er 2 voor 65 euro, ik zie echter dat die op het moment niet leverbaar is. Even contact met ze opnemen.

Synchronisator 2 carburateurs, EFKA

4 stuks kost 100 euro, iets minder werk maar met 2 kan het ook geloof ik, daar je eerst 1 en 2 en dan 3 en 4 dient te syncen om vervolgens 1&2 met 3&4 te pakken, nietwaar? (Heb zelf een tweecilinder maar meen mij dit te herinneren)

Heb de 4 voudige set, voldoet al jaren uitstekend.
(ze staan af en toe op marktplaats.)
 
ik gebruik de carbtune al jaren met al mijn motoren, zonder problemen en een betrouwbaar resultaat. Paar keer voor de controle een BMW boxer afgesteld en daarna met de officiele tool gecontroleerd, scheelt amper iets. Voor normaal gebruik een prima, robuust apparaat.

Manometers zijn zo goed als de gebruiker, je moet ze eigenlijk per keer tegen elkaar ijken om zeker te zijn dat alles qua dempingen etc. nog goed is. Ik vind het maar niets.

Ieder zijn ding.

benno
 
ik gebruik de carbtune al jaren met al mijn motoren, zonder problemen en een betrouwbaar resultaat. Paar keer voor de controle een BMW boxer afgesteld en daarna met de officiele tool gecontroleerd, scheelt amper iets. Voor normaal gebruik een prima, robuust apparaat.

Manometers zijn zo goed als de gebruiker, je moet ze eigenlijk per keer tegen elkaar ijken om zeker te zijn dat alles qua dempingen etc. nog goed is. Ik vind het maar niets.

Ieder zijn ding.

benno

gewoon na syncen de meters van ingang verwisselen, en je weet precies of ze goed zijn...
maakt geen reet uit of ze op 0,3 of 0,7 staan, als ze maar gelijk zijn....

Ik heb zelf een kwik meter ooit gemaakt, en daar heb ik helemaal geen schaal op zitten, nergens voor nodig, ze moeten gewoon alle 2 of 3 of 4 gelijk staan
 
Terug
Bovenaan Onderaan